Dec 15 2016
Ce si de la cine bem? Sau marea clasificare a producatorilor de vin din Romania
Cum se apropie sarbatorile de iarna, prilej traditional de excese bahice si gastronomice, simt cum publicul cititor este cuprins ca intotdeauna de vesnica intrebare existential-bacoviana: “Da’ eu ce (o sa) beau?”
Ca sa rezolv o data pentru totdeauna problema si sa nu mai stau la fiecare Craciun/Paste/Revelion/nunta sa insir pomelnice de vinuri baute peste an va prezint mai departe, intr-un post generalist si (sper) cuprinzator:
Marea clasificare a producatorilor de vin din Romania. Dupa Dan Micuda…
Cum functioneaza? Foarte simplu: o sa impart producatorii in clase de calitate asemanator cumva celebrei clasificari din Bordeaux de la 1855. Doar ca spre deosebire de aceasta, datorita lipsei de istorie, cotatii de negociant si informatii despre terroir, cea de fata se va baza pe experienta personala.
In viitor o sa extind informatiile precizand la fiecare producator din primele trei esaloane vinurile pe care le consider a fi cele mai reprezentative si constante in calitate din portofoliu. Adica partea cu “ce?” din titlu…
Inainte sa va repeziti cu telefonul in mana la raftul magazinelor mai am un sfat extrem de important: nimeni si nimic pe lumea asta nu se poate substitui propriului palatin, respectiv gusturilor personale. Cine are pretentii (mai ales la vin) ca detine adevarul absolut si ca a dat el peste vinul vietii lui pe un deal din Dealu Mare (sau Dragasani) ori va minte in fata ori da dovada de o ignoranta crasa.
Asa ca fiti sceptici la puncte, concursuri, topuri, etc. indiferent de unde vin. Majoritatea sunt alcatuite in scop de marketing, nimic nu e gratis in lumea asta. Si ce e gratis e mai scump decat cu bani. Iar aici este vorba de banii vostri. Pentru ca cei care le fac, nu le fac pe banii lor, offcourse. Cu exceptia subsemnatului, sic!..:)
Cel mai adesea exista in spate bugete de marketing, discount-uri, sticle gratis, vizite la crame, chiftelute cu susan si pui “sanhai” sau pur si simplu orgolii personale si calibrari ale neimplinirilor din viata reala.
Pe scurt, experimentati, beti cat mai divers si vedeti ce stil va place. Nu va lasati pe mana altora, oricat de bine ati crede ca se pricep.
Topul de mai jos tine cont de mai multe aspecte/criterii, pornind in primul rand de la calitatea vinurilor in sine, dar si de traditia/seriozitatea producatorului. O sa observati ca pe primele cinci locuri sunt crame “vechi” de pe la noi care an de an au dat dovada de constanta in calitate. Pe majoritatea celor care se ocupa de vin in cramele respective ii cunosc personal si cred cu tarie ca s-ar gandi de doua ori inainte sa scoata un produs slab pe piata. De ce? Pentru ca sunt pasionati de ceea ce fac, au muncit o groaza sa ajunga unde sunt si isi respecta blazonul.
Nu inseamna ca cei de sub ei nu fac vinuri de calitate. Nici pe departe. Doar ca trebuie sa dovedeasca si constanta in timp. Increderea consumatorului si implicit a mea se castiga in timp si cu un nivel de calitate corespunzator pe toate gamele de pret. Nu cu un vin “mare“, mai mult sau mai putin nimerit la un moment dat.
Inca o chestiune importanta: pentru ca uzul cititorilor sa fie cat mai facil o sa pozitionez topul de fata pe prima pagina a blogului. Spre deosebire de celebra clasificare amintita mai sus, cea de fata se va modifica periodic, pe masura ce apar noi crame si producatorii actuali vor castiga sau pierde in calitate.
Asadar, pe baza experiente personale (si a relatiei complicate de tip love-hate cu vinul romanesc pe are am dezvoltat-o in timp) avem asa:
1 First Growths | 2 Second Growths | 3 Third Growths |
Davino | 1000 Chipuri | Alira |
Purcari | Aurelia Visinescu | Basilescu |
SERVE | Avincis | Carastelec (Vinca) |
Stirbey | Budureasca | Casa de Vinuri Cotnari |
Vinarte | Cepari | Casa de Vinuri Stefanesti |
Dintre cei mici: | Corcova (+Catleya) | Crama Ceptura |
Bauer | DC Segarcea | Crama Francu (Vifrana) |
Domeniile Franco Romane | Domeniile Tohani | Crama Garboiu |
Ferdi | Liliac | Domeniul Vladoi |
Oprisor | Gramma | |
Petrovaselo | Halewood | |
Recas | Jidvei (O’s Choice+Mysterium) | |
Rotenberg | Lacerta | |
Vartely | Licorna Winehouse | |
Vitis Metamorfosis | M1.Atelier | |
Wine Princess(Balla Geza) | Nachbil | |
Tata si Fiul | ||
Villa Vinea | ||
4 Fourth Growths | Cru Bourgeois | In afara clasificarii |
Averesti | Alcovin Macin | Cotnari |
Crama Darie | Casa Panciu | CV Iordache |
Crama Delta Dunarii | Crama Hetei | Dinescu |
Crama Telna | Dom. Dragasi | Dom. Boieru |
Dealu Mare Urlati | Isarescu | Dom. Menini |
Dom. Anastasia | Ratesti | Jidvei |
Dom. Bogdan | Sarica Niculitel | Murfatlar |
Dom. Dealu Mare | Senator | Ostrov |
Dom. Samburesti | Via Sandu | Pietroasele |
Hermeziu | Vie Vin Vanju Mare | Speed Husi |
Negrini | V.INC | Viile Sudului (Intervitt) |
Vincon | ||
Alte OZN-uri |
Nota: Cei scrisi cu “bold” din categoria “Second” se incadreaza la segmentul “Super-second”. Adica producatori cu traditie care se apropie ca si calitate de prima treapta de clasificare si dintre care se vor face promovarile in viitor.
Daca am scapat vreun producator cu expunere, astept sugestii!
Oricum, asa cum spuneam mai sus, postarea de fata isi va gasi locul pe prima pagina a blogului si va suferi update-uri periodice.
Sper sa va fie de folos si sa va fi luminat macar un pic in confruntarea cu intimidantul raft de la magazin. In masura timpului disponibil, raspund la eventualele intrebari punctuale si nelamuriri…
P.S. Pentru pasionatii de geografie, vedeti ca apar 2 producatori care tehnic sunt în Republica Moldova, dar practic principala lor piata este Romania.
Pe cale de consecin?? apar în clasamentul final.
Tradu te rog First Growths, etc. sau gaseste un corespondent in romana.
De adaugat Darie, Telna, Dinescu la prima vedere.
😉
[Raspunde]
cristi Reply:
December 15th, 2016 at 10:44 AM
@lucian, este Telna in the Fourth Growths 🙂
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
December 15th, 2016 at 10:45 AM
@cristi, Am modificat eu!
Clientul nostru,…:)
[Raspunde]
Hmm. Omul cat traieste invata.
Aud pentru prima data despre crama Ferdi cum ca ar fi un pruducator vechi, constant si valoros.
Acum ma si duc sa cumpar 2-3 vinuri de la ei. Sper sa gasesc in Cluj pe undeva.
Apropo)))). Nu am spus-o ironic, chiar nu stiu nimic deapre ei.????
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
December 15th, 2016 at 6:19 PM
@Clitan marcel, Ma refeream la cei 4 mari. La cei mici se aplica partial partea cu vechi.
O sa precizez si in text.
Daca gasesti Ferdi incearca neaparat. E alt Dealu Mare, decat cel pe care il stim.
[Raspunde]
Banuiesc ca unul din cei doi “moldoveni” e Chateau Vartely. M-ar tenta sa cred ca al doilea e Purcari, dar nu se potriveste cu descrierea “practic principala lor piata este Romania”. Eu credeam ca vand mult si prin alte parti… Altfel, foarte laudabila ideea insa eu as fi urcat putin mai sus Recasul, mai ales prin RPC-urile lor aproape de neegalat !
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
December 16th, 2016 at 12:39 AM
@cipriBM, Pai e si Purcari trecut acolo sus…:)
La Purcari si Vartely cred ca prima piata este Romania…
Recas are potential de “first”. Probabil ca nu l-am trecut si pentru ca l-am considerat prea mare/generic.
Dar pe gamele de top cu siguranta e la nivelul celor de la “first”. Si RPC-uri bune intr-adevar.
[Raspunde]
M-ai facut si pe mine curios cu Ferdi. Cam pe unde ii gasesc? Ca pe net nu prea am succes… 🙂
Multumesc
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
December 16th, 2016 at 12:37 AM
@Cosmin, Pfiu, destul de greu. Irinel Macici s-ar putea sa te ajute. Pe Facebook o gasesti…:)
Oricum fac foarte putin, cateva sute de sticle din fiecare vin.
[Raspunde]
Crama Garboiu nu intra in topul t?u?
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
December 16th, 2016 at 12:36 AM
@Petri?or, Exista in clasament…
[Raspunde]
Petri?or Reply:
December 16th, 2016 at 12:40 AM
@Dan Micuda, Da, citesc de pe mobil si nu-mi afi?a si 3 growths
[Raspunde]
… nu stiu…dar parca sa nu pui Domeniile Segarcea, Oprisor si Recas in prima grupa e cumva…
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
December 16th, 2016 at 10:27 AM
@Marcel Muresan, Sunt crame foarte bune, dar pana la calitatea celor de acolo mai au putin de lucrat.
Oricum ei sunt un fel de super-second, fiind intr-adevar destul de aproape de primii.
[Raspunde]
Te rog recomanda-mi de la Purcari pentru ca am avut totdeauna o anumita retinere. Cu celelalte sunt de acord. Stirbey mi se pare cel mai “serios” vin (potrivit criteriilor tale).
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
December 16th, 2016 at 10:53 AM
@Marcel Muresan, Stirbey sta intr-adevar cel mai bine. Dar e si crama mica fata de restul. La volume mari e greu sa mentii calitatea sus.
La Purcari sunt bune bineinteles cele de top. Negru (Vintage si normal), Rosu si Alb de Purcari.
Mie cel mai mult imi place Negru Vintage 2011.
In rest si asamblajele din Vinohora le ies bine, iar cele “normale” sunt si ele ce trebuie (SB si CH mai ales, dar si Rara e interesanta).
[Raspunde]
As dori sa fac o ultima remarca (daca imi permiti): Nu cred ca Vinarte este in primele vinuri. Printul Matei si Soare sunt acolo sus. Printul Mircea si Nedeea – aproape. Dar celelalte (Starmina, Bolovanu,…) nu cred ca au personalitatea si vigoarea necesara in acest top. Te rog sa ma corectezi.
[Raspunde]
Dan Reply:
December 16th, 2016 at 2:50 PM
@Marcel Muresan, Ai dreptate. Bine, Nedeea si Bolovanu sunt ok pe segmentelor lor de pret.
De altfel trebuie judecate in segmentele respective.
Asa si la Davino exista Faurar sau la SERVE Vinul Cavalerului. Care nu sunt vinuri de topul clasamentului, sunt vinuri de volum.
Clasamentul este gandit in functie de varfurile pe care le are fiecare crama. Practic ele definesc nivelul de calitate la care se poate ajunge.
De unde se pleaca, de cat de jos, acolo e alta discutie. Si practic alt top..unde probabil Recas ar sta mai bine …:)
De aceea am si spus in text ca voi completa la primele trei esaloane cu vinurile reprezentative ale fiecarui producator.
[Raspunde]
Oare nu ar fi interesant sa “lansezi” un astfel de top si sa ii lasi pe cei intersati sa isi spuna parerea pe sait? Poate am afla lucruri interesante! Acest top sa se actualizeze periodic in functie de ce zic oamenii (bautorii de vin). As dori sa cunosc si parerea celorlalti!
[Raspunde]
Dan Reply:
December 16th, 2016 at 9:28 PM
@Marcel Muresan, Cititorii pot adauga comentarii la topul de mai sus care pot semnala anumite cresteri sau scaderi de calitate pe game/producatori.
Insa de modificat il pot/voi modifica dupa gusturile/experientele personale. Fiind un clasament de blog, ma reprezinta.
Pentru topuri generaliste cred ca exista deja site-uri gen Vivino sau Cellartracker care isi fac mult mai bine treaba in a agrega opinia consumatorilor decat as putea sa o fac eu.
[Raspunde]
Confirm ! Faurar de la …Unicom (Davino imbracat in haine de strada 🙂 ) este un vin f.f. bun pentru banii care trebuie dati pe el (22-24 lei ) !!! El si “Syrah”-ul din noua gama Domeniile Recas mi se par cele mai bune oferte in gama 20-30 lei…
[Raspunde]
Dan Reply:
December 16th, 2016 at 9:24 PM
@cipriBM, La banii respectivi nu cred ca exista vin rosu peste Faurar ca RPC. Si asta de cativa ani incoace…
[Raspunde]
cipriBM Reply:
December 16th, 2016 at 9:38 PM
@Dan, Corect ! Ar mai fi …”Brumar” :)) L-am comandat acum cateva zile. E facut tot de ei, are acelasi ‘trio’ in ansamblaj si eticheta f. asemanatoare, cam acelasi pret. Mai mult ca sigur e facut ca o exclusivitate pt. vreun distribuitor anume. Am sa-l deschid cat de repede sa pot face o (eventuala …) comparatie.
[Raspunde]
Dan Reply:
December 16th, 2016 at 9:48 PM
@cipriBM, Cred ca e eticheta lor de Mega. Cred ca e tot Faurar, sau ceva pe aproape.
[Raspunde]
Ma asteptam la niste reactii un pic mai virulente, dar se pare ca in general mai toata lumea e de acord cu clasificarea ta. Eu unul sint. Si curios, desi Oprisor imi plac mult, nu i-as fi vazut in “premier cru classe” 🙂
Poate as fi mutat Basilescu un nivel mai sus, dar asta e prin prisma Golem si a unor Unio care mi-au placut.
Sint curios de Licorna, din ce am vazut pe net, Gabriel Lacureanu este unul din cei mai in voga oenologi, poate ii salta un pic…
[Raspunde]
Subscriu si eu la curentul ca Recas si Segarcea ai merita “codasi la oras” decat “in satul lor fruntasi”… adica sa ai Solo Quinta, Uberland, Sole, Selene si de la Segarcea toata gama Minima Moralia in divizia B, plus Golem de mai sus la judetene in C? pai ce facem dom’ Mitica 😀
In schimb sunt total de acord cu Budureasca in second, desi unul din vinurile baute recent de mi-a ramas in minte e un Origini 2006.
Ia sa completezi vinurile reprezentative pentru primele 3 si dup-aia sa vezi reactii.
[Raspunde]
Dan Reply:
January 3rd, 2017 at 4:32 PM
@Paul, Sa fac o subcategorie cu “super-second” ca la Bordeaux, gen Palmer sau Las Cases…:)
[Raspunde]
Subscriu: Faurar este ff bun pentru pretul lui. De la Recas am incercat toata gama noua si sunt multumit. Sa nu uitam niciodata raportul pret/calitate.
[Raspunde]
Dan Reply:
February 13th, 2017 at 6:13 PM
@Marcel Muresan, Sunt si ei!
Cititi de pe un computer..de pe mobil trunchiaza topul.
[Raspunde]
Ai uitat casele La Certa, Petro Vaselo si Vila Vinea.
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
February 14th, 2017 at 10:49 PM
@Gabriel Judet, Sunt si ele…cititi pe un calculator postul. Pe mobil trunchiaza topil..
[Raspunde]
Wow! M-am trezit aici ca Alice in Tara Minunilor! O lume ciudata si intriganta, cu o groaza de catalogari din care nu inteleg decat una, cea cu palatinul sa ne judece! 🙂
Am ajuns aici cu ajutorul Google – “clasificare producatori de vin din Romania” si promit sa devin vizitator fidel, pana le voi pricepe pe toate, ca un om mare! Caut un vin rafinat, pentru o persoana de acelasi calibru, putin non-conformist. E un roman plecat de vreo 40 de ani din tara (n-a mai revenit niciodata), care mi-a ajutat familia si caruia vreau sa-i fiu recunoscatoare. E cunoscator, are o colectia particulara de vinuri.
Singura experienta pe care am avut-o in domeniu a fost cu crama de la Odobesti – Beciul Domnesc, a Vinconului. Am fost impresionata de ce inseamna o crama, cum sunt depozitate vinurile. Si palatinul mi-a judecat pozitiv cateva vinuri degustate.
Deci, rog ajutor calificat! Se poate?
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
February 14th, 2017 at 10:31 PM
@Camelia, Multumesc pentru aprecieri…:)
O sa va recomand cateva vinuri deosebite de la producatorii de top de mai sus:
Stirbey Novac (preferabil vinoteca 2007)
SERVE Cuvee Charlotte sau Guy de Poix Feteasca Neagra
Davino Monogram Feteasca Neagra
Purcari Negru Vintage
Vinarte Soare Cabernet Sauvignon
Nu sunt ieftine…in jur de 100 lei sticla, dar daca este cunoscator merita efortul.
Personal as merge pe soiuri romanesti Novac sau Feteasca Neagra.
P.S. Exclus Vincon…:)
[Raspunde]
Multumesc frumos! De mare ajutor!
[Raspunde]
Doamna Camelia, imi permit sa va spun si eu cate ceva:
Stirbey nu stie sa faca vin prost. Este poate, numarul 1. Incercati orice Stirbey ca nu veti fi dezamagita.
Dupa aceea Bauer. Sunt acolo sus. Nu va indic care fel de struguri, toate sunt reusite.
Sa nu uitati de Davino, Serve, Segarcea.
Eu as incerca din fiecare mai multe feluri de struguri si desiguri cupajele.
Si v-as recomanda ca de la un producator sa luati si vinuri scumpe si vinuri ieftine, sa vedeti diferenta.
[Raspunde]
[…] Ce si de la cine bem? Sau marea clasificare a producatorilor de vin din Romania Source: Provin.ro-Pentru si despre vin […]
Sunt total profan in domeniu dar sunt interesat de el. Nu-mi este clar din ce categorie fac parte:
Cru Bourgeois
Alcovin Macin
Crama Hetei
Dom. Dragasi
Isarescu
Sarica Niculitel
Senator
Via Sandu
Vie Vin Vanju Mare
V.INC
PS Cru Bourgeois este “bold” deci conform explicatiei dvs. ar trebui sa fie din categoria “2 Second Growths” ce tinde spre “1 Firsth Growths”. Asa este?
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
May 3rd, 2018 at 4:38 PM
@Sorin, Nu, nu, Cru Bourgeois dupa modelul fratuzesc vine in urma clasificarii…adica in afara ei.
Cum ar veni prima treapta dupa 4th Growths….
[Raspunde]
@Dan Micuda, Deci tot ce am scris eu e in afara clasificarii? Atunci ar trebui sa rearanjati lista pentru ca asa cum arata acum nu e clar in ce categorie se incadreaza tot ce este sub Cru Bourgeois
[Raspunde]
Puteti sa-mi spuneti ce producatori fac vinuri rosii/albe/rose cu aciditate mare? Stiu ca Sauvignon Blanc e mai acid la vinuri albe si Cabernet Sauvignon la cele rosii dar nu toate sunt acide, deci cred ca mai conteaza si zona/producatorul nu numai soiul de struguri.
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
July 30th, 2018 at 10:31 PM
Crama Bauer are cam cele mai acide vinuri. De fapt nu acide, ci echilibrate. Dar dup? gusturile din RO sunt acide.
Apoi Transilvania (Târnavei, Lechinta) ?i Nordul Moldovei stau bine la aciditate.
Mai greu în Dobrogea, Dealu Mare sau Mehedin?i.
[Raspunde]
Buna ziua,
Aveti o recomandare pentru un chardonnay in jurul a 30 lei? Daca exista cumva unul care sa merite 🙂
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
August 9th, 2018 at 10:37 PM
@Radu, Cam greu…sincer nu prea stiu nimic pe la banii astia care sa imi fi atras atentia.
[Raspunde]
Radu Reply:
August 10th, 2018 at 2:32 PM
@Dan Micuda, Atunci o recomandare de chardonnay indifferent de pret. Mi-a placut foarte mult solo quinta de la Recas insa cu siguranta sunt altele mai bune.
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
August 11th, 2018 at 1:10 AM
@Radu, Solo Quinta e din 5 soiuri..de aici si numele..:)))
Bea Scaia Chardonnay/Garganega, Veneto, Italia. O importa Winepoint, vezi unde o gasesti.
Daca nu o sa iti placa o platesc eu…:)))
[Raspunde]
Dinu Reply:
December 29th, 2018 at 12:37 PM
@Radu, Eu as recomanda Chardonnay de Purcari
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
January 14th, 2019 at 12:28 AM
Fac vinuri corecte de la Purcari si Ch-ul este intr-adevar bun, mai ales la banii respectivi.
[Raspunde]
Am citit si am ramas cu nelamuriri.
Sa inteleg ca Sarica Niculitel si Isarescu sint mai “proaste” decat Samburesti sau Dealu Mare? Cunoastrea mea e f limitata, dar as fi spus mai degraba invers…
O podgorie cu mai multe game, cu clare diferente intre ele, cum e evaluata: dupa cel mai bun, dupa cel mai prost, se face o medie?
Oricum, continui sa citesc cu interes.
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
January 14th, 2019 at 12:27 AM
@Virgil, Evaluarea se face in functie de vinurile pe care le-am baut de-a lungul timpului de la fiecare producator si este in primul rand o parere personala.
Dealtfel in curand o sa actualizez clasificarea de mai sus.
[Raspunde]