Jul 01 2013

Despre vinul romanesc in 9 intrebari cu dl Dan Balaban (Partea I)

Published by at 8:00 AM under Davino,Interviuri,Marketing,Opinii

 

davino2Asa cum v-am promis acum cateva saptamani, continuam seria de mini-interviuri cu producatorii de vin din Romania pentru a intelege mai bine filozofia si marketingul care se afla in spatele vinurilor acestora.

Astazi va prezint prima parte a interviului cu D-ul Dan Balaban, unul din actionarii DAVINO.

Despre DAVINO nu cred ca are rost sa va mai povestesc. Sunt foarte cunoscuti pe piata si asta nu neaparat din cauza eforturilor proprii de promovare, cat in primul rand datorita vinurilor pe care le produc. Si mai ales pentru preturile acestora, devenite adevarate “target”-uri aspirationale pentru majoritatea producatorilor romani nou intrati pe piata.

Asadar iata prima parte a interviului, urmand ca saptamana viitoare sa va prezint continuarea:

 

 1. Ce parere aveti de nivelul actual de dezvoltare a pietei vinului si a educatiei consumatorilor  din Romania?

 

Am mai spus intr-un interviu acordat de curand, ca piata vinului s-a dezvoltat foarte mult in ultimii ani (poate mai putin in 2012, cred) dar, categoric, cea mai mare crestere pe care o vad, este cea a educatiei consumatorilor. Chiar daca piata interna este una inca anemica (raportandu-ne la pietele europene) observ cu placere din ce in ce mai multe pahare de vin pe masa (in restaurante), creste in fiecare an consumul de rose, consumul de vinuri in general, apar din ce in ce mai multe wine-bar-uri etc. Consumatorii se preocupa din ce in ce mai mult in a cauta vinuri cat mai bune, la preturi cat mai competitive, acesta este semnalul cel mai puternic al cresterii nivelului de educatie in ceea ce priveste vinul.

 

 2. Este vinul romanesc competitiv pe pietele externe? Cum percepeti imaginea vinului romanesc in exterior si ce i-ar trebui pentru a avea mai mult succes pe pietele externe?

 

Ah, numai aceasta intrebare poate genera un interviu stufos, pentru ca unele din raspunsurile la aceste intrebari, pot genera alte intrebari s.a.m.d.

Cred ca da, vinul romanesc a inceput sa devina competitiv pe pietele externe. Avem deja multe vinuri bune, chiar foarte bune, unele dintre ele cu preturi competitive pentru pietele de export.

Din pacate avem alte probleme atunci cand discutam despre acest lucru. Imaginea vinului nostru este una pozitiva, repet, a vinului romanesc, nu a tarii. Asteptarile lor (clientilor externi) sunt in continuare acelea de preturi mici, pentru ca zeci de ani vinurile romanesti chiar au fost cele mai ieftine (si proaste), de pe piata mondiala.  Diferenta de calitate este acum uriasa, vis-a-vis de ceea ce se intampla acum 20 de ani.

Cea mai mare problema a noastra, a producatorilor de vin, este imaginea Romaniei; la Londra in acest an, mi-au spus cativa importatori de acolo, ca atata timp cat rromii dorm in Park Lane, nu avem nicio sansa sa vindem vinuri acolo peste nivelul entry level; acesta este un exemplu, dar stim cu totii ce se intampla.

 

 3. Bloggerii de vin joaca un rol in piata si care credeti ca ar fi acela?

 

Categoric ca bloggerii de vin joaca un rol in aceasta piata si nu unul putin important. Din pacate sunt inca prea putini. Personal, mi-as dori sa fie mai multi, mai “vocali”, sa lanseze teme de discutie in jurul vinului sau a unor situatii din aceasta industrie.

Rolul lor este important pentru ca reprezinta o conexiune cu piata, sunt o entitate intre producatori si comercianti pe de o parte si consumatorii finali pe cealalta parte, un barometru al acestei piete.

Ne plac sau nu, uneori, comentariile lor, ei trebuie sa existe, sa scrie, sa lanseze discutii, pentru ca in primul rand, rolul lor este acela de “educatori de gusturi”, de „formatori de opinie”. Nu imi inchipui o piata de vin civilizata fara existenta bloggerilor.

As vrea sa fac o paralela ca sa intelegeti de ce zic ca orice ar scrie bloggerii este bine pentru piata de vin. Va amintiti reclamele primelor vinuri din Romania la tv? Este vorba de Murfatlar (cred ca prin 2000 – 2001), campania SEC de Murfatlar. Activam deja de 10 ani in aceasta industrie si credeti-ma ca acea campanie (cam stupida de altfel, dar ma rog, asa erau vremurile atunci) a schimbat obiceiurile de consum de vin in Romania (a crescut in general consumul de vin sec) si a facut sa creasca piata de vin in general.

 

 4. Are Davino statut de “cult wine” in Romania?

 

Asa se pare. Nu cred ca pot eu sa comentez acest lucru.

 

 5. Sunteti o prezenta discreta in ceea ce priveste promovarea pe piata autohtona si participarea la targuri de vin din Romania. Multi o vad ca o arongata din partea D-voastra. Care este realitatea?

 

Dumneavoastra daca aveti sifonierul plin de costume va mai duceti la croitor sa va comandati altul? Cea mai mare parte a vinurilor noastre sunt vandute inainte de a fi lansate pe piata, sau, stim ca vor fi vandute fara probleme inainte de aparitia anilor noi de recolta. In trecut am participat.

Cred ca ar fi aroganta daca nu am face nimic, nici o degustare, prezentare etc dar nu exista an sa nu facem macar una, doua actiuni. Acestea le consideram mai importante pentru ca nu doar aratam vinurile pe care oricine le poate gasi de altfel pe piata, ci facem verticale, degustam vinuri vechi etc, actiuni pe care personal, le consider mult mai in acord cu situatia “de facto” a Davino.

Am face chiar mai des asemenea actiuni dar mai ramane o problema si anume lipsa de timp si de personal, practic vanzarea noastra este asigurata doar de doi vanzatori, acesta este tot personalul nostru de vanzari. Pentru toata Romania. Asta in conditiile in care 80% din vinurile noastre sunt vandute direct prin compania noastra de distributie.

Chiar si acum la targul de la Bordeaux nu avem niciun delegat angajat Davino, fiind ajutati in reprezentarea de acolo de catre colegii de industrie de la Corcova.

 

Cam atata pentru saptamana aceasta. Am pastrat pentru “episodul” II-a partea cea mai interesanta, adica discutia despre preturi, suprafete cultivate si proiecte de viitor!

 

 L.E. Puteti citi AICI continuarea interviului.

 

7 responses so far

7 Responses to “Despre vinul romanesc in 9 intrebari cu dl Dan Balaban (Partea I)”

  1. newyorkescuon 03 Jul 2013 at 12:50 PM

    Eu inteleg ca imaginea Romaniei este proasta in Marea Britanie, dar de aici pana a da vina pe tigani ca nu se vand vinurile romanesti, e o cale luuunga. Adica eu ca roman, care sunt mai putin civilizat decat cei din vest, nu mi-ar placea…sa zicem italienii, pentru un motiv anume, asta nu m-ar face sa nu-i apreciez pt vinurile lor, pentru moda, pentru masini, sau mai stiu eu ce. Este FALS. Lumea nu ne stie, si aici ma refer la consumatorii de vin. Promovare se face deloc sau foarte putin in comparatie cu cei ce au deja sute de ani de istorie in spate, ca sa nu vorbesc ca si in comparatie cu vecinii nostri, noi stam cel mai prost. Sa mai spun ca preturile la vinurile noastra “premium” sunt aberante? Sa mai spun ca in 2011 vinul e, sa zicem 100% feteasca neagra, in 2012 are nu stiu cat cabernet in el, iar poate in 2013 nu va mai fi sec ci demisec? Hai sa nu ne ascundem dupa deget.

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @newyorkescu, E, aia era o dramatizare cu romii…ideea de baza e corecta: avem o imagine de tara catastrofala in afara. Pe fondul ei nu putem straluci la vinuri.
    La orice produs vrei sa faci imagine in afara trebuie sa te lupti cu imaginea de tara execrabila. In US nu e chiar asa catastrofala, dar in UE…avem o problema mare. S-au ocupat toti factorii politici de prin tara de asta..:D

    In rest probleme de baza raman: vinuri necompetitive, etc.. Totusi Davino sta binisor la capitolul calitate/pret. Mult mai bine decat multi de pe piata noastra. La ei nu vezi balbe de genul celor descrise mai sus, au constanta in calitate si imagine de brand. Unul dinte putinii de la noi. Restul, marea majoritate a celor nou aparuti cu preturi aberante si variatii de game incearca sa ii imite. In primul rand la preturi..
    Chiar o sa vezi nisteexplicatii interesante in partea a doua a interviului de luni…

    [Raspunde]

  2. Un tipon 03 Jul 2013 at 1:35 PM

    Eu zic sa o lasi mai usor cu Davino asta, uitate la istoricul lor, cum au procedat. Ce etalon?? Davino este o alta casa sau crama de vinuri cu preturi mari care se dau drept cei mai buni, si au impresia ca vinurile lor pleaca singure din magazine, de aici si aroganta cu 2 oameni de vanzari. Investitia e mare, felicitari lor pentru ceea ce fac dar pretul vinurilor in romania ( cele premium ) au atins cote alarmante, si sa lasam poveste cu investitia care trebuie scoasa, ca in momentul in care faci asa ceva te inhami la o afacere pentru decenii chiar generatii..

    Uitate la serve, stirbey, recas, jidvei etc. Sunt multe case de vinuri cu istoric care au inceput munca de jos si au facut ceva pentru vin si pentru Romania.

    In acest domeniu sunt si foarte multi oportunisti, se stie deja cine si cum.

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Un tip, Hmmm le-ai incercat vinurile? Sunt clar printre cele mai bune din Romania…
    Nu sunt singurii care fac vinuri bune si intr-adevar au printre cele mai mari preturi de la noi. Dar justificate de vinuri, fata de ce “avioane” avem in ultimii ani si la ce preturi de la cei nou aparuti. Care de altfel au justificat preturile Davino prin politica lor…
    Fara Jidvei…cu restul sunt de acord. Plus Vinarte.
    Iar Davino, cum, necum are deja statut de cult wine la noi…iar asta aduce preturi.

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Un tip, Apropo, ca uitasem…in partea a doua a interviului pe care o voi publica luni sunt si intrebarile legate si de preturile vinurilor Davino. Sunt acolo niste info interesante…

    [Raspunde]

    Un tip Reply:

    @Dan Micuda, Multumesc, o sa urmaresc cu placere si interes deosebit

    [Raspunde]

  3. […] cum spuneam in finalul partii I a interviului realizat cu dl. Dan Balaban, unul din actionarii DAVINO, publicat lunea trecuta, am pastrat cele mai interesante intrebari […]

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply