Oct 05 2016

Ziua Nationala a Vinului: a fi sau a nu fi? Sau cum ar fi….

Published by at 10:11 AM under Diverse,Opinii

 

Contemplez (detasat?) de cateva zile valva maxima care a venit de peste Prut cu ocazia desfasurarii in conditiuni regulamentare a renumitului (la ei) eveniment “Ziua Nationala a Vinului”

Lumea se agita si la noi, se bate obrazul la producatori si la primar, ca nu se simt sa faca  si ei ceva similar la noi. Sa fie dom’le eveniment mare de promovare a vinului. Pe scurt, s-a descoperit ultima gaselnita mioritica de promovare a vinului. De fapt s-a imprumutat ideologic de peste Prut.

 

Daca m-ati intreba pe mine eu zic ca genul acesta de evenimente este ultimul lucru pe care ar trebui sa il imprumutam de la (con)fratii de peste Prut in materie de vin. Adica nu putem sa dam ca exemplu promovarea internationala si standul de la Prowein cu care ne bat la fund de vreo cativa ani incoace (da, cu ajutorul americanilor, “dar totusi”). In schimb e mai la indemana sa imprumutam un concept de mare betie public-concertistico-electorala organizata in centrul capitalei vecine si prietene.

 

Pentru ca in esenta la asta se rezuma celebra Zi Nationala a Vinului. Cel putin asa imi amintesc eu de acum vreo 2 ani cand am participat la eveniment la invitatia celor de la Purcari, carora le multumesc si pe aceasta cale.

Da, pentru mine a fost frumos, am fost la zona VIP langa scena si m-au tratat oamenii cu ospitalitate. Bineinteles ca erau si producatori seriosi la eveniment, cu standuri organizate unde venea lumea sa deguste din pahare de plastic si contra cost. Dar “miezul” petrecerii erau betia, vinul varsat/ la PET si concertul de seara.

Oricum se pare ca lucurile nu s-au schimbat intre timp, judecand dupa filmuletul de mai jos si comentariile cetatenilor “neparticipanti” la serbarea campeneasca respectiva.

 

 In afara de partea cu “what happens in Chisinau, stays in Chisinau” mie organizarea cu pricina mi-a semanat mult a minunatele petreceri gen “Serbarile Toamnei” care se practica cu voiosie si prin municipiile-resedinte de judet de pe la noi. Mai ales acum ca vin alegerile…

Nu la Bucuresti…inca. Spun inca pentru ca se pare ca unii sunt incantati sa importe conceptul respectiv si pe malurile Dambovitei. Si oricat de bine s-ar asocia evenimentul  cu mahalaua clasica de pe la noi, eu tot nu cred ca este o idee buna. Aceea de a transforma centrul Capitalei intr-un vinodrom ad-hoc.

 

Sa stam nitel sa socotim: cum ar ajuta la promovarea vinului de calitate o betie in mijlocul urbei? Care practic e un fel de concert-targ saptamanal condimentat cu standuri de degustatii. Pardon degustari, le zice pe la noi. Plus probabil ca vom avea clasicele gratare cu mici, carnati, hamsii prajite si, inamicul etern, berea. Eu nu cred ca acei consumatori de vin de peste 20-30 lei/sticla “degusta” genul acesta de organizari. Ahh, da, daca vrei sa aduci Rahova si Militari-ul probabil va iesi ceva frumos. Poate si cu o bataie intre galerii pe final sa fie tacamul complet.

Cu siguranta exista producatori dornici sa participe la genul acesta de manifestari, dar trag speranta ca, in pofida baterii de obraz si urechelilor publice, exista inca pe atatia oameni cu scaun la cap pe la crame care sa nu dea curs invitatiei la genul acesta de libatii publice.

ziua-nationala-a-vinului-motiv-de-neintelegere

credit @http://www.ziarelive.ro/

 

 

Sa fim bine intelesi, nu sunt impotriva unei zile nationale a vinului. Hai nu chiar asa pompos denumita,  ca la noi vinul nu e vreo 10-20% din PIB ca peste Prut. Dar macar o zi a vinul romanesc se poate organiza. Genul acesta de evenimente se organizeaza si in vest, mai ales de catre producatorii dintr-o apelatiune, dar in alte coordonate decat ce se vrea la noi.

Si nu in stilul si maniera celei de de peste Prut. Eu zic ca putem face mai mult si repet, putem imprumuta de la fratii nostri apucaturi mai folositoare. Daca industria vinului tot a progresat vizibil in ultimul timp zic ca nu e cazul sa ne intoarcem la petreceri campenesti cu pastrama, must si PET-uri “la susea”.

 

Si apropos de “organizari”: Goodwine-ul de toamna se mai tine anul acesta? Sau tragem niste garduri de stuf de la Romexpo la Piata Victoriei, intindem gratarele, dam cep la poloboacele cu must si “jin” tanar si ii facem o rebranduire in stil Ziua Nationala a Vinului? Asa, spre educarea publicului…Ca din ce inteleg acum, practic de aia nu mai mergea, ca era prea “elitist”. Sa il facem mai spre Capatos si Guta, asa.

 

P.S. I: Pana la urma gura pacatosului adevar graieste (personajul din clipul de mai sus de la minutul 0:52): “N-avem bani. Si-un prietin m-o sunat si surpriza: “S-o trimies o suta de ieuro”‘ Cam asa ceva si pe la noi…Traim intr-un secol, draga!

P.S. II: Cui ii e dor de chestii gen Serbarile Toamnei/Ziua Nationala Vinului, etc, adica prilej de betii si gratare, o sa avem acum eveniment la Pitesti. Sunt si standuri cu producatori locali de vin…avem si must, cas, pastrama, ciunga, vata pe bat, baloane, aledeloane, seminte prajite, mere, haine pe piele, nectarine, kurtos, branza veche de Sibiu, cojoace de dama, etc. Ce va mai trebuie si la Bucuresti…

 

12 responses so far

12 Responses to “Ziua Nationala a Vinului: a fi sau a nu fi? Sau cum ar fi….”

  1. ZFTon 05 Oct 2016 at 11:31 AM

    Total de acord.

    Dar despre ceva vinuri romanesti degustate cand ne mai scrieti?

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @ZFT, Ma tot tin de cateva saptamani sa imi transcriu notele de degustare din ultima vreme…:)
    Promit sa si reusesc.

    [Raspunde]

  2. Cosminon 05 Oct 2016 at 11:32 AM

    De acord cu tine…
    Cred ca abordarea potrivita e un pic diferita, si nu prea se intimpla: degustari periodice in toata tara. De ex., a fost acum ceva vreme un eveniment in Constanta, cu “Vinurile Dobrogei, altfel decit le stiati” (sau asa ceva). Laudabil, dar… s-a tinut la Irish Pub. Nu sint convins ca locatia este optima. Si nici cine stie ce reclama nu i s-a facut.
    Daca vrem sa facem educatie in ceea ce priveste vinul, parerea mea este ca evenimente de genul degustari tematice (zona/soi/producator/etc.) trebuie tinute undeva unde accesul este mult mai usor (de ex. Sala Sporturilor), reclama facuta cum trebuie si cu mult timp inainte. Altminteri, va fi mult mai greu…

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Cosmin, In afara producatorii din fiecare DOC au o zi-doua pe an cand isi prezinta vinurile. De obicei toamna, dupa recolta…sau primavara.
    Cred ca ar fi o abordare potrivita si la noi.
    Dar sa fie organizata de un comitet de initiativa local, pornit de la ei. Dar asta presupune asociere si organizare intre producatori.
    Cam greu pe la noi…unde la ora actuala suntem in general inca la capitolul “capra vecinului”.

    [Raspunde]

  3. Cezaron 06 Oct 2016 at 9:00 AM

    Dane, eu zic sa nu presupunem din start ca în România anului 2016 nu s-ar putea organiza o Zi Nationala a vinului în conditii civilizate. As da exemplul festivalului La Vie de lânga Iasi, de la începutul lui septembrie, care a fost decent. As da exemplul BurgerFest-ului si altora asemenea, facute în conditii sanitare si artistice urbane, moderne, curate. În ultimii ani a aparut si la noi logistica necesara, ca si know-how-ul, pentru a se putea organiza festivitati publice de mari dimensiuni fara mârlanisme.
    Dincolo de forma pe care o pot lua asemenea festivitati stradale, dincolo de orasul / orasele sau zonele care ar putea gazdui evenimentele propriu-zise, o Zi nationala ar avea – conceptual – rostul de a recunoatte si promova vinul românesc, în primul rând pe plan intern. În ceea ce priveste observatia ta cu PIB-ul, sa înteleg ca astfel de zile nationale merita doar Petrom sau Dacia Pitesti? Ca astea, parca, sunt printre cele mai mari contributoare la PIB…
    Nu cred ca ideea unei zile nationale a vinului românesc trebuie respinsa aprioric, asa cum îndemni tu. Dimpotriva, cred ca industria ar trebui sa se gândeasca serios la asta si s-o puna în aplicare în mod civilizat. Nu stiu daca neaparat în Bucuresti, “la mahala”, sau în mai multe zone viticole – si nici nu cred ca sunt eu cel chemat sa ia aceasta decizie, ci chiar membrii breslei producatoare. Si tocmai în acest sens am ironizat pe profilul meu de Facebook preocuparile vazute în ultima vreme din partea producatorilor – de a spune “care e mai tare”, în loc sa aiba în vedere si mize care mie mi se par mai importante decât întepaturile reciproce. Drumul asta, al întepaturilor, cred ca duce mai rapid catre mahalageala decât o zi nationala organizata si comunicata bine.

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Cezar, Cezar, eu nu am respinsa a priori o zi nationala vinului romanesc. Doar am subliniat ca exemplul dat, cel de peste Prut este mai degraba de “asa nu”, decat de “asa da”.
    In ceea ce priveste PIB-ul, priveste comparatia prin prisma puterii de negociere cu autoritatile publice. Daca Dacia sau Petrom vor sa intre deurgenta la prim ministru in audienta, pana diseara/maine dimineata sunt acolo. Industria vinului nu cred ca prinde loc nici peste o saptamana la ministrul agriculturii….
    Partea cu Facebook-ul eu zic ca o vezi prea neagra, dar aici nu pot eu sa ma pronunt ca oricum vad si eu destul in culorii inchise. Pur si simplu a facut Recas misto de Tohani. Probabil le-a fost greu sa treaca peste mingea ridicata la fileu cu “cel mai bun”. Mie stiu ca mi-ar fi fost. Se mai practica si pe afara…nici asa sa stai cu dintii inclestati la concurenta nu e bine.
    Inca o data: sunt de acord sa se organizeze, este necesar, ridica mult awareness-ul la vin si ne ajuta pe toti. Inclusiv pe mine; ca mi-ar aduce mai multi cititori pe blog…:)
    Dar nu de maniera data exemplu.

    [Raspunde]

  4. Cristian. E.on 06 Oct 2016 at 9:08 AM

    Legat de Goodwine si eu ma intreb daca se mai tine sau ajunge ca Vintest ce nu se mai tine din 2014, dar site-ul inca functioneaza http://www.vintest.ro/
    La polul opus vinvest se tine in Timisoara

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Cristian. E., S-a transformat in ceva de genul “iubesc vinul romanesc”. Parca. Am vazut pe Facebook niste reclame..se tine doar ca tre’ sa fii dibaci ca sa iti dai seama ca se tine.
    Iti inchipui ce bine merge comunicarea si promovarea…
    https://www.facebook.com/events/1489673437713232/

    [Raspunde]

    Cristian. E. Reply:

    @Dan Micuda,

    tot e bine si asa! Totusi aceasta editie se tine la casa Scanteii, sala de marmura. Inainte se tinea la sala palatului si parca era mai bine, mai central. Oricum eu voi veni.

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Cristian. E., Te astept cu un review. Serios!

    [Raspunde]

  5. Andrei Ivaon 10 Oct 2016 at 1:30 PM

    Buna ziua,
    Vreau sa va aduc la cunostinta ca GoodWine va fi organizat anul acesta si pregatim multe surprize placute.
    Va voi transmite in curand o invitatie VIP si sper sa ne onorati cu prezenta dvs.
    Multumesc,
    Andrei Iva
    Director General Good Wine

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Andrei Iva, Ah, super!
    Chiar ma intrebam ce se intampla ca ma uitasem pe site si nu am vazut nimic anuntat.
    Fac tot posibilul sa vin, ca intotdeauna. Mai ales acum ca m-ati si desconspirat ca voi beneficia de invitatie VIP…:)
    Va asteptam cu detaliile!

    [Raspunde]

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply