Sep 02 2015

Ce am inteles eu din proiectul Wine Book of Romania

Published by at 10:02 AM under Altele

 

Cred ca ultimele zile au lamurit in privinta proiectului The Wine Book of Romania mai mult decat au facut-o cele cateva luni de poze si happy-happy joy-joy de pe retele de socializare. Dreptul la replica de ieri a adus cateva informatii importante si din partea organizatorilor.

 

Ca o concluzie in avanpremiera postarii de astazi, eu unul nu cred ca ca evenimentul respectiv este solutia de care are nevoie vinul romanesc. Desi a fost prezentat asa sau cel putin asa s-a lasat sa se inteleaga. Este, in esenta, inca un business in zona vinului romanesc.

 

Daca e sa tragem linie si sa adunam, mare diferenta intre el si concursul Vinul.ro cu MW in juriu de acum cativa ani de la Dragasani nu este. E doar impachetat mult mai profi si beneficiaza de “prezumtia de nevinovatie” sau de prospetimea fetelor implicate/promovate, cum vreti sa ii spuneti.

 

Sunt de acord, DA, este un lucru pozitiv, per ansamblu un plus pentru vinul romanesc. Dar un plus usor irelevant daca tinem cont cu ce ne confruntam si in mod clar nu e ceea ce avem nevoie acum. Sa ma explic.

 

Ieri am aflat ca este o initiativa pur privata, facuta pentru bani (eu inca nu am cunostinta de initiative private pro bono in lumea vinului). Din ce am mai inteles, sponsorii de care se face vorbire in materialul publicat de mine nu vor fi producatorii de vin. Este un lucru bun, daca asa va fi.

In schimb, discutia despre independenta si echidistanta e inutila. Atata timp cat exista sponsori, nici un proiect nu poate fi independent si echidistant. Va spune cineva care scrie despre vinuri gratis, care nu cerut sau primit 1 leu sponsorizare si care nu se pretinde a fi echidistant. Nu o spun sa ma laud, o spun pentru ca, dupa parerea mea, echidistanta nu exista.

Si apoi impachetarea vinului romanesc cu fundita si lipirea etichetei cu pretul pentru sponsori pe pachetel, mie unul nu imi suna ok, oricat de frumos ar fi ambalajul si indiferent cine este cumparatorul/sponsorul.

 

In rest avem in fata un produs creat in cateva luni de cateva entitati. Eu unul am avut curiozitatea sa vad cine sunt cei din spatele evenimentului cu pricina. Si ca sa va scutesc de efort am gasit asa:

 

  1. Initiator al proiectului: Asociatia “Romania,The Land of Wines”

Asociatie non–profit inregistrata in 16.04.2015 cu data de incheiere din 03.04.2015 la Bucuresti. Membrii: ARDELEAN VASILICA MARINELA, ARDELEAN MARIA-NELA, SASARAN STELA-GABRIEL.

Consiliul director: presedinte-ARDELEAN VASILICA-MARINELA, vicepresedinte-SASARAN STELA-GABRIELA, secretar-ARDELEAN MARIA-NELA.

Pozitia 33932, pagina 652 de aici.

 

Scopul asociatiei? Acesta: “Sa promoveze meseria de somelier prin elaborarea si derularea unor programe si strategii de dezvoltare durabile, management si marketing, intensificarea relatiilor internationale in domeniu, organizarea de cursuri de pregatire si perfectionare precum si orice alte actiuni specifice; dezvoltarea oricarei activitati cu caracter cultural, didactic si editorial pentru promovarea cunoasterii vinului si a consumului responsabil al acestuia si a altor bauturi si pentru a pune in valoare enogastronomia romaneasca atat inRomania cat si in strainatate”

Fraza de mai sus, pentru cine a citit ceva proiecte de POS DRU la fonduri europene suna ciudat de familiar. Pentru cine a scris ceva proiecte, probabil ca poata sa spuna si cat costa sa ti-o compuna un specialist. Daca au facut-o initioarele proiectului, atunci si-au ratat cariera. Felicitarile mele pentru ea, atinge superb 101 obiective pentru 101 finantari europene posibile.

Daca ma intrebati pe mine, asociatia e creata pe ideea de accesat fonduri europene/nationale, etc. Vom trai si vom vedea. Inca o data: nu e nimic rau in asta, nu acuz pe nimeni.

 

2. Organizator: Quartz Media Production

 

De la ei am primit ieri dreptul la replica de ieri. Din care am aflat  ca proiectul este unul privat si (mai mult sau mai putin voalat) eu sunt rauvoitor, lipsit de etica, moralitate si pe scurt “spurc iarmarocul”.

Ce este iarasi interesant, ca desi cei de la Quartz Media Production au semnat dreptul la replica ca si “co-producator al proiectului si coordonator al campaniei de PR”, prin comunicatele de presa apar doar ca “organizator”. Deci pana la urma ce sunt? Si asta ne conduce la urmatorul partener care el apare ca si:

 

3. Coproductor&partener si realizator de “visual identity”: Argo Media.

 

Aici ajungem probabil si la sursa cunoasterii si a minunatei campanii de social media. Va mai aduceti voi aminte cu Facebook-ul si cum a iesit dl presedinte Johannis presedinte? Ca s-au ocupat niste persoane pe Facebook de comunicare, ca a iesit tineretul la vot, ca etc etc Eh, unii dintre cei care s-au ocupat sunt cei de la Argo Media. Care se pricep de minune sa inveleasca frumos un produs, mai ales pentru “social media”.

Am avut placerea sa il cunosc pe Dan Niculescu, actionarul Argo Media la vizita de acum cateva luni de la Gramma. E profi. Extrem de profi pentru Romania. Si de aici lucrurile se leaga si se explica.

Ah si inca o chestie care mie imi sare in ochi, desi probabil ca nu are nici o treaba cu subiectul de fata. In portofoliul Argo Media identificam un client important din aria de interes care ne priveste: Cotnari.

 

Pe scurt, povestea suna cam asa: cineva vine in Romania, in martie este numita consilier al Ministrului Agriculturii, la inceputul lui aprilie isi face asociatie de promovare a vinului (de fapt e cu somelieri, dar ce mai conteaza, asa a fost calificarea) cu inca doua prietene , trei luni selecteaza vinuri din Romania si din Republica Moldova, apoi organizeaza o degustare/ierarhizare, pentru care se cer bani de sponsorizare.

Discutam despre un eveniment (produs) fabricat si frumos invelit, usor pe repede inainte, in cateva luni si pentru care multe astre s-au aliniat ca totul sa iasa cum trebuie intr-un timp relativ scurt.

Am putea spune ca e puterea de munca si determinarea unei echipe foarte bune, dar daca ma intrebati pe mine Romania nu functioneaza in stilul asta. La noi cineva trebuie sa netezeasca calea, sa deschida niste usi, etc.  Repet, nu acuz si nu insinuez nimic. Doar ma mir retoric.

 

In plus, nu stiu cum suna altora, dar mie unul faptul ca un consilier al unui ministru din Guvernul Romaniei se ocupa de organizari de evenimente private si de ofertat sponsorizari in domeniul in care consiliaza Ministrul atinge cel putin tangential conflictul de interese. Chiar daca nu e functionar public…

Si aceasta la cateva luni (de fapt zile dupa ce a fost numit). Ca numirea a fost in martie inteleg si asociatia s-a infiintat la inceputul lui aprilie. Ah, si sa ne amintim ca rolul Marilenei ca si consilier era sa  faca brand national pentru vinul romanesc. Deocamdata inteleg ca a facut o intalnire de “cunoastere” la minister plus un proiect privat pentru care se cer sponsorizari. Si atat.

 

Cam asta ar fi ce inteleg eu din proiectul The Wine Book of Romania. Repet (a mia oara): Nu ma lansez in scenarii, nu acuz pe nimeni de nimic. Acestea sunt faptele. Dar revin la concluzia cu care am inceput:

Eu unul nu cred ca acesta este proiectul cu care sa incepem reconstructia vinului romanesc sau crearea brandului de tara viticola. In speta cu initiative private de evaluari si sponsorizari.

 

Cu riscul de a strica feng-shui-ul evenimentului le reamintesc ca baza ne lipseste: DOC –urile nu stim pana unde se intind, soiurile nationale nu sunt clar definite genetic, iar la targurile internationale ne platim standurile dupa ce incepe targul si le terminam de construit cand se termina acesta (si asta atunci cand participam, sa nu ne aducem aminte de fiasco-ul de la Vinexpo).

Dar la acestea e de lucru pe termen lung, nu se pot face in cateva luni si foarte important, nu se fac bani din ele, deci nu prea se preteaza initiativelor private.

 

Pe scurt, in opinia mea, inca un eveniment gen tichie de margaritar nu cred ca ne va folosi la nimic. Oricat de bine cusuta si stralucitoare este, aceasta nu va reusi sa acopere crestetul plesuv al vinului romanesc si nici nu va inlocui cu succes podoaba capilara care nu exista. Si asta nici la intern si mai ales, nici la extern. La ora actuala imparatul este gol…tichia nu il ajuta.

 

Pozele si organizarile, oricat de bine facute ar fi, nu pot tine loc de esenta, asa cum vorbele nu tin loc de fapte.

Exista o granita unde PR-ul in mod inevitabil se opreste oricat de bun ar fi: poti sa creezi realitate, dar va fi in mod invariabil virtuala atata timp cat baza lipseste. Orice discutie prin ambasade sau aiurea despre cartea si vinurile respective va esua lamentabil la prima fraza care va rade stratul de poleiala si va aduce in prim plan tristul adevar. Acela ca substanta, structura, lipsesc sau sunt putrede.

 

Aceasta este pozitia mea si sper ca m-am facut clar inteles!

In rest, mult succes (financiar si de orice fel) cu proiectul respectiv. Cu vinul romanesc “ramane cum am stabilit” se pare…

 

credit@ www.europeanfoodbayarea.com

credit@ www.europeanfoodbayarea.com

16 responses so far

16 Responses to “Ce am inteles eu din proiectul Wine Book of Romania”

  1. burebistaon 02 Sep 2015 at 2:12 PM

    curat murdar ! as zice eu . iar sponsorizarea vine si de la noi , cumparatorii .de fiecare data cand un roman cumpara o sticla de vin romanesc mai scumpa cu 30-40 % decat face , e clar ca il sponsorizeaza pe producatorul respectiv . parerea mea ! si , dane , ce te apucasi sa pui poza asta de mai sus ? la ce se vede in ea , sigur o sa visez urat la noapte .

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @burebista, poza e generalista..;)
    Sponsorizarea publicului prin cumpararea cartii nu ma deranjeaza, sincer. De fapt de acolo ar trebui in mod ideal sa vina banii.

    [Raspunde]

    burebista Reply:

    @Dan Micuda, eu vroiam sa spun ca oricum noi , cumparatorii , suntem sponsorii producatorilor de vin din romania , pentru ca majoritatea vinurilor sunt mai scumpe decat ar trebui , judecandu-le dupa calitate si comparativ cu vinuri din alte tari . iar noi bagam banii ca si sponsorii echipelor de fotbal . pentru ca daca imi place un vin romanesc il iau desi stiu ca e prea scump , adica nu are un RPC bun .in vara asta eu am luat destul de des un vin din chile – EL EMPERADOR cabernet carmenere 2014 la 18 lei sticla .si desi e adus cu cisterna si imbuteliat prin UE dupa care e importat in romania , deci e lung lantul costa doar 18 lei . si nu exista vin romanesc la acelasi pret care sa fie mai bun .cat despre cumpararea cartii stiu cum e la altii , adica in UE .acolo exista reviste destinate consumatorilor care se cumpara sau altele care sunt gratuite .depinde de domeniu .dar daca iei bani de la producatori ca sa le lauzi vinurile , nu e corect .si s-ar putea ca demersul sa fie inutil , adica una sa scrie in carte si alta sa gasesti in raft .pentru ca producatorii romani inca mai fac experimente cu vinul .iar comerciantii , evident , vor si ei partea lor , cat mai mare .si vinul sta in raft chiar si 2-3 ani .

    [Raspunde]

  2. Cosminon 02 Sep 2015 at 3:23 PM

    Cred ca o sa fim in dezacord cu privire la utilitatea “Wine Book of Romania”.
    Aici unde sint am invatat ca lucrurilor li se spune pe nume. Iar cind ai o chestie cu totul vaga, care iti spune ca in Romania, procentul de vinuri peste 90 p este de 15%, utilitatea demersului este nula. Sint curios cite vinuri au 4, probabil ajungem la peste 60-70% (total) vinuri de peste 80 puncte. Ce concluzii tragem de aici? Ce concluzii tragem despre singurele soiuri care ne pot scoate in lume cu adevarat, cele romanesti?
    Mie mi se pare o minareala tipic mioritica, din care cineva maninca o piine alba.

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Cosmin, Eh, sa nu fim chiar atat de duri si sa asteptam sa iasa cartea…

    [Raspunde]

    Cosmin Reply:

    @Dan Micuda, Nu pretind ca sint informat, dar am sa ma folosesc de definitia din timpurile comuniste a pesimistului: un optimist bine informat…

    [Raspunde]

  3. Ovidiuon 03 Sep 2015 at 9:02 AM

    Un proiect foarte interesant! Am citit articolele anterioare legate de acest proiect cat si dreptul la replica iar concluzia pe care o trag este ca sunteti un om invidios si r?uvoitor. Cum apare un proiect frumos obligatoriu trebuie sa apara cineva care sa il conteste, sa inventeze niste scenarii si sa arunce cu noroi in loc sa incurajeze. Exact de asta merge ?ara cum merge.

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Ovidiu, Am sa va scriu cu paste/copy e tocmai am raspuns pe Facebook unui alt iternvenient pe aceeasi tema:
    “…totul se rezuma la cat de rau intentionati sunt romanii si la atacuri la persoana. Aveti perfecta dreptate. Din cauza mea si a inca vreo 2-3 nu da inainte vinul romanesc.
    Ducem cu totii dorul perioadelor cand toata lumea era de acord si era consens national.
    Iar cine nu era de acord era aratat cu degetul ca dusmanul de clasa al patriei si al neamului, omul agenturilor straine.
    De fapt astept zilele acesta un val de “luari de pozitie” si infierari pe tema aceasta. Dar, ce sa va spun, sunt obisnuit.”

    Ah si o intrebare, cu restul comentariilor de la postari ce facem? Sunt si ei la fel de rau-intentionati, nu?

    [Raspunde]

    Cosmin Reply:

    @Dan Micuda, Sintem platiti de tine… de ce nu spui adevarul? 🙂

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Cosmin, Da, corect, treceti diseara pe la casierie…:)

    [Raspunde]

    burebista Reply:

    @Ovidiu, sa nu uitati ca exista pe planeta noastra o tara numita coreea de nord . acolo exista consens total in orice domeniu .pe aici s-a mai schimbat cate ceva .doar ca acolo nu prea ai dupa ce sa bei vinul . e cam nasol sa il bei dupa ce mananci doar un bol de orez fiert . daca il ai si pe ala !

    [Raspunde]

  4. Cristian. E.on 03 Sep 2015 at 9:33 AM

    Din cate stiu astfel de carti au mai fost scrise si de Viorel Stoian, Valeriu Cotea etc…E adevarat ca au disparut de pe piata si nu s-au mai reeditat.
    Lagat de initiativa privind promovarea vinului romanesc, ea e buna, dar ce ma deranjeaza e ca se marseaza mai degraba pe imaginea de “Miss” si de doua facultati , MBA , etc. (stim bine ca trimiti banii si primesti diploma).
    Daca face treaba buna, bravo ei! Era nevoie de o promovarea a vinului pe afara caci cea de pana acum lasa de dorit.
    Ca sa inchei cu un limbaj de lemn a la minister:”Sa-i uram succes d-soareai Ardelean in noua functie si alaturi de colectivul nostru.”

    [Raspunde]

  5. Aron Pon 04 Sep 2015 at 11:57 AM

    Dan, dupa cum vezi, totul e simplu si clar. Cineva in spatele unei personae ,Miss, care impinge si trage , ca sa acceseze cat mai mult bani europeni , private si mai grav , PUBLICI . Daca asta inseamna pentru unii un pas inainte, eu va spun ca se numeste mai simplu PROSTEALA SA VA IA BANII !
    Cat o sa dureze ,probabil maxim 2 ani pana oamenii isi vor da seama si “polivalenta, multilateral dezvoltata” Miss isi va devoala lipsa de consistenta si calitate.
    Deja ne-am consumat prea mult timp sa vorbim de non-valori !

    [Raspunde]

  6. caberloton 03 Oct 2015 at 7:16 AM

    @Dan …

    … se pare ca povestea asta = cartea a ajuns si pe la Montreal … mai exact … cica in primavara o sa ne bucuram de domnisoara-mis … pardon de analizele ei OPTIMISTE … 3,4,5 … adica BINE? ,FOARTE BINE?? si EXCELENT??

    … unii oameni chiar au o lipsa de modestie … …=> in ro nu se fac si vinuri proaste ???

    … cred ca nici 10 trepte nu sunt destul … dar suntem obisnuiti cu vinuri – pardon note de la 1 la 10 … cei mai batrini pt. ca la astia mai noi poate ca le plac calificativele 1,2,3 … simplu ,usor de tinut minte , … simplist , fals etc.

    … ne-am ajuns facem doar vinuri de la BUNE in sus !

    … si uite asa eu cind ajung pe plaiurile mioritice o sa beau doar vinuri fraceze si reduse de la LIDL … ca sunt invatat cu vinuri de 6-7-8 … ca astia fac si pentru … necampioni ! ( inca nu am luat nimic rau redus deja … la 30 lei )

    Multam de comentarii … si … nu cred ca mai iau cartea …
    … nici macar ca sa vad ce se mai produce …
    … ca pe selectia din ea … nu ma bazez = pt ca sunt numai campioni => nimic pt buzunarul meu 🙁

    multe sporuri iti dorec !
    caberlot

    [Raspunde]

  7. Cosminon 01 Dec 2015 at 2:47 PM

    Dane, mai ai ceva stiri cu privire la acest subiect? Sau s-a fisiit?

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Cosmin, Asteptam continuarea…adica volumul…:D
    In rest probabil ca cu ministerul s-a cam fasait decat cu tehnocratii astia…:D

    [Raspunde]

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply