Jun 15 2015

IWCB: azi il vedem si nu e….

Published by at 10:04 AM under Diverse,Manifestari si targuri,Opinii

 

Cand toata lumea se uita in sus fluierand, nu stiu de ce imi vine mie sa stric feng-shui-ul industriei. Probabil dintr-o pasiune prea mare (disproportionata?) pentru vin, care ma face sa nu asist impasibil la anumite”fenomene” si evenimente. Pasiune probabil si prost inteleasa. Mai ales cand as putea sa trag un tricou de profil pe mine, sa beau linistit si sa fiu prietenos cu toata lumea. Ar fi cu siguranta mai profitabil si lipsit de stres. In fine…

Precizez inca de la inceput ca postarea de fata se doreste mai mult o invitatie la dezbatere, decat o simpla critica constatatoare a unor fenomene oricum evidente si la care am facut referire si in trecut.

 

Acum cateva zile s-a incheiat Editia 2015 a IWCB Bucharest. Petrecere, medalii, etc..happy, happy, joy, joy…

Editia de anul acesta a fost parca mai putin promovata si cu siguranta a fost mai saraca in participari autohtone reprezentative. Trend care se mentine de cativa ani incoace si este o chestie ciudata, cum pe masura ce apar mai multi producatori de vin, numarul si vinurile romanesti prezente la IWCB se imputineaza. Si mai ales calitatea si reprezentativitatea lor comerciala.

 

Inainte sa trec mai departe trebui sa mentionez ca am fost invitat de dl Catalin Paduraru la IWCB sa fac parte din panelul neoficial de bloggeri/pasionati (ii multumesc si pe aceasta cale). Invitatia a venit in seara de 19 mai (concursul incepea pe 21 mai). Am inteles ca asta s-a intamplat datorita unei conjuncturi mai dificile a organizarii de anul acesta si nu banuiesc nici un moment ca a fost vorba de o invitatie de complezenta, de genul “vino, dar mai bine stai acasa”.

Nu am participat atat din cauza invitatiei venite prea tarziu, fiind prins cu alte probleme, cat si pentru ca, asa cum explicat si anul trecut,nu particip la chestii neoficiale/parelele/etc. Pur si simplu nu consider ca fac parte dintr-o tagma de “tolerati” careia trebuie sa ii facem un loc la peluza, inchis cu gradene, cat mai departe de tribuna oficiala unde putem fi “educati”, calibrati si eventual dojeniti mai mult sau mai putin parinteste. In plus in conditiile in care exista in juriu blogeri straini sa faci un panel “neoficial” cu cei romani, mie unul imi suna usor desconsiderant. Pai cu ramane cu patriotismul si mandria nationala? Si subliniez: mie…

 

credit @www.prime-property.com

credit @www.prime-property.com

 

Acestea fiind spuse sa revenim la subiect: daca ne uitam pe lista de medalii observam ca numeri pe degete producatorii romani cu relevanta in piata/comert care au trimis mostre la concurs.

Apoi cand te uiti la ce vinuri au trimis intuiesti si ce parere au acestia de evenimentul respectiv. Cand Davino trimite Faurar, SERVE Vinul Cavalerului, iar Recas Schwaben Wein si Castel Huniade e destul de clar unde pozitioneaza acestia evenimentul respectiv in oferta generoasa de concursuri internationale pe care o au la dispozitie. Si ce incredere au in concurs. Este mai mult un refuz politicos, decat o participare.

 

Cum s-a ajuns aici? E o discutie lunga si nu sunt eu cel mai in masura sa o fac. Cert este ca aici ne aflam. Si discutia ar fi bine sa se faca la un moment dat. Macar si pentru posteritate, chiar daca deranjeaza niste orgolii si pune niste puncte pe “i”.

Numai si comparand vinurile din anii trecuti cu cele de anul acesta constatam o scadere a nivelului de calitate a probelor trimise: Davino de la Iacob la Faurar, SERVE de la Charlotte la Vinul Cavalerului, Recas de la Uberland la Schwaben Wein, Vinarte de la Prince Matei la nimic….

 

Ah si daca tot am ajuns aici, o mentiune speciala pentru Vinarte care nu au uitat “aroganta” (asta ca sa folosesc un termen dragut) de anul trecut, cand Prince Matei a primit medalie de argint si nu au trimis nici un vin la concurs. Si sa nu imi vina careva sa imi ridice in Slavi bucuriile si atu-uri degustarii in orb si sa imi zica ca “asa e in blind, atat a putut vinul respectiv” ca iese urat. Prince Matei este o instituie de vin la noi in piata. Cum a ajuns cu medalie de argint, nu e problema mea, dar bate la ochi.

 

wine competition

credit@www.prweb.com

In plus Segarcea a disparut de tot, Jidvei a redus mostrele la minim. In rest o pleiada de SCDDV care nu stiu ce relevanta au pentru public atat vreme cat in piata sunt inexistente. Plus o serie de producatori mici pe care ii inteleg din perspectiva notorietatii pe care o pot dobandi si a sansei de a impusca ceva medalii cu costuri minime. Mai ales ca nu se scalda in bugete mari de marketing.

 

La nivel de vinuri internationale concursul se sprijina in mare parte pe cativa importatori cum ar fi Vinexpert (manastire intr-un picior ghici ciuperca de ce?) si pe un mare retailer (Metro, care iar manastire intr-un picior, cu o floare nu se face primavara).

 

Apoi avem o pleiada de frati de peste Prut care au buget de participari si cu care podul de flori inca functioneaza in ambele sensuri. Plus clasicii Cotnari (cu vinuri care acopera trei decenii de la 1984 la 2014), Oprisor, Samburesti ale caror bugete si strategii de marketing impugn (de ce, nu stiu) bifarea oricarui concurs.

De abia astept sa apara reclama devenita clasica de la Cotnari cu cele 1001 medalii luate la concurs. Si atunci ne miram de ce nu le vine la restul sa se mandreasca cu niste medalii la un concurs in care Cotnari ia o tona de distinctii…

 

Sa fim bine intelesi, nu sunt eu in masura sa contest competenta juriului, dar stiti cum e, ca lucrez si eu cu cifre si fac evaluari in fiecare sesiune: un 10 la olimpida internationala nu e acelasi cu un 10 la teza de mate de la liceu. Contextul e cheia la vin. Probabil intr-o linie cu Schwaben, Vinul Cavalerului, Faurar si Livia vinurile celor de la CVC ar lua lejer punctaje maxime, dar ce revelanta au? Bine, nici pe ei nu pot sa ii acuz ca si-au trimis vinurile de top si restul au boicotat concursul, dar asta pentru mine e un semnal. Restul nu cred ca au boicotat concursul in sine, cat o stare de fapt de pe la noi de care s-au cam saturat. Parerea mea…

 

wine contest

credit@www.nytimes.com

 

Una peste alta, daca toti fluiera si se uita in sus, eu unul o sa imi spun parerea: IWCB si-a pierdut treptat, dar sigur  relevanta ca si concurs de vinuri pentru (unii din) producatorii de la noi. Si probabil si pentru piata, in momentul in care inevitabil s-a rupt incet-incet de ea, asta si datorita fenomenului de mai sus. Cate vinuri din cele premiate gaseste consumatorul la raft?

Din ce cauze toate acestea? Nu le stiu pe toate, unele ele pot banui/intui, dar cu siguranta fiecare are argumentele lui si adevarul e pe undeva la mijloc.

Eu unul nu pot ramane indiferent cand vad ca nici concurs de vin nu (o sa mai?) avem si macar o discutie la rece merita facuta. Altfel evenimentul va muri incet-incet in uralele multimii si sub greutatea medaliilor de aur calpe.

 

Dupa parerea mea, asa cum am mai facut-o public si cu alte ocazii, trebuie gasita o formula noua si credibila. Cu MW in juriu si fara organizarea ADAR, ONVPV sau mai stiu eu ce institutie autohtona… In plus nu stiu ce relevanta are si tutela OIV, alta decat sa impuna niste constrangeri aberante pentru lumea moderna a vinului. Eu unul nu vad vreun concurs international cu relevanta facut sub patronajul OIV. Si sa nu imi dati exemplu “Mondial du” …

In rest, la ora actuala, asa cum functioneaza, IWCB e admirabil, e sublim, dar in curand ma tem ca o lipseasca cu desarvarsire, daca o tine tot asa…

 

Ca un panseu de final, mie mi se pare ca incet dar sigur lumea vinului evolueaza si la noi. Unii producatori au nevoie de solutii si instrumente pe care furnizorii autohtoni de targuri, concursuri, PR, branding sau organizatiile de profil gen ADAR sau ONIV nu le pot oferi. Altii raman ancorati in vechile obiceiuri si cutume in pofida rebrandingului sau imaginii de fatada. Sperand ca piata autohtona va functiona de-a pururi pe aceleasi principii si cumetrii si preferand sa ignore concurenta din afara si contextul international.

 

Este interesant daca va exista la un moment dat o schisma evidenta la nivelul pietei autohtone de vin intre aceste  doua categorii: cei care simt nevoia de nou, de schimbare si cei care nu se pot desparti de trecut. Si daca se va lasa cu conflicte directe sau doar cu “tolerari”.

Cert este ca lucrurile sunt in miscare; de cativa ani semnalele sunt tot mai evidente ca apele incep sa se desparta si unii s-au saturat de clasicele obiceiuri si mentalitati de pe la noi. Care pur si simplu nu aduc rezultate in lumea vinului de astazi.

Inca nu s-a format o masa critica pentru actiuni radicale si nu sunt sunt sigur ca vom avea parte de asa ceva, dar cu siguranta au loc repozitionari pe piata si la ora actuala multi producatori isi cauta drumul propriu constienti si cumva resemnati ca pe la noi “impreuna” are alte intelesuri.

 

16 responses so far

16 Responses to “IWCB: azi il vedem si nu e….”

  1. Igoron 15 Jun 2015 at 2:32 PM

    Ce te mira?
    ICWB, din ce povestesti, e in ton cu ultimul Goodwine.
    Asta este industria noastra de vin.
    Zic sa te relaxezi pentru ca in 3-4 nu vor avea incotro si isi vor schimba atitudinea si politicile de pret.

    Urmaresc de ceva timp etichetele din marele retail si am constatat ceva foarte interesant.

    Daca urmaresti anii la vinurile albe si rose o sa constati ca e relativ complicat sa cumperi un vin proaspat (2014) din marele comert. Gasesti cu lejeritate 2013, 2012 fara numar, 2011 cat cuprinde, mai gasesti chiar si 2010.

    Atentie! Ma refer la vinuri de consum curent pana in 20 ron, nu mai zic nimic de cele mai scumpe.

    Acest lucru ma duce cu gandul la faptul ca de fapt vinurile nu prea se vand asa cum vor producatorii, iar in cativa ani cu siguranta vor incepe sa caute solutii.

    Solutiile sunt simple:

    1. Ajustarea pretului la valoarea vinurilor si la puterea de cumparare, nu la costul investitiilor, de operare si etc.;
    2. Investitii constante si pe termen lung in marketing pentru piata interna;
    3. Educarea consumatorului prin degustari la locul de vanzare, seminarii, programe tv si etc.;
    4. Efort comun, coerent si pe termen lung pentru a imbunatati imaginea de tara;

    Eu am refuzat foarte mult timp sa-mi aloc bugete pentru vinurile straine din motive de patriotism.
    Cand am descoperit ca pot consuma vinuri echivalente sau superioare calitativ la 50% din buget…. mi-a cam trecut patriotismul.

    Nu mai dau exemple pentru ca le stii mai bine decat mine….

    Concluzia este: keep calm and chill out 🙂

    [Raspunde]

    Tiberiu Reply:

    Un articol interesant. Pana la urma ai participat sau nu la IWCB? In deschiderea articolului mi s-a parut ca ai exprat o frustrare referitoare la invitatia primita, mai apoi pare ca erai acolo ochi si urechi, zi lumina. Sunt cu totul bulvesrat/blogat.

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Tiberiu, Nu am fost…cred ca se intelege din text de ce.

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Igor, Adevarul doare intotdeauna…mai ales spus cu voce tare. In postarea de mai sus eu atat am intrebat: e bine unde mergem? vrem sa mergem mai departe tot asa?
    Se pare ca unii cred ca e bine…ca s-au facut progrese, ca etc…poate au dreptate. Dar asta doar piata si consuamtorul va hotari…

    [Raspunde]

  2. Cristian. E.on 16 Jun 2015 at 8:50 AM

    Pai Vintest de la Bucuresti a disparut in primavara asta, mai exista Vinvest la Timisoara si asta ca e Recasul aproape, wineprinces, pancota si ceilalti din zona…
    Eu zic ca producatorii isi pierd interesul si datorita chiriilor mari, am inteles ca e ceva gen cinci mii de euro standul sau peste (la goodwine)
    Apoi cand 97% din productia se bea la intern ce sa ne mai batem capul cu astfel de expozitii caci cramele vand masiv vin vrac si la bib.
    Vinul demisec este in topul vanzarilor la romani desi acum vreo 10-15 ani era dulcele si demidulce. E totusi o schimbare, nu?
    Eu unul am vazut cativa producatori ce nu mai au calitatea de acum cativa ani. Nu stiu, or fi crescut productia, cine stie..
    Singura ce ii poate mobiliza atat la nivel calitativ cat si al marketingului este concurenta din afara ce la noi nu prea exista decat firav. Toate carciumile vand numai vinul casei si beciuri, fete in iarba, grase etc..
    Sa vedem anul asta cum va fi productia si daca vor intra pe rod noile replantari..

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Cristian. E., Calitatea tine si de educatia publicului. Daca publicul nu cere sau nu recunoaste calitatea, de ce sa te chinui sa i-o dai? In detrimentul cantitatii…

    [Raspunde]

  3. Catalinon 16 Jun 2015 at 5:05 PM

    Ai dreptate cu unele, dar cu altele te în?eli sau te faci ca nu sti pentru ca vrei sa love?ti!
    Un exemplu:
    Davino trimite Faurar, SERVE Vinul Cavalerului, iar Recas Schwaben Wein si Castel Huniade – afirma?ia ta.
    Nu este vorba de valoarea concursului, ci de faptul ca produc?torii sunt mai maturi si procedeaz? ca cei de afara! Niciodat? nu vei g?si la un concurs marile vinuri din Fran?a, cele din e?alonul frunta?, pentru ca producatorul nu î?i permite sa-i pozi?ioneze cineva vinul mai jos ca in piata, cum a patit Vinarte cu Prince Matei!
    Si înc? ceva, produc?torii romani nu se mai simt ofensa?i când trimit vinuri la diferite concursuri de afar?, iar rezultatele nu sunt constante, in sensul ca sunt medaliate la un concurs unele, la alt concurs altele.
    Si înc? ceva, sunt foarte mul?i produc?tori care spun ca ei au cele mai bune vinuri din România! De parca exista cel mai bun vin! Exista vinuri foarte bune!

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Catalin,
    1. fata de anii trecuti valoarea probelor a scazut de la an la an. S-or fi trezit peste noapte. Si apoi chiar tu ai spus-o: afara isi trimit vinurile de top.
    2. se pare ca nu se simt ofensati….ca tot trimit an de an vinuri. De ce? Nu stiu…intreaba-i pe ei.
    3. nu exista conceptul de “cel mai bun vin”…e o aberatie.

    [Raspunde]

  4. Marianon 16 Jun 2015 at 11:35 PM

    Bun? Dane,
    nu ?tiu dac? aceast? “dezbatere”, la care invi?i lumea vinului ar trebui…dezb?tut?.
    Punctul meu de vedere este c? IWCB-ul a f?cut un pas, mare pentru lumea vinului, pas atât de mare c? România a intrat în “colimatorul” lui Wine Spectator ?i al lumii interna?ionale a vinului. Dac? vrem s?-l vedem….
    La început te-ai exprimat c? faci lucrul acesta deoarece “ai o pasiune foarte mare pentru vin” apoi spui c? ai fost invitat…doar cu dou? zile înainte ?i ai avut alte probleme de rezolvat. Un pasionat, de orice fel, nu renun?? la adev?rata pasiune pentru alte probleme. La?i impresia c? te-ai sim?it frustrat de faptul c? nu ai fost primul pe list?….
    Apoi spui c? oricum nu te-ai fi sim?it în largul t?u deoarece nu vrei s? faci parte dintr-o tagm? de “tolera?i”. Când ai intrat în lumea vinului, acum câ?iva ani, ?i-ai dat seama c? nu e?ti înc? preg?tit s? critici sau s? lauzi un vin. Erai la început ?i vorbele tale se sim?eau…”nepreg?tite” pentru aceast? nou? experien??. Am fost unul dintre cei care au admirat parcursul t?u, pas cu pas, (nu este nici o aluzie, a?a mi-a venit) c?tre lumea fa?? de care te sim?eai nepreg?tit: WSET-ul, pe mai multe nivele, nu te îndrept??e?te s? fii ?i jurat într-un concurs deoarece, dup?, s-ar putea s? devii… înjurat.
    O scurt? experien??, ca “tolerat” la un concurs de vinuri cred c?-?i poate fi de folos a?a cum tu crezi c? ?i-a fost WSET -ul.
    Problemele organizatorice, cu care nu ai avut înc? “pl?cerea” s? te întâlne?ti, dar pe care ai merita-o…., mul?i dintre noi le-au tr?it. Mul?i dintre noi am fost o perioad? “tolera?i” la anumite concursuri interna?ionale. Dup? acea perioad?, analiza notelor au convins organizatorii s? ne invite “în prima linie”.
    Eu personal nu am f?cut parte niciodat? din juriu la IWCB, dar dragostea pentru vin, pentru promovarea lor ?i pentru ridicarea standardului concursurilor din România, nu m-a împiedicat s? conving mul?i produc?tori din str?in?tate s?-?i trimit? probele la IWCB.
    Încearc? s? vezi la ce nivel erau concursurile din România acum mul?i ani ?i cât? lume afla, datorit? acestor concursuri, despre podgoriile ?i vinurile noastre. Anul acesta nu am fost în ?ar?, în perioada IWCB, dar asta nu m-a împiedicat s? urm?resc cum a evoluat, cum a fost privit de afar?, iar satisfac?ia cea mare a fost pentru medaliile vinurilor recomandate de mine, la Vinitaly, s? fie trimise la acest concurs.
    Mi-am dat seama c? le-am apreciat corect.
    Dac? vom continua s? o ?inem tot într-o critic? ?i o “dezbatere” nu realiz?m nimic bun pentru viticultura româneasc? ?i pentru imaginea ei.
    Vino cu un proiect, de concurs, doar cu MW ?i o elit? de degust?tori; vei vedea c? vor acorda cam acelea?i note la vinuri. Eu am v?zut acest lucru. De ce? Pentru c? se afl? în concurs, la acordare de premii, în calitate de jura?i ?i nu de critici de vin.
    Critica o fac, cu foarte mult? fine?e ?i cu foarte mult? “grij?”, pe blog. Pentru c? au experien??.
    ?tiu c? gura, este aceea?i frontier? între ce intr? în ea, analizeaz?, transmite informa?iile undeva, printr-un efort al tuturor senzorilor pe care-i utilizeaz?, mai mult sau mai pu?in,….?i ce iese din ea. Efortul de a analiza, de a transmite informa?iile, supunând-o la un adev?rat “calvar”, nu ne îndrept??e?te s? “scuip?m” pe efortul depus de al?ii cu ceea ce nou? nu ne-a pl?cut.
    O fi critica constructiv?, nu spun nu, dar mai întâi trebuie s? construim ceva ?i apoi s? critic?m faptul c? a fost construit strâmb. ?i mai exist? varianta ca, analizând construc?ia cu arhitectul, cu constructorul ?i cu muncitorii, care ne vor explica dificult??ile din teren, s? ne plac?…. ! Ce spui? Bem o Zghihar? ? ?i mai vedem… 🙂

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Marian, Se pare ca iar am fluierat in biserica si am comis delict de opinie. Este o opinie, da? Luati-o ca atare…
    Faptul ca mi-am exprimat-o nu cred ca a demolat concursul sau ca mi-am batut joc de munca cuiva.
    Cred ca a zecea oara cand repet astazi ca nu sunt eu in stare sa organizez un concurs de vinuri. Nu in Romania, nu acum.
    Iar remarcile de genul “cine nu a facut concurs sa taca” imi aduc aminte de vremuri pe care le credeam apuse.
    Eu cred ca prea ne-am obisnuit in Romania cu “sa fie bine, sa nu fie rau” …si uitati unde am ajuns pe plan extern. Si intern…
    Vrem sa mergem mai departe tot asa? Eu atat am intrebat…

    [Raspunde]

  5. Marianon 16 Jun 2015 at 11:38 PM

    M-am întrerupt de la scris si am ramas “cuplat” pe diacritice…voi fi mai atent. 🙂

    [Raspunde]

  6. Marianon 17 Jun 2015 at 8:48 AM

    Dan,
    intr-o piata lipsita de educatie, asa cum spune si un prieten de-al tau, Igor, ar fi bine sa depunem eforturi in acest sens nu sa o alimentam cu opinii pe care nu este pregatitata sa le discearna.
    Si oricum. Romania, merge intr-o directie buna si datorita IWCB-ului, si al lui Vinul.ro, al fostului Vinvest si Vintest, si al lui Szövérdfi-Szép Zoltán, a Pistoanelor Baricate, a ADAR-ului, a asociatiilor de profil si chiar a blogger-ilor.
    Avem nevoie de timp. Nimic nu se schimba peste noapte. Mai ales mentalitatile.
    Aceasta este opinia mea….si e mult mai usor de digerat.

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Marian, Sunt de acord, avem nevoie de educarea consumatorului. Fiecare face mai mult sau mai putin, dupa posibilitati si cu siguranta nu toti o fac la fel.
    Dar sa omoram diversitatea de opinii in numele nevoii de educare si pe principiul ca publicul e lipsit de discernamant si deci nu trebuie speriat cu opinii si rationamente complicate, iar nu mi se pare ok.
    Inca astept raspunsuri punctuale la ce am scris mai sus. Nu am injurat pe nimeni nu am jignit pe nimeni asa cum Slava Domnului au facut altii cu mine de nenumarate ori inclusiv acum. Era doar o opinie.
    Dar se pare ca la noi opiniile deranjeaza…si cand vad valul de “indignare publica” ma gandesc ca nu or fi chiar asa lipsite de substanta.

    [Raspunde]

  7. dan tomaon 21 Jun 2015 at 10:55 PM

    Foarte documentat si pertinent!!!

    Suplimentar este posibil sa existe si anumite suprapuneri si, sa zicem, “conflicte de interese” de natura mai mult decat suspecta. Astfel, dupa cum scrie pe site, acesta (http://www.iwcb.ro) este proprietatea firmei A.S.E.R. CONSULTING & MANAGEMENT, care, conform mfinante.ro, este detinuta de Catalin si Daniela Paduraru. Cifra de afaceri in 2014 – 61.807 Euro!!!

    Se pot face multe speculatii pe tema asta ( de unde incasarile, din ce surse, pot sa fie si ceva fonduri europene), dar inainte de alte date concrete, poate ne spune Catalin Paduraru cati bani incaseaza firma lui ASER de la IWCB si pentru ce servicii. Exista si ceva fonduri europene in ASER-ul asta? Hmmmmmmmm………

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @dan toma, Este firma de consultanta a dl Paduraru…probabil are mai multe contracte incheiate pe ea.
    In rest doar dlui ne poate lamuri cu privire la aspectele financiare…
    Din ce am inteles din comentariile dlui de pe Facebook concursul a fost organizat aproape probono anul acesta?!?!

    [Raspunde]

  8. burebistaon 25 Jul 2015 at 3:23 PM

    cred ca dl catalin paduraru face mult rau vinului romanesc . am urmarit acum cativa ani emisiunea ” fratia vinului ” , cautand sa acumulez din experienta celor 2 frati . dar unele vinuri ” bine apreciate ” de ei nu erau chiar asa . si m-am uitat si pe lista cu vinurile care au luat medalii la ICWB . nu e de bine . iar iesirea in decor a dlui marian aduce aminte de vremuri trecute . ii sugerez sa faca un concurs de vinuri in coreea de nord , acolo sigur castiga toti , si nu comenteaza nimeni . iar vinuri o sa luam din import , cele care sunt la acelasi pret mai bune decat alea romanesti . pentru ca in medaliile de la ICWB e greu sa ai incredere .

    [Raspunde]

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply