May 21 2015

Imaginea vinului romanesc, file de poveste. Astazi perspectiva Jidvei…

Published by at 9:12 AM under Diverse,Jidvei,Opinii

 

Imi pica ieri privirea pe un titlu din Ziarul Financiar cu “substantivul “vin” in componenta. Trebuie sa precizez ca eu articole despre vin in presa generalista si “de afaceri” de la noi citesc mai mult pentru amuzament si delectare. La cate ineptii apar acolo, acestea sunt o permanenta sursa de umor si relaxare pentru subsemnatul. Bine, umor negru, dar asta este situatia…

 

Titlul de fata era insa mult mai incitant si spunea asa: “Vinul (romanesc) ajunge sa fie penalizat din cauza imaginii tarii”. Zic: ce noutate stiam si eu asta de vreo cativa ani incoace; e evident pentru tot mai multi. Cand ma uit insa de la cine vine citatul raman cumva perplex. Proprietarul Jidvei, dl Necsulescu…Pai cum vine asta?

 

Inca de la bun inceput tin sa precizez ca nu am citit tot interviul din Ziarul Financiar (inca ma gandesc daca sa dau 200 € pe abonament la ZF corporate sau sa imi cumpar de ei o sticla de Mouton) si imi rezerv dreptul sa imi amendez opiniile daca informatiile din articolul “la liber” au fost scoase din contextul interviului de catre reporter.

  

Dar sa va explic ce m-a socat:

In primul rand tonul constatator al frazei. Din punctul meu de vedere cand esti al treilea producator de vin din tara, ocupi ditamai DOC-ul si ai cifra de afaceri de 22 milioane € pe an nu prea iti permiti sa fii constatator cu privire la domeniul in care activezi.

Luxul pentru constatari fataliste in stil Miorita este cumva rezervat unui producator mic, cu cateva hectare de vie care se chinuie sa vanda vinul si e legat de maini si de picioare. Cu banisorii lui nu poate sa finanteze nici macar o degustare in Bucuresti, dapoi sa puna umarul la imaginea de tara. In schimb cineva care are mii de hectare si milioane euro cifra de afaceri (vreo 22 asa anul trecut) si care ar putea sa schimbe ceva nu prea ii sta bine sa faca constatari cu iz de resemnare.

  

jidvei-logoApoi, lecturand extrasul din interviu, imi dau seama ca din ecuatia cu doua necunsocute: vinului si imaginea de tara, dl Necsulescu scoate vinovat, ati ghicit, Statul, factorii politici. Eternul acar Paun.

Daca ceva nu merge bine la noi, in mod sigur este vina statului. Asta evident gandind in logica de pe vremea “cealalta” cand statul trebuia sa se ocupe de tot, iar cetatenii avand menirea doar sa constate realizarile sau nerealizarile statului.

Eu cred ca in Romania de astazi cine mai asteapta statul sa faca imagine de tara la vin (sau la orice) ori inca mai crede in Mos Craciun, ori a facut afaceri profitabile cu statul. Altfel nu imi explic optimismul acesta.

 

Adica ma gandesc (si reiau) cand esti al treilea producator de vin din Romania, ocupi un DOC intreg si ai cifra de afaceri de vreo 22 mil de euro pe an, esti acolo, esti actor important in piata si in sector si imaginea respectiva depinde in foarte mare masura si de tine. Sa vii sa constati ingenuu ca imaginea de tara nu exista, e ca si cand ai admite implicit ca nu prea ti-ai facut treaba.

  

Si apoi cand ai buget de marketing incat daca pocnesti din degete poti sa faci o echipa de fotbal cu MW plus Parker in poarta si sa ii pui in juriu la Strugurele de Aur, sa te miri ca vinul romanesc nu are imagine e o mica (mare) aroganta.

Doar ca bugetul de marketing se pare ca se duce pe pustiirea campurilor si otravirea fantanilor la intern in lupta de clasa si cot la cot prin restaurante, carciumi si evenimente cu vinul din export si mai ales cu Murfatlar, Cotnari si Vincon. Fratii de suferinta cum s-ar spune. Ca si pe ei daca ii intrebi tot pe stat si lipsa imaginii dau vina.

Practic o defensiva constanta pe piata interna, pe care trebuie sa o aparam pana la ultima suflare de capitalistii verosi si lacomi veniti din afara. Hmmm…unde am mai auzit asta? Si la urma se mira fiecare ca nu e imagine si solutia ar fi “sa vina dom’le statul sa se ocupe”.

  

E ca si cand astepti primaria sa iti faca ordine in ograda. Ca nu (mai) ai pe unde sa scoti vinul la targ.

  

Practic am ajuns in tranzitia vinului intr-o etapa in care calitatea cat de cat a crescut, cantitatea vine tare din urma in urma replantarilor si acum ne trezim intr-o mirare reflexiva din categoria “ce bine ar fi fost daca” sau “Mai, de ce nu s-a ocupat naiba cineva si de imagine? Iar a stat statul degeaba?”

  

Pe scurt logica marilor producatori romani (top patru cum s-ar spune) este asta: “noi ne axam pe intern pentru ca nu avem imagine de tara si nu avem imagine de tara pentru ca statul nu se ocupa/s-a ocupat. Oricum noi nu avem treaba cu domeniul si nu are rost sa punem umarul la imaginea de tara.

Dealtfel suntem prea ocupati sa aparam tarisoara noastra draga de hoardele de invadatori capitalisti care ne ataca cu vin ieftin din afara.“

 

Una peste alta, daca si Jidvei asteapta cu mainile in san tot de la stat sa faca imagine vinului romanesc atunci se pare ca suntem condamnati sa traim in paradigma lui Brucan. Aceea in care romanii vor avea nevoie de 20 de ani sa se trezeasca si sa promoveze vinului romanesc la export…numarati-i de la anul incolo.

 

Sincer, nu vreau sa fiu rautacios si probabil nu am toate datele si perspectivele din piata, dar situatia actuala e atat de bizara si desprinsa dintr-un roman de Kafka, incat ajung sa ma gandesc ca exista cumva un plan grandios si bine pus la punct sa adormim vigilenta vestului printr-o aparenta apatie si lipsa de vointa, pentru ca mai apoi sa ii luam prin surprindere cu o miscare maiastra de marketing si PR.

Si apoi ma trezesc…la fel de trist si la fel de rusinat de imaginea vinului romanesc pe pietele externe. Dar niciodata contemplativ si resemnat.

 

9 responses so far

9 Responses to “Imaginea vinului romanesc, file de poveste. Astazi perspectiva Jidvei…”

  1. Cosminon 21 May 2015 at 10:13 AM

    Cred ca “Fata in iarba” si “Premiat” (Eticheta neagra) sufera din cauza calitatii lor, nu a Romaniei.
    Eu nu am mai incercat Jidvei de citiva ani. Am citit de Ana si Maria ca sint bune, dar numai cu atit nu se fae primavara…

    [Raspunde]

    Dan Reply:

    @Cosmin, Ia sa le incerci din nou…in ultimii ani parca au mai umblat la ele. In sens pozitiv spun.
    Nu te astepta la revelatii, dar sunt baubile…

    [Raspunde]

    Cosmin Reply:

    @Dan, Multumesc, am sa iti urmez sfatul 🙂

    [Raspunde]

  2. lucianon 21 May 2015 at 10:49 AM

    Ha, ha… mai pupi tu vin de Jidvei…

    Ana si Maria: la primul contact am spus ca beau sampon. Si am refuzat alt pahar. Noroc ca eram intre prieteni si aveam si alte vinuri disponibile la masa. Parca le-am redegustat la GW din primavara si am vazut o imbunatatire. Dar era pe la spartul targului (adica obosit) si nu mai am amintiri senzoriale. Si probabil ca nu le voi cumpara curand sa-mi satisfac curiozitatea.

    [Raspunde]

    Dan Reply:

    @lucian, Gama Owner’s choice sunt vinuri facute cum trebuie. Eu de cate ori le-am incercat nu am avut ce sa le reprosez.

    Decat probabil caracterul prea ‘international”…ahhhh si pretul…

    [Raspunde]

  3. philip coxon 21 May 2015 at 1:17 PM

    Eu pot sa spun , ca o person avizat pe subiect ca imagina tarii nu este cel mai mare problema al vinurile romaneasca in strainatatea, si nivel de pret/calitatea. Ieri am tinut o Masterclass la London wine fair, despre vinurile Romaneasca, impreuna cu Caroline Gilby MW, si a fost plin pana la refuz cu multi specialisti si ziaristi interesati sa afla mai multe despre vin romaneasca,- exista un interes real.
    Producatorii Roman in general spun lucru aceasta despre imagina tarii ca nu convin preturile in strainatatea , si ei spun ca noi suntem penalizati din cauza renume tarii.
    Este adeverat ca Romania nu e cunoscut afara, dar sunt tarile foarte bine cunoscuti care au o buna parte din producatorii care vind vinul mult, mult mai ieftin decat Romania – pot mentiona spania, italia chiar si franta- , sa nu zica de Argentina chile , sud africa.
    Va pot spun cu siguranta ca singura calea pentru producatorii Roman sa vand vinul afara este sa adapteaza la piata mondiala, si sa ofera produse cu o pret/calitatea foarte competitiv. Nu functioneaza sa extrapoleaza nivel de pret de la piata romaneasca- la toata lumea, si cred ca si piata romaneasca intra acuma intre o perioada de schimbarii puternic, care va rezulta intre o aliniere si armonizare valorii cu piata din restul europei.
    Philip Cox

    [Raspunde]

    Dan Reply:

    @philip cox, Am vazut pozele de la eveniment…Felicitari!

    Da, cea mai mare problema este pretul de la intern care este extrapolat si la export. De aceea ne place noua atata de mult piata interna: pentru ca nu avem concurenta reala, beneficiem de lipsa de cunostinte (intretinuta pe alocuri) in domeniul vinului a publicului si putem vinde la alte preturi.

    Dar pe de alta parte degeaba ai preturi mici la export daca nu stii sa faci business si sa iti promovezi produsele. Pentru export trebuie sa iesi din locul caldut si sa te deranjezi sa faci promovare, sa participi la targuri, sa organzezi degustari si evenimente, etc. Adica e de munca. Asa ca e mai simplu sa dai vina pe stat, piata, factorul politic, capitalistii lacomi, etc..

    In mod clar ce merge in Romania nu merge in afara si de aceea multi producatori prefera sa ramana pe piata autohtona si se blazeaza/cauta scuze cand aud de export…sau mai degraba de lipsa lui.

    [Raspunde]

    burebista Reply:

    @philip cox, mai intai trebuie ca viile din care se produc vinurile romanesti sa fie mai mature , 15 ani macar . asta se poate spune si despre vinurile de recas . au aparut multi producatori noi pe piata si evident cu vii abia plantate . asa se face ca eu unul nu cumpar de la ei . si pentru ca tot vorbim cu cineva de la recas vreau sa va spun ca merlot si cabernet Castel Huniade din 2014 sunt foarte slabe calitativ . cu 12.5 % alcool sau 13 % cabernetul sunt mult sub recolta 2013 care era acceptabila la 15 lei . astea din 2014 sunt practic , vin de masa , nu merita sa fie imbuteliate la 0.75 . dar , poate ploile abundente din 2014 sa fie de vina . am ajuns sa iau in loc de castel huniade vin de Tohani cu 20 de lei . bine mai sunt si altii care au vii abia plantate si vor sa vanda la pret umflat. ca asa e in romania .au aparut vinuri de cotnari noi , de bucium , tot noi si altele necunoscute .cine sa le cumpere ?si , de ce ? ca sa luam alte tepe ?vinul romanesc e slab calitativ , cu unele exceptii -dar exceptii cu pret exagerat .asta e problema . si , domnule cox , gama cocosul din 2013 e inca pe rafturi . cred ca nu va prea convine , nu ? ia mai reduceti pretul sa vedeti ce se intampla .e valabil si pentru LA PUTERE 2013 . oricum , dupa cum am gasit eu primele loturi din 2014 , cred ca veti avea probleme mari sa scapati de recolta 2014. doar daca veti reduce preturile .regret ca sunt atat de acid dar asta e reactia provocata de faptul ca ma duc la hypermarchet ma uit la vinurile romanesti dar cumpar unul din argentina sau chile sau africa de sud sau portugalia sau franta . e sunt multe , nu-i asa ?

    [Raspunde]

  4. Cristian. E.on 22 May 2015 at 8:26 AM

    Atat timp cat suntem singura tara unde 97% din vanzarile de vin sunt din productie interna sau cupajari cu vinuri din bulgaria/macedonia, nu vom putea iesi la export decat prin tari gen china si bielorusia. Producatorii daca vand intern la greu nu-si mai bat capul pentru export. Daca consumatorul roman vede ca lumea noua vine cu preturi la jumatate or sa-si revizuiasca politica de achizitii. LA kaufland la capitolul vinuri ieftine au aparut deja BIB-uri si sticla din chile si africa de sud la preturi ff decente. Am mai vazut niste damigene de sticla de 5 litrii cu vinuri italienesti de masa, etc, ceva de genul 25 de lei damigeana de 5 litrii. Repet era de sticla ci nu pet de plastic de unde nici apa nu o poti bea fara gust de cocleala.

    [Raspunde]

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply