Dec 12 2014
Vinul “premium” si targurile: ”Ne dati ori nu ne dati/ Doar daca-l cumparati!”
In urma celor doua postari despre Goodwine din aceasta saptamana am primit ceva feedback si de la alti participanti, atat pe Facebook cat si pe blog (multumesc pe aceasta cale). Desi nu acesta este postarea in care ma voi referi la targ, organizare & stuff, din ce am vorbit cu ceilalti am observat o tema recurenta prezenta la mai multi vizitatori: “de ce unele vinuri nu sunt la degustare pentru oricine?” Sau sunt tinute pe sub masa sau mai rau pe masa, nedesfacute.
Aici trebuia sa recunosc ca de cand cu blogul ma bucur de oarece notorietate (care poate fi buna sau proasta) si din punctul acesta de vedere ma lovesc mai rar de genul acesta de situatii. Adica sa vreau vreun vin si sa nu il pot incerca. Pe vremuri (ce vremuri, adica acum vreo 3 ani cand m-am apucat de scris) imi aduc aminte ca se intampla destul de des sa ma uit lung la unele standuri la anumite vinuri care ori nu erau desfacute ori nu erau pentru mine. Si imi aduc bine aminte cum era. Acum una peste alta nici celebritatea blogului nu ma fereste de surprize, vezi cea descrisa in PS-ul de la prima postare. Desene animate nu alta…
Asa ca o sa atac frontal o problema spinoasa specifica targurilor autohtone: “cui, cand si cat dam la degustare vinul premium al cramei?“
In primul rand avem de a face cu doua perspective si puncte de vedere diferite: una a producatorului (expozantului) si cea a vizitatorului. Este de la sine inteles ca nu poti sa impaci si capra si varza, dar undeva la mijloc trebuie sa existe un punct comun si un “cod de bune practici” subinteles.
1. Perspectiva vizitatorului/pasionatului: aici incerc sa fac un efort de imaginatie pentru ca nu pot sa fiu atat de ipocrit incat sa pretind ca sunt un simplu vizitator. De bine (si mai ales de rau ce sunt) ma cam stie toata lumea si deja pot spune ca fac parte din “mandarinii” targului (de unde si culoarea puloverului, care de fapt era uniforma de “mandarin” 🙂 ). La mine e simplu acum: daca vreau doar vinul X ma duc la stand si uneori nici nu apuc sa-l cer. Pac! se baga mana sub tejghea si se scoate sticla. Si daca nu mai e deschis, se deschide pe loc si cu scuzele de rigoare ca “nu e aerat si de aceea e asa inchis”. Acum ce sa fac, eu sunt de vina ca mi-am pierdut nopti intregi sa scriu pe blog? Uneori imi e mie rusine ca se uita lumea la noi cum se scoate vinul “ala bun” de sub masa, dar asta e…povara celebritatii.
In schimb imi aduc aminte si vad si acum cum e sa fii vizitator simplu: vii la targ, dai banii pe bilet (recunosc ca eu am intrat cu invitatie, profitorul industriei) iei pahar si o iei usor pe la standuri, stai la coada, te impingi cu altii la rand si cand in sfarsit ajungi in fata “nu mai e, avem din asta din magazin”. Te intorci dezamagit si vezi cu coada ochiului ca pentru unul mai de soi e desfacut, e decantat si nu s-a terminat. Am trait si traiesc si eu chestii de genul acesta.
Pana la urma unii vin la targ nu sa se imbete (asa acum cred 90% dintre producatori) ci sa vada exact genul acesta de vinuri: noi si mai mult sau mai putin inaccesibile in viata de zi cu zi. Ia sa facem un targ numai cu vinuri din hypermarket sa vedem cine mai da banii pe bilet?
Si apoi vinurile respective oricat de bune ar fi pentru piata de la noi nu sunt picturi de Rembrandt si nici Goodwine nu e muzeu. Unde sa ne ducem sa le admiram in vitrina si sa vorbim cu expozantii despre “sticla de un million si ceva de lei” in timp ce ni se toarna posircuta din hypermarket. “Da…e o parcela deosebita, un an exceptional, a batut soarele toata ziua. Si terroir-ul…da, terroir-ul…. Da’ sa va mai torn din asta de linie…da…cum spuneam…un vin deosebit, pentru cunoscatori si colectionari care isi permit…e superb, suntem mandrii, da..si fata de altii, nu putem sa ne plangem, noi avem cu ce, ca s-a facut anul asta…da…da…” In curand daca o tinem asa o sa platim taxa si sa atingem sticlele respective. Pe sistemul “nu pune mana dom’le daca nu cumperi, nu vezi ca lasi urme?”…Pfiuu…cam asa ceva:
2. Perspectiva expozantului: ai plecat in weekend de acasa sa stai cu orele sa torni in pahare la unii care altceva mai bun nu au de facut decat sa stea de vizitat targuri de vin si de pus intrebari care de care mai “idioate”. Unii se mai si imbata sau cer vin rosu si dulce.
Ai venit deci la targ, ai platit participarea, ai adus vinuri, pana acum esti pe un mare minus. Daca alegi sa vinzi pe sub tejghea (chestia care sa recunoastem nu se face si nici nu e foarte kosher din punct de vedere legal) poate mai acoperi din costuri. Daca in schimb stai sa umpli paharul cu vinul tau cel mai scump la toti neavenitii care se perinda prin fata standului ai sanse mari sa inchizi cel putin luna pe minus, daca nu chiar anul. Bine, in mod normal nu vii la targ sa iesi pe zero sau sa faci profit, dar traim in Romania, “industria” are alte asteptari decat cele “normale” de la un eveniment de acest gen.
Acum nici sa nu pui vinul “ala bun” la vedere nu merge, ca altfel de ce ai mai venit? Sa simulezi un raft de hypermarket cu gama ta de linie? Iar filozofia la unii e ceva de genul (bine, nu fara motive pe la noi):
Dupa cum vedeti cele doua pozitii sunt aparent diametral opuse. Sa incercam totusi sa le reconciliem si sa va spun cum vad eu problema si cum cred ca se poate ajunge in acel punct comun intre dorinta vizitatorilor de a bea doar vinurile scumpe si a expozantilor de a-si proteja activele lichide “premium” de hoardele de coate goale cate asalteaza standurile.
Cel mai bine e sa raspundem la cele trei intrebari existentiale de mai sus: “cui, cand si cat dam la degustare vinurile premium ale cramei?”
- Cui? Cu siguranta nu la liber si la tot poporul care vine la stand si cere ‘demidulce rosu”. Majoritatea nici nu au habar ca vinul ala premium exista si este un exercitiu inutil sa ii expui unei calitatii pe care nu o pot intelege. Stiu, suna meschin si nedrept, dar acesta este adevarul. Daca omul e interesat se va documenta si iti va cere la anul…In schimb pe cel pe care il vezi ca iti stie vinurile si intreaba si de “acela” e indicat sa il servesti. Altfel vei transforma in doua minute un potential si viitor client interesat de vinul tau intr-un dusman. Si asta nu e de bine…
- Cand? Cand intreaba omul, asa cum spuneam mai sus. Si pe tot parcursul evenimentului. Nu din categoria “avem dimineata, dar se termina la pranz si mai desfacem una seara, stati p-aici ca baga pui”. Daca ai venit la targ trebui sa ai vinurile din portofoliu pe tot parcursul evenimentului. Daca e vreunul pe care nu il aduci la targ, frumos si indicat ar fi sa faci public, pe site-ul evenimentului sau pe site-ul propriu o lista cu vinurile ce vor putea fi degustate. De fapt asta ar fi o idee si pentru organizatori: sa ceara o lista participantilor cu ce vinuri vor avea la degustare in cadrul targului si sa o afiseze in prealabil pe site. Nu doar noutatile, toate vinurile cu care vin. Asa stie lumea clar la ce se asteapta si nu mai are nimeni dezamagiri la fata locului.
- Cat? Putin si cu zgarcenie. Am auzit de multe ori comentarii pe la noi, pe la targuri si degustari, de genul: “uite ce putin mi-a turnat”, “nu inteleg nimic din atat de putin vin”, “e zgarcit, da dintr-o sticla la 20 de oameni”. Deja cand aud chestii de genul acesta incep sa inteleg si producatorii si sa nu il mai deplang asa tare pe bietul vizitator. Daca ai venit la targ sa bei si sa faci risipa din “vinul ala scump” doar asa din frustarea faptului ca nu il bei in fiecare zi, deja meriti sa nu primesti.
Eu de fiecare data cand mi se toarna din sticle “scumpe” zic stop dupa primii 20 ml de pe fundul paharului. Asta inseamna respect pentru producator si pentru munca lui. Si nici nu am nevoie de mai mult pentru degustare. Daca este cazul mai cer o data…dar rar este cazul.
Si sa va mai povestesc o intamplare de la Prowein pe care nu v-am spus-o: la barul de Champagne unde erau vreo 40 de sticle la degustare erau doi tipi care serveau publicul dar in acelasi timp puteai sa iti pui si tu. Chestie interesanta respectivii puneau doar 10-20 ml pe fundul paharului si atat. Si nu se plangea nimeni. Dintre cei care se serveau singuri nici ei nu isi puneau mai mult. Desi puteau sa umple lejer paharul. Adica aveau la discretie Champagne de zeci de euro sticla (unele bateau in suta) dar nu isi bateau joc de ea. Pana la urma asta inseamna respect pentru producator si pentru vinurile lui. Deci: vinurile premium si scumpe se pun cu zgarcenie. Pe cine aud ca “nu mi-a pus ca lumea, sa il simt” ii bat obrazul personal.
Acum din perspectiva vizitatorului raspunsul la intrebarile de mai sunt simple: la toti, tot timpul si paharu’ plin. Dar nu e asa. Pana la urma daca vrem sa bem vinuri premium trebuie sa invatam sa ne purtam cu ele, sa le meritam. Recunosc ca am avut si eu in trecut pusee si excese de genul acesta. Dar dupa participarile la Prowein si ceva iesiri pe afara vad profund altfel problema. Daca vrei un vin premium pentru care producatorul a facut oarecare efort in plus sa il produca trebuie sa faci si tu un minim de efort sa inchegi o conversatie, sa te arati interesat, sa pui niste intrebari si sa nu te repezi sa il critici si sa strambi din nas doar pentru a demonstra cat de bun cunoscator intr-ale vinului esti. Si de ce nu: sa il cumperi, daca iti place.
Una peste alta eu asa vad lucrurile si daca toata mecanica trecerii vinului premium de la expozant la vizitator s-ar face in parametrii de mai sus eu unul as fi multumit. Pana la urma trebui sa intram si cu relatia aceasta vizitator-expozant intr-o anumita normalitate. Vad ca lumea este deschisa, se informeaza, face cursuri WSET (de unde acum vreun an ma admonestau multi si imi spuneau ca “imi miroase in tara”, ce caut sa fac WSET pe afara) deci e cazul sa evoluam si alte capitole. As fi curios cum vedeti si voi problema sau ce idei aveti?
In rest, sunt sigur ca vor exista intotdeauna producatori care vor umbla cu dubla masura si cu “doua linii de vin”: una pentru public si una pentru initiati. Pe unii poate nici macar nu ii sesizez pentru ca asa cum va spuneam mai sus am devenit (fara sa imi fi dorit si cautat neaparat lucrul acesta) o persoana usor de recunoscut.
In concluzie unul eu va propun ca la urmatorul Goodwine sa infiintam “politia targului”. Imi deschid stand (sectie de politie) si astept reclamatii de la vizitatori. De genul: “ala nu a vrut sa imi dea cutare vin la degustare si il are in vitrina/sub masa”. Si apoi ne ducem cu reclamantul, lamurim problema, intocmim proces verbal si il facem celebru pe blog. Sa stie lumea sa il fereasca ca sa nu mai aiba dezamagiri. Ii facem si lui si noua un mare bine….
Acum gluma, gluma dar vorbesc serios, cine mai face de astea la targ il fac “vedeta” pe blog. Vreau ca si cititorii mei sa bea aceleasi vinuri pe care le beau si eu. Nu vreau sa vorbesc singur cand le comentez; vreau feedback si vreau ca tot mai multa lume sa incerce, sa experimenteze si sa se intereseze de vin.
Si ca terminam intr-o nota vesela, optimista si in ton cu perioada aceasta, e ca la colindatori: daca stii ca nu ai ce sa le dai si ii tratezi cu celebrii covrigi uscati de pe sarma (din aceia de iti rupi dintii in ei) atunci de ce mai deschizi usa (standul)? Ca sa le arati cozonacul de pe masa din spate la care au acces doar rudele si Corul Madrigal?
Din categoria:
“Ne dati ori nu ne dati
Doar daca-l cumparati
Sau cand veti fi magnati
In rest doar sa-l visati”
Dane, foarte bune observatiile cu privire la vinul de sub masa. Multi prieteni mi-au spus aceeasi chestie cand mergeam cu ei la targuri: “venim cu tine, ca asa mai reusim si noi sa gustam din astea care sar de 100 de lei sticla, pe care nu ni le luam in fiecare zi.”
Insa pe langa aspectul asta mai e unul care pe mine m-a deranjat (pe langa multe altele): sa treci prin toate vinurile producatorului pana ajungi sa gusti Sfantul Graal! Mai frate, sunt mii de vinuri de degustat la un targ, intr-o zi ajung sa degusti cel putin o suta, asa ca palatul o sa iti mie ultra stresat; daca eu iti cer sa-mi dai sa degust vinul cu care te lauzi ca e cel mai cel, te rog nu ma trece prin toate cele 10 etichete pe care le mai ai la degustare, ca sunt sanse foarte mari sa nu ti-l apreciez la adevarata lui valoare.
Asta cu stand cu “politia targului” mi se pare exagerata. Sincer. :))
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
December 12th, 2014 at 11:14 AM
@Bogdan, Hi…hi…glumeam Bogdan. Dar ar trebui mentionati cu cei cu practici de astea.
Probabil ca unii se gandesc ca apreciezi mai bine vinul premium dupa ce le-ai vazut pe restul…asa ca o antiteza.
Lasand gluma la o parte uneori sunt curios si de vinurile de linie, mai ales cele iesite noi. Dar sa iei tot portofoliul la rand poate fi obositor intr-adevar.
[Raspunde]
Bogdan Reply:
December 12th, 2014 at 11:41 AM
@Dan Micuda, Depinde ce urmaresti cand mergi la un targ ca blogger: sa socializezi cu lumea, sa incerci noutatile, sa iti completezi “golurile” din agenda de degustare. Asa ca da, o lista cu vinurile cu care vine producatorul e bine venita – la RovinHud aveai agenda, in care iti puteai bifa ce ai incercat si ce ti-a placut.
In anii trecuti am incercat o chestie si care s-a dovedit un semi-esec: nu pot scrie note de degustare ca lumea in timpul unui targ – iti ia prea mult timp, pierzi dialogurile interesante de la stand, asa ca degustarile astea de la targuri sunt mai mult un preview.
Teoretic, la un targ ar trebui sa mergi “calat” pe o chestie: sa incerc toate Fetestile Albe / Regale / Negre; sau numai vinurile scumpe; sau numai o anumita regiune. Si daca vrei sa scoti maximul, ti-ar trebui si un dictafon (Litt up!), ca scrisul ia prea mult timp. 😉 Poate incerc asta la urmatorul targ (nu neaparat Goodwine).
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
December 12th, 2014 at 11:50 AM
@Bogdan, corect, discutia si feedback-ul producatorului sunt cel putin la fel de importante ca vinul pe care il incerci. Sa vezi ce a vrut sa obtina,cum a facut ce vrea pe viitor, etc..
La carnetel am renuntat si eu…pierdeam timp pretios si oricum notele de targ nu au relevanta unei degustari clasice. Asta cu dictafonul e o idee…putem folosi si telefonul.
Lista aceea cu vinurile ar fi de mare folos…la primavara eu unul o sa fac lobby pentru ea.
[Raspunde]
Very good article – good points.
This is my problem always: I got the intention and budget to buy a premium wine/-s (that’s my style: grab it from the producer’s stand in the exhibition) on the spot but I want to get a hint of it….
Plus, an observation: with one exception, the prices for the first time were not “fair promo” lets say; they were simply market retail.
Thank you.
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
December 12th, 2014 at 11:35 AM
@Stavros, Thank you!
The problem with the Romanian wine industry (one of them) it’s that it lacks peoples trained in wine sales.
A person who works with wine it’s able to see if the visitor it’s a “connaisseur” and treat him accordingly. But most of our salesmen treat everybody the same or worse, favor friends or wine “insiders”, in front of other visitors/potential cutomes. That’s a big no-no…
An yes, the prices are about the same as in retail…the advantage is that you buy directly from the producer, but in some cases they are bringing their wines from their distributors in Bucharest and you might have some surprises with the wines that were not properly stored.
[Raspunde]
Poate nu ai stiut de aceasta informare :
http://www.goodwine.ro/files/Program%20Goodwine%20-%20decembrie%202014.pdf
Cu stima,
Dan
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
December 12th, 2014 at 6:28 PM
Tocmai ca am stiut am zis ca e bine sa fie lista cu toate vinurile nu doar cu “lansarile”….
[Raspunde]
Mai este si problema ca daca vrei sa cumperi si ramai fara cash nu accepta plata cu cardul ca nu au POS sau altele. Nimeni nu poate veni cu prea multi bani cash la el. Anul asta doar Oprisor si Avincis aveau POS. Crama Ratesti avea casa de marcat. Nu stiu exact legea daca au voie sau nu sa vanda la targ, dar eu cred ca da, dar sunt obligati sa aibe case de marcat. Cum la noi se prefera vandutul pe sub masa ca deh, in romania statul nu stie cum sa te jupoaie cu taxe si impozite, ramen doar varianta de a cumpara cash. Dar aici nu mai imi convine mie ca client caci eu iti dau bani munciti de mine si impozitati, iar pentru tine ca vanzator sunt bani neimpozitati.
[Raspunde]
Dan Reply:
December 13th, 2014 at 9:20 AM
@Cristian. E., Nu stiu cum e inregistrat targul (cu vanzare sau fara vanzare)…dar nu cred ca poti sa vinzi …asa ar pune toti preturile pe sticle. Asta cu vanzarea la targul de la noi e ciudat: unii vand, altii sub nici o forma. Iar sa aduci si pos si casa de marcat, facem deja magazin si nu se face. In plus iti defavorizezi distribuitorii si magazinele care iti vand vinul pe tot parcursul anului.
De exemplu cei de la Petrovaselo aveau scris pe sticle: “mostra pentru promovare/degustare”. Corect ar fi sa fie fara vanzare ca nu e iarmaroc de sarbatori, dar deh…
Si repet nu stiu cum sta lege din punctul asta de vedere…stiu ca la nemti la Prowein targul este in regim vamal si fiscal suspensiv si nu ai voie sa vinzi sub nici o forma. Adica nu platesti taxe daca vii cu vinul din Chile dar nu ai voie sa il comercializezi in cadrul targului. dara colo este alt gen de targ, este B2B…
Daca ma intrebi pe mine eu nu sunt de acord cu vanzarea la targ…adica ori e trag/expozitie ori e iarmaroc/magazin adhoc…
[Raspunde]
Bogdan Reply:
December 14th, 2014 at 11:48 PM
@Dan, Dan, daca e TARG ar trebui sa fie cu vanzare-cumparare :)) Ca de aia mergi la targ sa vinzi si sa cumperi! 🙂 Ii spune si numele! Nu cunosc legislatia cu privire la regimul comercializarii vinului (si a bauturilor alcoolice) in alte spatii decat cele in care ai declarat comercializarea lui (lor). La GoodWine unii vand (si isi scot cheltuielile cu targul din vanzare), altii nici nu vor sa auda! Stim amandoi care sunt in care in tabara. Cand biletul de intrare e modic si intra toata lumea, mi s-ar parea normal sa se vanda – pe sistemul poti sa degusti si daca iti place vreunul cumperi. Si de aia se nu toti vor sa-ti dea sa degusti vinul premium, pentru ca nu-l cumperi… Daca pui pret mai mare la intare nu vine nici dreaku la RomExpo. Oricum venim tot “noi” (ma rog, eu n-o sa mai merg), care nu cumparam vinuri dar care punem 50 de intrebari de nu stiu cum sa mai scape de noi, sau ne trateaza cu indiferenta. Asa ca pana la urma cu ce raman expozantii dupa Goodwine? Cu feed-back? Cu contracte? Cu mentionarea in treacat pe maxim 3-4 bloguri a noutatilor lor? Si la ce pret? Nu mai bine le trimiti bloggerilor o sticla si ai o expunere dedicata (un articol doar despre vinul tau?) Nu mai bine organizezi o degustare intr-un restaurant nou care vrea se afirme si obtii dintr-un foc listarea in locatie, feedback de la invitati si un articol pe oenolog.ro sau vin2.ro? Zi si tu! 🙂
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
December 15th, 2014 at 2:41 AM
@Bogdan, Discutia despre relevanta targurilor de la noi e lunga. Pentru noi nu e relevant, pentru cei care vin sa bea si sa cumpere cam asta isi doresc.
Si atata vreme cat segmentul asta domina, cam sa o sa fie…ceva intre targ si talcioc.
Pe sistemul clasic incetatenit la noi: “sa ii dam poporului ceea ce cere “buci, tate si alcool.” Asa putem extinde discutia si la presa de vin de la noi. Bine, “care?” o sa ma intrebi…:D Apropo Millesime mai apare?
Oricum producatorii nu cred ca isi scot banii sau au vreun beneficiu de business si multi au ales sa nu mai vina. Consumatorii se intreaba furiosi de ce nu vin, ca de ce ne trateaza cu dispret,etc. Dar nu e nici un dispret, pur si simplu nu ai motiv sa te duci. Eu daca as fi producator de vin nu m-as duce la Goodwine.
Oricum asa cum industria a evoluat calitativ foarte mult in ultimii ani cred ca a venit vremea ca si sectoarele adiacente gen presa, targuri, agentii de publicitate, etc. sa isi puna problema unei evolutii. Altfel vor si depasite de vreme si de vremuri…
[Raspunde]
Poate singura exceptie este Oprisor, cei de acolo nefiind zgarciti cu vinurile super premium la targuri. Nu-i asa? Se pare ca au o politica de marketing mai buna, chiar daca preturile la unele vinuri le consider cam mari, comparativ cu vinurile straine de acelasi calibru.
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
December 15th, 2014 at 11:39 PM
@Sorin, Da, ei sunt unii dintre cei care dau la degustare si din vinurile premium. Nu sunt singurii…
Si da, gamele de top mi se par si mie foarte scumpe….
[Raspunde]