Feb 24 2014

Apel catre un producator de vin…

Published by at 8:00 AM under Opinii

 

Cu siguranta majoritatea celor care citesc blogul de fata au aflat despre experienta pe care am avut-o martea trecuta cu un vin romanesc din retailul autohton. Crezusem pentru un moment ca unul dintre producatorii nostri s-a gandit „sa se ia in piept” cu vinurile frantuzesti sau portugheze listate in Lidl. Acele vinuri atat de hulite de catre industria autohtona (producatori si comercianti deopotriva), dar atat de prietenoase cu buzunarul si gusturile consumatorilor obisnuiti, care nu isi permit produsele “premium” romanesti. Vinurile acelea “de mana a treia” care “au stat nu stiu cat pe rafturile magazinelor din vest si le-au trimis la noi pentru ca sunt slabe”.

Dar cand a fost sa le dam replica, cu un produs romanesc care a incercat sa se apropie de pragul financiar respectiv, am vazut ce s-a intamplat…

 

S-a intamplat ca totul s-a transformat rapid intr-un mare deziluzie. Atat la nivel de prezentare si „poveste” a vinului, cat mai ales in ceea ce priveste produsul in sine. Stiti probabil deja despre ce este vorba. Initial am crezut ca este vorba de un ghinion personal, ca am nimerit eu o sticla cu probleme din cauza dopului, aflata la vreun capat de lot, etc.

 

Ca sa nu acuz degeaba si inutil, stiind cat de greu e sa construiesti o imagine in lumea vinului si cat de usor se poate pierde aceasta, am investigat in aceste cateva zile scurse de la incidentul cu pricina  si sticle din alte magazine Lidl sa vad daca problema este una intamplatoare sau se repeta. Offtopic: Daca la un moment dat pe camerele de supraveghere de la Lidl apare un individ care intra in magazin si se duce glont la raftul cu vinul respectiv si incepe sa cotrobaie prin cutii, luand vreo 10 sticle din baxuri diferite si intorcandu-le pe toate partile in lumina neonelor, sa stiti ca eu eram acela. Sau cineva care mi-a citit postarea…

 

 Pentru ca intre timp am primit feedback si de la alti cititori ai blogului care au conturat o ipoteza trista: problema nu este unica, este generalizata. Practic in toate magazinele Lidl in care am fost (4 la numar, unul in Bucuresti – Militari, doua in Pitesti si unul in Mioveni) majoritatea sticlelor examinate prezentau aceleasi depuneri evidente pe care le-ati putut vedea in pozele din postarea initiala. Evidente chiar la gatul sticlelor, imediat sub capsula de inchidere. Am identificat de asemenea existenta a doua loturi de imbuteliere (09.2013 si 08.2013), amandoua cu aceleasi probleme.

 DSC_7181-tile 

Concluzia mea personala, bazata pe un esantion cat de cat reprezentativ, este ca vinul per ansamblu are probleme. Probleme care nu tin de dop, loturi de imbuteliere, conditii de pastrare prin retail (vinul doar ce a fost lansat in Lidl). Este clar ca avem de a face cu un produs care, cel putin in parte, nu este apt consumului. De altfel, cumparatul unei sticle de vin din marele retail nu este si nu trebuie sa devina vreo loterie. Si nu cred ca Lidl vrea sa schimbe cutuma asta jucand alba-neagra cu nervii si banii clientilor proprii.

 

De aceea, din respect pentru acesti clienti si pentru vin, fac un apel catre producator (si catre comerciant):

Domnilor, retrageti vinurile in cauza din magazine!

 

De asemenea, un comunicat oficial cu niste motive care au condus la aceasta situatie si mai ales cu niste scuze fata de consumatori ar fi de dorit. Desi scuzele nu tin de cald si nici nu returneaza banii in buzunarul celor care au cumparat vinul  pentru a descoperi apoi „surpriza” neplacuta din sticla. Oricum, pe scurt, asteptam niste scuze si motive de vreo 25 de lei (la reducere) si nu de 2 lei, ca de obicei.

 

lauri colaj 3In caz contrar ii sfatuiesc pe toti cei care au cumparat produsul respectiv sa se duca sa faca plangere la OPC. Sticlele din magazine, chiar si asa nedesfacute, sunt oricum tot atatea motive latente si excelente pentru plangerile respective.

De altfel, comerciantul (in cazul de  fata Lidl), ar trebui sa ia masuri si sa isi protejeze imaginea si consumatorii. Pentru ca cine se „arde” cu vinul respectiv, in majoritatea cazurilor nu va da vina pe producator, ci pe comerciant.

 

Eu zic ca vremea lui „cainii latra lupul trece” s-a cam terminat mai ales pentru cei care au pretentii sa vanda vinuri „premium” de sute de mii sau chiar peste un milion de lei vechi sticla. De altfel consumatorii vinurilor producatorului respectiv ar fi bine sa fie cu bagare de seama si sa le decanteze temeinic inainte de consum. Si cand zic decanteze, nu ma refer la simpla aerare in decantor, ci  efectiv la decantarea propriu-zisa, la lumina lumanarii. Si apropo, nu stingeti lumanarea dupa decantare ca poate mai aveti de nevoie de „lumina”…cine stie…

 

Asadar revin: daca se alege stilul de trista amintire, de „a se merge pe burta” si producatorul nu are nici o reactie oficiala la aceasta problema mai mult decat evidenta atunci in mod legitim poate fi banuit ca are o mentalitate usor lipsita de scrupule si pur mercantila. Unii ar putea chiar crede ca, in perfecta cunostinta de cauza, stiind ca vinul are probleme, au vrut sa scape rapid de el plasandu-l la reducere in Lidl, cand de fapt acesta trebuia casat sau cel mult trimis la distilat.

Si toata “miscarea” s-a bazat pe faptul ca oricum daca se va afla ceva, lumea intr-un final va uita si totul va fi apoi „business as usual” ca la inceput. NU, lumea nu va uita, eu nu voi uita si cu siguranta Lidl (care nu este un butic de coltul blocului) nu va uita.

 

In plus, daca nu exista nici o reactie,  indiferent de cat de bune sunt sau vor fi vreodata vinurile de pe alte game ale producatorului respectiv asupra lor va plana iremediabil un semn de intrebare. Pentru ca incidentul amintit, daca trece neexplicat si neasumat, denota un stil si o modalitate de a face vin, de a face business si de a trata proprii clienti.

 

In concluzie, astept ceea ce asteapta un consumator normal, intr-o tara normala: cine este responsabil sa isi puna cenusa in cap si sa corecteze situatia! Punct!

Ar fi dealtfel un salutar semn de normalitate care sa ne arate ca mentalitatea din piata a evoluat si ea odata cu imbunatatirea calitatii vinurilor romanesti si ne-am rupt definitiv de practicile de trista amintire. Macar si la nivel declarativ!

 

 P.S. Pentru acuratetea si corectitudinea faptelor tin sa mentionez ca imediat dupa postarea de marti am fost contactat de cineva din partea producatorului care m-a asigurat ca problema „se investigheaza”.

Sper totusi sa nu fie vreo investigatie tipic romaneasca, cu multe comisii, batiste pe tambal si comunicate redactate in celebra limba de lemn…

 P.S. II (Later Edit): Se pare ca producatorul si comerciantul au decis sa retraga vinul din magazine.

9 responses so far

9 Responses to “Apel catre un producator de vin…”

  1. Cristian. E.on 24 Feb 2014 at 11:34 AM

    vad ca vinul este produs de vinex murfatlar, au un site de prin 2007 http://www.vinexmurfatlar.ro/
    Zilele trecute s-a descoperit o retea ce vindea salam expirat adus din germania si reetichetat la noi cu alt termen de garantie. S-au dat amenzi, a fost distrusa marfa etc. Foarte Bine!!! De ce in cazul vinului cu defecte nu se iau masuri? Din cate am inteles la departamentul de viticultura din ministerul agriculturii sunt indivizi ce nu au nimic in comun cu vinul, nici ca pregatire, nici ca pasiune. Si atunci la ce sa ne asteptatm? Ar trebui creat un departament specializat cu absolventi de horticultura-viticultura sau chimie alimentara si acestia sa aibe drept de control si sanctiuni specifice. In tara lui “merge si asa”, nu stiu daca astfel de semnale le baga cineva in seama.

    off topic: vad ca GW2014 va avea loc in aprilie(25-27) si noiembrie(28-30), tot la romexpo
    http://www.goodwine.ro/

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Cristian. E., Vinul nu este produs de Vinex, este produs la Vinex de catre cei de la Alira. Pentru ca ei nu au inca o crama proprie. Probabil ca de aici si problemele respective de calitate…e greu sa controlezi perfect tot procesul tehnologic atunci cand esti in crama altuia.

    Din pacate la vin suntem inca in vestul salbatic la capitolul controlului calitatii produselor de prin comert. Bine e si mult mai dificil de facut decat la alte produse, dar daca ar exista vointa s-ar putea face. Pana la urma consumatorul este cel care poate taxa genul acesta de practici.

    Da, s-au anuntat deja datele de Goodwine…

    [Raspunde]

  2. I Georgeon 24 Feb 2014 at 11:01 PM

    Dan, sa stii ca am ajuns sa vorbesc despre tine cu un somelier la o degustare si s-a nimerit sa vorbim tocmai despre acest subiect. De fapt el a a dus subiectul in discutie. A spus ca ii place blogul tau, dar in acelasi timp, evident, nu este de acord cu o gramada de lucruri: ca se promoveaza prea mult vinul ieftin de afara, ca intr-un hipermarket nu este optim sa pastrezi vin, ca nu este ok sa denigrezi un producator doar in baza a 2-3 sticle … etc. Deasemenea nu a fost de acord cu faptul ca ai si gustat Lauri, stiind f bine ca vinul are defect. Mie unul mi s-a parut f tare ca l-ai si gustta, mai ales in circumstantele astea 🙂
    Bine in general criticile erau la adresa blogerilor de vin.
    Ma bucur ca ai verificat in mai multe magazine Lidl acest vin, deoarece initial chiar am vrut sa-ti scriu ca poate a fost o problema in magazinul respectiv si mai trebuie investigat. Eu sunt curios cum o sa reactioneze Lidl, deoarece stiu ca au un sistem de control al calitatii foarte riguros si nu cred ca o sa ramana lucrurile asa.
    In ceea ce priveste Alira, sper sa-si asume greseala deoarece sunt un producator cu un potential f bun si este pacat sa o dea cu bata in balta … pana la urma sunt inca la inceput.

    P.S. Am baut un vin portughez de 15 din Lidl din 2009 (aviz producatorilor de la noi) soi chiar mi-a placut, ba mai mult le-a palcut si amicilor mei. De 15 lei nu pot sa cumpar nimic din Romania, aboslut nimic. Erau acum un an Huniade de la Recas si Starmina de la Vinarte, dar si alea au sarit de 15 lei acum. In orice caz nu sunt mai vechi de 2 maxim 3 ani.

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @I George, Eh…nu putem multumi pe toata lumea. Unii nu inteleg ca eu nu promovez nimic, eventual pe mine insumi, niste pareri.

    Iar in cazul de fata eu nu am denigrat pe nimeni, producatorul s-a denigrat singur. Daca reactioneaza cum trebuie, profesionist, vor trece peste incidentul acesta si e posibil sa iasa chiar castigati la nivel de imagine. Este o oportunitate in toata povestea asta dar depinde doar de ei daca o vad si o fructifica…

    Da, am gustat vinul din curiozitate, altcumva nu inveti. De fapt a fost o ocazie buna sa vad cum arata si cum se simte un vin cu defecte. Asta e, a fost alegerea mea personala.

    De fapt asta e cel mai greu de inteles de catre cei din industrie: toata chestia asta cu blogul este pur personala, nu am alt interes, nu platesc polite, etc..etc… sunt doar parerile mele relativ la anumite vinuri sau aspecte legate de vin. Plac, nu plac, sincer nu ma intereseaza. Nu imi discut si negociez principiile si preferintele in functie de un piscot sau o sticla de vin.

    Dap, stiu si eu ca Lidl sunt foarte atenti cu produsele pe care le baga in magazin de aici si surpriza mea ca un vin evident cu defect a trecut de controlul lor. La cele straine nu am identificat nici unul de nebaut, desi sunt si acolo offcourse vinuri mai slabe. Dar exact cum ai spus tu, la banii respectivi la noi e un mare vid…

    [Raspunde]

    burebista Reply:

    @I George, domnul somelier a spus si el ce era probabil platit sa spuna . exact ca aia care apar la televizor la un talk-show si spun ce sunt platiti sa spuna , adica ce vrea ala care da banul . mie mi se pare ca acest blog este unul impartial si foarte bun , pentru ca am invatat multe de cand il urmaresc . in ceea ce priveste vinurile ieftine aduse din vestul europei , mi se pare ciudat ca nu se strica asa de repede ca cele romanesti care de cele mai multe ori sunt si mult mai scumpe . totusi unele vinuri de la cora aduse din spania sau franta sau italia sunt cu multe defecte , in special alea mai vechi de doi ani . deci cora e de ocolit .e posibil ca sa fie aduse special asa defecte , si sa fie vandute la pret mic . conteaza cine le importa . de acolo doar sud-americanele sunt de luat , dar alea importate de firme cunoscute gen halewood . bine , sunt si f . multe vinuri romanesti cu defecte la cora . si ai dreptate parca nici alea de la Recas nu mai sunt asa bune , in schimb s-au scumpit – Castel Huniade . iar ultimele 3 sticle de huniade pe care le -am luat eu -cabernet , merlot si feteasca neagra erau cam apoase . insa am mai invatat ceva : loturile care sunt cele mai bune sunt imbuteliate primele , iar la sfarsit , ce mai ramane din productia unui an , sa zicem 2012 , ca asta am cumparat eu , par mai apoase ,au nivelul alcoolului mai mic(desi asta nu ar fi un defect ), oricum sunt mai usurele . eu m-as bucura ca lidl sau mega image sau alte lanturi de hypermarketuri sa aduca mai mult vin ieftin de afara , in special din spania .

    [Raspunde]

  3. Paul Iacobason 25 Feb 2014 at 10:56 PM

    Servus, am luat si eu vinul (din Oradea), nu mai stiu din ce lot era, nu am fost atent daca avea depuneri, l-am deschis dupa una sau doua zile si am fost foarte dezamagit, parea un vin neterminat, parca inca era must….In fine, e prima experienta negativa cu Lidl si prima cu Alira, pacat…
    Paul

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Paul Iacobas, Cred ca toate loturile din vinul in cauza au probleme, chiar daca nu prezinta depunerile respective.
    Probabil ca este vorba de o refermentare in sticla sau altceva…oricum nu sunt indicate pentru consum.

    [Raspunde]

  4. […] au mai existat ceva mailuri si reclamatii la Lidl, asa cum chiar eu ii indrumam pe clienti sa faca in postarea de luni, cand mi-am dat seama ca e o problema generalizata cu vinul respectiv. Deci pe scurt, a fost o mica […]

  5. […] mai are nevoie de nici o introducere. A avut parte de destul publicitate pe blogul de fata (aici, aici si aici). Pe scurt, dupa povestea respectiva producatorul mi-a trimis o mostra din lotul imbuteliat […]

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply