Feb 06 2014

De ce este scump vinul importat in Romania si care este viitorul lui? Episodul 2

Published by at 8:00 AM under Interviuri,Marketing,Opinii

 

Revenim la mini-serialul despre pretul vinului de import in Romania si la factorii care il influenteaza. Avem astazi un exemplu si un calcul concret din partea unui importator  mic si dinamic de vinuri portugheze.

Este vorba de dl Gavril Adrian Butuc de la Premium Drinks care a avut amabilitatea sa imi raspunda la cele doua intrebari legate de vinurile pe care le importa. Asadar:

  

Premium Drinks1. De ce majoritatea vinurilor straine din Romania ajung sa coste mai mult importate pe filiera clasica decat cumparate de afara de catre consumatori? Care sunt factorii care contribuie la aceasta situatie? 

 

Am sa incerc sa va prezint realitatea vinurilor portugheze, pasii si drumul lor pana ajung in Romania, costurile si factorii decisivi in aceasta “nebunie”.

 

In Portugalia vinurile portugheze se gasesc si se cumpara din mai multe locatii:

– vinurile din categoria “entry-level” le gasiti in toate mini-market, super-market sau hyper-market care impanzesc tara.

– vinurile din categoria “premium”, “super-premium” si “fine wines” le gasiti numai la magazine de specialitate, in cramele producatorilor si in restaurantele tematice accesibile clasei medi si inalte unde pretul consumatiei este de 20-25 Euro/persoana (respectiv free shop)

– in unele “tascas si tavernas” (restaurante pentru clasa joasa, restaurante cu meniul zilei) care se ascund in spatele unui “pseudo-traditional” si care sunt un “magnet” pentru turistii neinformati si sunt extrem de multi (nici nu va vine sa credeti, milioane pe an in Portugalia) gasiti vinuri populare, foarte prietenoase, usor de consumat si asociat cu mancarurile traditionale portugheze. In aceste locatii, ambianta si atmosfera traditionala sunt ingredientele principale, care in jurul traditiei si povestioarei, vand vin de calitate indoielnica (Mateus, Gazela, Casal Garcia, Sangria, etc.) si mancare traditionala cu ingrediente de calitate inferioara.

 

In Portugalia, vinul este considerat aliment si in consecinta beneficiaza de un TVA redus, adica 13%. Portugalia este o tara mica (in comparatie cu Romania) dar cu o infrastructura foarte buna, motiv pentru care costurile cu distributia si transportul sunt mici si in general producatorii isi asuma aceste costuri.

 Premium Drinks2

 

Dupa aceasta introducere am sa incerc sa va prezint costurile directe care influenteaza decisiv pretul final al vinurilor portugheze in Romania. Sa plecam de la un exemplu practic: Herdade dos Grous – 23 Barricas 2011/2012:

 

 a) In Portugalia in magazinele online si in Enoteca/Vinoteca au urmatoarele preturi (cu 13% TVA inclus)

– http://www.domvinho.com/produtos/1105-Herdade-dos-Grous-23-Barricas – 24,90 €

– http://www.garrafeiranacional.com/herdade-dos-grous-23-barricas-2011-tinto.html – 23,50 €

b) In restaurante acest vin are pretul de vanzare la public de 35-45 €.

c) costurile financiare si contractare – 5% (finantare, dobanzi, etc.)

d) costurile de logistica si pregatirea grupajului (transport paletizat) – 50 € (500 de sticle) – 0,1 €/sticla

e) costuri transport Portugal / Romania – 350 € + 24% TVA / palet – aprox. 0,85 €/sticla

f) costuri de depozitare si conditionare in Romania – 10% (depozit, apa, curent, are conditionat, etc.)

g) costuri administrative (importul obliga la calitatea de antrepozit fiscal sau depozitar inregistrat, managementul sistemului EMCS Miscari si EMCS Stocuri – Vama, depozit cu regim special si perimetru delimitat, manipulare, traduceri, re-etichetare) – 8,5%

h) adaos comercial – 30%

i) costuri comerciale, marketing si publicitate – 6,5% (ambalaje, flyere, targuri, etc.)

j) costuri de distributie – 20%

k) adaos comercial distributie – 10%

 

Sa presupunem ca acest vin este contractat la pretul de 15 € avem urmatoarea ecuatie: 15 + 0,75 (5%) + 0,1 + 0,85 + 1,5 (10%) + 1,275 (8,5%) + 4,5 (30%) + 0,975 (6,5%) + 4,5 (20%+10%)* = 29,45 € (* adaugat de distribuitor sau de revanzator)

 

Premium Drinks – http://www.premiumdrinks.ro/ro/216-herdade-dos-grous-23-barricas-5600394180057.html – 36,43 € (24% TVA inclus), adica 27,69 € + 8,74 € (TVA) – pretul online are aprox. 10% in plus pentru membrii Default si oferim 10% reducere pentru membrii Platinum si Premium.

 

2. Care credeti ca este viitorul importurilor de vin in Romania? Sub ce forma se vor dezvolta?

 

Premium Drinks3Dupa parerea mea piata importurilor de vinuri din Romania reprezinta 15-20% din total consum si va continua cu stabilitate in aceasta zona. Centrele comerciale (super si hypermarket-urile) vor continua sa aduca vinuri din import de calitate indoielnica, cu probleme grave de conditionare, depozitare si transport.

Piata vinurilor Premium si Super-Premium prezinta o crestere interesanta si am toata convingerea ca va creste bine in urmatorii ani. Modelul de comercializare practicat de Wine Republic ajuta foarte mult. Este foarte probabila dezvoltarea unui lant de magazine de tipul “Wine Republic” care sa-si consolideze portofoliul comercial in jurul a 10-20 de importatori mari.

 

Cat despre Premium Drinks si portofoliul nostru, pregatim intrarea unor parteneri noi (pana acum avem 4 confirmati) si incercam sa nivelam preturile la nivelul Portugaliei (incercam sa ajungem doar cu 20-25% peste). Problemele cele mai mari pe care le intampinam sunt: incasarile, stabilitatea cursului valutar, costurile mari cu transport si logistica si diferenta destul de mare 5-10% dintre cursul de cumparare si vanzare devize.

 

6 responses so far

6 Responses to “De ce este scump vinul importat in Romania si care este viitorul lui? Episodul 2”

  1. lucianon 06 Feb 2014 at 10:16 AM

    Ar fi fost interesant sa aflam si cum merg vanzarile. Mie mi se par exagerate unele cifre.

    Aveam pe vremuri un “partener” de afaceri care facea niste calcule similare. Nu promit ca sunt in stare sa reproduc exact dar o sa prinzi ideea.

    Incepea asa: fii atent! Avem o mie de dolari pe care trebuie s-o impartim. Impozit la stat 16%, mai raman 84%. Impozit pe dividende 16%, mai raman 68%. Astea trebuie sa le dam, le ia statul nu le bag eu in buzunar. Urmau niste colinde adresate statului!

    Apoi chiria, angajatii, salarii, cheltuieli, telefoane… astea inseamna 30%. Cat mai e? Au ramas 38%. Mai vine 24% TVA. S-au dus dracului banii. Ia tu o suta si raman si eu cu 4%. Ti se pare normal!?

    Sa revenim la costuri. Punctul g ar trebui sa fie inglobat in punctul f. Un comisionar/antrepozitar vamal iti factureaza toate serviciile din f si g pe singura factura, iar g este inclus in f.

    Punctul k il plateste separat clientul la fiecare comanda. Iar dl Butuc uita sa ne spuna ca primeste un comision la fiecare expeditie. Practic daca are volum care depaseste cateva sute de expeditii lunar, firma de curierat ii returneaza un procent care variaza intre 15 si 30%.

    La fel uita sa ne spuna ca la o comanda de 500 de sticle, vanzatorul ii acorda un discount de 25-30%. Punctul c – finantare si dobanzi, 5%. Comisionul de la vanzator acopera dobanzile. Practic dupa vanzarea primului import afacerea ar trebui sa se autofinanteze.

    Membrii default platesc 10%, adica acopera cheltuielile membrilor premium. Nice! Dar e normal. Volumele cumparatorilor default depasesc volumele premium. Eu asa cred.

    In fine, daca as vrea sa ma ocup importul/vanzarea de vin si as avea costurile astea nu m-as incumeta. Nu e profitabil.

    [Raspunde]

    Premium Drinks Reply:

    @lucian
    1. Vanzarile merg destul de bine in special gama Premium si Super-Premium. Nu ne putem lauda cu volume foarte mari dar suntem apreciati pentru calitatea produselor noastre.

    2. Costurile de la punctul f) se refera exclusiv la: costurile cu chiria spatiului nostru de depozitare, amortizarea investitiilor facute de noi in spatiile de depozitare (vinurile noastre sunt pastrate in conditii recomandate: pozitia sticlei, temperatura, umiditate, etc.) costurile cu utilitatile (apa, curent, gaz, alarma, sistem video, paza, etc.).

    3. Costurile de la punctul g) se refera exclusiv la costurile administrative, costuri operationale in calitatea noastra de “Destinatar inregistrat” (un fel de antrepozit fiscal simplificat – care ne permite circulatia vinurilor de la producator la importator in regim suspensiv de taxe, impozite si accize). Este vorba despre un perimetru delimitat in depozitul nostru, unde vinurile se afla in regim suspensiv pana la introducerea lor in consum. Suntem conectati in timp real cu Autoritatea Nationala a Vamilor prin sistemul informatic EMCS Miscari si EMCS Stocuri. Cand producatorul emite online un e-DA (un document electronic de insotire a marfii care este vazut de toate autoritatile vamale) in favoarea noastra, noi suntem obligati sa-i anuntam sosirea in sistem in momentul in care ajunge camionul la poarta depozitului nostru. Putem sa incepem descarcarea plasand marfa in perimetrul rezervat, formalizam documentele de receptie, platim accizele (spumante W300 si Vin de Porto I000, in cazul nostru) unde timp de 48 de ore asteapta controlul vamal, dupa care urmeaza introducerea in consum. Dupa introducerea produselor in consum, lunar (pana la data de 15) se raporteaza evidenta stocuri “intrari-iesiri” o evidenta calitativa si cantitativa fiindca fiecare produs are un cod comun (nomenclatura vamala comuna) indiferent de tara de origine. De exemplu 2204.10.93 Vin spumant … Acestea sunt costurile de la punctul g) si va rog sa nu confundati calitatea de “destinatar inregistrat” sau “antrepozit fiscal” (dureaza vreo 3-4 luni toate autorizatiile, plata garantiilor, etc.) cu activitatile unui comisionar vamal sau antrepozitar vamal care se ocupa cu totul altceva. De curiozitate am sa cer niste oferte de preturi in sensul acesta sau daca aveti un cost estimativ accept sa-l analizez cu placere. In Portugalia, desi majoritatea producatorilor nostri au atat calitatea de “antrepozit de productie” cat si “destinatar inregistrat” isi fac documentatiile pana la capat dupa care trimit marfa (producatorii cu care lucram) intre-un singur loc (Tranzitar) unde se pregateste transportul in regim de grupaj.

    4. La punctul k) cred ca ati interpretat gresit sau poate nu am fost eu clar in exprimare. Cu permisiunea dumneavoastra am sa va fac o scurta introducere. Pe langa faptul ca suntem importatori, avem si un magazin online Premium Drinks – http://www.premiumdrinks.ro unde avem afisate preturile de lista pentru vanzarea la public in general. Clientii nostrii sunt clasificati dupa diferite criterii, stabilite de noi si nu are neaparata legatura cu volumul de cumparaturi (pentru acest lucru functioneaza sitemul de puncte si Voucher) si mai mult cu profilul clientului si categoria vinurilor pe care le cumpara de la noi. Intre preturile de lista si preturile de distributie avem un interval de “x” % stabilit iar distribuitorii cu care lucram in general isi pun un adaos de 10%. Despre acest lucru este vorba la punctele j) si k). Cu alte cuvinte un client de al nostru (“Default”) cumpara cu aproximativ acelasi pret de la http://www.premiumdrinks.ro sau de la un distribuitor local sau regional (pot sa apara mici diferente din cauza transportului).

    Este tendentioasa si rautacioasa afirmatia dumneavoastra in legatura cu “comisionul la fiecare expeditie” si de aici ati dezvoltat o intreaga teorie. Noi avem contracte cu diverse companii de profil: Posta Romana, Urgent Curier, Fan Courier, respectiv TNT, DHL si UPS pe extern. Contractele noastre sunt extrem de simple, clare si directe. Avem stabilit un volum estimativ pentru care am primit oferta lor de pret care a fost introdusa in sistem. Din 6 in 6 luni facem analiza a acestor volume si in functie de rezultatul obtinut avem sau nu modificari de preturi. Pana in acest moment preturile au ramas la nivelul celor initiale. Nu m-au suparat afirmatiile dumneavoastra. Am sa comunic cu furnizorii nostrii de servicii de transport si am sa-i intreb in acest sens.

    Despre relatia mea comerciala si de prietenie cu toti producatorii portughezi cu care lucrez (locuiesc intre ei de 23 de ani) chiar ca nu am sa va povestesc! Pot sa va asigur ca mi-ar fi placut sa am 500 de sticle de la cativa dintre producatori, dar din pacate, sunt etichete la care nu primesc mai mult de 40-60 de sticle pentru tot anul pentru Romania. Producatorii nostri (majoritatea) fac parte din categoria “mici producatori”, cu productie scurta, multa calitate, traditie si excelenta. Noi, Premium Drinks, incercam sa platim pretul corect la producator si sa-l aducem clientilor nostri la un pret cat mai bun. Din pacate costurile sunt mari si incercam sa le reducem cat mai mult. Am incercat sa-i transmit domnului Dan Micuda realitatea cu care ne confruntam in acest moment. Astept sugetiile dumneavoastra, observatiile si in special parerea dumneavoastra despre calitatea vinurilor portugheze. Doamne Ajuta!

    Premium Drinks – http://www.premiumdrinks.ro

    [Raspunde]

    lucian Reply:

    @Premium Drinks,

    Multumesc frumos pentru raspunsul exhaustiv. Departe de mine intentia de a fi rautacios. Nu am stiut la nivel de detaliu ce inseamna evidenta stocurilor dpdv vamal dar sunt familiarizat de relatiile cu vama (si va compatimesc pe segmentul asta).

    Ecuatia volume/discount am intalnit-o cam pe peste tot pe unde am umblat, fie in urma unei negocieri, fie din proprie initiativa. Iar la orice magazin specializat pe langa ce-am cumparat am primit ceva in plus, de natura sa-mi aduc aminte de acel magazin. Lucru care se poarta si in online. Si nu sunt eu un caz singular.

    Luati-o ca o idee, care trebuie speculata, nu ca pe un repros. Eu asa as face, si mai ales intr-o relatie de 20+ de ani, unde intervine prietenia pe langa faptul ca ambele parti sunt satisfacute financiar.

    In relatia cu firmele de curierat trebuie sa-i urzicati putin daca nu aveti un retur pe volum. Experiente fericite si nefericite cu DHL, TNT si mai putin UPS am avut toti. Unii sunt mai buni pe o destinatie, altii mai rai, dar discounturi stiu sa acorde. La intern eu iau ca referinta firma de curierat utilizata de cei de la F64 – unde lansezi comanda azi si e posibil sa primesti coletul tot azi sau a doua zi dimineata. Conteaza mai mult pentru client rapiditatea in comparatie cu pretul platit. EMAG au inceput sa le calce pe urme.

    Nu sunt, spre rusinea mea, un cunoscator al vinurilor portugheze, dar asta se va repara.

    Am abordat subiectul pur comercial. Si fara menajamente i-as spune aceleasi lucruri si celui mai bun prieten.

    Asa cum discutam si pe FB, sunt diferente majore de abordare de-o parte si de alta a baricadei. Cumparatorului i se pare intotdeauna scump iar vanzatorului prea ieftin. Iar acum mai mult ca in alti ani, cand accesul la informatii era limitat, consumatorul cauta asiduu pe internet inainte de fiecare achizitie.

    Saúde!

    [Raspunde]

  2. Raduon 14 Oct 2014 at 12:37 PM

    Salut,
    Nu sunt cunoscator de vinuri, nici macar amator. Beau dupa ureche, imi aloc un buget destul de mic pentru o sticla.
    Ma inscriu in categoria turistilor care a fost in Portugalia si a apreciat mult vinurile entry level (ex. Casal Garcia), probabil tocmai din cauza ca n-am gust deosebit in materie de vin. Totusi, pentru mine Vinho Verde de la Casal Garcia a fost de vis. Ce il face din punctul tau de vedere de calitate indoielnica?
    Intreb pentru ca fata de vinurile de acelasi nivel de pret din Romania, asta nu mi-a dat nicio durere de cap, am baut destul de mult 🙂 si n-am avut nimic. Fata de cele din Romania care majoritatea ma doboara dupa mai mult de o sticla consumata.
    Numai bine!

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Radu, Haideti sa va raspund eu pentru dl Butuc. Vinurile se impart in mai multe segmente de calitate…cele ieftine de supermaket, fata de importurile dl Butuc sunt de o calitate mai slaba. Dar si pretul este mai mic.

    In schimb fata de ce avem noi la ora actuala prin magazine (vinuri romanesti) vinul respectiv este destul de sus. Mai ales sub raport caltitate pret. Am baut si eu Casal Garcia, Gazela, Mateus…si sunt vinuri corecte, de volum cu un pret foarte bun. Mai ales comparandu-le cu ale noastre.

    Dar cand bei vinuri premium, care costa de 2-3-4 ori mai scump si calitatea este in consecinta vei ajunge sa te referi peiorativ la cele “de volum”.
    Stiti cum e: mai binele este dusmanul binelui…:D

    [Raspunde]

    Radu Reply:

    @Dan Micuda, Multumesc pentru lamurire. O sa mai trec pe aici, mai ales inainte sa-mi aleg o sticla de vin buna 🙂
    Toate bune!

    [Raspunde]

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply