Jun 17 2013

MARKETING: Mica lectie de imagine pentru producatori si pentru cei care doresc sa promoveze vinuri

Published by at 8:00 AM under Diverse,Marketing,Opinii

 

Citeam zilele trecute declaratia de intentie a unuia din confrati din blogosfera (sic!) privind atitudinea d-lui fata de vinurile despre care alege sa scrie (promoveze). Inca de la inceput doresc sa precizez ca respect parerea d-lui si nu am nici o problema cu aceasta. Decat probabil ca nu a postat si mercurialul de preturi la sfarsit. Sau probabil ca banerele din dreapta sunt gratis.

Dar, asa cum spuneam extrem de clar in postarea de lunea trecuta, de la care se pare ca a pornit tot deranjul: blogul sau platforma de comunicare este spatiul personal al fiecaruia si alege cum sa il foloseasca conform convingerilor si deprinderilor proprii si personale. Eu de de exemplu aleg sa spun cu ce ma “aleg” de pe urma blogului de fata. Bine in afara de “injuraturile” traditionale si inerente de pe la noi.

 

In fine nu o sa intru in polemici din sfera clasica “ba pe-a…” pentru oricum stiu sigur ca le voi pierde. E chestie de eleganta si demnitate, iar eu imi recunosc limitele exersate si autoimpuse in aceasta privinta. In plus de asta: “nu discut oameni”. Unde s-au nascut, unde traiesc, ce au avut sau nu au avut in copilarie, daca sunt grasi sau slabi, inalti sau scunzi, educati sau nu, albi sau bruneti, frustrati, complexati, obsedati sau impacati cu ei insisi, lacomi sau modesti, etc Discutiile despre oameni au iz de mahala si prefer sa le las acolo. Discut doar idei, concepte si atitudini.

 

De aceea o sa ma rezum in cele e urmeaza la a discuta strict din punct de vedere al marketingului si imaginii postarea respectiva. Sper ca cei care se simt (involuntar) vizati sa treaca peste orgolii personale si sa inteleaga ca au numai de castigat daca iau aminte la cele de mai jos. Nu le spun cu rautate si probabil ca au mai incercat si altii sa “ii traga de maneca”.

 

Deci, din 2 perspective:

  1. Producatorii

 

Chestia cu imaginea si bradingul este una foarte sensibila. Mai ales in contextul actual unde informatia circula ametitor de repede si facil. Se construieste greu si se poate pierde intr-o clipa. Daca vrei sa vinzi vinuri premium trebuie sa fii foarte atent cum, unde le promovezi si in ce context ajung acestea. Exemplu practic:

vin2

Credit @ http://vin2.ro/happy-joy/

 

Privind poza de mai sus, ce observam? In dreapta avem banere publicitare de la patru producatori de vinuri. Care au pretentii de a produce vinuri premium. Cel putin dupa preturi asa se pare: vinuri nu tocmai ieftine care se adreseaza unei anumite categorii de consumatori: elevati, sofisticati,  preocupati de imaginea si statutul lor social. Pe scurt vinuri la care imaginea este totul pentru a le promova si vinde cu succes.

 

 In stanga observam o serie de formulari nu tocmai fericite in contextul imaginii de care vorbeam mai sus.  Consumatorul care corespunde profilului de mai sus si care va citi textul va asocia involuntar mesajul acestuia cu imaginea producatorului. In momentul respectiv, initiativa producatorului de a promova vinurile prin intermediul unui banner pe un anumite site, se va intoarce ca un boomerang si ii va afecta imaginea. Pe scurt din promovare, demersul respectiv devine un mic dezastru de imagine.

 

La noi pe piata incet, incet lumea incepe sa isi dea seama ca si contextul in care iti prezinti reclamele pentru produsele proprii conteaza. De fapt acesta este vital. Va pot da ca exemplu Avon care a ales sa isi retraga reclamele difuzate in cadrul emisiunii Acces Direct de pe postul Antena 1 pentru ca ceea ce era prezentat acolo afecta negativ imaginea si brandul respectivului producator de cosmetice si nu corespundea valorilor promovate de acesta.

Eu, ca si consumator de vinuri premium care intru pe un site si citesc un text de genul celui de mai sus ce sa cred despre producatorii din dreapta? Ca impartasesc si incurajeaza aceleasi valori, concepte si limbaj ca si autorul textului?

 

Teoretic si cei din industria vinului ar trebui la un moment dat sa isi dea seama ca nu conteaza atat de mult cat de des apari, cat mai ales in ce context apari. Pana la urma un producator de vin care se vrea “quality” trebuie, macar si in mod declarativ, sa incurajeze calitatea, nu cantitatea. Luati ca exemple Davino, SERVE, Vinarte, Stirbey si e de ajuns.

 

Deci pe scurt, domnilor ( si doamnelor) care va ocupati de imaginea vinurilor pe care le vindeti: contextul este adeseori mai important decat mesajul! Si il poate altera sau modifica total. Nu facem reclama pentru Babanu la Opera si pentru Chateau Margaux in balciul duminical de la Vascauti. Inainte sa va angajati orbeste la actiuni de promovare, studiati atent si ganditi-va in ce context vor ajunge vinurile D-voastra. Si aici vorbesc si de evenimente, degustari, targuri de profil, etc

De altfel, despre genul acesta de contexte nefericite in care reusesc sa se puna voluntar sau involuntar unii producatori am mai scris si reprezinta o modalitate eficienta de a-i identifica pe cei care care mai au carente la capitolul marketing, branding si comunicare.

 

  1. Promotorii

 

Sau blogerii de vin cum le place sa fie numiti. Desi eu am o problema cu definitia blogerului de vin pentru care toate vinurile sunt foarte bune sau excelente, dar asta e alta discutie. Stiu doar ca tin mortis si le place sa fie numiti asa si cine sunt eu sa le stric fericirea?

Asadar: daca doriti sa promovati producatori, evenimente, degustari, concursuri, etc pentru a obtine o sticla de vin, o maslina, un ban cash (mai greu ca e criza), o bataie pe spate, o poza de grup cu patronul cramei, o amintire cu care sa va laudati la o agapa in cercul prietenilor sau chiar nimic asa cum declarati, va rog fiti foarte atenti la context si la ce imagine promovati, in primul rand D-voastra. Si nu vorbesc doar de cazul de mai sus. Acesta este doar un exemplu pentru a putea intelege mai usor un  concept abstract.

 

Pentru a avea succesul dorit puteti urma cvasidecalogul de mai jos:

 

  •  NU folositi cuvinte licentioase, vulgare sau  jargon
  • NU  invocati contexte inadecvate consumul de vin premium
  • NU postati pe blog sau pe retele de socializare poze de la agape sau cand sunteti in stare de (cvasi)ebrietate. Probabil ca e greu sa te abtii sa nu te lauzi sau sa dai dedicatii pentru prieteni, dar cu putina autodisciplina se rezolva.
  • NU injurati in particular vinurile si producatorii despre care ati scris de bine pe blog (e chestie  de obraz sa nu scuipi unde ai pupat si invers)
  • NU va imbracati fistichiu sau “trendy” doar pentru a iesi in evidenta (da rozul este fistichiu, cel putin in Romania, deocamdata. Imi pare rau, nu e din vina mea, luati un studiu de comportamentul consumatorului roman, mai ales cel de produse scumpe, “premium”si o sa vedeti cu ce este asociata culoarea roz. Nu va spun eu pentru ca venind din partea mea o sa o considerati o rautate gratuita)
  • NU atrageti atentia cu orice pret ca sunteti deschisi la orice propunere de promovare si sa apareti  la orice eveniment legat de orice vin. Nu fiti agresivi in promovare. Veti fi perceputi ca “disperati” si ieftini. In plus lasati si o vaga impresie de lipsa de activitate, un fel de “BD la Munte si la Mare”. Si nu e de bine.
  • NU intrati in polemici cu alti pasionati de vin pentru a demonstra ca doar D-voastra aveti dreptate, detineti adevarul absolut, iar restul sunt niste frustrati negativisti care traiesc in provincie si nu merita bagati in seama.
  • NU incercati sa pareti mai documentati decat sunteti si sa folositi termeni si concepte pe care nu le stapaniti doar in dorinta de a epata si a da o aura de seriozitate intregului demers oenologico-publicitar. Se vor intoarce la un moment dat impotriva D-voastra.
  • NU rezolvati rafuielile personale  prin intermediul platformei pe care vreti sa o folositi ca vehicul de comunicare si promovare a vinurilor premium. Dati un mail impricinatului care v-a suparat; in care il injurati cum credeti de cuviinta, luati un Rudotel (atentie nu in combinatie cu alcoolul) si mergeti linistiti acasa. Ferm convinsi ca i-ati aratat “mujicului” cine sunteti cu adevarat si l-ati invatat minte. La finalul zilei veti fi mai castigati.

 

Pe scurt domnilor: D-voastra vindeti imagine si va vindeti in primul rand pe D-voastra ca si creatori de imagine pentru producatori. Asa cum spuneam mai sus, eu daca as fi producator de vin premium as avea ceva probleme sa aparem in acelasi context.

Repet (a mia oara): nu am nimic cu cei care vor sa vanda o sticla de vin, un banner, o “indulgenta”, o aparitie la evenimente. Dar, vorba maestrului Dinica in Filantropica: “Fii profesionist, ce  dracu!”

 

Decat daca nu cumva v-ati gandit sa vindeti anti-reclama. Adica sa plateasca lumea ca sa nu pomeniti absolut deloc de ei, pentru a nu le afecta imaginea. Atunci D-lor, jos palaria, planul este genial si functioneaza perfect!

 

La final, daca tot mi-am adus aminte de “BD la munte si la mare” si tinand cont de context, dar absolut fara nici o legatura cu acesta, sa ne descretim un pic fruntile cu un pasaj devenit clasic: “Ce facem noi, ca cetateni cinstiti, cand gasim pe strada un portofel cu o suma de bani in el?”

 

 

P.S. Revin zilele acestea la concluziile pe care vi le promisesem vineri. Cu scuzele de rigoare, dar nu am putut sa trec mai departe si sa nu ajut “niste prieteni”. Pana la urma am si eu defectele mele…

 

4 responses so far

4 Responses to “MARKETING: Mica lectie de imagine pentru producatori si pentru cei care doresc sa promoveze vinuri”

  1. krison 17 Jun 2013 at 11:14 AM

    Foarte fain articol..citeam si radeam , derulam si ma gandeam tocmai la clipurile ce le-ai postat . Foarte bine prinse in subiectul articolului !

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @kris, Thanks!
    Sa produci buna dispozitie cititorilor la inceput de saptamana: priceless!

    [Raspunde]

  2. Marius Farmazonon 18 Jun 2013 at 12:00 PM

    Felicitari pentru articol,domnule Micuda.
    Va urmaresc cu placere si va percep ca pe un slujitor al Vinului. O faceti intr-un mod profesionist, si va doresc sa continuati in aceeasi nota.
    Succes !

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Marius Farmazon, Va multumesc pentru aprecieri!
    Va asigur ca nu am de gand sa imi schimb stilul sau sa renunt la pasiunea pentru vin!

    [Raspunde]

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply