Jan 28 2013
Din capitolul: balbe de marketing ale producatorilor autohtoni, azi va prezint Jidvei!
Asa cum va promiteam in posturile anterioare despre Murfatlar si Cotnari am ajuns si la cei de la Jidvei cu miniserialul meu despre marketingul mioritic in domeniul vinului.
Marketingul la Jidvei are pentru mine un element mistic, plin de eresuri sau cel putin de o serie de lucruri de neinteles. Dar probabil ca totul are o logica si pana la urma tot eu sunt de vina.
Bine trecem peste balba clasica de la lansarea vinurilor „ultra, mega premium” de la Goodwine-ul din primavara cand s-au invrednicit sa il stearga pe D-ul Buia cu pixul de pe flyer-ul de Pinot Gris. Nu era mai bine sa le fi lasat asa sau cel putin sa le faca “pierdute” sau sa foloseasca formula “s-au terminat de dimineata, ca a cerut lumea” decat sa le imparta pe la public modificate cu pixul? Mai ales tinand cont ca era si evenimentul de lansare. Chiar ma intreb cine o fi fost geniul care a avut ideea cu pixul si daca a intrebat pe cineva (daca a avut pe cine sa intrebe)…
Dar a fost bine, mi-a adus aminte de sedintele de partid de pe vremuri cand se taia cu pixul vreun “tovaras” mai indezirabil de catre secretarul de partid pe unitate pentru ca a indraznit sa spuna vreun banc cu olteni de pe la Scornicesti.
In fine..sa revenim la vinuri. Nu stiu altii cum sunt, dar mie mi se pare ca la Jidvei este o problema cu integrarea gamelor noi in imaginea de ansamblu a producatorului. Si mai ales alaturi de vechile game ale acestuia. Care au ramas cu aceleasi etichete de pe vremea impuscatului, (insesizabil stilizate pe alocuri). Chestie de inteles tinand cont de succesul nebun la public pe care inca il au. Uitati ce a facut Murfatlar cu rebrandingul la Zestrea de si-a alienat consumatorii clasici.
Nu stiu daca stiti, dar daca umblati prin cluburi si discoteci ar trebui sa stiti, ca Jidvei (cu ajutorul unei firme de publicitate degraba imprumutatoare de concepte si branduri de prin afara) a scos o gama de vinuri care se numeste Mysterium si care, conform declaratiilor producatorului, sunt destinate locatiilor de acest gen. Au o etichete de bling-bling, care, spune legenda, ca ar straluci ultraviolet in intunericul lupanarelor Bucurestilor.
Sincer sa fiu nu bag mana in foc, ca nu am avut ocazia sa le testez la acest capitol. Doar am incercat licorile respective si nu prea m-au convins (in afara de Rose, care mi s-a parut reusit). Dar nu vorbim aici de vinuri.
Stau asa si am gandesc, fara sa pretind ca as fi vreo somitate in materie cluburi si discoteci (ba din contra): e cumva de fitza si nu stiu eu sa consumi Jidvei prin Bamboo? Sau in alte discoteci? Eu rationez asa: cand toata lumea de langa tine bea sampanie si alte chestii scumpe tu te ridici de la masa si ce zici: „Baiete, mai adu o baterie de mister de ala de la Jidvei!”. Ah, si daca va gandeati ca Jidvei a avut vreo idee geniala cu etichetele astea care lumineaza, pot sa va spun ca de exemplu Dom Perignon are o eticheta de genul asta pentru locatii “de pierzanie”. Dar vorbim de Dom Perignon, unde e de dorit sa te vada lumea cu eticheta stralucitoare pe masa si sa vada ce bei. Dar Jidvei? Exista riscul sa te ia de cocalar.
Bine nu trebuie neglijat segmentul discotecilor de la tara, unde probabil o sticla cu eticheta stralucitoare te pune automat pe radarul localnicelor dornice de aventuri cu potential urban.
Si apoi, dupa ce te-ai alcolizat copios, chiar iti doresti sa ai in fata o eticheta stralucitoare cu labirinturi intortocheate, care sa iti creeze sentimente de frustare ca nu gasesti iesirea sau momente de reflexii filozofice din categoria “Ce este viata?” sau “De ce exista dusmani pe lume?”. In fine, mie eticheta respectiva si tot conceptul nu mi se par o supergaselnita de marketing. Ba din contra.
Si mai e o problema cu ea: Cum se incadreaza in portofoliul producatorului? Cum da cu imaginea traditionalista pe care o are Jidvei la ora actuala? Ca nuca in perete. Vorbim de producatorul care este recunoscut la noi pentru renumita gama “Fata in iarba”. Adica trecem asa direct de la pura si neprihanita „Fata in iarba” la pitipoanca de club care umbla dupa bling-bling? Pai e cam brusca trecerea… mie imi bate acolo urat la ureche. Exact cum bate in curba o planetara uzata la o Dacie 1310 din 1983. Pentru cine cunoaste zgomotul, stie la ce ma refer…Cine nu, sa isi ia Dacia si sa lase cluburile de fitze..:D
De fapt daca vrem sa fim filozofi (de pahar) pana la capat, observam in branding-ul Jidvei o evolutie a conditiei femeii in societatea romaneasca de-a lungul timpului.
De ce spun asta? Pentru ca plecand de la „Fata in iarba” si trecand prin fata de club ajungem la femeia fara chip, doar cu nume, ilustrata de gama Owner’s Choice (sic!). Acolo avem doar Maria si Ana…Acolo femeia este doar o muza fara trup si fara chip care inspira doar prin numele simplu, cu filon national. Acum intrebarea este daca este bine sa vedem noi asta in gama de vin a unui producator? Raspunsurile cred ca sunt impartie, dar eu tind sa inclin spre nu.
Eu zic ca avem trei concepte diferite si o eterogenitate care lasa de dorit. Eu stiu ca se doreste ceva fresh, proaspat si cu aplicatie la publicul tanar, dar sa treci de la „Fata in iarba” la Bling-bling fosforescent (sau ultraviolet) e cam mare saltul. Poate era mai bine daca isi faceau si ei un pui de firma dupa modelul Murfatlar cu M1.Crama Atelier. Le-ar fi permis mai mult spatiu de manevra in materie de marketing si nu s-ar fi calcat pe picioare cu gamele “vechi” ….
Si apoi vii si cu o chestie cvasi-mistica pe gama Owner’s Choice cu etichete de Vega Sicilia si onomastica romaneasca aplicata pe ele. Pana la urma care e povestea acolo? Cine e Ana? Cine e Maria? Si ce au numele respective respective cu vinurile? De ce nu invers? De ce e Ana cu Chardonnay si Muscat Ottonel si Maria cu Pinot Gris si Feteasca Alba? De ce nu au facut si cu Ioana? Ioana ce are? Nu are “fata” de eticheta de vinuri? Sau Parascheva, sau Filofteia?
Astept un vin cu Parascheva de la Jidvei….cu siguranta se va vinde foarte bine, macar o zi pe an in zona Iasilor la pelerinaj. Ma gandesc ca s-ar da si noaptea, cu baxul, direct din tir. Da stiu, sunt rautacios, dar nu fara motiv.
Si in final un exemplu concret: timp de 2 luni de zile la un supermarket de cartier de pe langa mine (adica din marele consumator de vin premium oras Pitesti) am avut la raft vinurile de pe gama Owner’s Choice de la Jidvei. La cele mai bune preturi de pe piata. Eu sincer nu stiu preturi mai mici pe undeva. Concluzia? Din ce am discutat cu “baietii de pe raion” au fost retrase din lipsa de vanzari. Asta in timp ce Jidvei ar fi (conform acelorasi surse care au preferat sa isi pastreze anonimatul) cel mai vandut vin pe partea de “clasice” la 10-15 lei… Pai sa nu iei la intrebari pe „cineva” dupa miscarea asta?
P.S.: Din ciclul prieteniei intre popoare va anunt ca avem site-ul de la Jidvei tradus si in limba chineza..:D Sper sa nu trimita in China aceleasi etichete de vinuri ca vor avea ceva explicatii de dat: Ce e cu fata aia intinsa languros iarba? Care e misterul cu eticheta aia imperialista? …:D
Tare fain articol ..m-am amuzat grozav.
Hai ca te “luminez” la intrebarea cu Ana si Maria , pentru ca am participat de curand la o degustare Jidvei :).
Deci , Ana si Maria sunt (daca nu ghiceai niciodata ) fiicele domnului “ala mare” care detine crama :)..sounds familiar ??
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
January 28th, 2013 at 12:09 PM
@cristi, sincer nu stiam, dar puteam paria pe chestia asta fara emotii prea mari.
De fapt Cristi ia tu numele de crame si de vinuri de pe la noi si vezi ce onomastica interesanta descoperi. E exact acelasi mecanism dupa care se “boteaza” firmele la Registrul Comertului…poti sa vii tu apoi cu mama consultantilor de marketing in materie de vin ca e cam greu de dres busuiocul.
[Raspunde]
Asta stia si Dan, dar lui ii plac intrebarile retorice. Dar e adevarat ca cetateanul cumparator care nu are contact direct cu cei de la PR, nu are de unde sa stie ca e totusi o legatura intre proprietar(din Owner’s Choice) si aceste nume. Eu cred ca aceasta e o gama de imagine, si nu una care sa merite o marketizare mai activa. Nici ei nu stiu ce sa faca cu ele.
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
January 28th, 2013 at 12:06 PM
@George Mitea, Corect George, s-au trezit cu o gama super high premium prea devreme si cam peste noapte…probabil ca au auzit ca ceilalti s-au apucat de facut “premium” si a vrut cineva neaparat sa faca si Jidvei.
Cam din scurt totusi…daca ar fi avut putintica rabdare cred ca le iesea mai bune.
[Raspunde]
Stiam si eu ca sunt fiicele, ceea ce nu e bai. Lipseste însa povestea, care face chestia frumoasa.
50 de lei pe Ana si Maria e foarte mult la ce ofera. Mai e mult de lucru.
albele de la Stirbey, Sole, Alba de Petro Vaselo, Theia, sunt game si vinuri care ofera mult mai multe ca anele. Iar daca vrem si ramânem prin Transilvania atunci Villa Vinea. Si pe lânga faptul ca Villa Vinea are vinuri frumoase care încânta ochiul, urechile si papilele gustative sper ca va forta Jidveiul sa ofere o importanta mai mare gamei Premium.
În rest, abia astept salonul VinCE 🙂
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
January 28th, 2013 at 2:46 PM
@Zoli, Da..fericitule..:D Te duci la VinCE. eu din pacate sunt super-prins pe aici.
Sa stii ca nici eu nu am nici o problema cu numele si cu atata mai mult cu fiicele. Dar asa cum spui si tu lipseste povestea si totul pare facut in graba si pe picior.
Uite sa iti dau un exemplu: Stii cine sunt Charlotte si Amaury? De ce si de unde stii? Pentru ca s-a comunicat bine si de o groaza de ani incoace.
In rest aprob pozitiv exemplele tale. Poate mai putin cu Villa Vinea care pe mine la preturile respective nu m-au convins. Au un SB si un Gewurztraminer bune, dar scumpe. Daca e sa compari doar pe zona, probabil ca sunt peste Jidvei ca RPC. Dar tot scumpe mi se par.
Mai ales cand le pui pe langa Stirbey, Recas, SERVE sau Halewood. Petrovaselo sunt si ei cam scumpicei, dar au vinuri surprinzator de bune pentru cat de tinere sunt viile. Ii vad bine pe viitor…
Mie imi plac de exemplu albele de la Liliac, desi nici ei nu sunt foarte ieftini. Au un SB reusit, mai ales cel de pe gama High. Dar offcourse, scump.
[Raspunde]
Dane, m-ai uns pe suflet cu articolul asta!!! Puetm spune ca in bancul cu iz demografic de pe vremea impuscatului: “Traiasca prietenia intre marele popor roman si harnicul popor chinez”
[Raspunde]
Prin vara trecuta m-am intalnit (mai bine zi tamponat) si cu Ana si cu Maria. Daca as putea descrie vinurile intr-un cuvant acesta ar fi: sampon!
[Raspunde]