Dec 19 2012
Despre Parker, Crucea de Piatra si conspiratii mondiale…
Zilele trecute (de fapt ieri daca nu ma insel) imi exprimam opinia pe o comunitate de “pasionati” si “entuziasti” de vin despre celebrul Robert Parker si influenta lui asupra lumii vinului. A vorbi de spre Parker la capitolul vin e ca si cum ai vorbi despre Dumnezeu. Si cum despre Dumnezeu nu poti vorbi in cele 600-800 de cuvinte in care trebuia sa ma incadrez (apropo nu cred ca m-am incadrat nici in astea) o sa va prezint mai jos opinia mea, dusa pana la capat. Nu de alta dar m-am trezit ca am scris o pagina pe subiect si era pacat sa nu o stiti si voi. Iata ce a aparut pe Winespot.ro:
“Eu privesc problema mai mult din punct de vedere al marketingului. Iar punctele Parker au facut o diferenta imensa în lumea vinului, multi vorbind de “before and after Parker”. Ceea ce au facut “punctele Parker” pentru consumatorul american (în prima instanta si apoi pentru lumea intreaga) a fost “democratizarea” vinului si simplificarea dusa la extrem a unei lumi destul de inchise si elitiste pentru consumatorul de rând. Si asta i-a ajutat în primul rând pe producatori sa vânda mai mult si mai scump, (“the holy grail of marketing”) si pe consumatorii sa experimenteze mai mult. Un scenariu win-win.
Cu privire la eficienta punctelor discutia este extrem de lunga; dar pe scurt depinde ce vrei de la vinurile pe care le bei si cum abordezi în general subiectul “vin”: pentru un consumator obisnuit, punctele Parker înseamna o alegere simpla si usor de realizat a unui produs care altfel ar necesita un efort laborios de documentare si o experienta vasta. Pe de alta parte un pasionat de vinuri va prefera în majoritatea cazurilor partea cu documentarea si experimentarea, aruncând adeseori anatema asupra sistemului parkerian.”
Si continuarea:
Discutia cu punctele Parker in cazul pasionatilor e mai laborioasa si nuantele sunt mai subtile. Desi toti ii recunsoc meritele, majoritatea il hulesc din principiu, desi au apelat macar o data in viata, cand au trebuit sa aleaga un vin, la punctele lui. Eu numesc chestia asta paradoxul McDonalds: “In Romania nu punem piciorul in McDonalds pe principiul ca e junk-food, dar daca te parasuteaza cineva in Congo ar fi singurul restaurant in care ai avea curaj sa mananci.” De ce? Pentru ca nu poti intui foarte usor si repede calitatea restaurantelor locale si preferi un “old reliable”.
Cam asta este dualitatea relatiei mele cu Parker. Parker este un fel de “fast-food” al vinurilor: te uiti la puncte, compari aritmetic si iesi repede cu sticla din magazin. Wham-bam-thank-you-maam!
Pentru lumea celor cu adevarat pasionati de vin, Parker a devenit un fel de Crucea de Piatra. O institutie in sine, hulita, criticata, dar la care apeleaza toti din timp in timp, cand “ai o nevoie urgenta” si nu ai timp sa faci “research”. Toti stiu unde e, ce face si cu ce se ocupa, dar nimeni nu prea recunoaste ca a fost pe acolo, desi unii pot cita din memorie cate puncte a dat Parker la nu stiu care vin din nu stiu ce an.
Anuntul asta cu vanzarea unei parti din platforma Wine Advocate catre niste investitori singaporezi (care apropo e diferit de Hong Kong, asa cum am vazut ca aparut pe la noi) care a creat valva in sistem pe principiul “nu mai candideaza tovarasul la urmatoarele alegeri, pe cine o sa punem?” mie mi se pare doar o etapa normala de maturizare a unui business pe care l-a construit numitul Robert Parker si acum il vinde pentru a investi probabil in altceva sau pur si simplu pentru a se retrage. Si cum in Estul indepartat se cumpara cam tot ce e mai scump in materie de vin si implicit sfaturile lui Parker sunt litera de lege, era si normal sa ajunga cei cu “ochii mici” sa cumpere si criticii cu totul.
Pentru ca, nu e asa, e mai usor sa cumperi “canarul de aur”, sperand ca va canta doar pentru tine si dupa cum vrei tu, decat sa deschizi ochii.
Nu stiu de ce mi se pare chestia asta o strategie oculta de a controla piata vinului la nivel planetar pusa la cale prin niste laboratoare chinezesti. Ca ei au apetente de genul asta; stim si noi de pe vremea lui Nea Nicu..:) Glumesc!
Parker e un baiat care da puncte, un sistem care te depaseste 😛
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
December 19th, 2012 at 12:11 PM
@berbecutio, Da, corect…ca de altfel toti care dau puncte…:D Se numeste aroganta punctelor.
De altfel dupa cum bine stii, ma las depasit linistit…:)
[Raspunde]
Dar te incita, te atrage, nu poti dormi noaptea din cauza punctelor..
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
December 19th, 2012 at 12:37 PM
@berbecutio, cred ca asa iti place tie sa crezi..:D Nu am nelinisti de astea.
[Raspunde]
eu personal cred ca acordarea punctelor presupune asumarea unei responsabilitati asupra a ceea ce scrii
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
December 19th, 2012 at 1:51 PM
@Cosmin, Ai perfecta dreptate Cosmin.
Numai ca efervescenta si frenezia cu care se acorda puncte din toate partile si adesea fara nici o responsabilitate a decredibilizat mult sistemul acesta.
Cel mai recent exemplu ar fi punctajele acordate de catre Wine enthusiast unor vinuri romanesti…:
http://www.provin.ro/2012/11/12/breaking-news-marketing-results-pinot-noir-zestrea-murfatlar-este-un-vin-de-87-de-puncte/
Oricum, sunt putini oameni si la noi care dau puncte cu responsabilitate si ma trezesc adesea ridicand din sprancene la unele punctaje. De fapt cred ca stii cum e…
[Raspunde]
Hmm..ce coincidenta intre spusele lui Cosmin si parerile mele de acum cateva saptamani.
Oricum, imi place ca te citezi si ca-ti analizezi apoi textul :))
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
December 19th, 2012 at 5:35 PM
E, Mihai nu ar plictisitor sa dam toti puncte? Pe cine ai mai racai tu daca m-as apuca sa dai puncte?
stii parerea mea si de fapt o poti citi si mai sus: probabil ca cei care dau puncte cred ca sunt mai responsabili. Dar reciproca nu este valabila iar faptul ca dai puncte nu te face automat (mai) responsabil. E c? fumatul…faptul ca fumezi nu te face on mare si serios cum credeam in liceu.
Responsabilitatea time de alte resorturi show parerea mea si cred ca stii si tu exemple destule din albele tabere.
In rest nu vroiam sa transform postul de mai sus intr-un motiv pentru inca o (noua ) discutie de acest gen. Asa cum foarte bine ai remarcat si tu doar imi analizam parerile personale, gandeam cu voce tare si in scris, sa zic asa….:)
PS: sa stii ca eu nu am fumat niciodata…:)
[Raspunde]
INTERESANTA pagina … si articole …
… le-am descoperit de curind si le mai citesc ca sa vad ce mai e bun in ro … sa-mi fac o idee ce ar trebuii sa incerc …
… da treaba cu punctele … poate fi subiectiva, mai mult sau mai putin … si cu motiv sau fara motiv
… oricum partea buna e ca ne da un clasament GROSIER … si partea rea e ca “eroare humanum est”
In alta ordine de idei … peste ocean … in canada … republica Quebec … alcoolul se vinde in magazine specializate=monopol SAQ (vinul si tariile) si la un pretz cu 50-60% mai mare decit in USA … asta cam nemultumeste consumatorul … dar asigura ca bei ceva de calitate …
… dar nu despre asta e vorba … ei au un alt fel de sistem de clasificare a vinurilor … cu buline de diferite culori 4+4 pt alb si pt rosu …
… de ex la cele rosii avem cel mai cu corp … “aromatique et charnu” si cel mai lejer e “fruite et leger” … POATE ca un clasament de felul asta e mai putin incorect dar mult mai util pentru consumator … care se va axa pe o clasa-doua de vinuri … pe care le va cunoaste mai bine ===> va fi mai exigent etc.
aici gasiti mai multe despre “pastilele de gust”
http://www.saq.com/webapp/wcs/stores/servlet/GeneralContentView?page=/zg/pastilles-z/Pastilles&langId=-2&storeId=10001&catalogId=10001
oricum multumesc pentru comentarii,
caberlot
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
January 6th, 2013 at 11:24 PM
@Caberlot, Da e interesanta..e mai mult o forma de clasificare si e importata din Franta.
Francezii folosesc mult catalogari de acest gen: ‘Legere e fruite”,”elegant et rase”…etc..etc…
Multumesc ca mi-ati atras a tentie, e o idee interesanta.
[Raspunde]
Salut ,
ma bucur ca iti place ideea cu … pastille de gust 🙂
cit despre puncte … nu stiu daca punctele-nota Parker e aceiasi cu … scorul pe care il iau vinurile de la degustatorii de la SAQ … dar acum ceva vreme … 1-1,5 ani parca am citit un articol unde … un Mouton Cadet rosu lua 83 de puncte la 15-16$ si ceva vinuri celebre la 50-100$ sau mai mult luau 86 de puncte
… concluzia articolului era ca … putini consumatori sunt capabili sa faca diferentza 83-86 … poate pt asta sunt bune si … punctele astea.
in rest merci de degustari , o sa incerc sa retin ceva etichete de “MoutonCadet” pt la vara … poate le si gasesc 🙂
caberlot
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
January 7th, 2013 at 11:47 PM
@Caberlot, 😀 De aceea nu ma omor nici eu cu punctele. Este cam desuet sa spuid espre un vin ca are 83 de puncte si e mai bun decat unul cu 82 sau 81. Poate o fi pentru mine, la un moment dat…dar pentru cei ce citesc e mai interesanta abordare de care ai zis tu mai sus.
Problema cu ea este ca cel care citeste trebuie sa aiba ceva experienta cu vinul de calitate si stilurile. Ceea ce in Romania e mai greu..La noi experienta din pacate e cu demidulcele si vinul facut de bunicul la tara..
Oricum cam aia e marja de eroare +-3. Sau de preferinte personale ale fiecaruia in cazul vinurilor…
[Raspunde]
… am pierdut 30 min de scris 🙁 din neatentie …
oricum esentza era ca … ca sa iti placa CAVIARUL trebuie sa ii stii gustul !
am reusit sa beau vinurile astea pe aici :
Merlot/Feteasca Neagra Chevalier de Dyonis Réserve 2007 -12$
Byzantium Rosso di Valachia Dealu Mare 2010 -13$
Pinot noir Chevalier de Dyonis Dealu Mare 2011 -10$
… pe asta nu … am serioase indoieli ca face banii … Cramele Recas Cuvée Überland Recas 2006 asta era 49 si acum e redus la 34$
Prince Stirbey Tamaioasa Romaneasca Dealurile Olteniei 2011 -17$ interesanta … cu ceva patriotism+dor e ok
Prince Stirbey Crâmposie Selectionata 2010 -18$ … eu zic ca nu face nici cu mult patriotism …
la cit mai multe degustari !
:-))
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
January 8th, 2013 at 7:30 AM
@Caberlot, Da, in general vinurile romanesti sunt cam scumpicele pentru ce ofera in comparatie cu cele din Lumea Noua.
Primul si al treilea din cele enumerate cred ca sunt facute de SERVE care are RPC-uri bune la vinuri (raport/pret calitate). Al doilea e facut de Halewood, care iar “nu dau” in preturi.
Ar mai fi Vinarte care fac vinuri bune si corecte la pret, dar nu stiu daca ajung acolo. Mai ales cele rosii, Prince Matei si Soare.
Si Davino care sunt mai scumpe, dar in general merita, acum depinde la ce preturi ajung la voi…
Uberland la noi e cam 30 $ si e unul dintre vinurile de top din piata. De top, adica scumpe pentru salariile de aici, la in jur de 100 lei/sticla. Sunt vinuri corecte si pe alocuri foarte bune. Problema e ca atunci cand le pui langa cele de afara par cam scumpicele.
Stirbey ai baut Tamaioasa Dulce sau Sec? Dulce e mai reusita…parerea mea ca in general Tamaioasa in Sec nu e un experiment reusit in general. Cea de Stirbey e chiar buna, sunt unele cu o nota amara deranjanta in final. Domeniile Coroanei Segarcea si Budureasca mai au tamaioase ok, dar nu stiu daca ajung la voi.
Cramposia la noi e in jur de 10 $ si e ok. La 18$ este mult, dar probabil tine de taxele de acolo. Bine ea ca soi, nu o sa fie niciodata Sauvignon Blanc, asa ca la nivel de placere pentru banii dati, Sauvignon-ul de la Stirbey este peste ea.
Stirbey are un spumant bunicel din Cramposie si oricum e bine ca o promoveaza ca soi romanesc in afara.
[Raspunde]
Dan,
merci de raspuns … o sa ma uit dupa Serve ,Halewood sau Vinarte cind ajung in ro … dar am inca nostalgia vinurilor de la Cotnari (reteta lor de casa Frincusa+Feteasca+Sauvignon parca ) sau/si dupa Jidvei (era bun Premiatul ala _sauvignion_blanc)
… de obicei prefer vinurile rosii si seci/demiseci … corse … primele 2 buline … nu am papile prea fine 🙁 … si brinjeturile le aleg pe alea albastre … 🙂
Am baut Tamiioasa sec … surprinzator asa cum am zis … nu mai stiu ce am mai mincat linga el … ceva brinza-nu albastra … dar am terminat cu o salata de fructe nu f. dulce ==>> unde a tinut f. bine , cred ca datorita aromelor si faptului ca avea corp=nu era deloc apatos .
CRIMPOSIA … o fi ea de la noi … dar la limba ,ea e cam prea subtire ==>parca e un spritz gata facut (NU beau spritz 🙁 ) … si nu poate fi mai scump decit Tamiioasa … asta e un sacrilegiu !
… cred ca un sauvignon de aici ar fi bun !!!
… despre rosii …
#primul e ok ! merge si il recomand la amicii QC.
(o singura paranteza … nu sunt sigur dar parca calitatea e fluctuanta 🙁 …)
# al doilea … mi-a parut bun … trebuie sa-l compar cu primul … ca sa ma pronunt
# al treilea … pinot noire … nu e pe gustul meu … pare prea subtire … o sa caut un pinot cu pedrigree … ca sa vad ce trebuie sa simt …
REVENIND la clasificari … pe mine reviurile si clasificarile astea m-au ajutat sa descopar si alte soiuri rosii … de ex. malbec, tempranilo sau tannat-despre care o carte zicea ca se dilueaza cu cabernet … etc.
cit despre … lada de zestre … nu ma ating de ea … daca nici macar dopul nu e de calitate … 🙁
… din principiu nu iau sticle de vin decit daca sunt cu dop de pluta si au o eticheta bine lipita si drept … UN VIN BUN merita atita grija !
la cit mai multe degustari si descoperiri de Mouton_Cadet_Mioritic 🙂
caberlot
[Raspunde]
Merci de idei Dan,
o sa tin cont de ele … la vara 🙂
… daca am inteles bine … pretul de la care ai sanse sa gasesti ceva decent e in jur de 30 lei ?
Ca sa divaghez …
… nu pot sa nu recunusc ca … francezii stiu sa faca vin si fac vin bun … 🙂
… DAR pentru mine e dificil de ales un vin frantuzesc (noroc cu bulinele) , nu de alta dar castelul X sau Y … nu imi spune nimic daca nu caut pe internet … 🙁
PT. MOTIVUL ASTA IN SPECIAL … PREFER SISTEMUL RO … cu soiul de strugure si cu sec, demi_sec ,demi_dulce , dulce etc.
… si daca mai luam in calcul si ca de obicei mai scump decit cele din lumea noua , atunci chiar ca sunt motive ca sa beau vinuri din alta parte=lumea noua.
SI CA SA FIU MAI PRECIS … nu am fost dezamagit niciodata de un vin frantuzesc … dar pina la apartia bulinelor … am mai avut surprize ca vinul frantuzesc nu era destul de corse pt un steak de ex.
oricum acum am de gind sa incerc un tannat din frantza (+18$)pt ca asta e cica departe in fata comparativ cu ce am incercat eu din uruguai(+12) … 🙂
multe sporuri la degustari !
caberlot
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
January 10th, 2013 at 9:19 AM
@Caberlot, La noi 30 de lei e limita inferioara de unde poti sa iei un vin ok. De fapt trebuie sa te duci pe la 40-50 si pentru ceva mai rasarit bati in milion. De asta zic ca sunt cam scumpe ale noastre.
In ceea ce priveste Franta, ei trec pe eticheta apelatiunile (zonele) si trebuie putin research ca sa vezi strugurele si stilul. Dar merita, vinurile sunt bune intr-adevar!
Vezi ca Tannat de Franta (probabil e un Madiran) e mult mai dur si taninos decat cel de Uruguay care e facut in stil Lume Noua, adica mai abordabil. Un Tannat facut in stil clasic frantuzesc nu se poate bea decat dupa 10 ani de stat la sticla si evolueaza in mod obisnuit pana la 20-30 de ani, unele chiar mai mult. Dar deschide sticla, bea-l si retine stilul…
Eu si de fapt nimeni nu pot sa spun cuiva ce sa bea…fiecare trebuie sa icerce cat mai mult, sa descopere ce ii place si sa isi educe papilele. De fapt asta e placerea vinului, nu alergatul dupa puncte si buline… pentru ca atunci nu mai bei vin, bei puncte..:)
[Raspunde]
Dan,
am retinut ideea …
… la +30 si spre 40 …
… si daca lucrurile merg bine o sa merg si mai sus 50 etc. … si de ce nu 100, totul depinde de cit de usor de gasit sunt vinurile bune si de cit sunt de bune. 🙂
Da, despre un Madiran e vorba … sunt curios sa-l gust pe cel celebru 🙂 … si poate ca o sa iau o sticla pt 2020 … dar pt. moment … CAVA mea e un frigider de 6×2 sticle … deci nu pot sa blochez spatiul 🙁
… asa cum am zis prefer bulinele …
… iti da mari sanse sa cazi peste vinul care iti place , fara sa studiezi pe internet 🙂
… nu cred ca , cumpararea unei sticle de vin pt 1-2-3 pahare de vin la o masa obisnuita (nu pentru un eveniment) ar trebuii sa fie o filozofie …
… dar din pacate treaba tinde sa devina complicata 🙁 mai ales prin spatiul mioritic din cite inteleg … 🙁 🙁
NU imi ramane decit sa incerc sa-mi fac temele … si sa iti multumesc pt ajutor 🙂
… problema va fi ca … intr-un mic oras de provincie nu stiu ce o sa gasesc ??? chiar nu am chef sa fac 100km pt o sticla de vin bun = corect …
DACA NU … am niste vinuri de 12 ani … merlot, muscat de hamburg si feteasca alba … sunt facute de mine … o sa le incerc pe astea sa vad daca si cum au stat .
🙂
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
January 11th, 2013 at 9:42 AM
@Caberlot, Treaba nu ar trebui sa fie deloc complicata, doar ca o mai complica cei din industrie ca sa isi vanda vinurile cat mai scump…si de aici toata chestia cu punctele care adesea duc la frustari pentru consumator.
Poti sa cauti Madiran din 1980-1990… nu stiu daca se gasesc la voi, dar in Europa sunt destul cavisti care au sticle vechi de vanzare si nu e foarte scump. Deocamdata vezi cum e cel pe care il ai; e foarte posibil sa fie mai abordabil. In ultimii ani si francezii au virat-o putin spre vinuri mai “soft”…deh globalizarea si presiunea pietei.
In Romani daca nu ai magazin de “specialitate” in apropiere poti sa folosesti cu inchedere magazinle online…deja sunt vreo cateva si au preturi bunicele. Daca o sa ai nevoie de recomandare imi dai un mesaj…
[Raspunde]
Dan,
merci de raspuns .
daca nu contravine blogului , te rog sa-mi dai citeva adrese de situri care comercializeaza on_line vinuri in ro … ca sa ma uit .
Cred ca nu vorbim chiar de acelesi vinuri … vinuri din 80-90 asta pt. mine suna cam a top 🙂 … eu caut niste vinuri mai de zi_de_zi … sau de zile bune … nu de sarbatori sau aniversari.
Madiran …am vazut si o sticla de prin 97… dar pe la 100$ … cam scump totusi 🙁 , stii dau 100-200 $ pe un batz de pescuit bun 🙂 … oricum sunt si la 20$ si de prin 2004-5 … pina acum m-a oprit castelul, adica nu aveam garantia ca e tannat , acum am gasit o combinatie de Cabernet+Tannat … si o sa incerc ASTA.
… vina e a ta … articolul cu TERROIRUL …
… acum le dau dreptate cu castelele lor 🙂 …
… dar as prefera sa treaca si ce soiuri de struguri folosesc si daca e un vin sec sau nu ==> pe mine asta m-ar ajuta la ales.
merci !
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
January 13th, 2013 at 2:17 PM
@Caberlot, E, de ce sa contravina, iti zic ce stiu eu ca au preturi mai ok:
http://www.vinescu.ro (pe ei ii stiu mai bine si au preturi chair bune)
http://www.vindor.ro
http://www.lovewine.ro (au selectie foarte buna de vinuri romanesti)
Te uiti si tu pe preturi si compari…
Scump Madiran la 100$. Corect e cat un bat bun de pescuit cu blank ca lumea de IM6 sau 7..:D
Vinul frantuzesc este o placere cultivata si vinovata…dupa ce te dumiresti cu Chateau-urile si apelatiunile iti aduc satisfactii nebanuite.
Numai si prin faptul ca iti mangaie orgoliul ca stii mai multe decat altii si ai mai multe optiuni de unde sa alegi..:D
[Raspunde]
Caberlot Reply:
January 13th, 2013 at 6:25 PM
@Dan Micuda,
Multumesc pentru sit-uri … am aruncat un ochi 🙂 sigur ca o sa iau ceva pentru degustat de pe aici + ceva de baut 🙂
… imi place sa degust vinurile … dar imi place sa si beau vinurile 🙂 … diferenta e de cantitate la un consum … adica 2-3 pahare sau o sticla … vorbesc de pahare normale de 150-180 mL mu de boluri de pesti de 5-6-700mL sau de vaze 🙂
… si apropo … aseara am fost intr-o vizita_restanta de la craciun=motiv de gripa si avind in vedere ca momentul s-a mai diluat … am baut un vin mai putin pretentios pe care gazda a declarat ca il prefera in locul unui MoutonCadet … i-am dat dreptate avea mai mult corp si iti umplea gura ca o ciocolata buna 🙂
… asta e vinul : Cabernet-Sauvignon Trapiche 2012
(http://www.saq.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=10001&catalogId=10001&partNumber=530907)
… si l-am gasit si in ro … la un pret comparabil_daca scad suprataxa de QC
(http://www.vinescu.ro/vinuri-lumea-noua/trapiche-cabernet-sauvignon-2010.html)
— E DREPT CA AMICUL PREFERA MALBEC-ul de la ei … dar nu pot sa zic ca CS nu e bun , ba din contra e super la pretul asta.
A mers perfect cu niste felii de somon afumat pe biscuiti de quinoua. 🙂
NU CRED ca pot gasii aici ceva frantuzesc la acelasi pret si care sa il egaleze.
SPER SA BEAU IN RO CEVA CAM CA SI VINUL ASTA SAU MAI SUS … SI PE PRETURI CARE SA TINA=PASTREZE ACELASI RPC.
merci inca o data pt situri … interesant …
… cind o sa citesc recenzii despre vinuri bune o sa incerc sa le gasesc pe net si o sa-mi pregatesc o comanda de o lada de vin … casa nu mearga posta degeaba.
🙂
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
January 13th, 2013 at 6:51 PM
@Caberlot, Deh, Argentina, asta inseamna New World: vinuri cu fruct, catifelate si care sa placa, la preturi abordabile. Sunt de neegalat la raport pret/calitate…la fel si Chile. Incearca un Carmenere bun de exemplu.
Doar ca sunt toate la fel si la un moment dat vrei ceva mai mult decat fruct si catifelari. Stii cum e: mai binele e dusmanul binelui..:D
[Raspunde]
Am baut Carmenere … 🙂 e BUN !
… un soi care se credea ca a disparut motiv de filoxera parca … si l-au descoperit in Chile … si a devenit un fel de emblema pt ei …
… au vinuri bune … dar rivalizeaza la pretz cu cele Fr … asa ca prefer argentina, uruguai, mexic, australia … Noua Zeelada pt albe etc.
… m-am inselat , aseara am baut din gama RESERVE care e la 14,75$ si nu CEPAGE care e acum la 10,25$ reducere de 1$ … cu dop de metal 🙁 … asa ca nu l-am mai cumparat … daca nu au bani de un dop bun … nu mai iau vinul respectiv , chiar daca statistic se pare ca dopul de metal da mai putine reateuri (cel putin asa zicea un articol … )
… apropoo si cei de la serve au la vinul cavalerului un dop … de pluta_din_platic 🙁 … … chiar asa de scump e un dop ???
oricum ramane ideea ca … daca vorbim de aceiasi calitate cistigi 2-3$ daca bei vinuri din lumea noua … si nu din Fr … sau/si poate din Ro ?
caberlot
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
January 14th, 2013 at 1:56 AM
@Caberlot, He, he cu dopurile nu e vorba de bani. E vorba ca screwcap (de metal) si cele de plastic inchid mai bine decat pluta si sunt preferate la vinurile albe sau la cele rosii de consum curent care vrei sa se mentina fructate. Si apoi, decat un dop de pluta de calitatea a cincea care lasa oxigen la greu in vin mai bine screwcap sau nomacorc (plastic).
New Zeeland pe albe au 99% screwcap. La fel si Australia. Se pare , din cercetari,ca screwcap este superior plutei dar consumatorii nu il accepta inca. Vezi ca exemplul cazul tau..:D
[Raspunde]