Nov 05 2012

Cum (nu) se face promovarea vinului romanesc pe pietele externe…

Published by at 8:36 AM under Diverse,Marketing

  

Va anuntam aici ca, din curiozitate, am trimis o cerere de informatii publice la APIA pentru a vedea ce programe de promovare a vinului romanesc au fost finantate in ultimii trei ani. Informatiile primite, desi sunt seci si oricum nu ma asteptam sa contina cine stie ce dezvaluiri senzationale, reflecta o stare de fapt clasica si unanim cunoscuta, dar pentru indreptarea careia nimeni nu face nimic. Si vreau sa stabilim de la inceput, nu acuz pe nimeni ca a luat bani sa isi promoveze vinurile, ii acuz ca nu sunt in stare sa se puna de acord si sa faca un efort de ansamblu.

Pe scurt: fiecare e pe cont propriu si isi promoveaza produsele, nimanui nu ii pasa de imaginea de tara a Romaniei ca producator de vin.  E o chestie foarte interesanta, intr-o piata mondiala in care consumatorul mai putin educat alege in general vinurile dupa provenienta (tara), tu sa marsezi pe brand si producator. Ce rezultate poti avea pe termen lung? Da, poate o sa vinzi ceva, cateva luni sau chiar un an, cat ai “sponsorizat” campania, dar la final unde ajungi? In acelasi punct de unde ai plecat…

 

Numai ca ai nostri producatori sunt obisnuiti de pe plan local sa se calce pe bataturi si sa isi dea in cap ori de cate ori au ocazia. Asa ca procedeaza la fel si cu demersurile de promovare la extern, in detrimentul imaginii Romanei de ansamblu si in final si al lor. In curand ma astept sa procedeze exact ca si politicienii si sa se reclame pe afara ori de cate ori reputeaza vreunul vreun mic si neinsemnat succes. Pentru ca nu e asa, succesul “vecinului”, este cel mai greu blestem ce poate cadea asupra ta…In fine!

 

Inainte sa va prezint cine si ce a promovat pe afara din fonduri europene,va mai spun ca intotdeauna ma distreaza sentimentul de coniventa cu care privim noi, ca romani, finantarile europene. Ceva de genul: “le luam banii la prostii astia de la UE si ne plimbam pe afara, ne facem crame, plantam vii, etc..etc..” Pana una alta, cu ajustarile din ultimele luni la majoritatea programelor europene, va anunt cu durere si realism ca suntem  contributori neti la bugetul UE, adica dam mai mult decat luam. De unde dam? Pai din banii nostri de impozite si taxe..Asa ca, printr-un simplu rationament logic, privind imaginea de ansamblu si nu pe fiecare program si programel de finantare in parte, chestiile de mai jos, ca si dezvoltarea asta a sectorului viticol romanesc ridicata in slavi (pe bune dreptate), s-a cam facut tot pe banii nostri. Ca asa e in tenis… Daca mai punem la socotela ca ce am cumparat sa modernizam, replantam si etc. am cumparat cam 90% din U.E. ( ca eu unul nu stiu mari producatori de linii de vinficatie in Romania), iesim cam rau pe minus.  In fine, noi traim cu bucuria ca luam bani gratis de la UE…

 

Deci “ marile succese” ale promovarii vinului romanesc pe plan mondial trebuie va spun inca de la inceput, ca sunt realizate de o mana de producatori. Adica exact 5.  Iata “castigatorii” (platile se fac esalonat in fiecare an pe durata de implementare a proiectului, de aceea apar pe mai multi ani):

 

Plati efectuate în exercitiul financiar 2008/2009:

 

Nr. Crt.

Denumire beneficiar

Denumire program

Plati efectuate (Euro)

FEGA

BN

1 S.C. OSTROVIT S.A. Promovarea vinurilor „Domeniile Ostrov” în Thailanda

54.368,00

32.621,00

 

 

Plati efectuate în exercitiul financiar 2009/2010:

 

Nr. Crt.

Denumire beneficiar

Denumire program

Plati efectuate (Euro)

FEGA

BN

1

S.C.         Senator Prodimpex S.R.L.

Promovarea vinurilor de calitate pe piata din Japonia

63.302,64

37.981,78

2 S.C. Jidvei S.R.L. Filiala Alba Promovarea vinurilor linistite si spumante cu D.O.C. pe pia?a Chinei

9.008,90

5.405,34

3 S.C.      Domeniile Dealu MareS.R.L. Promovarea vinurilor de calitate cu D.O.C. pe pie?ele tarilor terte (Rusia si Japonia)

37.169,98

22.301,99

 

 

Plati efectuate în exerci?iul financiar financiar 2010/2011:

 

Nr. Crt.

Denumire beneficiar

Denumire program

Plati efectuate (Euro)

FEGA

BN

1

S.C.         Senator Prodimpex S.RX.

Promovarea vinurilor de calitate pe piata din Japonia

57.385,09

34.431,05

2

S.C. Jidvei S.R.L. Filiala Alba

Promovarea vinurilor linistite si spumante cu D.O.C. pe pia?a Chinei

28.962,03

17.377,22

3

S.C.      Domeniile Dealu MareS.R.L.

Promovarea vinurilor de calitate cu D.O.C. pe pietele tarilor ter?e (Rusia si Japonia)

44.162,00

26.497,20

4

Asociatia

Producatorilor    si Exportatorilor   de Vinuri           din România

Promovarea vinurilor de calitate pe piata S.U.A.

257.435,78

154.461,26

5

S.C. Cotnari S.A.

Promovarea vinurilor de calitate pe piata din Rusia

184.013,76

110.408,26

 

 

Plati efectuate în exercitiul financiar 2011/2012:

 

Nr. Cit

Denumire beneficiar

Denumire program

Plati efectuate (Euro)

FEGA

BN

1 S.C. Senator Prodimpex S.R.L. Promovarea vinurilor de calitate pe piata din Japonia

69.574,37

41.744,63

2 S.C. Jidvei S.R.L. Filiala Alba Promovarea vinuri lor linistite si spumante cu D.O.C. pe pia?a Chinei

9.308,83

5.585,30

3 Asociatia Producatorilor si Exportatorilor de Vinuri din România Promovarea vinurilor de calitate pe piata S.U.A.

334.952,75

200.971,65

4 S.C. Cotnari S.A. Promovarea vinurilor de calitate pe piata din Rusia

53.237,98

31.942,78

5

S.C. Senator Prodimpex S.R.L.

Promovarea vinurilor cu D.O.C. si I.G. in R.P. Chineza

45.066,86

27.040,11

 

 

Deci ce facem noi ca sa promovam vinul romanesc? Pai e simplu:

Ostrovit  isi face publicitate in Tailanda, Jidvei in China, Cotnari in Rusia, Senator in China si Japonia, Domeniile Dealul Mare in Rusia si Japonia. Dealtfel, numai producatori de calitate care pot duce “faima” vinurilor romanesti peste hotare…

 In sfarsit APEV a promovat vinurile romanesti pe piata SUA. Bine macar ca au mers ceva bani si la o asociatie care  (teoretic) se mai ocupa si imaginea de ansamblu.

Probabil ca vreti sa aflati si rezultatele. Pe lung si ambiguu, ar fi urmatoarele:

 

„(A) Relatii publice, în special în atentia cumparatorilor, a ziaristilor, somelierilor, a „wine educators”, a comerciantilor de vin etc, misiuni comerciale, relatii cu presa, publicitate si anunturi în mass-media, degustari, prezentare de produse, realizare de brosuri si alte materiale de suport, realizarea de site-uri internet dedicate exportului, cheltuieli de creare si dezvoltare a marcilor, operatiuni de promovare la locurile de vânzare, organizare de manifestari (întâlnire cu distribuitorii, comunicare, „workshop”).

(B) Manifestari promotionale în tari terte, cum ar fi târguri, manifestari organizate pe strazi, dineuri, seminare si degustari organizate pentru diferite tipuri de public (ziaristi, reprezentanti ai sectorului distributiei, importatori si consumatori).

(C) campanii de informare

(D) Studii de piata, expertiza si consiliere de marketing, pre-test de validare a noilor produse, pre-validarea pentru lansarea marcii, „focus grup”, grup de specialisti.

(E) studii de evaluare a rezultatelor masurilor de promovare si informare.”

 

La capitolul „Impact” spicuim asa:

–         elaborarea de studii de piata, crearea de baze de date cuprinzând importatori, en-gross-isti, distribuitori; acces la expertiza si consiliere în marketing; initierea de „focus-grupuri” pentru validarea produselor; elaborarea si utilizarea de chestionare pentru masurarea impactului programelor. In baza studiilor de piata si a evaluarilor periodice, au fost construite si implementate strategii si realizate pozitionari pe piata ale produselor.

 

–         campanii de informare si comunicare, privind sistemele de productie, regimurile comunitare de calitate a vinurilor cu Denumire de Origine Protejata, Indicatie Geografica Protejata si productia ecologica, zonele viticole din Romania, specificatii ale produselor, ambalare si etichetare, actiuni de relatii publice, în special în atentia consumatorilor, liderilor de opinie-jurnalisti, somelieri, comercianti, relatii cu presa, publicitate si anunturi în mass-media, prezentare de produse, realizarea de brosuri, postere, DVD, publicitate in spatiu public si realizarea de site-uri de promovare a produselor si exporturilor de exemplu, http:/www.selectwinesofeurope.com, http:www.selectwinesorromania.com  http://www.senator.jp , etc)

 

–         Participarea la prestigioase targuri si expozitii internationale, au permis cresterea gradului de vizibilitate al produselor promovate si confruntarea cu ofertele externe, in cadrul de participare al publicului larg dar si al specialistilor in domeniu. Dineurile tematice, seminariile si degustarile organizate pentru diferite categorii de public, au reprezentat modalitatea cea mai eficienta de apropiere de consumatorii finali, creand premisele obtinerii de efecte benefice pe termen lung. Misiunile comerciale realizate in tarile tinta au consolidat contactele stabilite in cadrul actiunilor realizate si au permis incheierea de contracte de export. Astfel, pe langa cresterea gradului de informare al grupurilor tinta referitor la produsele promovate, efecte directe ale acestor programe sunt incheierea de contracte externe si efectuarea de exporturi pe pietele din Japonia, Rusia, China, S.U.A..

 

–         Vinurile românesti sunt apreciate în cadrul targurilor si concursurilor internationale, (de exemplu, cele trei medalii castigate la cea de-a saptea editie a Targului International de Vinuri INTERWINE 2011 China : Murfatlar pentru cel mai bun vin dulce, Murfatlar pentru cel mai bun vin roze si Jidvei pentru cel mai bun raport calitate/pret al vinului;).

 

Exista concursuri de vin si in Tailanda…

Deci s-a baut, s-a mancat, s-a organizat, s-a plimbat, s-a participat, s-a elaborat, s-a comunicat,  s-a castigat si cel mai interesant, s-a mers in Thailanda si s-a facut site in limba japoneza pentru vinurile de la Senator. Dar pentru vinurile din Romania probabil ca nu exista site in japoneza. Ca Senator face vinuri pe Marte…nu?

Si apoi, ce naiba target de vin o fi pentru noi in Tailanda? Si la cat de aproape este Australia de Tailanda si Japonia o sa ducem noi vin mai ieftin si mai bun acolo??? Pai Australia exporta mai ieftin decat noi, cu transport cu tot, in Marea Britanie si noi vrem sa exportam pe pietele lor traditionale cu preturi sub ei…Si pentru asta facem promovare. Eu zic ca multi au facut niste concedii placute prin zonele respective, pentru ca alt impact nu prea vad…Super!

 

Exista insa si o fraza realista in toata insiruirea asta de succesuri „rasunatoare”:

„S-a constatat ca, pentru intrarea pe noi piete este nevoie de un efort financiar sustinut pe termen lung si de mentinerea unei comunicari continue cu potentialii importatori, reprezentanti HoReCa, retaileri, lideri de opinie,etc. in conditiile existentei unei concurente acerbe cu oferte la standarde inalte de calitate si preturi greu de concurat (…).”

 

Sunt curios cine o fi constatat chestia asta, sa ii dam un Nobel…Intrebare retorica: poate sa faca un producator singur efortul respectiv? Sau e mai producativ daca  il fac impreuna?

 

P.S. Asa, de curiozitate, la o scurta cautare pe „mighty Google” avem mai jos taxele pentru importul de vin in Tailanda. Cifrele spun totul despre avantajul fiscal al Australiei si Noii Zeelande. In plus tailandezi s-au apucat sa faca si eu vin si au un efort de  PR de invidiat daca si eu am auzit de el… Adevarul e ca unde in alta parte ti-ai dori sa iti faci promovare (concediul) si sa iti vinzi vinurile ?

 

 

23 responses so far

23 Responses to “Cum (nu) se face promovarea vinului romanesc pe pietele externe…”

  1. silvasanon 05 Nov 2012 at 9:24 AM

    un articol superb! o lectie de profesor. mi-am adus aminte de sloganul revolutionar: noi nu ne vindem tara. as dori sa parafrazez: noi nu exportam vinurile bune. le tinem pentru noi 🙂

    musai sa imi pun miere in cafeaua matinala, sa o mai indulcesc, nu merge cu lectura amara a acestui articol.

    PS promit sa va vizitez cat mai des cu o savarina, in caz ca o sa ajungeti in Baragan 🙂

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @silvasan, ..si o sticla de vin bun 🙂

    [Raspunde]

  2. George Miteaon 05 Nov 2012 at 10:09 AM

    Pai nu e in tocmai corecta premisa ca banii nu se cheltuie focusat. Observam ca cea mai mare suma dintre finantari are la capat o asociatie. Care ataca o piata importanta (de fapt nu “importanta” ci “Piata”, cu p mare).
    Asta e bine.
    Ce nu e de bine banuim cu totii, si ar fi deosebit de interesant sa gasim detaliat pe ce s-a dus un sfert de milion de euro intr-un an. Cat a costat pixul inscriptionat si alte materiale promotionale? Cate drumuri s-au facut in state? Delegatia includea secretare? Cate? S-a promovat si la Didsney Land si in Las Vegas? Poate si la Miami? Vara? In sezon turistic?

    [Raspunde]

  3. Dan Micudaon 05 Nov 2012 at 10:15 AM

    Corect, asta ziceam si eu ca macar a luat APEV ceva bani sa faca PR in SUA. Oricum pentru USA un sfert de milion de euro e praf in ochi..:)) Mai bine ii cheltuiau in alta tara, unde ar fi contat mai mult.
    Pe ce s-au dus? Uite asta e o intrebare pentru urmatoarea “scrisorica”..:) Si aia cu Thailanda e interesanta..:))

    [Raspunde]

    George Mitea Reply:

    @Dan Micuda, Da, asteptam cu nerabdare sa atacam si alte piete “fierbinti”, cum ar fi insulele Maldive, Tahiti si Bali.

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @George Mitea, Bora Bora…probabil ca la Tailanda rationamentul a fost ca se duc multi occidentali ca sa se imbete crita, deci decat sa il lovesti acasa, la familie, il lovesti in deplasare la distractie..:))
    Asta ca sa ofer o scuza..:)

    [Raspunde]

  4. Cristian. E.on 05 Nov 2012 at 11:17 AM

    Daca te duci in strainatate, lumea stie ca romania produce vin, dar doar atat…Daca ii intrebi ce vin au baut de la noi nu stiu sa-ti spuna, decat cu un mic noroc si cu grea pronuntare o sa rosteasca un scalcit : “Murl-fat-lar”.
    Producatorii de la noi sunt madrii ca au inceput sa iasa pe piata externa si sa exporte in…China. In curand China va fi producatorul numarul 1 mondial la vin, dar dupa cate tepe mi-am luat cui marfuri chinezesti nu cred ca o sa ma zbat sa beau o sticla de vin “Shanling”

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Cristian. E., e nici nu cred ca o sa apuci prea curand (desi parca am vazut vin chinezesc prin Real)..In primul rand vor produce pentru a acoperi cererea interna care este enorma.
    In plus sunt sigur ca Paralela 45 trece si prin China si au si ei un Bordeaux si o Burgundy a lor..:)

    [Raspunde]

  5. philip coxon 05 Nov 2012 at 5:19 PM

    George,
    Va asigur ca bani care am acesat prin Apev pentru promovare in Sua nu a fost aruncat degeaba. Cramele participant (in care suntem noi, segargea, senator, carl reh, murfatlar) trebuie sa platim 20 % din budget din surse propriu asa ca chiar ne facem eforturile sa fie cit mai bine investit. Budgetul proiectul in sua este de undeva spre 2 million de euro pentru 3 ani,- (suntem cam la mijloc al proiectului acuma). Cel mai mare parte sa duce spre promovare la punct de vanzare ,- pe exemplu firma noastra tocmai a finalizat degustare/prezentare in peste 200 de supermarketurile in california. Restul sa duce spre aducere importatorii/ziaristi aici in Romania (tocmai in octombrie au venit un grup de 6 importatorii americani,- si intradevar vizite in America. Am fost si in Miami – dar era sezon de uraganii, si in mijlocul recolta din Romania asa ca nu a fost un placere, dar a fost perioada ales de americanii pt Miami international wine fair- unul din targurile mai important pentru piata sua. Au fost si prezentarile in New York, carlolina de nord, chicago e.t.c
    Daca ti se pare multi bani , va pot spun ca tarile precum grecia, turcia, chiar si austria si elvetia cheltui de zeci de ori mai multi bani ca Romania,- si chiar cu effect- find ca vinul lor este mai vizibil (cu tot ca au mai putin vie la un loc decat vrancea. In america este o picatura intre un ocean,- mare parte din consumatorii si chiar importatorii nici macar stiu ca Romania produce vin.
    Cu tot asta, – sa inregistrat progress,- si export de vin Romaneasca in Sua, si anglia unde avem un alt proiect de promovarii cu membri apev (www.romanianwinegrowers.com) este intre un crestere sanatos si sustinut.

    Philip

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @philip cox, Buna seara si multumim pentru precizari!
    Chiar am spus in articol ca a apucat sa ia si APEV bani pentru promovare in SUA si mai sus prin comentarii ca mi se par foarte putini bani pentru piata SUA. Criticile mele nu se refereau la banii care s-au dus la APEV, care mi se par ok directionati, desi, cum spuneam, cam putini pentru o piata asa mare.
    Teoretic ar fi trebuit canalizat tot bugetul programului pentru piata SUA si tot nu ajungea; dar nu stiu daca legal si posibil.

    De Recas stiu ca are rezultate bune pe piata americana si la capitolul acesta sunteti un exemplu…pacat ca nu inteleg mai multi producatorii utilitatea unui efort comun de promovarea a vinului romanesc pe diferite piete si nu numai a produselor proprii. Asa probabil ca s-a strange bugete mai mari si efectele ar fi mai rapide si mai puternice.

    Si in final, poate ar fi bine sa prezentati mai mult si in tara eforturile respective. Ma gandesc ca poate se trezesc si altii sa vi se alature si pe de alta parte ar vedea si consumatorii nostri ca se face un efort de promovare a vinurilor romanesti in afara.

    Recas intr-adevar e ani lumina in fata multora de pe la noi cu exporturile pe pietele externe.

    [Raspunde]

  6. philip coxon 05 Nov 2012 at 7:41 PM

    Dan,
    Credeti ma noi am incercat sa promoveaza astfel de promvare comun la toate cramei care o cunoastem. Interes este in crestere, dar inca foarte scazut. Multe cramei au probleme serioasa financiar si nu le permit. Multe nu au produse competitive la nivel international,- din diverse motive. Industria de vin in general este inca intre o faza de regress , cu suprafata de vie inca in scadere, unde plantatie noi inca nu au inceput sa depaseasca plantatile vechi care sunt scos din uz fie care ani. In conditie asta productie de vin este depasit de consum si suntem o importator net de vin. Cred ca situatie de anul aceasta unde este o criza de vin in toata lumea, si preturile pe plan mondial vor creasca semnificativ, combinat cu curs de schimb oare care favorabil,- va impulsuiona mai multi producatorii sa uita spre export, si spre acelerare plantare noi,- care cu siguranta le va duce spre competitivitatea care lipseste momentan.

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @philip cox, Probabil ca vor creste preturile anul acesta, pentru ca intr-adevar, in afara de ceva din Lumea Noua, producatia este mai mica pe marii producatori (Franta, Italia, Spania).
    De ceea ce ducem noi lipsa sunt mai multi producatori ca Recas (si nu zic asta pentru va face neaparat un compliment) care sa faca vinuri bune la preturi acceptabile la intern si extern. Practic in Romania avem doua extreme: vinuri slabe calitativ cu care nu putem iesi afara si vinuri bune dar prea scumpe sa iesim cu ele afara, in consecinta, asa cum ati spus si D-voastra necompetitive.
    Mie imi este frica ca anul acesta, cu productia aceasta in scadere si tendinta multora de pe la noi care deja au preturi mari sa le creasca,se vor ingrosa randurile celei de doua categorii de mai sus si problema de competitivitate se va accentua.
    In schimb daca cei mari (Murfatlar, Jidevei, Cotnari) isi fac “ordine” pe gamele low si merg cu calitatea in jos, spre acestea, s-ar putea sa aveti in viitor sa aveti cu cine sa va bateti/discutati.
    Oricum in ultimii ani s-au facut salturi calitative enorme in industria autohtona de vin, mai ramane sa ne punem la punct si cu partea de business si pozitionare pe piata externa si uneori, pe cea interna.

    [Raspunde]

  7. danielon 06 Nov 2012 at 4:02 PM

    In timp ce descarcam plasele inscriptionate, frumos , rustic sau modern a vinurilor degustate sau cumparate din scurta mea calatorie prin zonele viniviticole,Douro, Dão si Tejo, la Protv, la emisiunea Romania Te Iubesc, se vorbea de Murfatlar. Priveam cu placere si mandrie ca uite, Romania mea , Murfatlarul meu cu 3500 Ha de vita de vie, turisti straini ajunsi cu autocarele, muzicantii mai veseli ca niciodata si degustarile mergeau ca unse. Cand deodata se ajunge si la turistii care dupa degustare, au mers sa cumpere vinurile degustate sau nu numai..si de acolo a inceput supararea mea si turistilor. Vanzatorul nu avea rest( nu stiu daca e o metoda romaneasca de a te face sa cumpari inca o sticla, ca sa nu mai dea cu rest), sau chiar nu erau pregatiti. Cu toate ca vizitele in grup de obicei sunt cu rezervare. In afara de asta, toti ieseau cu sticlele sub brat, nu tu o plasa, o cutie, cu sigla Murfatlar, un tricou sau un tirbuson ceva.. o amintire, absolut nimic. Priveam si faceam comparatie cu 2 autocare de romani ajunsi la Porto la Cramele Taylor’s, sau Cruz, unde asteptau toti cu plasele pline de vinuri de Porto, frumos inscriptionate . Chiar costa atat de mult sa oferi o plasa de plastic cu sigla Murfatlar in care vizitatorul sau vanzatorul sa puna vinul cumparat??? Trebuie sa iesi cu sticla de vin in mana, sau sub brat ca ultimul betiv ramas in crasma pana la ora inchiderii???

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @daniel, e Daniel..se vede ca esti rupt de realitatile tarii…ai nostri stau mai greu cu marketingul si oricum pun pe primul plan profitul si apoi vine consumatorul: deci pungile alea costa..:)) La noi cu oamenii e cel mai greu.
    sS apoi, dupa cum spuneai ca te-ai uitat la emisiunea respectiva: Murfatlar are bani de PR dar nu are pentru obiecte promotionale si branding….:)

    [Raspunde]

  8. newyorkescuon 07 Nov 2012 at 4:25 PM

    Locuiesc in NY….lucrez in domeniu…”vinurile” romanesti care se gasesc aici, in afara de Jidvei si parca TerraDacica sau asa ceva, nu le-am vazut pe rafturi in Romania, si am intrebat amici care lucreaza in industria vinului acolo si nu au auzit de ele.
    Aceste vinuri sunt aduse aici de un importator roman stabilit de ani buni aici si care probabil ca habar nu are cum evolueaza piata vinului in Romania sau mai de graba nu-l intereseaza.
    In afara de o brosura cu zonele viticole din Romania eu nu am vazut niciun material vizavi de promovarea vinurilor romanesti. Mai mult decat atat, acele brosuri se gaseau numai in magazinele din zonele unde se afla mai multi romani.
    Intre timp la mai multe restaurante Michelin din Manhattan se gasesc vinuri din Slovenia, Croatia sau Georgia.
    Deci unde sunt acele sute de mii de euro cheltuite de APEV aici?

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @newyorkescu, O intrebare valabila…eu nu imi pot da cu parerea pentru ca nu sunt la fata locului. Eventual pot intreba mai departe…
    Dar lipsa de vizibilitate de care spui este o problema. Bine nici bugetul acela al APEV nu a fost cine stie ce. Pentru piata americana e o picatura intr-un ocean si nu cred ca poate misca prea mult lucrurile…
    Ai nostri ar trebui sa invete sa trebuie sa dea bani grei la promovare si PR ca sa intre pe pietele externe, mai ales cele mature cum e USA si ca trebuie sa se asocieze ca sa dispuna de bugete semnificative in acest sens…

    [Raspunde]

    newyorkescu Reply:

    @Dan Micuda,
    Bugetul e mic, dar mi-e greu sa cred ca acel buget a fost alocat pentru toata SUA. Presupun ca a fost pt NY, Chicago si poate LA, desi ma indoiesc. Ideea e ca au organizat o intalnire cu “oamenii de afaceri” din NY. Locatia, cum nu se poate mai scumpa, la un club select pe 5th Ave. Intrebarile sunt: cine s-a dus acolo?; cine din acei asa-zisi oameni de afaceri erau interesati catusi de putin de vinurile romanesti?; si de ce s-a adresat romanilor si nu distribuitorilor de aici? Pentru ca sa fac o comparatie putin trasa de par, masinile frantuzesti nu sunt pe piata americana, poate doar Renault mascat sub sigla Nissan, si nu sunt pentru ca iti trebuie o retea de distributie, de service-uri, etc. Cine dracu sa distribuie vinurile astea alea noastre daca astia nu numai ca nu au fonduri indeajuns, dar mai fac si treba ca “romanii”.
    Eu cred ca acei distinsi domni de la APEV au vrut sa faca o excursie la NY gratis. Daca nu a fost asta, atunci ideile/managementul/viziunea lor despre subiect, lasa de dorit. Cred ca amandoua ipoteze pot fii valabile concomitent.

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @newyorkescu, Probabil ca au fost cateva actiuni, o sa intreb si eu la APIA de curiozitate.
    Aia cu intalnirea nu o stiu..daca ai mai multe detalii chiar te rog sa ni le spui ca este interesant sa aflam info si de la cineva de la fata locului.
    Cu siguranta unii au facut chestia asta pentru un freebie gratis al NY. Unii nici macar nu isi pun porblema de viziune si etc.
    Dar nu toti…sunt si uni care vor sa intre pe piata respectiva si chiar se zbat pentru asta de mai mult timp. Iara o sa dau Recas exemplu…

    [Raspunde]

    newyorkescu Reply:

    @Dan Micuda,
    Daca domnii de la Recas sunt interesati pot sa-mi trimita niste sticle sa le prezint la un nene de aci care este importator-distributor si care are o retea de oameni care lucreaza cam prin tot Manhattanul si nu numai.
    Promit ca nu-l beau cu prietenii 🙂
    Am vrut sa ma duc la intalnirea cu pricina. A avut loc cam acum un an din cate imi aduc aminte, dar simplul fapt de a ma intalni cu toata “floarea” romanilor de aici m-a facut sa nu ma stresez si asta pentru simplul motiv ca la fel ca cei din tara, marea majoritate de aici se comporta la fel. Munca putina, profit cat mai mare, calitate ioc.

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @newyorkescu, cine are urechi de auzit ar trebui sa foloseasca prilejul…
    E…naravurile vechi se vindeca greu. Plus ca noi intelegem profund altceva din sintagma “America este tara tuturor posibilitatilor”..:)

    [Raspunde]

  9. […] tampiti, vorbim aiurea si trebuie sa reevaluam toata gama. Ori fondurile despre care tocmai vorbeam aici incep sa isi arate roadele…Eu as merge pe ultima varianta, ca sa vedeti ce face marketingul […]

  10. Daniel Bereson 24 Apr 2013 at 7:34 AM

    Buna ziua! In primul rand va felicit pentru blogul dumneavoastra si pentru informatia bogata care se gaseste pe acesta. Din pacate articolul referitor la promovarea vinului romanesc in strainatate m-a intristat putin deoarece sunt implicat si eu in promovarea produselor romanesti (inclusiv vinuri). Mi-am permis sa scriu o replica la articolul dumneavoastra pentru ca cititorii interesati sa poata avea acces si la aspectele pozitive ale actiunilor de promovare in strainatate si mai ales sa inteleaga ca se fac eforturi mari la nivel de producator. Pentru producatorii din Romania fondurile Europene sunt ceva nou si rezultatele au nevoie de mult timp ca sa apara, mai ales cand eforturile de promovare se indreapta spre piete mature. Nu am nici cea mai mica intentie de a va supara. Vreau doar sa va comunic ca uneori trebuie sa avem incredere atat in producatori cat si in APIA sau alte organisme de stat sau particulare pentru ca desi uneori lucrurile nu merg ca pe roate, toate persoanele implicate fac eforturi pentru a face lucrurile mai bune.

    As fi pus intregul articol in acest comentariu insa este prea lung asa ca va scriu doar adresa acestuia:
    http://beresblog.com/1/post/2013/04/fonduri-europene-in-japonia.html

    Cu stima

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Daniel Beres, In primul rand stati linistit ca nu ma supar. De doi ani de cand scriu pe blogul de fata m-am obisnuit cu genul asta de limbaj din partea producatorilor sau al celor din domeniu (PR, somelieri, comercianti, etc.): nu stii, ce te bagi, esti prost informat, cauti senzationalul, nu ai pregatire, etc..etc… E genul de atac la persoana si replica “ba pe-a matii” care in Romania inlocuieste comunicarea de brand catre consumator.

    In al doilea rand exemplele la care faceti trimitere sunt evenimente pretrecute dupa data la care am scris articolul. Si de care oricum nu aveam cum sa aflu pentru ca in general ai nostri nu prezinta in tara ce fac pe afara fie din incompetenta fie din frica viscerala ca sa nu copieze altii ce fac ei. La noi in materie de vin si promovarea acestuia fiecare lucreaza in secret, pe cont propriu si pe la spate…Cat de ok e asta, va las pe D-voastra sa apreciati.

    Si acum pentru explicatia principala: intre noi exista o diferenta de perspectiva. Din punctul D-voastra de vedere aveti un proiect care se misca, desi cu fonduri putine intr-o directie buna si nu contest asta….Ma bucur ca in sfarsit s-a gasit cineva sa ne prezinte si noua ce se face efectiv pe afara pe banii nostri. Chiar cu inerentul tras de urechi al subsemantului, care, asa cum spuneam mai sus mi-l pot asuma fara probleme.

    Din punctual meu de vedere faptul ca Romania este prezentata in deschiderea unor degustari de prezentare prin restaurante a vinurilor unui producator nu inseamna imagine de tara. Inseamna pur si simplu informare; in principiu trebuie sa le spui oamenilor aia de unde sunt vinurile si cine le face, altfel vor crede ca vin din China.
    Ce deplang eu in articolul respectiv este lipsa unei viziuni de ansamblu, fiecare productor alegand sa isi aiba “proiectelul” lui, adesea presarat cu degustari prin restaurante, vizite la targuri internationale, excursii prin lume. Ma scuzati daca nu plang de mila celor care se plimba gratis in Japonia. De fapt pe banii nostri. Si apoi corvoada pe care o prezentati D-vostra acolo se numeste munca, servici. Japonezii sun mai obisnuiti cu ea decat noi si de aceea ai nostri se simt chinuiti acolo.

    Dar sa revenim: care va fi rezultatul dupa ce proiectul se va incheia si banii gratis dela UE nu vor mai veni? In 6 luni , maxim un an vom disparea de pe onorantul loc 15 (?!?!) pentru ca ai nostri nu sunt in stare sa sustina o promovare pe termen lung cu banii lor si de fapt nici nu au capacitatea financiara.

    Probabil ca nu ati mai fost demult prin tara si de acolo totul pare roz, dar ca argument al celor de mai sus, va rog sa cititi cum ne-am prezentat la ultimul targ de vinuri de la Dusseldorf:

    http://www.provin.ro/2013/04/01/cine-este-vinovat-de-catastrofa-de-la-prowein-raspuns-corect-nimeni/

    Adica unde a fost vorba sa ne ducem in grup, sa colaboram…Acolo sigur au fost si japonezi, dar nu cred ca au dat (prea usor) de Senator. Chiar daca au degustat vinurile lor in tara si i-au cautat cu lumanarea.
    De ce? Pentru ca atunci cand vine vorba de investit banii lor ai nostri producatori se dau la o parte si zic pas. Sau cand o fac o face fiecare pentru el. Eu nu vrea sa va stric ziua, dar pot aproxima ca atunci cand proiectul D-voastra de promovare cu bani gratis de la UE se va incheia nu veti mai auzi foarte multe de Senator sau Jidvei. M-as bucura sa fie altfel, dar in general sunt mai realist… cele doua companii nu au bani sa sustine singure promovarea pe piata Japoniei. Asa ca la momentul actual se merge pe o strategie hit and run, de genul daca tot vin banii de la UE, sa vedem ce putem obtine… Asa fiecare face promovare pe unde apuca: Seantor in Japonia, Recas in State, Ostrov in Tailanda…etc…etc…creand fiecare o imagine a Romaniei care il avantajeaza cel mai mult (normal ca zona lui de productie va fi cea mai favorabila din Romanai si vinurile lui cele mia bune, nu?), imagine se va imprastia ca un fum cand finantarea se va opri.
    O sa ii ziceti ca statul e de vina si APIA fac regulile. Da, APIA face regulile pentru ca prodcatorii nu sunt uniti pentru a-si sustine punctul devedere. Si le convine sa ia fiecare feliuta lui de tort decat sa imparta toti tortul. Zilele acestea se discuta intens strategia pentru fondurile europene din 2014 incolo. Credeti ca s-au dus ai nostri producatori sa zica ca vor fonduri din 2014 doar pentru proiecte mari? Nu…fiecare vrea ca pana acum, cu feliuta lui.

    Daca asta vi se pare ok in conditiile in care imaginea Romaniei la nivel mondial se limiteaza la prezentarea unor date in deschiderea unor degustari, atunci eu nu mai am nimic de zis. De aceea va este si greu sa faceti promvoarea unor producatori, pentru ca nu aveti pe ce construi, de la ce pleca. Si nici nu o sa aveti in viitor. Intotdeauna va fi al fel de greu sip ma tem ca permanent voi auzi lametari de genul uite cat ne zbatem noi si cat facem pentru tarisoara noastra draga si nimeni nu ne apreciaza…Yeah right…

    Cooperarea intre productori este zero la nivel de ansamblu. Si v-o spune cineva din tara care ii vede toata ziua cum se ciondanesc. Exista ofcourse bisericute, in dulcele stil romanesc, dar cu bisericute nu o sa facem brand de tara pentru vinul romanesc. Daca toti banii pentru proiectelele de mai sus se adunau si se focusau pe catea directii clare, cu un mesaj unitar, eu zic ca ar fi fost mai ok. Dar asa fiecare are proiectul lui de success momentan care va muri instantenu cand va trebui subventionat cu banii proprii. Fiecare are Romania lui pe care o promoveaza si asta mai mult rau face vinului romanesc si pe termen lung si lor. Si nu cred ca vreti sa imi spuneti ca 2-3 ani de promovare este de ajuns ca sa ramai pe o piata competitiva cum este cea a Japoniei?

    Cam asta ar fi ce am vrut sa va spun. In rest despre stil nu are rost sa discutam si nu imi argumentez stilul in fata nimenui atata timp cat fac ceea ce fac din pura pasiune. Nici altfel nu mi l-as fi argumentat. Dar sa stiti ca este singurul stil care ajunge la urechile producatorilor romani. Si chiar daca uneori obosesc si eu, daca asa trebuie sa scriu ca sa ajunga mesajul unde trebuie, ma pot impaca cu asta.

    Ah…si inca o idee: abordarea asta cu sa fim pozitivi, sa fie bine sa nu fie rau nu ne-a adus nimic bun pnaa acum. De ce? Pentru ca pozitivitatii aceleia ii lipseste constructivitatea, viziunea si spiritul pragmatic. Asta cu sa fim pozitivi so optimisti merge la americani, dar acolo functioneaza pe un mecanism si pe o “substanta”. Noi suntem doar pozitivi fara rost si fara argumente.
    Asa ca pemiteti-mi sa fac nota discordanta de la curentul acesta “happy, happy, joy, joy”…timpul mi-a dat dreptate in acest sens.

    Toate bune si mult succes in continuare! Macar incercati sa faceti ceva si sa miscati lucrurile…

    [Raspunde]

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply