Oct 04 2012
Din capitolul: balbe de marketing ale producatorilor autohtoni, azi va prezint Murfatlar!
De vreo saptamana ruleaza pe micile ecrane cu o cadenta si implicit un buget demne de reclamele la bere un nou spot publicitar de la Murfatlar. Dar nu este unul clasic, in care aflam ce vinuri bune fac ei in gama de 10-15 lei (not!?!), ci unul in care incearca sa dreaga o rebranduire care se pare ca a mers prost.
Dar ce (cred eu ca) s-a intamplat concret:
Faptele: Prin 2011 (sau sa fi fost 2010) cei de la Murfatlar se gandesc sa schimbe etichetele de la colectia Zestrea si sa incerce sa le mai aduca “la zi”. Zis si facut, le deseneaza inca o data, cu usoare restilizari si fac o campanie publicitara ca sa avertizeze publicul despre acest fapt. Spotul initial il gasiti mai jos si a fost comentat si de catre Bogdan la vremea respectiva.
Problema, se pare, este ca acel spot nu prea a prins la segmentul de consumatori Zestrea Murfatlar, pentru ca ei la randul lor nu s-au prins de schimbare si probabil ca vanzarile au scazut notabil (iarasi probabil pentru “notabil”). Primul spot era facut artistic, la sentiment si prin conceptie viza un segment de public mai elevat, probabil prea elevat ca sa bea Zestrea. Exemplul concludent si pe care il am acum la indemana este ca lui Bogdan i-a placut, desi sigur nu este un fan Zestrea. Deci unde dai si unde crapa… Cert este ca bautorii de Zestrea Murfatlar nu au „percutat” la mesajul initial nemairecunoscand vinul favorit la raft. Deci pe scurt: bani aruncati pe o campanie care nu si-a atins scopul; vanzarile probabil ca au scazut…adica nasol!
Asa ca Murfatlar dupa ce a festelit-o, a trecut la dres busuiocul. Cum? Cu o noua campanie de „awarness”, extrem de agresiva si in care probabil s-au bagat mai multi bani ca prima data…
Diferenta dintre cele doua clipuri este de la cer la pamant, de la mesaj pana la stil si realizare. Noul clip este mai direct, fara fineturi cu “ti-am jurat iubire, mi-ai dat rodul ei” (care se pare ca s-a decis ca nu prinde la publicul “Zestrea” care probabil isi mai “atinge” jumatatea la betie) si exprima mai clar mesajul: “Bah bosorogi senili am schimbat eticheta, vinul e acelasil! Cumparati-l!!!” (la fel de prost probabil, as adauga eu).
Reclama si toata tarasenia asta au o conotatie destul de negativa la adresa consumatorului, practic inducandu-se sentimentul ca acesta este cu mintea atat de tulbure incat nu si-a dat seama ca s-a schimbat eticheta la vinul favorit, nici macar dupa ce producatorul i-a explicat frumos ce si cum. Dar daca cu frumosul nu merge…luati videoclip de aici:
In clip, il vedem pe fiu cum ii toarna in pahar tatalui refractar, ramas „pe uscat” (si deci artagos) dupa ce nu a mai gasit eticheta favorita la raft (?!?!). Care eticheta? Pai Pinot Noir Zestrea de la Murfatlar (apropo este inca innobilat cu Merlot?). In final il convinge faptic ca este acelasi vin. A se vedea si cum tine “babacul” paharul fata de tineret. Aluzie fina, dom’le…:))
Un mic sfat personal: “Fiilor din lumea intreaga”, ca sa parafrazez o balada populara din metrou, daca tineti la parinti nu le dati licoarea respectiva, decat daca va doriti sa mosteniti mai devreme apartamentul ala vechi de doua camere de pe vremea lui Ceausescu cu parchet care scartaie si usi de Pipera. „Doamne Ajuta!” producatorul respectiv face si vinuri corecte pe brandul de la Crama Atelier si cu putin efort financiar (vreo 10 ei in plus la unele) va salvati parintele de la ceva afectiuni hepatice. Asta daca reusiti sa il convingeti ca sunt facute tot de Murfatlar. Eu m-am lasat convins greu, dar merita… In plus le si aratati, prin cifrele de vanzari, ca asa ar trebui sa arate vinul!
Pe scurt, un caz clasic de “errare humanum est” , urmat de „perseverare diabolicum est”, care nu vine de la un nene cu 10 ha de vie aruncate pe nu stiu unde, ci de la cel mai mare producator de vin de la noi. Te gandesti si tu, ca omul normal, ca au bani si personal sa faca lucrurile corect si bine de prima data…Se pare ca nu!
P.S. Pentru cei de la Cotnari si Jidvei care stau acum in fata laptop-urilor si ranjesc satisfacuti, tin sa va anunt ca urmeaza cate o mica postare din aceesi categorie si despre domniile voastre…ca sa fiu si eu ca romanul impartial. Ca material slava domnului este…are balta peste.
Astept cu tristete, dar si cu bucurie, ziua in care nu o sa mai am ce sa scriu privitor la balbele de marketing (comunicare) ale producatorilor de la noi. Ma gandesc ca in ritmul asta, ziua respectiva s-ar putea sa nu vina deloc…
.
Da…reclama asta o stiai ?
http://www.youtube.com/watch?v=tCQnSirBr3c
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
October 4th, 2012 at 10:33 AM
@cristi, O..cum sa nu..renumita serie de la Cramele Murfatlar.
Insa, spre deosebire de cea de mai sus asta e bine realizata si targetata..:)
[Raspunde]
Concluziile mele in urma cu un an:
http://printrevinuri.ro/2011/09/ce-cred-eu-despre-campaniile-tv-ale-vinurilor-romanesti.html
Te invit sa le comentezi! 🙂
P.S. Cand am inceput sa postez clipurile au sarit ca arsi cativa ca vai doamne le fac publicitate gratuita unor ca Murfatlar, Vincon etc… ! Riiigth!
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
October 4th, 2012 at 11:52 AM
@Bogdan Bocse, Concluzii pe care le putem trage si astazi…parca fenomenul s-a accentuat!
Probabil ca nu au citit bine postarile respective../ Asa, teoretic si eu fac publicitate Murfatlar prin postarea de fata..:)
[Raspunde]
Nu e doar o teorie, din moment ce n-ai date exacte despre fluctuatia vanzarilor de Zestrea?
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
October 4th, 2012 at 1:28 PM
@berbecutio, Este mai degraba o deductie logica (am si pus in text “probabil” de vreo 3 -4 ori) ..altfel demersul publicitar de mai sus nu prea isi avea rostul…
La datele de vanzari pe sortimentele Murfatlar nu cred ca o sa ma acces vreodata. Dar cu siguranta voi intreba cu prima ocazie…:)
[Raspunde]
Intr-un fel iti pui si intrebari “ciudate”…cum naiba o firma ce s-a declarat in insolventa (Murfatlar), investeste o suma uriasa intr-o campanie publicitara?…Raspunsul vi-l dati singuri..Partea buna este ca vedem si ceva publicitate la vin ca la bere, prostamol si tampoane absorbante sunt satul…
Publicitatea are ceva efect ca am fost zilele trecute prin carrefour Unirea si raftul cu Zestrea era golit tot..doar o sticla cu eticheta semijupuita mai era aruncata in fundul raftului. Am crezut ca efectul publicitatii la vanzarea vinului va fi doar la Pinot Noir, dar se cumparase tot…un lucru bun ptr piata vinului. Sa vedem ce o fi si dupa ce s-o termina campania publicitara si or trece si sarbatorile de iarna, daca vanzarile vor mai fi mari, constante sau vor reveni la cifrele dinaintea campaniei…
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
October 16th, 2012 at 9:17 PM
@Cristian. E., Interesant este daca si calitatea vinului a crescut…desi parca din ce am retinut Razavan Macici nu s-a “uitat” si la Zestrea…
[Raspunde]
Pe raft mai erau si niste nume rare de pe la noi: Nachbil si Villa Vinea cu Castel Vinum…O fi bine? O fi rau? cine stie…, dar pentru un consumator care se duce la supermarket in general ptr produse ieftine nu stiu ce impact o avea…Pe de alta parte numarul de magazine specializate in vin din bucuresti este foarte mic si aici nu ma refer la magazinele crama ale marilor producatori unde isi vand doar produsele lor, ci la magazinele de unde poti alege intre mai multe branduri…
[Raspunde]
Dan Reply:
October 17th, 2012 at 10:42 AM
@Cristian. E., Si daca nu vinzi vinul la un momment dat nu te mai gandesti ca iti afectezi imaginea si il dai pe un de poti, doar..doar…
Eu o o vad ca o noua etapa in normalizarea pietei si arata cat de “bine” merg vanzarile la preturile actuale…
[Raspunde]
[…] zice ca Murfatlar Zestrea Pinot Noir 2010 Demidulce e de 87 de puncte..:)). Nu stiti care e asta? Ala cu reclama si rebrandingul pe care il beau babacii nostri si nu il mai identificau la raft… Infarct! Inca o dovada ca un […]
[…] cum va promiteam aici, cand am vorbit despre Murfatlar, voi fi ca tot romanul impartial si va voi prezenta astazi […]
[…] cum va promiteam in posturile anterioare despre Murfatlar si Cotnari am ajuns si la cei de la Jidvei cu miniserialul meu despre marketingul mioritic in […]