Sep 19 2012
Piata vinului incotro?
In ultimele zile suntem bombardati cu statistici, reportaje TV si articole prin media online si print despre vin, piata vinului, consumul de vin, recolta de anul acesta, etc. Chestia asta se intampla in fiecare toamna, cam in aceeasi perioada care coincide in mod fatidic si ‘surprizantor” cu sfarsitul recoltei. Adica producatorul a adus strugurii in crama, stie cam pe ce cantitati se poate baza pentru la anul, isi face calculele si ajunge in mod invariabil de fiecare data la aceeasi concluzie: trebuie sa marim preturile. Si apoi urmeaza “fezandarea” consumatorilor cu ajutorul presei…
.
Si cum anul acesta recolta s-a incheiat mult mai devreme, iata ca si avalansa de “informatii’ din industrie “balteste” prin toate colturile mediatice. Citeam zilele trecute o analiza a d-nei Georgescu de la Vincon care ne povesteste intr-un frumos articol de PR despre piata neagra, autoconsum si exportul de vinuri vrac in Germania care a condus la inexistenta brandului companiei respective la export. Eu as mai adauga ceva: a condus si la deteriorarea imaginii Romaniei, per ansamblu, impunandu-ne ca producator de vin dulce si prost. Adica s-au cam nenorocit toti, nu numai producatorul in cauza. Mai aflam ca Vincon va scumpi vinurile. Cu cat? Citez: ” Cred ca mult, dar nu pot sa spun înca. Am facut cateva socoteli, dar nu le-am terminat” Q.E.D., exact ce spuneam mai sus… Ciudat ca socotelile producatorilor de vin (si nu numai) de la noi pleaca in mod invariabil de la premisa: trebuie sa avem mai mult profit ca anul trecut.
Adevarul e ca Vincon are si niste vinuri bune si ieftine (sic!). Eu nu contest faptul ca PR-ul si comunicarea ajuta un brand sau producator, dar nu pot substitui calitatea produsului in sine… In fine, macar omul a avut curaj sa spuna lucrurilor pe nume in ceea ce priveste preturile, fata de alti jucatori mari care vorbesc de obicei pe la colturi sau pur si simplu actioneaza direct “la raft”!
Totusi, din toate aceste stiri de prin presa, eu am dedus doua chestii relativ paradoxale si care se cam bat cap in cap la nivelul unei logici elementare:
- a fost un an bun din punct de vedere calitativ, dar cantitativ stam prost (productie in media cu 30% mai mica decat anul trecut) si in consecinta producatorii ne anunta cresteri de preturi. Ca in fiecare an dealtfel.. Pai cand nu am avut noi cresterei de preturi? Cand anul era bun trebuia sa dam mai mult ca deh, e calitate si a crescut cererea la export, etc. Cand anul e prost trebuie iar sa dam mai mult ca deh, nu e vin si asa mai departe. Deci nimic nou sub soare, ideea e ca indiferent cum o dai trebuie sa dam mai mult. Ciudat este ca producatorii romani de vin cred ca se confunda (in visele lor probabil) cu cei de la benzina, paine, carne sau alte alimente de baza, unde cererea este relativ inelastica si atunci cand pretul creste , consumul scade in foarte mica masura . Si aici vine partea a doua a paradoxului:
- piata vinului a scazut considerabil in ultimii ani. Adica oficial de la 450-500 mil. € inainte de criza la aprox. 350 mi l/ € acum. Din cauza puterii de cumparare a romanilor, adica lumea cumpara vin mai ieftin, la vrac sau deloc. V-am dat cifrele ca sa vedeti ca a scazut, nu ca ar fi cele corecte. Personal ma indoiesc de corectitudinea lor. Ce naiba noi nu stim cati suntem in tara, dar stim cat vin consumam si care e consumul pe cap de locuitor. Care locuitori? Aia 22 sau aia 19 milioane??
Si acum ce nu inteleg eu din cele de mai sus: daca piata vinului a scazut si e in scadere ce se va intampla daca marim preturile? O sa creasca?
Si apoi sa fim seriosi, explicatia asta cu vinul mai putin produs in Romania e subreda rau de tot. Cat din vinul din comert e din Romania? Nu s-a facut vin anul asta la noi? Stirea asta e pentru cei care cred in Alba ca Zapada si care considera ca in sticlele si recipientele de prin marele comert e vin romanesc. Mare filozofie: o sa crestem importurile. O sa ziceti ca nu s-a facut nici prin afara. Stati linistiti exista stocuri destule din alti ani: daca nu te intereseaza calitatea, gasesti “plonk” pe toate drumurile Europei.
Deci pe scurt: ai nostri producatori ne pregatesc “mediatic” de cresteri de preturi. Ceea ce nu stiu ei (de fapt stiu, dar ignora) este ca produsul pe care il ofera prezinta o elasticitate destul de mare a cererii si nu este de stricta necesitate (de strica necesitate la noi sunt “spirtoasele” puternic si chimic alcolizate, nu “fitele”, gen vin).
Asa ca la anul s-ar putea sa vedem iar cifre conform carora “piata de vin a scazut la x mil de euro”. Si care o sa fie solutia? Bineinteles sa crestem preturile…automat va creste si piata, nu? Logic…:))
O logica imbatabila, din care nu se poate scapa. Eu zic sa scadem macar noi ratingurile, ca altceva n-avem:)
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
September 19th, 2012 at 7:22 PM
@George Mitea, Pai tot scadem RPC-urile..pe fondul cresterii calitatii vinurilor (cica). Asta spune multe…:)
[Raspunde]
Mai era unul zilele trecute care zicea de calitatea foarte buna a vinurilor de anul asta, datorata acumularilor mari de zahar. Cu alte cuvinte, “logica” individului e ca vinul cu mai mult alcool e un vin mai bun. Deci clar, trebuie sa mareasca preturile.
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
September 19th, 2012 at 7:22 PM
@Sorin, Ar trebui sa puna pret pe grad alcoolic. 10 lei/gradul…nu? Sa vezi ce or sa se roage apoi de ani caldurosi..:)
[Raspunde]