Nov 25 2011

“Vestitor” de la Oprisor si cateva “Caloian”-uri

 

 

Am avut ocazia aseara in Pitesti, sa ma intalnesc din nou cu cateva vinuri ale celor de la Oprisor.  In aceleasi auspicii ca data trecuta.  Cu o parte din ele m-am mai vazut si in trecut aici, aici si aici. Aseara am completat seria de Caloian-urilor cu:

Sauvignon Blanc 2009 cu o culoare de un galben pai cu straluciri de nuante verzui. Un nas corect, cu citrice (grapefruit, lamaie), ceva note florale (tuberoze) si de fan proaspat cosit.  Un atac  nu foarte acid, un corp usor spre mediu. Aromele se dechid bine in gura. Aciditatea mai pronuntata apare pe final, treptat, bine integrata, mentinandu-se si in postgust alaturi de notele citrice. Un vin crocant, proaspat, de baut la o masa cu peste (preferabil ceva mai gras:  un somon, crap, somn, scrumbie sau ce mai gasiti ), cum sta bine unui Sauvignon Blanc de consum curent, corect in exprimare si bine echilibrat. Verdict final : un vin Bun cu un RPC Acceptabil (in jur de 25 lei in magazinele de specialitate sau pe net.)

Cabernet Sauvignon 2009, un vin tanar, prietenos cu un nas de fructe de padure, visine, piper, ceva note verzi pe langa cele de vanilie si ciocolata neagra. In gura se simte vioi cu un corp mediu, bine inchegat, fara a apasa prea mult pe pedala taninilor (decat putin in final) si un alcool bine integrat. Aceleasi arome de fructe de padure, ceva visina si condiment (piper) plus un finish mediu, proaspat si fructat condimentat cu ceva tanini trecatori. Un Cabernet reusit, de consum curent. Verdict: aceleasi ca mai sus.

 

 

Feteasca Neagra 2009, am mai discutat despre ea aici. In plus fata de atunci, am detectat ceva note lactice, de cas proaspat, nu foarte deranjante. Aceeasi vioiciune debordanta si cu o libertate de expresie neacoperita de notele de baric omniprezente in majoritatea Fetestilor Negre de pe la noi.  Pentru mine este “the choice” daca vreau o FeteascaNeagra corecta si prietenoasa, sub toate aspecte le. Verdictul este la fel ca in cazul Cabernet Sauvignon-ului de mai sus:  Bun/ RPC: Acceptabil

 

In concluzie, impresia (verdictul) de mai sus se mentine pe toata gama. Din ce stiu Caloian-urile sunt “caii de povara” ai celor de la Oprisor pe gama Horeca. Nu sunt vinuri excesiv de complexe care sa te dea pe spate, mai degraba genul de vinuri unidimensionale, bine construite,  care respecta caracteristicile fiecarui soi si isi fac cu prisosinta datoria care le-a fost incredintata. Sunt vinurile pe care le-as bea, ca alternativa la cele complexe si grele din gamele superioare (nu numai ale celor de la Oprisor), excelente la o masa mai putin pretentioasa.

 

In final cateva cuvinte (mai multe) despre Vestitor, vin care vine in sticla magnum, un cupaj de Cabernet Sauvignon si Merlot care, din punctul meu de vedere, face legatura cu gamele superioare de la Oprisor, atat sub aspectul pretului cat si al prezentarii olfactiv-gustative:

 

Aspect (Culoare): un rubiniu de intensitate medie spre inchisa, cu tente clare.

Nas: De intensitate medie, parca inca nedezvoltat complet, cu note de condiment, vanilie, cafea si piele in prima instanta, lasand apoi loc fructelor de padure plus  visine si ceva prune verzi.

Gust: Atacul este mai domolit decat al Cabenret-ului de mai sus, corpul este deja mai greu, dincolo demediu. Se simte nota suplimentara de calitate si complexitate. Totusi nu este un vin extrem de lucrat, se lasa descoperit usor: cu arome fructate de afine, coacaze, visine coapte si prune, armonios integrate cu ceva vanilie, cacao si piper. Alcool este bine integrat in corp, vinul aratand un postgust mediu in aceleasi tipare fructate  de mai sus plus ceva note dulci. In ansamblu, vinul face destul de bine exact ce scrie pe eticheta: printr-o complexitate medie, as putea spune chiar controlata, care da uneori impresia de neterminat (parca i-ar mai trebui ceva)  “vesteste” gamele superioare cu Sfintii si Smerenia (desi parca citisem undeva ca e acelasi vin si in sticlele cu Sfintii, diferenta facand-o doar numele, adica marketing-ul).

Un vin bun, minim o clasa mai sus fata de Caloian-uri. In privinta raportului pret calitate (RPC) depinde de cat puteti sa beti. Din ce stiu, se gaseste doar la sticle Magnum de 1.5l, in jur de 70-80 de lei. Daca ar fi sa calculam cat este o sticla obisnuita, adica in jur de 35-40 lei, RPC este acceptabil. Personal insa, eu nu cumpar magnum-uri, desi exista posibilitatea ca acestea sa evolueze mult mai bine in timp, pentru un plus de sofisticare pe palat, inlaturand senzatia de “mai e nevoie de inca ceva in plus” de mai sus.

 

P.S. Poza cu “Vestitor” nu am gasit…oricum nu puteti sa il ratati in magazine: e o sticla inalta de jumatate de metru.

 

 

 

12 responses so far

12 Responses to ““Vestitor” de la Oprisor si cateva “Caloian”-uri”

  1. Ciprianon 25 Nov 2011 at 6:45 PM

    Uite, asta deja nu-mi mi place la Oprisor. Bine, si Recas practica metoda, dar acolo e vb si de pietele externe. Zeci de game, dar de fapt sunt doar cateva vinuri. Asta de ce nu se scrie pe contra eticheta? Nu mi se pare foarte fair pt consumator. De fapt, asta am observat demult la Oprisor. Multe vinuri mi se par la fel, chiar daca sunt game si preturi diferite…

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Ciprian, Deh, marketing-ul…Acum nu bag mana in foc ca ar fi asa, in schimb eu asa am auzit si intr-adevar multe vinuri au o nota de similaritate. Ciudat ca si intre soiuri diferite, la Caloian spre exemplu (la rosii), au ceva in comun. Din Sfinti nu prea am incercat ca sa imi dau cu parerea…

    [Raspunde]

  2. berbecutioon 27 Nov 2011 at 11:49 PM

    Nu mai inteleg nimic: mi-au spus la unul din targurile la care ne-am intalnit ca Vestitor e absolut acelasi lucru cu sfintii.
    La RPC parerea mea e ca sunt departe in jos. Ieri ma uitam pe vinul.ro si am descoperit un CS de 84 pct – Recas, V, in timp ce asta de Oprisor primeste 83 pct si costa de 6 ori.
    Toata seria Caloian e sub V-uri calitativ, dar la pret e dublu. Ar mai fi Vinarte care-i bate, Budureasca, SERVE, Halewood cu Prahova Valley, Tohani, etc. Adica in supermarket de fapt au cel mai prost RPC daca vorbim de vinuri apropiate calitativ.

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @berbecutio, La Hypermaket da, Recas este clar peste ei, de fapt V-Legends e standardul. In schimb Caloian este facut pentru Horeca si acolo stau binisor. La Vestitor, daca e acelasi lucru cu Sfintii, intr-adevar si mie mi se par cam scumpe, acestea din urma. Dar asa cum am mai spus pe undeva e si chestie de marketing cu Sfintii la romani.,.:))

    [Raspunde]

  3. Sorinon 28 Nov 2011 at 11:20 AM

    Descrierea Vestitorului seamana mult cu descrierea pe care as face-o eu oricarui vin din gama cu sfintii – imi pare probabil sa fie acelasi vin. Totusi, asemanarea dintre multe vinuri de la Oprisor, din punctul meu de vedere, tine nu doar de faptul ca acelasi vin e vandut sub multe nume, ci si de faptul ca tin extrem de mult sa-si puna ei amprenta (mai mult sau mai putin) personala asupra vinului, in special la gamele de top.

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Sorin, Vezi, aici nu pot baga mana in foc ca e acelasi vin. Stiu ca exista o “amprenta” Oprisor despre care unii spun ca ar fi de la terroir, altii de la drojdiile folosite (tind sa cred aceasta varianta).
    Nu e rau ca un producator sa aiba ceva distinctiv si recognoscibil la vinurile proprii, dar este un teren “miscator” pentru ca atunci cand acel ceva iese prea mult in evidenta tinde sa iti uniformizeze vinurile din portofoliu si sa te loveasca ca un bumerang.

    [Raspunde]

  4. berbecutioon 29 Nov 2011 at 11:58 PM

    Mi s-a spus ca ESTE acelasi vin, chiar de catre ei.
    Cat despre raportul calitate pret, sa-mi fie cu iertare, dar stau rau, daca nu cel mai rau din magazin. Parerea mea este ca maxim 7-10% din ce e in super-market (produs romanesc la acelasi pret) sta mai rau. Oricum, stii ca eu tot astept ziua in care vei spune despre un vin ca are un RPC prost :P. Ca sa fim impartiali sa vedem ce era ieri in Cora: CS 106 lei care are 83 pct pe vinul.ro. Eu n-as da mai mult de 35-40 de lei pe 83 de puncte. Si faptul ca TOATE vinurile lor sunt prezente de vreo 2 luni in retail spune ceva. Balbaiala de raspuns la intrebarea despre diferentele intre La Cetate si Miracol iar spune ceva. Mi se pare ca incepe sa semene cu politica Murfatlar: 100 de brand-uri pe raft, doar-doar o musca fraierul momeala.

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @berbecutio, Chiar Murfatlar nu e. La Cetate mie mi se par ok la in jur de 35 de lei. Miracol intr-adevar sunt mai scumpe, dar Chardonnay-ul mi-a placut mult, SB e ceva deosebit, desi nuy ma omor dupa el si la fel si Tamaiaosa, care e si ea ok. Intr-adevar, au o politica de preturi “curioasa” pe canalul de retail.

    [Raspunde]

  5. berbecutioon 30 Nov 2011 at 12:26 AM

    Nu ma refer la calitate in comparatia cu Murf, doar la strategie. Si uite ca zic si ceva pozitiv: cateodata iti trebuie un vin bun/scump dupa 7-8 seara, magazinele de specialitate sunt inchise, mergi la super-market unde in general nu gasesti asa ceva. Cred ca s-au gandit bine sa acopere segmentul asta. Problema e sa ai si cu ce.
    P.S. Stie cineva care mai e pe receptie cat de mare a fost ultimul lot de Smerenie fata de penultimul? Auzii zilele astea in targ (de la surse serioase) ca din cauza amenintarii cu delistarea din multe carciumi, din cauza lipsei de stoc, ar fi marit (dublat sau chiar triplat) cantitatea in urmatorul an, prin….anumite mijloace.

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @berbecutio, Sincer nu stiu! Ce stiu si eu e ca la “Smerenie” a fost cam penurie in general in ultimul an. De asta ti-ai dat si tu seama de la targuri oricum..:))
    Metodele respective ar trebui sa se vada in vin oricum. Daca nu se vad, inseamna ca ori nu au existat ori au fost facute profesionist, doua situatii cu care ne putem impaca.

    [Raspunde]

  6. berbecutioon 30 Nov 2011 at 12:40 AM

    Pai oamenii aia tocmai asta ziceau: sa le incearcam pe amandoua comparativ si sa tragem noi concluziile, dar mie nu-mi da nimeni niciodata :((. Si azi n-am reusit sa ajung la o degustare a lor cu 11 vinuri, ce mai, sunt terminat psihic :D.
    In alta ordine de idei, am gustat pana acum 11 Oprisoare, cu o medie de pret de 37 de lei, cu o medie a notelor de 77 de pct. Adica RPC jalnic, te asigur ca n-am fost un arbitru corupt. Eu vad un vin de valoarea asta la 15-20 de lei. Sunt de acord ca sunt cateva exceptii care mi-au placut si mie, dar per total raman la parerea ca vinul lor e mult prea scump pentru ce ofera. Dublu fata de medie.

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @berbecutio, E, dublu nu e..:)) Poate de media ta..:)) Acum depinde cui se adreseaza gama…ai dreptate ca nu exista o consistenta a calitatii in cadrul gamelor intre vinuri, dar nu sunt multi care sa aiba un nivel de calitate ridicat pe toata gama ( cum au SERVE cu Terra Romana sau REcas cu V-urile).
    Parerea mea pentru Caloian care este cea mai omogena la nivel de calitate (nu discutam de Jderi) si care se adreseaza la HORECA este mai sus si mi-o mentin. Sfintii nu am gustat, dar daca sunt la fel ca Vestitor sunt intr-adevar scumpi (eu incercat doar Sfanta Ana care sigur nu e acelasi lucru). La Cetate are si vinuri bune si mai slabe, dar si aici depinde de ce iti place si de cum le privesti.

    [Raspunde]

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply