Jun 13 2011
Felicitari Cotnari!!! Si o intrebare retorica: De ce?
Postul urmator nu se refera in mod direct la produsele Cotnari, decat tangential si reprezinta o opinie proprie si personala. Oricum despre vinurile lor exista deja destule opinii pe blogurile de specialitate. Nu discut aici de concursuri mai mult sau mai putin obscure si despre medalii mai mult sau mai putin de aur.
Deci: Vreau sa-l cunosc pe cel care face marketing-ul la Cotnari. De ce? Nu din aceleasi motive pentru care as vrea sa-l cunosc pe chimistul care “inginereste” vinurile. Este un geniu (primul ma refer)! Vreau sa il felicit! Noile clipuri care ruleaza pe posturile “de specialitate” sunt superbe…opere de arta, demne sa fie predate la facultate. Se pare ca s-au prins cativa de la ultima campanie electorala ca in Romania abordarile de marketing (atat politic, cat si de produs) “traditionale”, clasice, gen Kotler&co, testate cu succes pe pietele internationale nu fac doua parale. De ce?
Motivele pot fi multiple…cert este ca unii au obosit sa incerce cu marketingul clasic si s-au gandit sa foloseasca ideea de traditie mult mai direct, mai pe sufletul consumatorului. Adica sa isi bata joc de ea.
Marturie stau cele doua videoclipuri de promovare ale celor de la Cotnari. Presupun ca sunt sponsorizate de ei, asta daca nu cumva “regele” Guta (buna alegere, merge mana in mana cu Stefan cel Mare..ideea de regalitate, imbracat in caftan,etc…o tusa deosebita, inca o data felicitari) s-a apucat sa faca munca de caritate din dragoste pentru vinurile lor. Nu pot intelege cum o producator care ar putea face mult mai multe pentru vinul romanesc se complace intr-o mediocritate asumata de acest gen. Pentru profit? Pentru cota de piata? For the love of money? Pentru piata low-end din Romania? Probabil ca da…
Dar sa ne delectam cu cele doua subiecte ale postului de fata:
http://www.youtube.com/watch?v=UO1NJyo2AqE
http://www.youtube.com/watch?v=mu9rWLAMD18
Dupa ce am vizionat cu rabdare cele doua realizari in materie de promovare ma gandesc serios daca o sa mai beau vreodata si Francusa..singurul vin al lor de care ma mai apropiam. Probabil ca la el s-a terminat zaharul de au infaptuit sacrilegiul sa il vinifice in sec.
In rest propun sa inlocuim sintagmele: “cand o face plopul pere si rachita micsunele”, “la pastele cailor”, “cand o zbura porcul” cu urmatoarea: “cand o vinifica Cotnari Grasa in sec” Stiu, o sa spuneti ca nu se vinifica in sec (sic!)…dar a incercat macar cineva? Ca la Cotnari nu cred ca se pune problema. Pacat, de trei ori pacat.
P.S. Cateva mostre de versuri, pentru cei care nu dispun de acelasi stoicism ca mine pentru a savura cele doua perle ale publicitatii romanesti:
“am baut la viata mea
tot ce mi-a vrut inima
la masa gagica mea
tot o grasa vrea sa bea
tot o grasa vrea sa bea
cu ea acasa m-oi duce
si-am sa-i dau sa bea vin dulce
grasa de Cotnari cu gheata
sa vezi mama ce mai viata
o indoi pana dimineata”
I REST MY CASE!
Eu zic ca trebuie sa ii apreciem pentru sinceritate, nu multi producatori recunosc ca target-ul lor de clienti sunt iubitorii de manele si in general cei care au iq-ul sub 90 de puncte.
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
June 14th, 2011 at 11:01 AM
@Claudia, De recunoscut nu cred ca au recunoscut in mod direct, iar 90 e un IQ deja maricel…Oricum bunul simt nu are legatura cu IQ-ul.
[Raspunde]
Astia ori au un geniu in ale marketingului (fiindca, am eu impresia, baietii chiar isi fac treaba cu clipurile astea), ori un manelist convins pe care nu l-a dus capul mai departe.
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
June 14th, 2011 at 12:18 PM
@Sorin, De vandut, vand destul de bine. La marketing nu trebuie sa fii un geniu sa “gadili” filonul, baza uriasa de consumatori de manele…
Practic eu vad aici doua strategii de crestere: pentru mase (unde producem cantitate , nu calitate si promovam ca atare, sa inteleaga toata lumea) si pentru piata de vin (unde teoretic iti trebuie o calitate mai ridicata, productii mai mici si promovare pe masura: PR, terroir, poveste, etc.)
Se pare ca cei de la Cotnari au ales prima varianta si au renuntat complet la a doua. Unii le fac pe amandoua cu succes, de ex, Recas. Ideea e ca daca te-ai apucat sa faci acest gen de promovare nu mai poti iesi pe plan international sau pe la concursuri si expozitii sa vorbesti de traditie si terroir si etc..adica te multumesti cu piata asta mare, locala si atat. Ceea ce mi se pare destul de “fair”(asa cum a spus si Claudia mai sus): “Noi suntem Cotnari si facem vin pentru manelisti”. Punct!
Interesant si sunt curios sa vad daca le-au crescut vanzarile prin Spania si Italia, pentru ca o parte din piata lor este si acolo…Se stie ca romanii plecati in afara sunt inclinati sa isi injure tara si devin sentimentali si fideli acesteia cand vine vorba de muzica si bautura …:)
[Raspunde]
Claudia Reply:
June 15th, 2011 at 7:25 AM
@Sorin, Eu nu cred ca ei vand datorita clipurilor cu Guta sau cu Morosanu, ei vand pentru ca se numesc Cotnari si au o istorie in spate. Daca intrebi orice om de pe strada cine e Cotnari iti va raspunde, dar daca intrebi cine sunt SERVE, Vinarte, Oprisor etc majoritatea se vor uita la tine de parca i-ai intrebat pe ce principiu zboara avionul.
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
June 15th, 2011 at 9:33 AM
@Claudia, Corect, “brand awareness” e la maxim pentru ei, dar mijloacele pe care le folosesc pentru a “impinge” produsul sunt cel putin discutabile. Exact in sensul acesta e si intebare mea din tiltul…Au o istorie, o traditie sa zicem, de care la momentul actual au ales sa isi bata joc la modul direct in videoclipurile respective, voit sau nevoit, asta deja nu mai conteaza….
[Raspunde]
Ba eu cred ca e mare nevoie de clipurile cu Guta si Morosanu, din mai multe motive. La un moment dat omu’ se mai si plictiseste de Grasa, insa daca ajunge sa o asocieze cu un model de succes (cum e Guta) situatia se schimba dramatic. In plus, eu am senzatia (care insa ar putea fi contrazisa de niste cifre obiective) ca berea e, din ce in ce mai mult, cel mai bun vin pentru romanul din “clasa de jos”.
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
June 15th, 2011 at 7:12 PM
@Sorin, Daca nu ai calitate, omul se plictiseste repede sau mai grav, intra in spital si dispare fizic.:D Oricum la vin e mai greu decat la bere sa faci calitate, trebuie bani mai multi rezultand un produs mai scump si mai greu de promovat pe o piata unde pretul este principalul criteriu de alegere.
Bere intr-adevar este preferata de romani, atat din cauza lipsei unei culturi a vinului dar si datorita multinationalelor din domeniu care o promoveaza cu investitii uriase in publicitate (bugetul de publicitate la vin este infim fata de cel la bere). Un articol interesant despre acest subiect se gaseste in ZF:
http://www.zf.ro/companii/vinul-a-pierdut-lupta-cu-berea-in-cosul-de-consum-producatorii-incearca-sa-castige-teren-prin-deschiderea-de-crame-7310455
[Raspunde]
http://cotnari.wordpress.com/2011/06/14/muzica-si-vinul-2/#comment-69
Interesant articol pe blog-ul celor de la Cotnari.
[Raspunde]
Corect…acum l-am citit si eu si mi-am exprimat niste “nedumeriri”…
Oricum e din categoria “hotul striga hotii”..:))) Iar cu Ceaikovsky e trasa rau de par….parerea mea!
[Raspunde]
[…] intr-o postare anterioara, ma autocitez: “(..) propun sa inlocuim sintagmele: “cand o face plopul pere si rachita […]
[…] Niciodata nu mi-a placut treaba facuta pe jumatate. Asa ca daca tot vrem sa fim profesionisti in marketing, le recomand (gratis) celor de la Vincon sa duca treaba pana la capat. Adica sa ii contacteze pe cei doi solisti, sa le propuna sa faca o revedere, un remake si sa bage doua-trei sticle de vin in videoclip. Dupa modelul Cotnari… […]