May 05 2017
Micul ghid al expozantului la targurile de vin
Am avut asa o strangere de inima cand am decis sa public materialul de fata. Ca la noi lumea o ia personal si cum suntem in plin sezon competitional de targuri si expozitii exista riscul sa imi iau vreo sticla in cap pe la vreun eveniment de profil. Sau vreun pahar in fata. Macar sa fie de vin bun…
In alta ordine de idei unii expozanti/producatori chiar aplica majoritatea punctelor de mai jos; pentru ei e ca o trecere in revista.
In plus, ca sa ma scot, va spun ca cele de mai jos nu sunt scornite de mine, sunt preluate/traduse/adaptate dintr-o lucrare de specialitate.
Asadar: micul al expozantului la targurile de vin sau „Cum sa obtii beneficii maxime de pe urma participarii la un targ de vinuri?”
Ce trebuie sa faceti:
- Intotdeauna intampinati vizitatorii cu un zambet. Prezentati-va fiecarui vizitator. Amintiti-va ca in primele patru secunde se creaza prima impresie a acestuia, deci fiti vesel si primitor. Faceti consumatorul sa se simta important.
- Aflati ce ii intereseaza pe vizitatorii dvs. inaintea de a va lansa in discursul de promovare/prezentare/vanzare al vinurilor.
- Evidentiati motivele pentru care vinurile d-voastra sunt unice si speciale. Concentrati-va pe ce va deosebeste de alti producatori. Aceasta va va ajuta sa iesiti in evidenta in marea masa a vinurilor prezente la targ.
- Vorbiti mod clar si nu va grabiti – in primul rand este bine pentru imaginea afacerii dvs. si apoi este mult mai important ca vizitatorul sa retina cateva aspecte principale decat sa il coplesiti cu informatii adesea inutile pentru el. Cine este interesat va cere mai multe informatii direct, prin email sau vor verifica site-ul sau brosura. Care trebuie sa contina destule informatii pentru a clarifica orice curiozitate.
- Asigurati-va ca aveti suficiente materiale promotionale despre afacerea dvs. si vinuri pentru degustare. Chiar daca aceasta sunt doar carti de vizita si/sau o brosuri. In orice caz, avand in vedere costul producerii de brosuri de calitate, este recomandabil ca acestea sa fie inmanate consumatorilor cu adevarat interesati de produsele cramei si nu oricui trece prin fata standului. In plus, brosurile ar trebui sa directioneze consumatorii catre site-ul propriu (da, este absolut necesar sa aveti unul. Functional si cu informatii pertinente si la zi. Nu mioritic, confuz si invechit.)
- Unii expozanti preiau adrese de e-mail sau numere de telefon pentru a furniza ulterior informatii si a mentine legatura cu vizitatorii si dupa eveniment. Unii potentiali consumatori se pot simti insa stanjeniti sa isi ofere datele de contact personale. Deci e o abordare cu doua taisuri care necesita finete pentru a fi implementata cu succes.
- Personalizati-va prezentarea pentru a reflecta stilul si natura vinurilor si a fi in concordanta cu imaginea generala a marcii per ansamblu. Cine o are offcourse.
- Relationati cu ceilalti colegi din industrie prin participarea la evenimente si activitati sociale. Ajutati-i daca au nevoie.
- Petreceti ceva timp pe la standurile celorlalti expozanti si remarcati produsele concurente. Identificati produsele noi, inovatiile, aceste informatii putand fi extrem de importante pentru aprecierea tendintelor pietei. Este important, de asemenea, de remarcat ce strategii folosesc altii pentru promovarea propriilor vinuri si cat de eficiente sunt acestea.
- Cercetati sau informati-va asupra posibililor participanti pentru a identifica potentialii cumparatori si identificati dintre acestia pe cei care se potrivesc cel mai bine segmentelor de piata vizate de catre firma d-voastra. Daca se poate, incercati sa va programati intalniri cu cei care credeti ca au cel mai mare potential de a va deveni parteneri.
Ce NU trebuie sa faceti:
- Sa stati pe scaun in stand deoarece acest lucru da impresia ca sunteti lenes, nu sunteti interesant de piata sau sa pur si simplu nu vreti sa vindeti
- Sa cititi de pe materialele promotionale, deoarece acest lucru limiteaza contactul vizual si induce o nota de neprofesionalism in sensul ca nu va cunoasteti produsele
- Sa oferiti informatii incorecte sau de care nu sunteti sigur ca sunt corecte. In caz ca nu cunoasteti o anumita informatie directionati vizitatorul spre sursa (site) sau cereti-i un contact si reveniti cu un mail.
- Sa vorbiti/butonati pe telefonul mobil sau sa folositi laptopul cu exceptia cazului in care este absolut necesar. Acest lucru ii impiedica pe oameni sa va abordeze.
- Sa blocati accesul la stand prin pozitia dumneavoastra.
- Sa ignorati vizitatorii la stand. Incercati sa interactionati cu toti care cei care va viziteaza standul indiferent daca vi se pare ca acestia “arata” a potentiali clienti ai vinurilor d-voastra sau nu
- Sa socializati cu alti expozanti in cadrul standului ignorand vizitatorii, fapt care va scadea dramatic abordabilitatea d-voastra in ochii participantilor
Aici as mai adauga celebra meteahna a vinului premium de sub masa prezentata pe larg aici.
Cum masuram succesul participarii la targ?
Expozitiile sunt mai mult decat evenimente sociale. Partea filozofica a alegerii unui targ la care sa participati am tratat-o aici. Pentru a putea masura efectiv randamentul investitiilor pentru participarea la targuri, este important sa existe instrumente de urmarire a rezultatelor, cum ar fi:
- Eliberarea de vouchere de reducere pentru comenzi ulterioare pe site
- Sondarea pietei (in cadrul evenimentelor gen ziua usilor deschise la crama sau in comertul specializat) cu privire la sursa din care consumatorii au auzit despre vinurile proprii si daca targul a avut impact asupra lor
- Preluati datele de contact ale vizitatorilor care prezinta interes deosebit si trimiteti-le prin e-mail mai multe detalii despre vinuri. In acest fel puteti dezvolta o baza de date cu clientii interesati care poate fi utilizata ulterior pentru a calcula vanzarile efective pe termen scurt si lung generate de participarea la targuri.
- Si bineinteles clasicul in cazul nostru: vedeti cat ati vandut la fiecare targ. Ca la noi cam toate sunt cu vanzare.
Note importante:
- Ghidul de mai sus este perfectibil. Astept sugestii si feedback atat din partea vizitatorilor cat si al expozantilor pentru imbunatatirea acestuia.
- Cu mine puteti sari peste majoritatea chestiilor de mai sus. Nu imi aplicati tot protocolul ca ne pierdem timpul…:)
- Acum ca am trecut prin ele imi dau seama cat de mult aplica sugestiile de mai sus reprezentatii cramelor straine pe la targurile de afara. Bine, asa cum precizam mai sus, si la noi sunt cativa care abordeaza profesionist problema.
“si trimiteti-le prin e-mail mai multe detalii despre vinuri. ” – Asta mi-a placut cel mai mult :)) Pai noi intampinam probleme de genul “nu ne raspund la e-mail-uri nici macar cand le cerem cateva informatii, pentru a-i promova, gratis, pe site. Atat pe ei, cat si evenimentele la care participa !!”. D’apoi sa se preocupe si sa trimita ei mail-uri, din proprie initiativa !?
Sincer, domnu’ Dan, daca ar aplica macar 25% din ce ati scris in micul ghid de mai sus, as fi multumit… Dar, e mai usor ‘sa ne plangem ca nu ne ajuta nimeni, nu ne promoveaza nimeni produsele” … dar noi nu facem aproape NIMIC in acest sens
[Raspunde]
Dan Reply:
May 6th, 2017 at 8:11 AM
@cipriBM, Traim toti cu speranta…:)
[Raspunde]