Feb 02 2016
Davino Flamboyant 2012, Recas Solo Quinta 2015 si piata romaneasca de vin 2016
Doua institutii in materie de vin romanesc. Vinuri exponentiale si care pot sta la aceeasi masa fara probleme cu vinuri de top de afara. Si in acelasi timp (si cumva in mod normal) doua vinuri urmarite de controverse.
Unul se da la aproape jumatate de pret in Olanda fata de Romania, iar altul a aparut la raft in Selgros, in versiunea lui 2011. E vina lor sau a producatorilor? Da si nu. Adica partial. E si vina pietei. In general producatorii reactioneaza la piata.
Piata la noi este imatura din punct de vedere al consumatorilor. Nici producatorii nu sunt foarte maturi oricat de mult ne-ar placea sa credem asta. Cei mai vechi fac vinuri cam de vreo 20 de ani. O bataie de aripa de future pentru o piata matura si cu traditie in vin.
Si din imaturitatea aceasta bilaterala se nasc aberatii. Un fel de chinurile facerii sau cosurile pubertatii.
Pe de o parte vinul romanesc a evaluat prea repede in calitate si consumatorii au ramas in urma. Si nu numai ei.
Pe de alta parte consumatorii de la noi beau (inca) etichete. Si branduri. Si nu numai de la noi. In orice domeniu este o optiune perfect valabila sa alegi un brand cunoscut care sa iti confere siguranta si sa fii sigur ca nu te faci (face) de ras.
Si cum multi aleg chestia aceasta, la noi Solo Quinta nu numai ca se vinde mai scump fata de Olanda (unde Recas si vinul din Romania sunt niste ilustre necunoscute) , ci e “out of stock” cu mult inainte sa se incheie anul. Sa dam vina pe Recas ca vinde vinul mai scump la noi? Sa le cerem sa nu profite de oportunitate, de notorietatea pe care o au in piata de la noi unde sunt singurul producator mare care ofera calitate pe toate gamele si fara sincope de marketing?
Cum ar veni, ar trebui sa actioneze irational din punct de vedere economic, sa nu capitalizeze un avantaj concurential evident, sa dea cu piciorul la toata imaginea si brandul construit si sa vand un produs mai ieftin doar din considerente morale si umanitare. Mda, o putem face…dar e mai mult o discutie filozofica. Business is business. Si Recas stiu sa faca business de vin ca nimeni altii de la noi.
Realitatea e simpla: piata autohtona permite producatorilor sa incaseze o prima (premium) pentru lipsa de maturitate a consumatorilor. Practic pentru snobismul publicului si pentru amatorismul concurentei. Se intampla la fel si afara, dar mult mai rar/greu/mai putin. Si asta nu se intampla doar la vin pe la noi.
Acel “premium” la ora actuala este exact diferenta de pret dintre Romania si Olanda. Platim pentru consumatorii pe care ii avem si pentru nivelul de dezvoltare al pietei. Si punct. Este perfect normal si logic mai ales cat vinul despre care vorbim se vinde fara probleme pe la noi si inca foarte bine la banii respectivi.
Noi, cei cativa initiati care ne tanguim ca nu e corect si fair, suntem total atipici pietei autohtone. Am fost expusi si altor realitati, iar din punct de vedere economic nu contam inca. Si nici nu vom conta in viitorul apropiat. Dar acestea sunt discutii filozofice, revin.
Flamboyant. Nava amiral a premium-ului romanesc. Icoana la care se inchina mai toti productorii aparuti in ultimii 10 ani in Romania. Vinul care se da cu taraita pe la distribuitori.
Si care a ajuns la raft in Selgros. E ok? Tehnic e ok. Selgros e cash&carry. Adica e un canal de distributie catre HORECA, catre retaileri. Ca si Metro. Chiar oameni din HORECA se isterizeaza brusc cand vad la raftul unui magazin care le este dedicat, Davino. E ca si cum te-ai plange ca ai gasit hamburgeri in McDonalds.
Teoretic. Pentru ca practic lumea la noi il percepe ca pe un hypermarket, ca pe marele retail.
Si nu e chiar nimic aberant tinad cont cat de usor poti obtine o legitimatie. Orice administrator de bloc are vreo cateva prin birou. Pe scurt, la noi nici cash&carry nu e ceea ce trebuie sau nu e perceput ca fiind ceea ce ar trebui sa fie. Sic!
Data fiind aceasta conjunctura, faptul ca vinul a aparut la raft in Selgros este o lovitura de imagine. Lovitura nu este doar pentru Davino, ci este pentru orice vin dedicat HORECA din Romania. Atata timp cat referinta in materie este la raft in Selgros, cred ca ii va fi greu oricui care vinde vin in HORECA romaneasca sa le explice carciumarilor ca exista si game exclusiviste pentru ei. Pe care oricum carciumarii nu sunt in stare sa le vanda si sa le puna in valoare. In conditiile in care pun problema doar in paradigma “mie ce imi iese”. Un cerc vicios.
Si de altfel toata agitatia din jurul evenimentului “Davino in Selgros” e in mare parte si dorinta multora de a plati polite unui producator care se pozitionase prea exclusivist pentru unii. Iarasi abordarea milenara pe la noi.
L.E. Pana la urma s-a lamurit problema cu Davino in Selgros.
Pe scurt piata romaneasca este imatura. Cam la toate capitolele. Nu e o mare noutate. A devenit un truism. Dar este o imaturitate fecunda, de compost, care fierbe si care sta sa dea in clocot. Deja producatorii simt rasuflarea rece a cifrelor seci de vanzari si nu mai au timp sa astepte dupa consumatori sau HORECA sa se maturizeze. Pur si simplu ii prind din spate vinul si plantatiile care vor intra pe rod. Si care pe unii ii strivesc sub o realitate deloc imbucuratoare.
In acest context al pietei, Davino se pare ca a mutat primul, alegand sa isi listeze vinurile in Selgros. Poate a fost o alegere nefericita si pripita sau poate a fost o miscare vizionara in perspectiva vremurilor ce vor urma. Vom trai si vom vedea.
Cert este ca urmeaza vremuri foarte interesante si numai in pielea unui producator de vin nu vreau sa fiu.
Si acum, ca v-am plictisit indeajuns:
Davino Flamboyant 2012
Ca intotdeauna cupaj (vai, scrie cupaj si nu asamblaj pe contraeticheta, sic!) din Cabernet Sauvignon, Merlot si Feteasca Neagra. Primit din partea producatorului. Initial inchis si total auster, neabordabil. Aerat de trei ori prin chestia asta (echivaleaza cu vreo 5-6 ore de decantare) plus vreo 2 ore apoi in decantor clasic.
Rezultatul: un nas complex, cu fruct negru pur, copt, bine definit (coacaze, afine), plus visine coapte, cirese negre, prune uscate si aluzii de baric integrate din categoria piperului, vaniliei, scortisoarei si a ciocolatei. Imi place ca nu are gemozitate si fructul nu este deloc supracopt, obosit. Ba din contra este expresiv si bine incadrat.
Gust. Fara decantare vinul este extrem de agresiv, mai ales pe final. Amar si taninos, naravas. Tot procesul de mai sus il rotunjeste. Ii intinde tanini stransi din incheiere pe tot parcursul evolutiei, ca un batran care se indreapta de spate. Fruct si extract redutabil, marca clasica a casei, dar frumos echilibrate de aciditate si un alcool perfect ascuns. Putere in prim plan, impetuozitate, dar de data asta usor retinute si polisate.
Din punctul meu de vedere este un plus de calitate, in directia clasei si elegantei. Daca pana acum cativa ani aveam niste vinuri in forta, cel de fata mi s-a parut mai dichisit si mai atent calibrat. Este practic cel mai elegant Flamboyant pe care l-am baut.
Bifeaza bariera celor 90 de puncte, dar fie il mai lasati minim 5 ani deoparte, fie il decantati viguros si fara remuscari. Ma intreb retoric cati bautori de Flamboyant vor avea atata rabdare cu el si cati oameni de prin HORECA stiu sa decanteze si sa serveasca vinul acesta acum. Si aceasta in sine este o realitate usor tragica, care ne readuce la discutiile despre stadiul pietei de la noi.
Cert este ca vinul este ce trebuie si se poate compara lejer cu un Bordeaux foarte bun. Dar cati dau doi bani pe chestia aceasta si pot sa treaca de eticheta si de simplul fapt ca beau Flamboyant, cel mai scump rosu de linie romanesc?
Recas Solo Quinta 2015
Nas bombastic, “in your face”, intens, aromat. Muscat-ul isi spune cuvantul, dar se asociaza fericit cu note de gref, banana, tuberoze si fructul pasiunii. Complex, modern, “cu multe in el”. Practic oricine cred ca poate gasi un miros preferat in cocktailul ametitor din nas.
Gust prezent, plin, usor linoleic, dar echilibrat foarte bine de aciditate. Fruct pur, zemos, prezent, care te complimenteaza. Final usor tonic, cu ceva note amarui. Postgust lung, proaspat, citric.
Acelasi succes de casa ca intotdeauna.Mi s-a parut mai rafinat si elegant, 2014 baut acum cateva saptamani. Cel de fata este mai bombastic si aromat (deh Ottonelul) si probabil va trebui sa mai stea putin in sticla. Dar probabil nu va apuca, la cum se vinde.
Si nu e de mirare. Este un vin atent creat pe chipul, asemanarea si gusturile consumatorului contemporan. Direct, bombastic, hedonistic, all inclusive. Greu sa ii reprosezi ceva. Foarte Bun spre Excelent.
De la Selgros pana la Mega Image nu mai e mult. Stai sa vezi atunci Flamboyant si Solo Quinta puse langa pet-uri de Babanu si Muscatel. (vezi cazul Hallewood cu Feteasca Neagra – “Principele”, de care ai scris).
Cand ma gandesc ca acum cativa ani imi trebuia noroc sa gasesc un Solo Quinta prin magazinele specializate, iar acum productia impinge in usile cramelor sufocate. Solutia ar fi coborarea preturilor ce inca sunt mari la nivelul nostru de cumparare, iar pretul pentru olanda mai mic ca la noi arata cat de lacomi pot fi producatorii in raport cu consumatorii romani.
[Raspunde]
lucian Reply:
February 25th, 2016 at 11:29 AM
@Cristian. E.,
De scaderea preturilor fug ca dracul de tamaie toti cei implicati. Odata scazut, nu-l mai poti aduce inapoi. Economia cu filozofia nu prea se impaca. Daca s-ar pozitiona perfect de la bun inceput (adica cu un segment mai jos la pret in functie de calitate) atunci n-ar mai apare fenomenul. Dar fiecare producator are si mandria lui si rationamente financiare. Asa ca prin prisma concurentei (a caprei vecionului) n-ar accepta sa pozitioneze un vin mai jos la pret pe acelasi palier de calitate. Iar financiar vorbind daca lumea da bani pe el (fie ca au sau nu vanzari) de ce sa ceri mai putini bani… Mai bine sa prinda praf si sa se invecheasca!
Imbucurator e faptul ca a crescut calitatea la toti producatorii. Stocurile vor apasa destul de greu pe preturi si vom avea si noi intr-un an sau doi vinuri autohtone de calitate la preturi pana in 10 euro, nu ca n-am avea si acum. Sa nu mai spunem ca importurile isi fac simtita prezenta si ele pe fiecare palier de pret. Si fiecare sticla de import vanduta inseamna o sticla mai putin cumparata de vin autohton.
[Raspunde]
Cristian. E. Reply:
February 26th, 2016 at 7:45 AM
@lucian,
Ai dreptate, calitatea a crescut la toti producatorii inclusiv la marii producatori ce acum cativa ani scoteau numai vinuri slabe. Recent prin kaufland am vazut la oferta un spumant sec german cu 7 lei de la 9 lei-12% alcool. La banii ceruti a fostr foarte bun. Ma dusesem sa cumpar un spumant autohton gen Cashmere, dar acesta era 17 lei. In ultimul timp am dat-o pe spumante, poate ca si vremea nu a a mai fost de vin rosu, dar nici de alb sau rose.
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
March 4th, 2016 at 3:07 AM
@Cristian. E., A crescut, dar preturile chiar si la gamele low raman usor prohibitive fata de puterea de cumparare de pe la noi.
[Raspunde]
La Flamboyant situatia e mai complicata…o lamurim in curand.
Iar la Solo Quinta, nu cred ca poti acuza un producator de faptul ca vrea sa capitalizeze un succes de piata. Asta e economia capitalista pana la urma…:)
[Raspunde]
Bine argumentat, insa nu o inteleg pe aia cu “Recas, calitate pe toate gamele”…m-a cam busit rasul un pic:)
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
February 9th, 2016 at 7:00 PM
@Alexandru, comparativ cu restul producatorilor mari de la noi, prezenti mai peste tot in piata (Cotnari, Vincon, Murfatlar, Jidvei) Recas ofera calitate pe toate gamele.
Cam aceasta este perspectiva afirmatiei de mai sus.
Nu comparam cu cramele mici/mijlocii…este alt business, alt volum si alta expunere in piata.
[Raspunde]
Buna seara! Sunteti siguri ca nu va plac aromele artificiale? Foarte multe din vinurile pe care le gust in ultimul timp, in general recomandate de blogarii de vin, pentru mine invatat cu vinul de mic au ceva nenatural. Rar am intalnit ceva bun, fara arome boombastice, ce pare natural. Limba tatalui meu se albeste la un vin nenatural. Din pacate se intampla cam des. Alte teste am tot facut, cu rezultate de speriat privind naturaletea. Un vin primit cadou , care se gaseste in supermarket la cca 20 lei nu si-a schimbat culoarea, gustul si nici macar nu a pierdut aroma, dupa 4 luni de la deschidere.Sticla e pe juma, am tot dat oamenilor sa guste, sa isi dea cu parerea. Sincer, despre ce vorbim…E-uri doar 8 la numar, ascunse sub denumirea contine sulfiti, arome si retete pentru a pacali omul necunoscator. Un alt bloger imi spunea ca nu conteaza ce baga, gustul sa fie bun.Aberatie in conceptie, asta promovam noi? Inteleg ca trebuie sa traiasca, insa e jalnic. Sunt total dejamagit de aceasta lume a vinului si trist pt romanul care habar nu are ce bea. Voi ii informati , educati, incotro fratilor? Sa imi fie cu iertare daca am suparat, stiu atatea incat imi e sila sa vorbesc si prea mic sa port un razboi. Dumnezeu cu mila!
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
June 13th, 2017 at 12:22 PM
@Costin, Vinul este un produs ca oricare altul. Cu cat este mai ieftin cu atat este mai “ajustat”/conditionat.
De altfel nici cel de tara, facut din via de hibrizi din curte nu este tocmai in regula. Desi poate nu este la fel de conditonat ca cel din comert, cu hibrizii in sine sunt probleme. Si apoi nu putem renunta la toate descoperirile in materie de oenologie din ultimul secol doar pentru ca vream sa bem vin oxidat dar fara nici un fel de adaos. Cine poate sa bea genul acela de vin, ii doresc succes, dar eu am alte pretentii de la un pahar de vin.
Solutia este simpla, ca si la mancare: mai putin si mai bun. Deja de la 50 lei in sus in sticla se gaseste (in general) vin bun.
Despre gust nu ma pronunt, este discutabil si tine de preferintele fiecaruia.
[Raspunde]