Apr 01 2015
Care-i treaba cu Lidl?
Va spuneam luni ca azi revenim la realitatile autohtone. Adica la un subiect arhidiscutat, dar pe care unii il tot dezgroapa din cauze care mie imi scapa. Eu deja ajung la exasperarea de cate ori am explicat ce si cum si de aceea am zis sa mai scriu (inca o data) o explicatie (lunga, ce e drept) dar pe care sa o dau cu paste/copy cand mai apare discutia asta aberanta. Bear with me a few minutes:
Nu mai am timp, chef si nici nervi sa explic pentru a suta oara ce cred eu ca reprezinta Lidl si vinurile sale pentru piata de la noi. Adica posibilitatea de a bea si „altceva” la preturi corecte, relativ la ce gasesti in sticla. Asa cum spuneam si aici, ele sunt o oportunitate pentru publicul „mainstream„ autohton, cel consumator de Zestrea, Fata in iarba si „Beciul” de a incerca si alte zone decat cele clasice romanesti. Iar pentru cei ca mine oportunitatea ca atunci cand ai nevoie, sa bei un vin corect, pe alocuri foarte bun, fara sa faci sacrificii financiare deosebite. Vorba americanului ”The best bang for the buck”.
Lidl nu e un magazin pentru winegeek si cunoscatori. Punct. Pentru ei exista site-urile de comert online din afara: Vinatis, Decantalo, Belvini, Vinexus si multe altele de unde poti sa iti aduci vin din toate colturile mapamondului si dupa toate buzunarele.
Oricum explicatia de mai sus o repet degeaba, unii sunt orbi si surzi la orice argument in afara celui ca Lidl este “marele rau” si “doar sarantocii si necunoscatorii beau vin din Lidl”. „Cine isi permite, bea vin premium romanesc pentru ca in mod clar este mai bun deoarece este mai scump.” Rationament infailibil intr-adevar si greu de contracarat cu argumente rationale.
Deja se pare ca Lidl a deranjat atat de mult apele pe piata de la noi incat s-a ajuns la paranoia, unii banuind forte oculte, sponsorizari ilegale si campanii concertate de defaimare a vinului romanesc. Mai ceva ca in `48. Fiecare gandeste in paradigma in care traieste si atunci cand traiesti in paradigma: „da-mi ceva sa scriu de bine (sau sa nu scriu, dupa caz)” probabil te gandesti ca si ceilati trebuie musai sa faca la fel. Atfel nu se explica de ce scriu asa des despre vinurile din Lidl. Cu siguranta sunt platiti, nu?
Ah si asta v-o spune unul care spre deosebire de altii le-a scos un vin de pe raft, cu tam-tam si tot tacamul, da?
Eu unul nu imi aduc aminte ca lumea sa se urzice asa tare cand aude de vreun comerciant ca atunci cand aude de Lidl. A devenit deja un fel de sport local sa injuri Lidl si vinurile din Lidl si e feng-shui sa o faci. Un fenomen ciudat este ca unii se legitimeaza ca mari cunoscatori de vin doar prin pozitionarea contra vinurilor din Lidl a caror singura vina este ca aduc un aer de normalitate in piata de la noi. E ca un fel check-list pe un CV: „nu beau din Lidl, deci exist”. Bifat!
Deja Lidl pe la noi tinde sa se rupa de conceptul de magazin de discount si sa devina un trend „hip” sau o modalitate de branding personala. La genul „eu cumpar/nu cumpar din Lidl”. Sa cumperi sau sa nu cumperi vin din Lidl a devenit un fel de a avea sau a nu avea Iphone. „Noi avem Iphone si suntem mai smecheri…aia cu Android sunt fraieri…aaaaahhhh…si-au luat telefon cu Android/vin din Lidl…”
Pe scurt: eu consider ca Lidl e necesar ca aerul in piata autohtona de la noi, inchisa si controlata de marii jucatori. Unii simt ca le fuge pamantul de sub picioare, ca pierd controlul cu care erau obisnuiti asupra consumatorului intern si de aceea probabil ca se agita.
Alta piata pe care sa vinzi ca producator roman de vin nu prea ai, exportul este mort (bine, probabil bulk, ca pe vremea comunismului). Iar piata interna se aglomereaza, an de an hectare noi de vie intra pe rod si acum colac peste pupaza concurenta din strainatate, aia pe care te chinuiai sa o tii afara din piata, isi arata fata hada si competitivitatea ucigatoare. Si de aici disperare maxima, vorba unui prieten. Foc si puciosa pe nenorocitii care amintesc de Lidl. Pe sarantoci, pe coate goale, pe mate fripte…
Dar Lidl face un lucru util, normal si necesar: pune presiune pe o piata si un sector economic pentru a-si cauta mai repede performanta, competitivitatea si echilibrul. Ca unii vor da faliment in cursul acestui drum initiatic, este normal, ca doar de aceea am vrut capitalism si economie de piata, nu? Ca daca vroiam sa fim toti egali sub umbrela statului, ramaneam la comunism.
Desi nu e frumos sa spui „v-am spus eu”, am invocat situatia actuala mai demult, inca de pe vremea cand unii beau doar vin alb (sic!). Respectiv ca va veni un moment cand vinul corect si accesibil de afara va concura licorile autohtone de la egal la egal. Si va fi un moment de cumpana. Si se pare ca acel moment a venit. Ce aleg sa faca ai nostri producatori? Sa ignore sau sa blameze forte oculte si intelegeri menite sa ii falimenteze. Pacat!
Iar cu Lidl e chiar mai simplu ca la TV unde trebuie sa intinzi mana dupa telecomanda si sa faci efortul de a apasa pe butonul de off. Aici pur si simplu nu te duci, nu citesti si nu bei. Si gata. Unii insa parca au dat in sado-masochism si trec expres prin Lidl sa cumpere vinuri sau sa faca poze cu sacosi si sigle, doar ca sa mai aiba material de o postare pe Facebook. Si de balacarit pe ceilalti. Constat ca lumea de pe la noi are mult timp liber si minte odihnita si trebuie sa le ocupe.
Asa ca, alimentat de talibanii anti-Lidl, de cateva saptamani fenomenul a ajuns la paroxism. Nu poti sa pui o poza cu vin fara sa zici si de Lidl, nu poti sa intorci o pagina de Facebook sa nu apara ceva cu Lidl, nu poti sa porti o discutie fara sa fie mentionat Lidl. Daca o tinem tot asa, la slujba de Inviere o sa auzim „veniti si luati vin…din Liiiiiiidllllllll!”.
Eu nu cred ca magazinul respectiv merita atata publicitate (adica mai multa decat ii facem cei care scriem despre el). Asa ca cei care au o problema cu Lidl, eu zic ca cea mai buna solutie ca sa se razbune este pur si simplu sa nu il mai aminteasca in toate ocaziile. Pentru ca pana la urma si reclama negativa e reclama. Si numai eu stiu la cati nu le-am facut reclama gratis…:D
In final eu zic ca se impune un apel la calm si eventual la un „ice bucket challenge” pentru cei mai infierbantati. Sa o luam usor, Lidl e doar un magazin, care ce e drept a cam facut deranj in piata de la noi prin preturi si calitate. Dar nu este cazul sa ne domine existenta si realitatea oenologica, chiar daca bem sau nu bem de acolo. Sa spunem ca e un elefant proaspat intrat in magazinul nostru de cristale si vinuri premium. Atat si nimic mai mult.
Probabil ca atunci cand si alti comercianti le vor urma exemplul lor si vom fi cu adevarat invadati de vinuri ieftine si competitive din afara, piata se va mai calma intr-o atitudine tipic mioritic-fatalista de genul „ne-au lucrat arbitrii/strainii”.
Noi in general ne aprindem repede. Dar ardem si mai repede si ne blazam imediat… 😀
Producatorii autohtoni care nu mai pot de grija Lidl (si mai pu?in de grija consumatorului român) ar trebui sa se uite un pic mai atent pe rafturile Lidl: vor gasi acolo niste vinuri romanesti ( albe ce-i drept) de la Gramma. “Povestea” acestor vinuri in lupta lor “face to face” cu “hoardele” straine spune multe….Personal, am ramas un pic surprins cand le-am vazut aparand de nicaieri pe raftul Lidl (blasfemie, tradare!) acum vreo 2 ani cred. Au pornit tare: 30 lei sticla! Pretul acesta initial era chiar unul “bun” tinand cont ca in momentul apartitiei pe piata Gramma cerea undeva in jur de 40 de lei! Pentru un alb, romanesc, inca tanar….Si a trecut un an si aproape…nimic. Vedeam zilnic aceste vinuri cum stau si se prafuiesc si ma intrebam: ce-o fi in capul lor?! Si intr-un traziu Lidl s-a plictisit si el si intr-o zi vinul de 30 de lei ajunse 20…Si a mai trecut un an si iar aproape nimic (in ast timp hoardele invadatoare s-au schimbat de vreo 3-4 ori). Si a venit anul de gratie 2015 cand Lidl a zis: pe voi, blondelor de la Gramma de azi va dau cu 10 lei! 10 lei!!Cata umilinta…dar hei macar nu o sa mai zacem aici, prafuite, si nebagate in seama de nimeni! A trecut deja o luna de atunci. Nu stiu cum e prin alte parti ale acestei tarisoare, mare producatoare de vinuri la hectar, invadata de scursurile rosii ale Europei, dar in oraselul meu de provincie romaneasca, mare amatoare de albe, cu 3 magazine Lidl, “drama” acestui vin care a incercat sa-si masoare fortele de la egal la egal pare departe de a se fi sfarsit. Chiar si la 10 lei. Oare de ce? Poate un ultim asalt de Paste va elibera raftul romanesc din inchisoarea straina…
PS: Gramma: Aligote 9,99, Cuvee Visan 11,99 Luati, ca e pacat…
Daca nu va pace, faceti o pomana!
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
April 1st, 2015 at 2:36 PM
@Ultimul Aligote, Asta e o poveste pilduitoare si care doare. Vinurile respective in mod clar merita mai mult de 10 lei.
Dar din pacate nu avem destul public sa si recunoasca chestia asta si sa cumpere.
Combinatia producator tanar si fara imagine in piata+lant comercial important este intr-adevar toxica.
[Raspunde]
Buna ziua,am o mare rugaminte.Vreau sa cumpar o sticla de vin an productie 1975,deoarece este ziua sotului meu.Cautand pe zeci de site-uri o informatie nu am facut decat sa ma afund in ceata.Va rog sa-mi dati o idee despre un vin anume, si un loc de unde pot sa cumpar.Multumesc.
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
April 1st, 2015 at 8:08 PM
@ioana, pfiuu…e foarte complicat. Oricum nu va sfatuiesc sa luati romanesc. Ar merge un Bordeaux, dar orice vin ati lua exista riscul sa nu mai fie bun la momentul actual.
Dati-mi un mail poate va pot ajuta…
[Raspunde]
ohohoo si cate vinuri ce au intrat pe piata in caleasca aurita si au sfarsit in caruta de coviltir! Asta e la noi, orice producator nou aflat la prima lui recolta intra direct in gama premium, dar doar cu pretul nu si cu calitatea. Peste cativa ani cand stocurile sunt mari ne trezim cu “oferte”, dar poate ca e prea tarziu caci multe vinuri au oxidat deja..Valabil si pentru marii producatori caci si ei se incapataneaza sa aibe niste preturi corecte..N-are nimic, anul asta cica va fi o supraproductie caci intra pe rod inca 30 de mii de hectare si sa vedem atunci care pe care..
[Raspunde]
Dan , problema cu vinurile din Lidl e ca se tot schimba . adica aduc unele , se termina , apoi altele altele , de la alti producatori .preturile sunt de la 20 de lei la vreo 80 de lei .sunt din ani ca 2010 , 2011 , 2012 . dar daca nu stii ce sa iei ce faci ? poti sa risti asa cu orice ? am vazut vinuri pe care scria medoc , dar acolo sunt multi producatori . intrebarea e cum sa ma orientez ? decat sa dau 30 de lei pe un vin romanesc mai bine iau unul adus din franta .dar trebuie sa risc , nestiind ce cumpar .asta e problema .uite ieri am vazut in cora shiraz nederburg winemaster”s reserve cu 40 de lei.din 2009 .nu l-am luat pentru ca nu stiam pe unde a stat pana acum . si era si cam scump . poate la 30 de lei as fi riscat desi exista riscul sa fie trecut si sa nu mai simti in el decat alcoolul .am patit odata cu un alt vin si de atunci sunt cu ochii in patru . si totusi , tare as fi vrut un nederburg pe masa de pasti . nu stiu de ce acest vin nu apare mai des pe rafturile magazinelor . cam asta e cu vinurile frantuzesti . totusi daca ne gandim ca altii le cumpara -altfel nu ar disparea din raft – se poate risca . pentru ca vinurile romanesti parca au cam coborat stacheta . si producatorii se arunca la pret ca guvizii. cred ca incepe sa apuna “iepoca” aia cu reclame gen ” bun pentru femei cand il beau barbatii ” sau “un caracter aparte ” . cred ca stiti cui apartin .acuma ramane sa ne facem temele pentru vinurile din vestul europei . iar chestia cu pomana sa o faca ei , adica sa le dea ei de pomana . PASTE fericit !
[Raspunde]
Dan Reply:
April 10th, 2015 at 5:03 PM
@burebista, ai dreptatea la Lidl rotatia vinurilor este mare. Asta mie imi convine si e un lucru bun ca pot sa vad mai multi producatori/stiluri. Si nu se merge pe cei “mari” cu productii de masa, care fac acelsi vin industrial indiferent de an.
In schimb la Lidl trebuie sa iti faci temele ca sa stii ce sa cumperi cat de cat. Ori urmaresti blogurile care mai scriu de vinuri din Lidl ori inveti Bdx. A doua solutie ia timp si e costisitoare dar e cea mai buna….ca principiu 2009 si 2010 au fost ani foarte buni in Bordeaux. Dar si in anii buni se fac vinuri proaste. Ca sa nu mai vorbesc in anii dificili.
Pana la urma asta e bucuria vinului, pentur mine: varibilitatea, nu stii ce gasesti ins ticla.
Daca vrei ceva bun si constant poti sa alegi un brand de Lumea Noua (sau gen Lumea noua de la noi) si sa stai pe el. Nu o sa ai deziluzii, dar nici revelatii…:)
[Raspunde]