Mar 03 2014

La final, despre Lidl, Alira si cum (nu) m-am acoperit de Lauri…

Published by at 8:00 AM under Diverse,Opinii

  

Acum ca povestea din ultima saptamana s-a terminat (!?!) cu un deznodamant fericit pot sa va dezvalui care a fost „agenda personala” in legatura cu respectivul incident, plus cateva ganduri in loc de concluzii…

 

Inca de la inceput tin sa precizez ca nici un moment nu am avut pierderi de ratiune, crezand ca numai si numai datorita mie vinul a fost retras din magazine. Ma consider o persoana realista (poate prea realista) care nu mai crede demult in Mos Craciun sau in vinuri “premium”, de 90 de puncte, facute de vii de trei ani.

Au fost bineinteles si altii care au sustinut „cauza”, eu ii stiu pe cei de pe Facebok sau de pe bloguri. Dar probabil ca au mai existat ceva mailuri si reclamatii la Lidl, asa cum chiar eu ii indrumam pe clienti sa faca in postarea de luni, cand mi-am dat seama ca e o problema generalizata cu vinul respectiv. Deci pe scurt, a fost o mica tornada..:D

 

AliraDaca o luam cronologic, de la origini, totul a pornit de o discutie pe Facebook care tinea de branding-ul si eticheta vinului respectiv. Una din zecile de discutii pe care le avem in general cam in aceeasi formula de 4-5 oameni, care mai au timp si dispozitie/deschidere sa poarte genul acesta de discutii. Si la urma m-am gandit sa vad si cum este vinul respectiv. Recunosc ca ma asteptam sa fie un vin bun si sa concluzionez articolul despre el intr-un ton pozitiv, de genul „vinul e ok, se adreseaza unei anumite categorii de cumparatori care se uita dupa bling-bling si etichete incarcate etc..etc”. Dar nu a fost asa. Si s-a pornit ce s-a pornit si s-a ajuns unde s-a ajuns.

  

Poate altii in locul meu nu ar fi facut atat tam-tam si probabil ca in demersul respectiv am fost destul de agresiv in a-mi sustine punctul de vedere. Chiar as fi fost pregatit sa merg mai departe…plangerea catre OPC era pe fir. Am reactionat prea dur? Poate ca da, poate ca nu…

Oricum miza era destul de mare. Si nu era vorba despre vinurile sau oamenii de la Alira sau despre un simplu produs care trebuia retras de pe piata.  Nu a fost nici un moment. Pentru ca personal nu cred in vendete si plati de polite si oricum nu aveam ce plati. Asa cum am spus de nenumarate ori pe blogul de fata nu discut oameni, discut vinuri si/sau atitudini.

  

Miza in cazul de fata era aceea de a crea un precedent si de a intra cumva in normalitate si pe piata de la noi.  Pentru ca este foarte important ca toti producatorii de vin sa realizeze ca vremea lui „cainii latra, caravana trece”, a trecut (sic!)…

Ma bucur ca de data aceasta, pentru prima data din ce stiu pe piata de vin autohtona, caravana s-a intors cand au latrat cainii. Cumparatorii nu au mai fost acei fraieri carora le poti baga pe gat orice fel de vin fara ca nimeni  sa reactioneze. Nu spun ca Alira a facut asa ceva intentionat, departe de mine gandul acesta, dar multi o fac, zi de zi, de ani intregi. Si apoi vin cu pretentii de schimbare si de vinuri „premium” ca si cand nimic nu s-ar fi intamplat sau nu s-ar intampla inca. Parerea mea a fost dintotdeauna ca daca vrei sa vinzi vin „premium” si sa ai imagine in piata trebuie sa tii seama de consumatori si sa iti asumi greselile la fel cum iti asumi si succesele…Este mult mai onorabil asa.

  

Asadar, eu am considerat ca acesta este o excelenta oportunitate pentru un producator roman de vin sa faca acest prim pas. Sa isi asume o greseala. Da, am fortat, pentru ca am simtit ca se poate forta o reactie oficiala foarte importanta pentru toata industria, nu doar pentru orgoliul meu sau pentru un lot (sau doua) de vin din Lidl. Cu prima ocazie cand mai gasesc vreun vin de genul asta prin magazine pot spune: „Daca Alira si Lidl au putut, voi de ce nu puteti?”

  

LidlAm spus-o si in postarea initiala: vinul romanesc a evoluat calitativ vizibil. Acum trebuie sa evolueaze si mentalitatile celor care il produc si il vand. Si desi asta va lua ceva timp, nu inseamna ca nu putem grabi un pic lucrurile…cat putem fiecare.

  

Am mizat pe normalitate intr-o lume a vinului romanesc usor anormala. Asa cum spune si George, ei nu au facut decat ceea ce era normal sa faca. Le-am spus “Bravo!” nu pentru faptul ca au retras un produs inapt consumului din magazin (ar fi fost un dezastru pana la urma daca nu o faceau), ci pentru ca au creat un precedent.

Intr-o lume anormala, sa faci normalul este uneori destul de greu si de dificil. Din ce motive au facut pasul respectiv, ca a fost la initiativa comerciantului sau a producatorului, ca s-au temut de repercursiuni sau altceva, deja pentru mine nu mai conteaza. Precedentul a fost creat, de vineri traim intr-o lume a vinului romanesc un pic mai aproape de normalitate.

  

Personal am pariat ca am de a face cu doi actori seriosi care tin la imaginea lor. Si am castigat. Cu totii. Am castigat un precedent si un punct de plecare. Asa cum spunea Arhimede: „Dati-mi un punct de sprijin si voi muta Pamantul din loc”. Ei bine, de vineri il avem…in rest depinde de fiecare dintre noi, consumatorii de vin (si nu numai), sa punem mana pe levier cand va fi nevoie si sa mai mutam putin piata spre normalitate.

  

In concluzie, asa cum va spuneam saptamana trecuta ca am o problema cu vinurile unui producator care nu isi recunoaste greselile, asa va spun acum ca apreciez primul producator roman care si le-a asumat public.

  

Pentru ca, la momentul actual:

  

  1. Industria romaneasca de vin are nevoie de mai putini producatori de vinuri „premium” si de mai mult producatori care sa isi recunoasca limitele, erorile si sa invete  din ele. Alira cred si sper ca a devenit unul din ei!

  

  1. Industria romaneasca de vin are nevoie de mai putini comercianti agresivi si lacomi de castig si de mai multi comercianti care sa respecte consumatorul, sa il apropie de vin si sa il puna in fata intereselor marunte si a profitului imediat. Lidl cred ca este unul dintre ei!

  

  1. Industria romaneasca de vin are nevoie de mai putini oameni care dau puncte pentru piscoturi si de mai multi oameni care iau atitudine. Ma bucur ca nu sunt singur!

  

A la votre!

  

No responses yet

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply