Jan 10 2014
Rata frantuzeasca cu picioare de sticla care poate ingropa vinul romanesc
Am trecut pe langa el de atatea ori cand am fost in Mega Image. Statea cuminte pe cea mai de jos tejghea a raftului cu vinuri, ascuns si rusinat parca. Ochiul meu ager il vazuse de mai multe ori, dar ratiunea ma impiedicase intotdeauna sa fac pasul decisiv si sa il cumpar.
De ce? Din cauza pretului. Era prea mic. 8.99 lei. Un vin frantuzesc. Repet, 8.99 lei. Mintea otravita la propriu si la figurat cu licorile autohtone din acelasi interval de pret imi spunea de fiecare data: „Esti tampit? Nu e posibil ca la banii astia sa gasesti ceva baubil in sticla aia. Probabil e ceva calitatea a 15-a, imbuteliat pe te miri unde, care nu s-a vandut in lumea civilizata si a fost aruncat in tarile de la marginea Europei, in estul salbatic.”
Si apoi mai aveam o problema, cumva filozofica: daca intr-adevar era bun? La banii astia? Nu se poate, mai bine sa nu stiu…din categoria ignoranta te mentine fericit.
Asa ca de fiecare data treceam pe langa el si cautam din priviri chilipiruri si reduceri autohtone. Pur si simplu era prea ieftin si mintea mea nu asocia vinul corect unor asemenea preturi ridicol de mici. Sa retinem: mintea mea care nu e tocmai “ingenua” in materie de vinuri la preturi corecte venite de prin vest.
Am mai patit o data chestia asta in Portugalia, unde in fata raftului de la hypermarket am ramas total descumpanit cand am vazut ca 99% din vinuri se invarteau in jurul a 2 -2,5 €. Pur si simplu m-am blocat, nu stiam ce sa aleg si eram convins ca ma aflu in fata un raft plin de licori de nebaut. Pana am pus mana pe telefon si am aflat cu stupoare ca vinurile acelea ieftine pe care le aveam in fata castigasera intr-un an atatea medalii pe la celebrele concursuri internationale, cat nu luase Romania in ultimii zece ani.
Asadar preconceptiile formate in ani de experiente negative cu vinuri romansti sub 10-15 lei de prin marele retail autohton, efectiv devenisera o piedica psihologica. Pur si simplu nu concepeam ca exista vin baubil sub 10 lei.
Saptamanile trecute (deja anul trecut), primesc un telefon de la un amic care imi declara entuziasmat ca a gasit un vin frantuzesc foarte corect la 9 lei in Mega Image. Amicul nu tocmai ingenuu in ale vinului. In general cine nu are o solida pregatire si experienta de specialitate nu prea are curaj sa imi dea telefon sa imi recomande vinuri ca stie ce il astepta: litania clasica cu tema „Sa iti povestesc cum e cu vinul?”
Eu intuiam despre ce vin vorbeste si am intrebat instant: “Dar cum te-ai gandit sa il cumperi la cat de ieftin este?”; “L-am luat pentru vin fiert…:D “ Corect si perfect verosimil, pentru asta l-as fi luat si eu la o adica. Problema e ca dupa ce l-a desfacut, nu l-a mai fiert. A pus mana pe telefon si m-a sunat. Asa ca impins de curiozitate am decis sa fac si eu intr-un final cunostinta cu el.
Doar ca acum alta problema: la cele doua magazine Mega Image din Pitesti stocul era epuizat. Si de aici incepe o adevarata saga. De cand scriu despre vin nu cred ca am dat de unul mai greu de procurat decat cel de fata. Daca vroiam Chateau Lafite 1961 puteam face mult mai usor rost de el.
Am mai fost de cateva ori in zilele urmatoare, acelasi rezultat: eticheta cu pretul era acolo,vinul lipsa. Aflu prin „metode specifice” ca produsul in cauza dispare instantaneu de la raft, ca lumea cumpara cu baxul direct „din spate” si ca daca vreau vinul respectiv trebuie sa ma trezesc mai de dimineata. Ireal! Parca ma intorsesem pe vremea lui Ceausescu cand lasam rand si sacosa de la ora trei noaptea ca vine „sana si iaurtul” la 6.
Zilele trecute insa zeita Fortuna mi-a suras si l-am gasit. Probabil ca a fost la mijloc si o ruptura de stoc pentru ca am cumparat deja varianta proaspata, 2012.
Scot din portofel uriasa suma de 8.99 lei (de fapt 9 lei ca nu am mai cerut rest la casa), il aduc acasa si il desfac cu oarecare emotie: dop de pluta impecabil, mult peste vinuri triple ca pret de pe la noi. Contraeticheta dezarmant de simpla si de usor de descifrat chiar daca ai baut toata viata doar bere sau apa minerala. Bine, daca stii ceva franceza. Sticla de o grosime si greutate suprizantoare pentru nivelul respectiv de pret. Una peste alta un “packaging” si o prezentare fara compromisuri. Asadar:
Aspect (Culoare): Visiniu inchis, semiopac, cu degradeuri tinere, usor violacee spre cireasa coapta in margini.
Nas: intensitate medie, simplu, direct, axat pe fruct rosu si negru proaspat, bine exprimat, cu o puritate si o prospetime ireale. Un strop de condiment, de piper alb, insufla o adiere iluzorie de complexitate.
Gust: Atac proaspat, cu aciditate bine exprimata si o evolutie lejera si usoara pe palatin. Regasim cu bucurie aceleasi fructe din nas, proaspete, dulci, zemoase, cu o vinozitate de invidiat. Evolutie echilibrata, neagresiva, vinul curge cu viteza de la o gura la alta. Tanini copti, neagresivi, dar prezenti, indeajuns de definiti cat pentru a curata cu succes palatinul. Final usor cald si cu impresii tonice, amarui, care se continua si in postgust, urmate fiind de valurile de fructe descrise mai sus.
Un vin Bun, care pleca de la limita lui 80 p, savuros, facut sa ofere placere simpla, pura, fara alambicari inutile si care imi aduce aminte de conceptul frantuzesc clasic de vin de masa, de prinz, de picnic, de lucru la camp, de zic cu zi. L-am baut fara sa imi dau seama cand s-a terminat, alaturi de niste sarmale “de sezon”. Nu exagerati totusi in sus cu temperatura de servire ca s-ar putea sa sara putin alcoolul din el.
RPC criminal la propriu si la figurat. Best RPC ever for me. Pe scurt, am descoperit cel mai ieftin vin corect de prin retailul romanesc. Punct.
De fapt conceptul de RPC capata accente usor filozofice in cazul lui. Cel mai bun RPC romanesc incepe de la preturi cel putin duble. Si ofera adesea mai putin la nivelul de calitate a vinului.
Personal banuiam ca un vin de genul asta exista pe undeva, dar parca l-am ocolit in mod constient. De ce? Pentru ca reprezinta un fel de dezastru care stii ca pandeste undeva, dar alegi sa il ignori in mod voit, sperand ca el nu exista si o sa treaca ca un vis urat. Vinul de fata imi invoca un scenariu urat rau de tot, care este din ce in ce mai real.
Este unul dintre putinele vinuri care chiar m-a speriat. La modul cel mai serios. Cand pui in aceeasi ecuatie puterea de negociere unui lant international de hypermarketuri (Delhaize), o zona viticola cu potential natural si constanta mult peste cele ale Romaniei (Languedoc) si o retea numeroasa si bine organizata de distributie pe piata autohtona rezultaltul poate fi fatal pentru vinul autohton. Vinul de fata este un produs creat special pentru a ocupa segmentul de mase, de volum.
Noi pur si simplu cred ca suntem la ani lumina distanta in a oferi calitate similara la acest nivel de pret. Decalaj pe care nu o sa putem sa il recuperam probabil in timpul vietii noastre si posibil niciodata. Iar vinul de fata este ca o bomba latenta pe raft care sta sa explodeze in orice client care alege sa il incerce. Pentru ca functioneaza pe cel mai puternic criteriu de cumparare al pietei autohtone: cel al pretului. In fata lui medaliile, punctele la diverse concursuri, degustarile, reclamele „cu stil”, povestile, palesc implacabil.
Iar daca vinuri de genul asta (de care Europa este plina) ajung sa umple si rafturile de la noi, in combinatie cu fascinatia romanilor pentru tot ce este strain, este cam „game over” pentru producatorii autohtoni. Iar eu de scenarii de astea apocaliptice nu vreau sa aud…Din acelea in care, in timp ce noi ne ocupam doar de „premium”, piata o sa se umple de vinuri corecte, carora nu o sa putem sa le facem fata si incet-incet o sa fim preluati de cei din afara.
Pentru ca eu, asa carcotas si critic cum sunt, vreau un „happy end” pentru vinul romanesc. Acela in care ne punem la punct, promovam cu succes soiurile autohtone si suntem competitivi la nivel mondial. Si traim fericiti pana la adanci batraneti… Dar asta nu depinde din pacate aproape deloc de mine si tare imi e frica ca la ora actuala ne indreptam cu toata viteza exact in directia opusa!
P.S. Recitesc postul de mai sus si nu credeam ca o sa ajung sa scriu vreodata atat de mult despre un vin care costa sub 10 lei. Dar acesta este contextul pietei noastre: un vin corect la un pret bun poate face cariera. Incroyable…
Devine interesant. Trebuie gasiti corespondentii alb si roze pe acelasi palier. Darzacul e deja foarte scump prin prisma asta.
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
January 10th, 2014 at 10:53 AM
@lucian, Alb si rose nu am vazut inca…prin afara Delhaize mai are un Merlot tot din zona aceea.
[Raspunde]
burebista Reply:
May 16th, 2014 at 6:04 PM
@Dan Micuda, a aparut si la noi Merlotul PAYS D” OC cu pricina , in Bucuresti . Costa 12 lei sticla . si e si ceva mai bun decat cabernetul . mai erau doar 2 sticle in raft . regret ca am luat numai una . cu prima ocazie mai iau una .
[Raspunde]
Dan Reply:
May 16th, 2014 at 11:42 PM
@burebista, Mersi de info! Ma asteptam ca Merlot-ul sa fie mai ok, climatul e mai favorabil pentru un Merlot bun decat pentru un CS. Vorbesc de vinuri de volum si preturi mici…
Chiar sunt curios cum este…
[Raspunde]
burebista Reply:
May 20th, 2014 at 12:42 PM
@Dan, din pacate merlot pays d”oc s-a terminat la magazinul mega de langa mine . asa ca m-am consolat cu un merlot V-Legend din 2011 , la 17 lei , gasit ca prin minune la un magazin Cramele Recas . la pretul asta e bun spre foarte bun , e greu sa gasesti altul de talia lui la acelasi pret . e mai bun decat castel huniade din 2011 sau 2012 sau 2013 . cred ca trebuie sa ma grabesc sa mai iau inainte sa se termine . pentru cei care sunt amatori lotul e 11301 sau asa ceva . adica anul 2011 si ziua anului trei sute si ceva , adica luna octombrie – noiembrie . pentru ca au si mai vechi decat asta dar nu stiu cat de bine a fost pastrat . asta ca sa nu luati altceva si sa ma injurati . oricum a fost imbuteliat imediat dupa ce a fost produs . cred ca le-a ramas prin crama si vor sa scape de el . asta e un lucru bun mai ales ca am observat ca desi se preconiza o scadere a preturilor la vin unele s-au scumpit . de aia e bine ca a aparut si acest merlot pays d “oc in rafturi . si sper sa apara si altele .
[Raspunde]
burebista Reply:
May 21st, 2014 at 5:14 PM
@burebista, lotul e 11340 adica decembrie 2011 . asta e data imbutelierii . si merita cumparat . a inceput sa capete accente de vin vechi : culoare inchisa , spuma tot asa violacee si inchisa la culoare cand e turnat in pahar , note de migdale si fructe negre -coacaze .
[Raspunde]
burebista Reply:
May 16th, 2014 at 6:12 PM
@Dan Micuda, Ah , era sa uit . inainte sa iau merlotul am revazut intr-un magazin murfatlar celebra colectie de pe vremea lui impuscatu” care mergea la export . cu 17 lei sticla , ca cica e mai bine facut decat zestrea . dar merlotul era tot rosu decolorat , se vedea clar cand puneai sticla in lumina unui bec . in rest sable noble si vrac . sa-l bea ei .
[Raspunde]
Dan Reply:
May 16th, 2014 at 11:42 PM
@burebista, Mai bine nu…
Sa le uram noroc…:D
[Raspunde]
La multi ani, Dle Micuda! Am zambit la citirea articolului Dvs, de ce sa nu recunosc. Daca ati veni pe-aici, pe unde traiesc eu, cred ca ar trebui sa merg in urma Dvs cu echipamentul de reanimare. Spre exemplu, in magazinele Mercadona (tot un fel de Megaimage) se vinde, de multi ani, o “linie” de vinuri produse la Bodega San Valero din D.O. Cariñena (Zaragoza), Monte Ducay. Vinul rosu “tanar” (deocamdata din 2012) se vinde la 1,53€, cel “crianza” la 1,75€ iar “reserva” pe la 2,50€. Sunt, in general, “coupages” de tempranillo si cabernet sauvignon, vinuri cinstite care poarta cu ele caracteristicile regiunii de unde vin. Preturile de mai sus sunt preturile de vanzare la raft in magazinele Mercadona din localitatea in care traiesc (Icod de los Vinos, Tenerife, Canarias) deci includ pe langa licoarea respectiva, sticla, dopul, eticheta si transportul din Peninsula pana in Canarias. Acesta este doar un exemplu, pentru ca inainte de Craciun am vazut un “Pata Negra Gran Reserva” (D.O. La Mancha) la fix 3€. Va las aici link-ul paginii cu vinurile Monte Ducay.
http://www.sanvalero.com/vinos/marca.php?marca_id=5
Multa sanatate si un an bun!
P.S. Data viitoare o sa va povestesc cate ceva despre relatie calitate pret a brandy-urilor spaniole…
[Raspunde]
Dan Reply:
January 10th, 2014 at 11:33 AM
@Daniel, La Multi Ani!
Sunt convins ca “direct la sursa” preturile sunt si mai mici. La fel am patit eu la portughezi cand am vazut care este media pretului la vin in supermaketuri.
Si la Madrid cand am fost, aceeasi istorie…preturi in jur de 2 € pentru majoritatea vinurilor, unele si mai ieftine.
[Raspunde]
Exceptional. Hai ca m-ai facut asa de curios incat am share-uit recomandarea! La multi ani, Maestre!
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
January 10th, 2014 at 1:25 PM
@Razvan, Hai ca aveam si o greseala de “autotranslate” in engleza si am descoperit-o cu ocazia asta..:D
Sunt si eu curios cum o sa ti se para. Astept un feedback cand il prinzi…
La multi ani si toate cele bune in 2014 si tie!
[Raspunde]
Bine, carcotasii de serviciu ar putea zice ca nu putem sti cat de mult s-a “intervenit” asupra vinului ca sa fie bun la banii astia.
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
January 10th, 2014 at 5:02 PM
@Florin, “Interventiile” costa si ele…la banii respectivi probabil ca nu foarte mult.
Oricum zona respectiva da struguri multi si de calitate, ideali pentru vinuri de genul acesta. Nu prea e nevoie de interventii…
[Raspunde]
La Multi Ani, dl Micuda!
Si eu pot confirma ca exista vinuri corecte si in supermarket-urile din Pisa (imbuteliate la sticla) la preturi mici (in jurul a 2 Euro) .
Cred ca dl. Dan a tras mai demult semnalul de alarma in ceea ce priveste preturile vinurilor romanesti. Si e bine ca o face.
P.S. 1 Astazi am gasit vinul si am sa-l incerc si eu.
P.S. 2 Acum o saptamana un domn mai in varsta ma intreba la raionul de vinuri de la un Megaimage daca nu am vazut vin la pret 9 RON !!! Credeam ca era ciudat omul dar in fapt … era doar mai bine documentat.
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
January 10th, 2014 at 10:14 PM
@EugenF, Da…se pare ca in sfarsit consumatorii incep sa se trezeasca.
Dar pana cand nu se strange latul nu cred ca ai nostri se vor sesiza. Eventual se sesizeaza sa ii admonseteze pe cei care trag semnale de alarma ca “nu au pregatire” si “nu stiu despre ce vorbesc”.
Sunt curios cum o sa vi se para vinul.
[Raspunde]
Da, un vin tanar bun. La pretul asta nu am nimic sa ii reprosez.
Jos palaria! Multumim d-lui Dan si pentru efortul de a ne impartasi din experienta sa!
[Raspunde]
Dan Reply:
January 11th, 2014 at 12:05 AM
@EugenF, Da, multumesc…am avut emotii..:)
[Raspunde]
Rugam Mega-Image pe aceasta cale sa mareasca importul de astfel de vinuri…Semneaza: un bautor de vinuri satul de cate tepe si-a luat de la multe vinuri autohtone scumpe si lipsite de calitate!!!
[Raspunde]
Dan Reply:
January 11th, 2014 at 9:34 AM
@Cristian. E., Nu cred ca trebuie sa ii rugam. Probabil s-a deja prins vreun beculet pe un panou acolo care spune ca se vinde bine vinul respectiv in Romania si trebuie sa sa ne aloce o cota mai mare..:)
[Raspunde]
burebista Reply:
May 26th, 2014 at 1:24 PM
@Cristian. E., daca vrei sa vezi ce vinuri vinde grupul DELHAIZE intra pe DELHAIZE WINEWORLD . peste 1000 de vinuri . unele se vand si pe la noi , dar importate de altii . dar trebuie sa ai la indemana ceva impotriva durerii de cap . sunt multe din 2010 , 2011 dar si mai vechi .intre 5 si 10 euro sunt aproape 200 si multe sunt vechi de 2-3-4 ani . si sunt vinuri din franta italia spania chile argentina . noi nu existam acolo printre cele peste 1000 de vinuri . asta spune tot .
[Raspunde]
Eu am fost acum la mega si am luat o sticla de incercare dupa ce am citit articolul….nemaipomenit!!! M-a reintors si am mai luat 6 sticle…vinul se afla la standul cu cele straine, chiliene, bulgaresti…La banii astia de 8.99 bate orice de la noi…La noi singurele vinuri ieftine si cat de cat calitative sunt Frunza, dar si alea au ajuns cam 12 lei prin carefour…O singura neclaritate am , dar probabil este o scapare de editare a etichetei romanesti. Pe eticheta in franceza scrie ca are 13,5% alcool, dar pe cea romaneasca de deasupra este tradus..13%…
[Raspunde]
Dan Reply:
January 11th, 2014 at 1:01 PM
@Cristian. E., 🙂 Cam asa ceva….
Cred ca e o eroare de traducere sau o fi ramas de la cel din 2011 care probabil o fi avut 13% (2012 a fost parca mai cald in Languedoc decat 2011).
[Raspunde]
m-ati facut curios si … invidios! 🙂
prin partea de tara unde locuiesc eu (jud Hunedoara), nu exista nici un magazin Mega Image.
raman tot la vechea solutie: vinul cumparat de afara sau vizita la Crama Recas.
[Raspunde]
Dan Reply:
January 11th, 2014 at 2:45 PM
@Marius Feier, Merge si Recas…uneori tot afara ajungeti..:D Sunt cam singurii “de volum”care au calitate la preturi “normale”.
In rest de afara e iar o solutie buna, mai ales pentru cei “pasionati”…:)
[Raspunde]
Am fost la vanatoare de rate si printre altele am capturat si un Cuvee Charlotte 2008 (014741)! Sic!
[Raspunde]
Eu presimt ca atacul strain va fi jucat pe rever de producatorii nostri, in fine, de cei care se simt direct amenintati, ca nu toti vad pericolul. Asa ca producatorul tipic va pastra intact varful, gama premium si super premium – unde nu simte pericolul, si va lucra la baza. Adica va creste productia/importul/imbutelierea pe segmentul low concomitent cu o scadere a pretului, o scadere nu mai mare de 10-15%. Prin compensare pana la urma, cu marketingi agresivi poti sa iesi pe plus si cu obrazul curat: ete, domle, astia sunt de treaba, scad pretul! Mai luam de la ei! Consumatorul neavand de unde sa stie ca piata poate fi inundata cu vin ieftin.
Ceea ce nu observa producatorii romani de volum dar e vazut cu lupa de Dan e fenomenul din spatele Darzacului si al Ratei cu picioare de sticla. Pretul mic face acest vin accesibil si romanului de rand. Punct! Ori daca i-ai pervertit gustul si i-ai aratat ca poate sa bea vin bun la pretul unei beri (exagerez putin) s-ar putea sa nu mai poti sa-l pacalesti pe viitor cu Babanu sau alta minune ieftina de pe piata. Si s-ar putea sa vedem in viitorul apropiat lupte spectaculoase pe segmentul low.
Consumatorul de premium oricum are gusturile pervertite si cumpara selectiv vin romanesc atunci cand nu isi procura singur vin de afara.
[Raspunde]
Dan Reply:
January 12th, 2014 at 10:14 AM
@lucian, Cam asa ceva Lucian…pe scurt marile alntrui de hypermarketuri fac educatie consumatorului roman. De fapt isi pregatesc terenul (piata)…
In curand vor intra si pe segmentele “premium”, dar ei lucreaza de la baza spre varf, nu invers ca ai nostri…o sa scriu o postare in sensul asta cand ca e fenomen foarte interesant.
[Raspunde]
lucian Reply:
January 12th, 2014 at 11:54 AM
@Dan,
Baza a inceput sa se educe singura. Inclin sa cred ca nu exista prea multi romani de 20-40 de ani care sa nu fi iesit din tara si care au acum macar un grad de comparatie daca nu mai multe.
Ca fapt divers producatorii din Bucerdea au iesit in grup organizat si au vizitat cateva crame din Ungaria. Iar asta de mai multe ori. N-am retinut daca n-au fost si prin alte tari, locuri. Exista o anumita dinamica a informatiei, a progresului. Ce mi-a placut cu adevarat e ca toti vorbeau aceeasi limba, nu erau unul hais si altul cea: acelasi pret, acelasi tip de etichete, aceleasi carti de vizita, un anume grad de calitate…
[Raspunde]
Pe segmentul premium inca isi vor mai face de cap adica mariri de pret …, dar nu pentru mult timp..Cum este acest vin de 8.99 de lei bate multe de 25-30 de lei de la noi. Eu ced ca vor micsora preturile la bag-in-box mai ales daca va vreste productia…Iarna este blanda cum se vede, deci pana acum nu am avut ingheturi si alttele…daca in primavara vom avea si ceva precipitatiii se anunta un an si mai bun pentru producatori, dar cu un surplus de productie ce nu mai poate fi absorbit de piata interna si atunci vor micsora preturile cel putin pe gama BIB si vrac…
[Raspunde]
Dan Reply:
January 12th, 2014 at 11:41 AM
@Cristian. E., Piata noastra, mai ales partea care tine de producatorii autohtoni este atipica…chiar sunt curios cum vor evolua evenimentele.
[Raspunde]
Nici la premium nu cred ca vor fi mariri semnificative – poate doar generate de pretul motorinei si/sau rata eur/usd/leu. Mai degraba vor tine cu dintii de pret sa nu piarda nisa si vor accelera promotiile.
Nu sunt bani pe piata care sa suporte cresteri de preturi. Plusul de productie de anul asta va genera cheltuieli inainte de a atrage venituri. Nu poti vinde pe o piata saturata mai multa marfa, pentru ca nu intra (sau cu alte cuvinte nu poti imbata un individ de prea multe ori in aceeasi zi), sunt si limite fizice. La fel, nu prea poti sa-i vinzi vin unuia care-si produce singur licoarea.
Cine e rechin si simte sange va sari sa vanda no matter what, cine are rabdare si fler s-a orientat deja catre premium, calitate, vin care poate fi invechit – vin care aduce mai multi bani in timp. E o chestie de strategie, de potenta financiara, de balans intre segmente – care se vede extrem de bine de ex la Rotenberg (cu cele 4 sau 5 paliere de pret pentru fiecare buzunar, exceptie gama low end).
[Raspunde]
la multi ani tuturor ! marturisesc faptul ca abia acum cateva zile am baut prima data acest vin . apoi astazi a doua sticla , cu un amic . si probabil vor urma mai multe . ca sa fiu sincer am simtit in suflet un fel de razbunare ( de care m-am rusinat un pic ) .pentru toate tzepele luate cu vinuri romanesti . pentru ca am cumparat vinuri din Lumea Noua pe care cred ca am platit mai mult decat era normal , si le-am cumparat ca sa nu am surprize ca e vinul defect . cred ca pentru vinul romanesc vin vremuri grele . vremuri in care toate balbaielile producatorilor romani vor fi taxate . cred ca producatorii romani ar putea sa-si vanda mai ieftin vinurile , dar daca merge si asa , ca acum , nu o fac . si o sa va spun si de ce . inainte de craciun am baut feteasca alba produsa de un particular de pe langa Buzau cumparata cu , atentie ! , 3 roni un litru . si era la fel ca aia de la hypermarket care costa 15 roni sticla de 0.75 . deci vin de soi nobil , bine facut , nefiltrat , ca nu are omul cu ce . singura problema e ca trebuie sa te duci la el acasa , sau sa fii in trecere pe acolo . chestia asta e la fel cum imi povestea cineva din spania ca in week-end cineva mergea la un producator de vin si lua vin rosu pentru 7-8 familii cu 2.4 euro pe litru .dar era vin exact ca ala imbuteliat care costa 3-4 euro sticla .deci se poate si in romania . doar ca eu nu aveam cum sa aflu de existenta acestui producator . in momentul in care se va alege faina de tarate si vom sti de unde si ce vinuri sa cumparam astia cu babanu sau zestrea se vor adapta sau vor fi istorie . sper sa se intample cat mai curand . oricum eu am dat pagina cu vinurile romanesti si am trecut la cele de genul asta .imi aduc aminte ca in 2010 pe perioada campionatului mondial de fotbal COSMIN ZIDUREAN tot lauda vinurile romanesti . dupa catava vreme eu , de curiozitate , am inceput sa fac singur degustari acasa , dar ferindu-ma totusi de anumite vinuri .acum a venit concluzia : doar cateva au ramas pe lista mea cu RPC bun . asa ca pana la urma , reclama s-a intors impotriva celor care au conceput-o . urciorul nu merge de multe ori la apa .nici la vin romanesc de 2 lei .
[Raspunde]
[…] care il urmaresc de mult timp prin Mega Image celebra sursa de vinuri periculos de ieftine gen „rata cu picioare de sticla” sau vinuri portugheze (de fapt vin portughez ca e doar […]
este cel mai de cacat vin pe care l-am baut in viata noastra. si desi suntem tineri, am baut suficient la viata noastra, vinuri bune, aduse de colegi studenti de prin moldova, vrancea, pivnita lui ion, blaj, buzau, calarasi etc….dar niciodata …absolut niciodata nu am patit asa ceva..sa bei vin si sa te canesti pe gura, sa simti ca mananci o gutuie stricata sau nisip cu otet..rusine sa va fie ca faceti reclama pozitiva la aceasta pisoarca..rata de balta….doar rata de pe sticla valoreaza 9 lei
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
March 28th, 2014 at 9:53 PM
In cazul de fata va recomand sa va limitati la vinurile pe care le citati. Nu are rost sa incercati altceva…
Si apropo v-am aprobat comentariile… Pe toate…
[Raspunde]
sa aprobi comentul ca vin si-ti bag rata-n cur
[Raspunde]
ati mintit poporu’ cu televizoru’
[Raspunde]
No a?e.
[Raspunde]
antiprost Reply:
July 10th, 2014 at 10:19 PM
@camin stoian militaru 52, esti un mare bou, f..oas pe ma=t@ de tzaran cocalar…
[Raspunde]