Oct 14 2013

Cum ne ferim de vinul “premium”…

Published by at 8:00 AM under Diverse,Marketing,Opinii

 

Axioma numarul unu: „Daca in Romania cineva iti spune ca un vin este premium…baga banii inapoi in portofel si du-te acasa…sau ia altceva de ei. „Premium” inseamna in majoritatea cazurilor ca platesti prima pe prostie, nejustificata de vin.” Bine, nu ca nu ar functiona la fel  si in alte domenii. Pana la urma e principiul de baza al brandingului si pozitionarii…:D

 

Sa iei alt vin e mai dificil, pentru ca in Romania greu gasesti un vin care sa nu fie premium. Toata lumea face doar premium si o intrebare de genul „Ceva care sa nu fie premium aveti?” probabil ca i-ar descumpani fatal. Pe langa faptul ca te-ar infiera in secunda urmatoarea ca unul care „nu are bani si nu isi permite” vin de calitate. Yeah right!

 

Eu unul nu am auzit vreun producator francez sa zica ca face vin premium. Decat ca face vin. Si Lafite face vin asa cum si JP Chenet face (de fapt imbutelieaza) vin. Premium sau nu, decide piata, prin cerere. Chestie care in final se vede in pret. De aceea e Lafite 1000 € sticla si JP Chenet 2-3 € (atata e prin afara nu va uitati la noi ca e la suprapret).

 

Credit @ sommelierdan.blogspot.com

Credit @ sommelierdan.blogspot.com

Atat de abuzat si uzitat este termenul “premium” pe la noi incat incepe sa capete accente peiorative. Bineinteles ca se apeleaza la subconstientul bietului consumator in a  declara ca vinul propriu este premium. Pe principiul masina premium, segment premium, amanta premium. Poate vrea si el saracul „sa stea in fata, cu bogatii la masa”.  Si daca nu are bani de masina, amanta si alte chestii premium foarte scumpe, macar cateva sute de mii-un milion (vechi Slava Domnului) are sa dea pe o sticla de vin ca sa se simta special.

 

Un adevarat cunoscator de vin nu marseaza la manelismul asta cu vin premium. Pentru el premium inseamna ceva care nu isi justifica bani si la care adesea, in cazurile fericite, ambalajul este mai coerent decat vinul in sine. Un pasionat de vin, chiar daca are bani, se cam fereste sa ii dea pe “premium”. Premium beau cei care se considera „premium” si in viata de zi cu zi.

 

In schimb ai nostri producatori, comercianti, etc, repezindu-se ca fata mare la maritat,  au pus caruta inaintea calului. Adica nu au mai asteptat ca piata sa le confirme “capodoperele” (oricum  stiau ca nu prea are ce confirma, ca de pe vii de 5 ani nu poti face ceva cu sperante macar de „premium” adevarat) si au ales sa declare sus si tare de la inceput ca vinul lor este premium.  Adica sa se declare premium.

E ca si cand Dacia ar declara maine ca face BMW-uri. Adica masini premium. Probabil ca nu i-ar crede nimeni. Doar ca la vin produsul este mai opac si greu de evaluata/intuit sub aspect calitativ de catre neinitiati si stategia functioneaza mai bine. De fapt e un fel de inselatorie.

 

Daca termenul “vin premium” ar fi definit clar probabil ca majoritatea producatorilor autohtoni ar pica criteriile definitiei respective cu brio. Dar din moment ce termenul este atat de vag si greu de definit, acestia folosesc conceptul cu o perseverenta si ferocitate de business demna de cauze mai bune. Daca ar fi la fel de perseverenti si la vin, probabil ca s-ar apropia mai repede de idealul declarat. Adica de a produce cu adevarat vin premium.

 

Pana la urma va spun din experienta ca e si greu sa le explici ca practic ei nu fac vin premium. Ca daca ar fi asa premium s-ar vinde si nu ar sta prin crame. Sau nu ar fi nevoie sa dea pe la ospatari o sticla la 4 dopuri ca le impinga “creatiile” pe gatul consumatorului ingenuu. Dar sa te apuci sa le explici e ca si cum ai trage din priza cablul de alimentare al boxelor la o nunta de “conationali”, cand zbiara “solistul” mai tare. Iti iei niste galeti cu zoaie si niste injuraturi in cap de nu te vezi. De la aceeasi oameni care pretind ca sunt finuti, ii dau cu civilizatia si cultura vinului, etc..etc. Comercianti, producatori, afiliati, etc…:D

 

Credit @www.kss.com.au -

Credit @www.kss.com.au –

Bine nu e intotdeauna vina lor. Pentru ca implacabil au pe langa ei cohorte de angajati care vor sa isi pastreze serviciul sau bine-intentionati care asteapta sa le mai pice cate o sticla, un mic, o atentie. Acestia le spun in mod constant cand le gusta vinul: “Sefule, pai ce ai tu aici, e peste Lafite! E premium!! Ce Romania, nu face nimeni in lume ce faci matale aici. Ia uite cum se simte terroir-ul pe final!”.

 

Si totul in speranta unei mariri de salariu sau a unei sticlute-doua acolo “sa o duc si eu acasa la aia mici”. Iar oamenii cred, ce sa faca. Ca la noi majoritatea patronilor de crame se ocupa cu vinul de 4-5 ani, sunt noi in domeniu, nu au cum sa aiba o parere obiectiva. Si apoi e ca la publicitate: daca ti se spune 24/24h ca faci vin premium, ajungi la un moment chiar sa fii convins de asta. Desi piata nu il cere, sta prin crama si nu se vinde, banii nu se incaseaza si business-ul merge cum merge. E un fel de autoamagire…

 

In capitalism depinde doar de voi, consumatorii, daca vreti sa ii credeti sau sau nu si daca vreti sa cadeti in „capcana premium”. Ca in rest nu va(ne) apara nimeni.  De aceea va enunt urmatoarea axioma, venita din faptul ca producatorii seriosi , care chiar fac vin premium nu folosesc aproape niciodata termenul respectiv:

 

„Daca cineva vrea sa va vanda o sticla de vin si pentru a justifica un pret mare va spune ca este “premium” treceti mai departe. Nu merita banii.”

 

Corolar: Daca nu aveti ce face cu banii si va trebuie o sticla de vin doar ca sa impresionati, fiindu-va indiferent continutul acesteia, atunci nu trebuie sa va faceti probleme: sunteti clientul clasic de vin premium romanesc.  Continuati sa cumparati. Atentie insa pe cine doriti sa impresionati. Trebuie sa fi cel putin la fel de ignorant la capitolul vin ca si D-voastra. Altfel o sa va considere un fraier cu bani care habar nu are de vin si s-a lasat jupuit de „industrie”. Si nu va mai uitati asa urat la mine, cascati bine ochii..:D

 

Sfat pentru producatori: terminati o data cu premium asta. Devine jenant ca toata lumea sa faca premium. Faceti doar vin si gata. O sa va spuna piata cand va fi premium. Si apoi cand cu adevarat veti face premium (va veni si momentul acesta) sa ne asteptam la epitete de genul: ultrapremium, superpremium, megapremium, gigapremium ca sa va pozitionati in raport cu ce faceti acum?

Vin premium cu adevarat  fac in Romania doar o mana de producatori. Ii stiti care, nu vi mai spun eu. Culmea e ca nu ii auziti zbierand pe toate drumurile ce premium sunt vinurile lor. Iti spun doar sa le gusti vinul si sa te convingi singur daca merita banii. Niste fraieri, nu?…:D

 

8 responses so far

8 Responses to “Cum ne ferim de vinul “premium”…”

  1. Yugoon 14 Oct 2013 at 2:38 PM

    Articolul este cam lung dar idea lui este foarte corecta …

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Yugo, Recunosc ca m-am cam intins.
    Dar am vrut sa fiu sigur ca intelege toata lumea mecanismul..:D

    [Raspunde]

  2. Cristian. E.on 16 Oct 2013 at 1:53 PM

    Nu este lung deloc..probabil se poate scrie mult mai mult, dar nu este exclus sa vina si “urari de bine” din partea producatorilor cu acelasi mesaj. “Ce stiu astia ce este un vin Premium? Nu au studii de specialitate si nici experienta in industrie…..” raspunsul il dau eu cu anticipatie…”Stim foarte bine pe ce ne cheltuim banii, ce vin merita si care e bun de varsat la chiuveta”
    Alaturi de Premium se mai foloseste un cuvant pentru “clasa muncitoare”, habarnisti, naivi, creduli si anume “Premiat”, cuvant incatusat pe viata in mintea celor ce au prins si vremurile “epocii de aur”. Atunci erai premiat la scoala, premiat la concursurile dintre unitatiile socialiste fruntase pe ramura, premiat cu ordinul muncii clasa I-a etc..
    Printre rafturile de la Kaufland sunt multi care imediat cum vad sticla magica de 6-7 lei striga in gura mare: “Hai sa-l luam pe asta ca e Premiat”…

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Cristian. E., Bine punctat! “Premiat” e pentru segmentele low ale pietei.

    “Premium” este evolutia lui “Premiat”, pentru cei “cu pregatire”, dornici de statut si afirmare in societate!
    Millenials, X sau Y Generation cum le mai spunem noi pe la marketing…:D

    [Raspunde]

  3. VladBon 16 Oct 2013 at 4:45 PM

    Dar ce ne facem cum super-premium?
    Boss peste bossi 😀

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @VladB, Facem la fel ca la premium: cascam ochii…:D

    [Raspunde]

  4. […] saptamana trecuta v-am aratat cum sa va feriti de vinul premium astazi va mai expun un concept de care trebuie sa va aparati buzunarele pe la noi. Se numeste […]

  5. […] le intinde in calea portofelului tau. Daca in episoadele trecute v-am povestit cum este cu vinul premium si terroir-ul astazi o sa ne referim la patriotism. De fapt de producatorii (sau comerciantii) care […]

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply