Sep 26 2013

Tehnica degustarilor la comerciantul roman de vin

Published by at 8:00 AM under Degustari,Diverse,Opinii

 

Doua cuvinte in legatura cu o discutie lansata ieri pe Facebook de catre amicul Ciprian. Despre care am zis sa imi exprim cateva ganduri in spatiul propriu si personal, luat pe “persoana fizica”. Asadar:

Un comerciant de vin, (nu importa care, nu discut persoane) organizeaza una bucata degustare de vinuri. Pana acum toate bune si frumoase. Nu va mai povestesc ce e aia degustare de vin ca probabil a aflat toata lumea pana acum: un loc unde te duci sa bei moca (sau cu bani mai putini)  vin romanesc premium, pe care de altfel nu ti-l permiti sau daca ti-l permiti nu il cumperi prea des. De ce nu il cumperi? Pentru ca stii ca de banii aia si legat la ochi, punand la intamplare degetul pe ecran la Vinatis, Decantalo  sau Vinexus ai sanse sa iti aduci ceva mai bun.

 

Revenim: se organizeaza degustare cu Fetesti Negre si amicul intreaba curios de ce nu este si Purpura Valahica la degustare. Care crede el ca este cea mai buna Feteasca Neagra de la noi la ora actuala. Opinie pe care o impartasesc si eu  dealtfel.

Raspunsul vine simplu si cu un dezarmant aer de normalitate: pentru ca producatorul nu a vrut sa participe. Adica nu a trimis sticle “moca”. Ajungem deci la concluzia ca degustarea de vin este locul unde producatorii trebuie sa trimita sticle moca daca vor sa participe.  Pentru ca onor comerciantul nu da nimic de la el, decat probabil apa. Asta daca nu vorbeste si acolo cu vreun producator sa o asigure gratis sau o ia de la robinet. In plus, ca sa  “selecteze clientela” poate trage si o taxa de degustare pentru vinurile primite gratis, sa isi acopere “costurile” enorme asociate degustarii si eventual sa faca un banutz, doi acolo. Ca asa e in tenis…

 

Credit @bloodredpencil.blogspot.com

Credit @bloodredpencil.blogspot.com

Deci pana la urma selectia la degustarea respectiva nu o face nici clientul (decat daca vrea sa isi plateasca sticla), nici comerciantul (ca el e pe principiul “show me the money” cu clientul propriu) ci disponibilitatea producatorilor de a pune la dispozitie gratis sticlele de vin. Si cine o sa le puna la dispozitie? Cei care au vanzari si cerere pentru vin probabil ca nu, pentru ca nu mai au nevoie sa bifeze prezente la degustari.

Piata stie ca vinul lor este bun si il cere. Pe principiul asta excluzi de la degustari toti “granzii” de la noi: Davino, SERVE, Vinarte, Stirbey. Si cu ce mai ramai, va intreb eu acum? Ce relevanta are o degustare de la care elimini referintele?

 

Pe scurt, evenimentul respectiv este o actiune de PR deghizata in degustare de pe urma careia poti sa faci si un mic profit. Ca 99.9% dintre degustarile de pe la noi. Iar restul de 0.01 % se platesc de catre participanti.

Cand o sa vad eu comerciantul care da vin de la el sa faca degustari generaliste, ca sa isi educe clientii obisnuiti, o sa zboare dropia (care probabil a mai zburat in timpuri imemoriale, deci nu exclud complet posibilitatea).

 

De ce? Pentru ca la noi comert = bisnita. Inclusiv la superlicorile premium autohtone care se numesc accidental vin.

 

Cel mai mult imi place cand vad comerciantii nostri imbratisand cu voiosie texte si concepte filozofice de genul: vinul e cultura, vinul e civilizatie, sa ne intalnim sa ne bucuram de el impreuna,etc….etc Adica mai dam un strat de vopsea “culturala” pe gardul de la butic. Iar inauntru stam la panda cu casa de marcat. Ca totul este fiscalizat nu? Mostre gratuite (sic!), taxe de intrare, consumatie clienti, etc…ca de aia e vinul scump si adaosul mare. Ca se platesc la greu impozite si taxe.

 

Rutinat si harsit fiind in contextul autohton al pietei vinului,va spun ca cel mai interesant si distractiv este atunci cand intrebi ceva chestiuni lamuritoare de genul: “De ce e adaosul asa de mare? De ce e asa de scump?”.

Eh, atunci pojghita de cultura si civilizatie asociata vinului cade instantaneu si te trezesti brusc si implacabil in fata cu precupetul clasic, accesand vocabularul milenar al negustorului: “Bai nene cumperi sau faci filozofie?”, “Cum sa fie bah ieftin cand am de platit taxe, oameni, chirii, etc?”, “Cum sa nu merite mah, merita, dar nu ai tu bani sa ti-l permiti si esti invidios. Si imi strici iarmarocul!” “Deschide-ti bah tu magazin daca esti smecher si da moca de la tine!”…etc..etc

Comerciantul de vin de pe la noi se comporta de parca face o munca umanitara si a fost fortat de iubitorii de vin sa se scoale din pat la ora 4 dimineata si sa ia painea de la gura familiei ca sa deschida magazinul de specialitate. Si noi ar trebui sa fim vesnic recunoscatori pentru aceste opere de caritate dezinteresate care se numesc “magazine de specialitate”. Care aduc vinul mai aproape de noi pentru un adaos modic, de obicei de la 30 % in sus. Am mai scris despre asta si mi-am luat regulamentarele mustrari si acuze de lipsa de viziune si perspectiva.

 

Credit @www.victorytheatre.co.za

Credit @www.victorytheatre.co.za

Cam asta e pe scurt legatura dintre 99% dintre comerciantii cu (de) vin de pe la noi si produsul in sine. Un concubinaj cu tente de pecuniare in care comersantul “scoate la produs” produsul denumit, din pura intamplare si total irelevant pentru el, vin. Putea fi branza, magiun, saltele, etc

Totul pe principiul din Filantropica, care este pastrat sub incidenta omertei in “industrie”: “Ai pus botul? Ti-am luat banii!!”.

Nu contest ca exista si oameni pasionati si realmente interesati de subiectul vin printre comerciantii de la noi. Dar sunt doar  exceptiile care confirma regula. Restul, majoritatea, pun pe primul plan profitul propriu si pe ultimul consumatorul. Ca si majoritatea producatorilor de altfel.

 

Nu ma credeti? Ia intrebati producatorii cum rezista asaltului de cereri de “mocangeala” din toate partile… Inclusiv din partea celor care mangaie atent, condescendent si dezinteresat consumatorul pe cap.  Sa ii fie lui bine, sa stie  sa aleaga, sa nu duca lipsa de nimic, sa fie concursuri,  sa fie evenimente, sa fie informat despre vinul premium a lui cutare si cutare, sa vina la degustari…”sa”, “sa” si iar “sa”….

 

Sunt perfect constient ca lucrurile sunt mai complicate de atat si chiar sunt curios sa aud mai multe pareri. Doar ca anumite parti care nu convin sunt adesea trecute sub tacere si putini sunt cei care sunt dispusi sa le prezinte si sa le discute deschis. Majoritatea prefera sa le ignore sau cel mult sa le discute in soapta pe la colturi ca sa nu supere pe cutare si cutare si sa le taie robinetul de vin moca.

Ahhh si apoi sa se planga, incontinuu si in ton cu moda,  de lipsa consumatorului educat si premium din peisajul autohton.

Ia ghiciti de ce lipseste?

 

19 responses so far

19 Responses to “Tehnica degustarilor la comerciantul roman de vin”

  1. mihaion 26 Sep 2013 at 10:40 AM

    Ai perfecta dreptate.Poate la prima noastra intalnire sa mai aprofundam aceasta problematica.

    [Raspunde]

    Dan Reply:

    @mihai, Cu mare placere…discut cu oricine…

    [Raspunde]

  2. anghel mihai petreon 26 Sep 2013 at 10:44 AM

    Ma gasesti pe facebook sau pe http://www.blog.vinpremium.ro .

    [Raspunde]

  3. Paharniculon 26 Sep 2013 at 11:21 AM

    Dane, un comerciant care zice ca face munca umanitara, ori e prost, ori te minte. In rest, sunt destule adevaruri in textul tau. Te-as intreba insa daca stii, cu precizie, sensul cuvantului “bisnita” pe care-l folosesti la un moment dat…

    [Raspunde]

    Dan Reply:

    @Paharnicul, Corect Razvan , nu am pretentii de munca de caritate din partea comerciantilor. Doar o urma de …nu stiu cum sa ii zic…respect pentru consumator? Corectitudine?

    Eu vad “bisnita” ca o adaptare autohtona a englezescului “Business”. Atat etimologic cat si ca naravuri, daca vrei. Cam cum intelegem noi sa facem business…

    Stiam ca mai era o varianta de interpretare a originii cuvantului, mai veche, in care “bisnita” se atribuia negustorilor evrei. Era vazuta ca ceva de genul: “orice care nu are legatura cu munca fizica, directa.” Insa e posibil sa ma insel…

    [Raspunde]

  4. Paharniculon 26 Sep 2013 at 12:23 PM

    Dan, un bisnitar e un personaj care face, pur si simplu, afaceri necinstite. Eu cunosc personal (aproape) pe toti proprietarii de magazine specializate de vin din Romania si nu e nici un bisnitar printre ei. Insa e posibil sa ma insel…

    [Raspunde]

    Dan Reply:

    @Paharnicul, Eu nu am zis ca sunt bisnitari si departe de mine acceptiunea de mai sus.
    Pentru mine bisnita = iei de colo si dai colo si iti pui 30% fara sa faci nimic , sa adaugi valoare produsului. Pur si simplu muti marfa. E acceptiunea dezvoltata imediat dupa revolutie, de comertul de la turci.

    [Raspunde]

  5. Cristian. E.on 26 Sep 2013 at 1:08 PM

    Eu unul am inceput sa nu mai merg la astfel de degustari prin Bucuresti ca stiu de la inceput ce ma asteapta…putini de tot au facut cate o degustare cocheta si frumoasa chiar daca cheelnerii angajati la astfel de eveniment erau cei comuni: adica zero barat chiar si la capitolul pahare de vin; alb sau rosu.
    Articoul este bun si il situez pe locul trei intre articolele tale:
    Primul loc: “Cum sa nu ne luam teapa la raft…” articol scris anul trecut ce l-am intalnit ca citat si pe forumuri ce nu au legatura cu vinul…
    Pe locul doi este cel ce a starnit enervarea comerciantilor (90% bisnitari)..”De ce este vinul scump in romania…”..
    Totul se reduce la graba de imbogatire a patronului roman din orice domeniu si practica adaosuri de la 50% in sus…Deh, dorinta de a face o vila si a puna mana pe un Jeep sunt mari de tot…plus o amanta pe post de secretara…
    In Germania un profit de 3-5% peste rata inflatiei este considerat de invidiat…

    P.S. Intrebare: Stie cineva daca se mai tine vreun Vintest in toamna? cel din iunie a fost un fiasco din cauza participarii a foarte putin producatori. (se pare ca au aparut certuri legate de organizatii, aripi, gasti din care faceau parte din punct de vedere profesional). Suntem aproape in Octombrie si pe site-urile vintest si vinvest nu se anunta nimic..Sa fie criza de vina? cine stie…

    [Raspunde]

    Dan Reply:

    @Cristian. E., Thanks Cristi..am vazut postarile tale pe forumul respectiv..:D Sunt si eu membru vechi pe acolo dar nu am mai avut timp sa intru. Imi lipseste insa atmosfera de forum…:D

    De vinvest sau vintest nu stiu nici eu nimic, dar confirm ca producatorii au redus masiv bugetele pentru evenimentele de gen. S-au axat in principal pe Goodwine. De aici si discutiile intre “factiuni”: tortul e din ce in ce mai mic.

    Am auzit in ultimele zile ca se organizeaza un targ de vin in octombrie la Brasov; am primit un mail de promovare parca, dar nu prea am avut timp sa ma uit pe el…

    [Raspunde]

  6. I Georgeon 26 Sep 2013 at 4:50 PM

    Dan:”un loc unde te duci sa bei moca (sau cu bani mai putini) vin romanesc premium” … hahaha, cata dreptate!
    Si ca sa fie peisajul complet, in seara aceasta eu ma duc exact la degustarea de care tu ai vorbit, cea de Feteasca Neagra 🙂 Si sincer iti spun ma duc acolo in special pentru FN Selene de la Recas, care costa evident destul de mult, dar de care am auzit multe lucruri bune.

    Astazi este prima zi de degustare, joia viitoare fiind a doua, in care vad ca este prezenta si FN de la Davino, dar scrie gama noua, nu stiu ce inseamna asta ca vad ca nu scrie Purpura Valahica. O sa fie si Arezan si Lacerta sapt viit, deci suna bine.

    Pretul este de 40 de lei, iar daca te duci la amandoua este de 65 de lei. Considerand ca un pahar de Selene in centrul vechi este 23-25 de lei, evident ca iubitorii de vin fara prea mari finante (je!), prefera astfel de evenimente (la mine e doar al doilea, daca stau sa ma gandesc). Oricum degustarea moca cea mai eficienta este la targurile de vin (ex. Goodwine)
    Revin maine cu detalii sa-ti spun cum a fost!

    [Raspunde]

    Dan Reply:

    @I George, Eu nu am nimic impotriva degustarilor. Probabil ca daca eram din Bucuresti m-as fi dus si eu…si nu sa fac scandal ci tot asa din curiozitate sa vad Selene. Apucaturile si filozofia de business a comerciantilor de la noi sunt discutabile uneori…
    Oricum, daca sughit pe dupaamiaza o sa fie clar de ce..:D

    FN Davino este cel mai probabil fosta gama Ceptura, care a fost rebranduita de curand. Vinurile cred ca sunt aceleasi, cele in jur de 40-50 de lei. Bune dealtfel la banii aia… Daca e mai corpolenta, extractiva, usor jammy, asa spre Merlot, dar fara sa fie suparator de grea, aia este. E cam acelasi stil cu FN de la M1, dar usor peste la echilibru si structura.
    Purpura e altceva, e alta discutie…:D Desi nu place la toata lumea, depinde de gusturi…
    Sunt curios cum o sa ti se pare fiecare…

    [Raspunde]

  7. I Georgeon 26 Sep 2013 at 5:18 PM

    Oricum sunt de acord cu ce ai spus in articol si m-am uitat si pe lista de preturi din magazinul respectiv si am cam strambat din nas. Am vazut ca au si Basilescu Ingeri, este cumva fosta Ancestral? Daca e asa, e bine, ca imi placea mult.

    In ceea ce priveste Purpura Valahica, este un vin foarte bun, am baut si eu acum vreo 2 luni. Problema e ca evenimentul s-a produs la mare unde era f cald si sticla era adusa de o fata care este amatoare de vinuri, dar care nu stia exact ce a cumparat (putin novice) si vreau sa-ti spun ca a fost aerisit doar vreo 20 de minute (la insistenele mele!), iar vinul a fost servit in pahare de plastic … sublim :))

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @I George, Este teoretic fosta Ancestral…oricum 2008 nu cred ca mai e…parca ultimul este 2009.
    Un vin bun, dar dub 2008…e un stil mai greu si corpolent, mestecabil concentrat…care prinde la public. Au si parcele foarte bune (vechi) de FN Basilescu cu care sa lucreze.

    Tare cu Purpura…vinul e alt stil fata de Basilescu, mie imi place mai mult. Cel putin este clar peste Basilescu Ingerii 2009. Cel putin la eleganta si exprimare. Parerea mea:
    http://www.provin.ro/2013/04/19/cea-mai-buna-feteasca-neagra-davino-purpura-valahica-2009/

    Daca o mai prinzi pe undeva sa nu o ratezi…merita sa o aprofundezi in conditii mai bune…:D

    [Raspunde]

  8. Silviuon 27 Sep 2013 at 3:10 AM

    Vai vai. Chiar zboara, caci eu sunt comerciant si am facut degustari cu vinuri platite de mine. Si educatie pentru consumatori. Asta desigur pentru ca sunt direct interesat din cel putin 2 pozitii – una, de consumator, si imi doresc sa cumpar vin romanesc la pret corect, asa ca fac educatie pentru ca numarul celor care apreciaza un vin corect sa creasca; a 2-a de comerciant, si imi doresc sa creasca consumul de vin. De la cateva crame mari nu am mai vazut un reprezentat de mai bine de 6 luni. Unele crame considera ca nu sunt de nasul lor. Asa ca vreau sa tin partea comerciantilor. Prea aruncati cu noroi in ei.

    [Raspunde]

    Dan Reply:

    @Silviu, Multe crame mari s-au cam saturat de cereri de vin gratis pentru degustari si in general cei mari, asa cum spuneam si mai sus, “nu joaca” jocul asta. Nu spun ca e cazul tau, iti spun ce mi-au spus ei de fiecare data. Si nu pot sa nu le dau dreptate.

    Ar fi interesat de facut o statistica cu cat vin se da gratis catre distribuitori si comercianti de catre crame pentru ca mai apoi acesta sa fi vandut clientului final la pret de lista. Din stiu din industrie e vorba cam de 10%, in medie. Care intra bineinteles in pretul final , platit de consumator.
    Pentru producator sunt “pierderi” care trebuie acoperita cumva, nu? Pentru comerciant sunt castig 100%. Este una din explicatiile pe care le-am primit de la producatori cand am intrebat de ce vinul romanesc este asa scump. Nu spun ca e singura, dar e una logica. De la comercianti in schimb nu am primit decat argumentele de mai sus, din postare…Mai degraba vaicareli decat explicatii.

    Ahhh…si comerciantii isi iau singuri partea cu varf si indesat cand isi pun adaosurile la vin, nu trebuie sa le-o ia nimeni…:)

    [Raspunde]

  9. I Georgeon 27 Sep 2013 at 6:11 PM

    Dan, am promis ca revin cu un feedback despre degustarea de aseara.
    Magazinul este destul de mic, dar compartimentat bine si a fost loc petru cele 20 si ceva de persoane care au fost la degustare.
    Am beneficiat si de explicatiile de profil al unui domn Istvan, care nu prea am inteles daca era somelier sau consultant, oricum nu avea fafurioara la gat. Explicatiile lui Istvan au fost pertinente, asa am reusit si eu sa invat cum sta treaba cu tanini rotunzi sau corpolenta unui vin (aveam ceva idei, dar acum m-am lamurit).
    Au fost destule persoane tinere, ceea ce mi-a placut, au fost si ceva clienti universali (din ce mi-am dat eu seama) la astfel de evenimente. Acesti clienti, care se pricepeau nu am ce zice, s-au comportat putin cam prea galagios pentru gusturile mele, cam multe glume mai putin reusite, comentarii despre analiza vinului, care pana la urma trebuie sa fie una proprie fiecarui pariticipant, in concluzie ne puteam lipsi si de “intelepciunea” lor.
    A existat si un concurs, cine identifica din punct de vedere al producatorului toate cele 6 vinuri degustate in orb, primea ca si premiu 3 sticle de Tempranillo, nu mai stiu de la ce crama.
    Din pacate nu am reusit sa nimeresc decat 2 din cele 6 vinuri, dar ce ma bucura este ca le-am nimerit pe cele mai bune respectic Selene si Basilescu Ingerii 2009, vinuri pe care nu le mai bausem pana acum. In momentul degustarii mie mi-au placut cel mai mult aceste vinuri. Un top propriu al degustarilor ar fi asa:
    1. Selene
    2. Basilescu
    3. Alira
    4. Caloian
    5. Corcova
    6. Melgis

    Si acum vine partea “frumoasa” … Melgis de la Petro Vaselo, care a fost in acceptiunea tuturor ultimul ca si preferinte de degustare costa la acest magazin nici mai mult nici mai putin decat 99 de lei, iar anul de productie este 2012 … Restul e tacere.

    [Raspunde]

    Dan Reply:

    @I George, Asta este si scopul genului asta de degustari versus: sa vezi diferenta dintre vinuri si mai ales cum sunt pozitionate ca pret….
    Sunt si eu curios cum este Selene…sper sa o prind tot asa la vreo degustare..:D

    [Raspunde]

  10. Silviuon 02 Oct 2013 at 10:09 AM

    Si de la mine se vad tot vaicareli. Cum ca producatorul autohton face vin nejustificat de scump – cam asta am citit pe blog-uri. Si ma refer la tine, caci pare tema cea mai abordata.
    Sunt perfect deacord cu parerea ta. Intrebarea mea este – si ce facem in sensul asta? Eu zic ca o varianta potrivita este educatia consumatorului, si astfel piata se tegleaza de la sine.
    Da, vorbesc de un proces lung, de durata, caci am rabdare si timpul este singura resursa infinita din univers.
    Pana atunci, la mai mare cu blog-ul, si sa ne vedem cu bine la cat mai multe evenimente care educa consumatorii (fie ele platite de producator, comerciant sau participanti)

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Silviu, Asta incerc si eu sa fac..uneori mi se mai termina rabdarea.
    Bine si nu numai producatorii sunt de vina pentru ca vinul romanesc de calitate este scump. Ei sunt scosi in fata prin faptul ca omul citeste eticheta si zice “uite bah cat cere nesimtitul asta pentru vin”. Dar la comercianti, intermediari, distribuitori nu se gandeste. Ei sunt cumva invizibili…
    Pana la urma daca tot combatem preturile astea aberante la vin, trebuie sa fim fair si sa ne uitam la toti nu sa dam cu pietre doar in producator. Desi au si ei bubele lor, nu zic nu…dar vina nu e numai a lor. Asa cum nu este exclusiv vina comerciantilor si ma feresc pe cat posibil sa fac afirmatii de astea cu titlu de sentinta.
    E un complex nefericit de evenimente, sa zicem..:D O mica (sau mare) coniventa…eu ce pot sa fac este sa incerc sa deschid ochii la cat mai multi consumatori in speranta ca ei vor trasmite mesajul mai departe si la un moment dat se va forma o masa critica care va impune schimbarea practicilor si mentalitatilor de pe la noi.
    Uite ce idealist si cu aluzii de Sisif suna chestia asta…:) Se si mira unii uneori:”Bah da’ asta nu se mai satura”…nu, momentan nu m-am saturat…

    In rest, stay calm and drink wine, nu? 😀
    Multumesc pentru urari!

    [Raspunde]

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply