Aug 26 2013

Despre vinul romanesc in 10 intrebari cu dnul Sergio Faleschini (Partea I)

Published by at 10:18 AM under Interviuri,Marketing,Opinii,Vinarte

 

In cadrul serialului in care va prezint interviuri luate producatorilor romani de vin, ajungem astazi la Vinarte. Firma cu istorie si traditie pe piata autohtona (anul acesta s-au implinit 15 ani de cand a fost infiintata), Vinarte nu face si nu a facut niciodata mare caz de “cat de premium” sunt vinurile pe care le produce. Dar o demonstreaza.

 

credit @incomemagazine.ro

Credit @incomemagazine.ro

Trei crame in trei podgorii diferite (Starmina, Samburesti si Dealul Mare), doua vinuri de top pe piata de la noi (Prince Matei si Soare), cu verticale care au aratat consistenta in calitate plus un raport pret/calitate pe toata gama de vinuri  peste media pietei autohtone, sunt argumente care ma fac sa plasez Vinarte in topul producatorilor autohtoni.

 

Dupa ce o lunga perioada de timp au facut alaturi de SERVE munca de pionierat, contribuind in mod activ la renasterea postdecembrista a vinului romanesc, viziunea lor despre acesta, masurata in ani de experienta interna si internationala, conteaza.

 

Astazi o sa va prezint o prima parte din mini-interviul pe care dnul Sergio Faleschini, presedintele Vinarte si in acelasi timp unul dintre actionari, a avut amabilitatea sa mi-l acorde. Asadar:

 

 1. Vinarte este una dintre primele companii private producatoare de vin de calitate aparute dupa revolutie si putem spune ca, raportat la piata romaneasca, aveti o lunga istorie in spate. Ce anume v-a determinat sa investiti in acest domeniu si care  este filozofia dupa care ati construit Vinarte?

 

Multi nu stiu ca Romania are un potential viticol enorm destinat pentru vinuri de calitate. Poate numai Franta se poate bucura de un asemenea dar de la Dumnezeu.

Plecand de aici, telul nostru a fost sa producem numai vinuri de calitate pe care le “merita” acest pamant. Am ales trei domenii cu identitati diferite de sol si climatologie, din cele mai prestigioase zone viticole astfel incat, pe langa calitate sa avem si o diversificare a vinurilor. La Dealu Mare soiul ideal este Merlot-ul, la Starmina-Mehedinti ideal pentru Negru de Dragasani, Novac si Sauvignon Blanc, la Samburesti – Cabernet Sauvignon.

 

 2. Cum a evoluat vinul romanesc in toti acesti ani de cand va aflati in piata si unde credeti ca ne aflam acum?

  

Cand am venit noi in anii `90, piata romaneasca era inundata de vin de calitate mediocra sau fals. Se pierduse notiunea de vin, intr-o tara unde traditia viticulturii se pierde in istorie.

Vinul produs de noi a socat piata romaneasca si cea straina. Participarea la concursuri si targuri internationale ne-a adus numeroase medalii. Dupa noi, cu trecerea anilor, au aparut si alti producatori de elita, exigenta consumatorului a inceput sa creasca, au aparut supermarketurile, marile magazine etc. care au influentat pozitiv evolutia consumatorului.

Acum asistam la o renastere a viticulturii romanesti, au aparut plantatii cu soiuri nobile, reducandu-se cele hibride sau bolnave, s-a imbunatatit tehnologia de vinificatie si maturare a vinului, au aparut din ce in ce mai multi producatori cu vinuri bune. Incepe sa fie apreciat vinul romanesc in strainatate.

 

 3. Considerati vinul romanesc ca fiind competitiv la nivel mondial? Ce ar trebui facut pentru a-i creste vizibilitatea pe pietele externe?

 

Pe plan mondial suntem abia la inceput de drum. Romania pastreaza inca o imagine proasta in lume.

Pentru a schimba aceasta imagine trebuie in primul rand sa crestem calitatea pe ansamblu in Romania si dupa aceea sa ne impunem peste granita. Cu cativa producatori de elita pe care-i avem azi intr-o lume a vinului unde concurenta este acerba si unde exigenta calitatii se impune din ce in ce mai mult, nu vom reusi sa ne impunem decat in mod izolat. Va trebui sa treaca anii, pamantul romanesc sa fie acoperit cu plantatii nobile, bine ingrijite, sa avem producatori seriosi, pasionati, care sa nu urmareasca un castig imediat.

Cred ca avem nevoie de 20-25 de ani sa realizam acest lucru.

Va trebui sa participam activ la multe evenimente internationale, targuri, saloane etc. pentru a face cunoscut vinul romanesc si prin calitate sa castigam pietele externe, schimband astfel imaginea vinului romanesc in sens pozitiv. Statul va trebui sa sprijine aceasta actiune. Vinul, pentru o tara ca Romania, este o mina de aur si un mare ambasador. Depinde cat se intelege acest lucru de catre autoritatile romane.

Vinul in Franta, Italia este o emblema nationala, un brand de tara care poarta cu el traditia, istoria, cultura acestor tari in toata lumea.

Va trebui sa dam prioritate soiurilor romanesti in detrimentul soiurilor internationale.

Un strain va fi mult mai atras de o Feteasca Neagra sau o Tamaioasa care nu se produce decat la noi, fata de un Merlot sau Sauvignon care se produce in toata lumea.

Italia s-a afirmat in anii `60 pe piata mondiala cu soiurile autohtone, iar acum domina aceasta piata cu Barolo, Chianti sau Amarone obtinute din soiuri autohtone.

 

 4. Care credeti ca este gradul de maturitate si educatie al consumatorului roman de vinuri? Vi se pare ca acesta a ramas cumva in urma procesului de crestere a calitatii vinurilor romanesti din ultimii ani?

 

Consider ca, consumatorul roman a ramas putin in urma din doua motive:

a) Viticultura romaneasca s-a dezvoltat intr-un ritm foarte rapid in ultimii ani cu efect pozitiv asupra calitatii vinurilor.

b) Educatia consumatorului roman a evoluat mai lent fiind obstacolata de gradul de educatie al acestuia si nu in ultimul rand de lipsa posibilitatilor materiale care indreapta azi cca 70 % din populatie sa consume vin de proasta calitate sau vin fals care se ofera la preturi derizorii.

 

Cam atat deocamdata. Data viitoare vom vorbi (ca intotdeauna) despre preturi, verticale, insolvente si planuri de viitor.

 

L.E. Puteti citi continuarea interviului AICI.

 

logo_vinarte

2 responses so far

2 Responses to “Despre vinul romanesc in 10 intrebari cu dnul Sergio Faleschini (Partea I)”

  1. newyorkescuon 26 Aug 2013 at 12:51 PM

    As avea o obiectie la ce spune domnul Faleschini legat de faptul ca ar trebui sa ne concentram pe soiurile romanesti, atunci cand face trimitere la Italia.
    Stim foarte bine ca diaspora italiana e foarte numeroasa in SUA, America de Sud sau Australia. Aceasta diaspora care a plecat de mai bine de 100 de ani din Italia, pe langa faptul ca a luat cu ea traditiile italienesti, a ajutat foarte mult la popularizarea soiurilor traditionale din Italia pe acolo pe unde au plecat, prin afacerile pe care acesti emigranti le-au deschis.
    Or nu prea e cazul nostru. Romani sunt multi in putine tari, pentru a conta; si mai precis Italia si Spania. Mai mult decat atat, acesti romani nu au o cultura a vinului, si daca vor deschide (prin absurd) afaceri care au legatura cu vinul sunt sigur ca nu vor importa vinuri de la Vinarte….ci vin slab calitativ, ca sa nu dau nume. Or atunci, de ce ar vrea un italian sau un spaniol sa bea acele vinuri cand ar putea sa ia vinuri de aceeasi calitate indoielnica si de la ei din tara? Ca sunt si d’astea, slava Domnului…..si nici nu mai are rost sa discutam de preturi….

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @newyorkescu, Cred ca ma degraba ideea era sa venim cu ceva diferit de ce se produce la nivel mondial. Oricum la Merlot, CS si Chardonnay nu o sa batem in veci Lumea Noua.
    Asa nu cred ca se sprijina nimeni pe diaspora romaneasca sa ne ajute in promovarea vinurilor. In majoritatea cazurilor ai nostri nu vor sa auda de Romania dupa ce au plecat si cumpara vinuri straine…eventual sa ne bucuram daca nu ne vorbesc de rau..:D

    [Raspunde]

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply