Aug 19 2013

MARKETING: Amor ca-n filme la Vincon pe (contra)etichetele de vin…

Published by at 8:00 AM under Diverse,Marketing,Opinii,Vincon

 

Astazi o sa facem o scurta analiza a unei etichete de vin cu care am avut “sansa” sa ma intalnesc zilele trecute pe rafturile unui binecunoscut hypermarket frantuzesc care incepe cu “C” si nu apartine Delhaize.

Si cum eticheta de fata pare ca marcheaza o noua etapa in marketingul autohton al vinului (sub aspectul radicalizarii abordarilor), nu am putut trece peste ea fara o analiza temeinica. Oricum textul respectiv este senzational si este pacat ca tot acest efort creativ si de branding din partea Vincon sa treaca neobservat!

 

eticheta vincon machoSi daca pe afara se poarta etichete cu Sexy, Sassy Bitch, etc la noi abordarile sunt mult mai directe. Ca dupa mintea consumatorului roman.

Dar iata transcrisa epopeea din dreapta, pentru cei care si-au uitat ochelarii acasa:

 

“Acest vin este elixirul voinicului vanjos care adora si cucereste rand pe rand toate femeile. Macho este pentru barbatii puternici care nu se tem de propriul testosteron, care se avanta curajos cu capul inainte in orice situatie. Pentru cei carora le place sa iubeasca si sa ocroteasca femeia indelung dar si prelung.”

 

In primul rand remarcam aliteratia din debut: “voinicul vanjos”. Va amintiti de “Scrisoarea III” ? Vajaind ca vijelia? Eh, de data aceasta se invoca modelul consumatorului pe care vinul respectiv il targeteaza: Voinicul Vanjos. Dar ce face acesta? “Adora si cucereste… toate femeile”.

Desi este voinic si vanjos, are insa si o latura “soft”, feminina, care poate adora ceva. Intervine apoi brusc, dupa adorare (care poate insufla un sentiment periculos de platonic), procesul de cucerire. Dar atentie: rand pe rand!!!

Ce deducem de aici:

  1. voinicul nu poate sa sa adore si sa cucereasca mai multe femei o data.  De unde transpare ideea de unidimensional si rudimentar, el nefiind in stare sa  intreprinda mai multe actiuni in acelasi timp. Deci voinicul din povestea de pe eticheta nu este capabil de “multitasking”. Hmmm….doar ca:
  2. in timp, rand pe rand, le va dovedi pe toate. Interesant! Se promoveaza deci ideea de perseverenta, de rabdare, de efort bine dozat, pe termen lung, conform proverbului “cu rabdare, faci treaba bine si temeinic” (Sic!)  si ajungi in varf. Chiar daca esti mai tare de cap…

 

Apoi ni se spune ca vinul este pentru cei care “nu tem de propriul testosteron”. Trecem peste faptul ca majoritatea consumatorilor targetati de vinul respectiv nu cred ca au habar de semnificatia termenului testosteron. In mod invariabil il asociaza cu parul de pe piept,  vocea groasa, guturala, de cantaret de manele si clasicul gratar cu mici plus de berea ieftina, “cu gust puternic si amarui”.

Talcul constructiei frazei este totusi mai adanc (iar sic!) si tine de studiul atent al comportamentului consumatorului. Se induce ideea ca daca vei considera ca vinul nu este pentru tine, din varii motive (e prea prost?), atunci clar este din cauza ca iti e teama de propriul testosteron. Si probabil nu ai facut armata. Adica nu esti barbat macho. Grav…foarte grav! Se atenteaza indirect, tangential si subversiv la orgoliul masculin al potentialilor critici, asigurand produsului un plus de protectie (iar sic!).

 

In schimb daca afli mai departe ce face barbatul caruia nu ii e frica de propriul testoteron parca iti vine inima la loc si nu prea ai mai vrea sa faci parte din aceasta selecta categorie. In perceptia producatorului, ca o consecinta a lipsei fricii de propriul testosteron, voinicul  “se avanta curajos cu capul inainte in orice situatie”. Ca berbecul…

 

In final autorul anonim subliniaza ideea de baza, cu accent pe masculinitate si protectie, plus o aluzie “fina” cu iz de aliteratie rimata: “indelung, dar si prelung” Sic! As fi curios cum e sa ocrotesti ceva in mod “indelung, dar si prelung”. Poate sunt eu mai ingenuu si nu imi dau seama. In fine…

 

Grafic si reprezentarea de pe eticheta este sublima. La fel de sugestiva ca si textul indica ideea de impreunare salbatica pe finalul cuvantului. In plus atingem usor si partea religioasa. Cu singuranta consumatorii vizati vor crede ca au de a face cu o cruce si un indicator de circulatie de tip “obligatoriu la stanga sus” plus doua cercuri de “circulatia interzisa” Adica interzis beat in biserica si interzis sa te urci beat la volan. Iata deci si valentele civice ale etichetei in cauza.

 

Foarte interesant daca textul de mai sus este opera unei agentii de PR sau daca a trecut macar prin filtrul PR-ului, marketingului, directorului general, etc.  Sunt pur si simplu curios cati oameni de la Vincon l-au vazut si si-au dat ok-ul pentru el. Sau poate l-a facut nea Costica langa linia de imbuteliere, cu o punga de seminte si o bere rece alaturi. Totusi pentru asa subtilitate creativa, cred ca a fost un efort colectiv.

Concurenta de peste deal, de la Tohani (Sange de Taur, STF, 2Hot, “axul melcat al zdrobitorului” remember?) cred ca plange in pumni de invidie la asa lovitura de marketing si ar trebui sa fie deja pusa pe ganduri si pe treaba. De ce? Pentru ca tocmai s-a ridicat (de fapt coborat) stacheta!

 

Concluzie serioasa la pamflet:

Avem un vin de masa, importat vrac din UE (probabil din Spania, apropo Sange de Taur e din Macedonia mai nou), fara denumire de origine, probabil cel mai ieftin de pe piata, care este “conditionat”, imbuteliat si branduit pentru consumatorul roman. Eu personal nu vi-l recomand indiferent de rezerva testosteron de care dispuneti.

Eticheta de mai sus, trecand peste mesajul hilar, arata exact ce parere are producatorul (in cazul de fata imbuteliatorul) respectiv despre clientii proprii:  sunt niste obsedati amorfi, lipsiti de discernamant, manati in achizitia licorii bahice de instincte primare si aflati permanent si implacabil sub zodia testosteronului. Asa o fi, mai stii…

 

Si ca sa nu ratam conexiunea muzicala dintre vin si muzica (afterall vinul este cultura, nu?) va propun mai jos un hit deosebit, colaborare rara intre galacticii genului de la noi: Guta si Salam.

Niciodata nu mi-a placut treaba facuta pe jumatate. Asa ca daca tot vrem sa fim profesionisti in marketing, le recomand (gratis) celor de la Vincon sa duca treaba pana la capat. Adica sa ii contacteze pe cei doi solisti, sa le propuna sa faca o revedere, un remake si sa bage doua-trei sticle de vin in videoclip.  Dupa modelul Cotnari

Ce naiba, daca e bal , bal sa fie!

 

 

13 responses so far

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply