Aug 05 2013
Despre vinul romanesc in 10 intrebari cu dna Mihaela Tyrel de Poix (Partea III)
Astazi va prezint ultima parte a interviului cu D-na Mihaela de Poix, director general SERVE, cu informatii interesante privind preturile vinurilor romanesti, participarea la targurile internationale de vin si proiectele SERVE pentru viitor. Primele doua parti le gasiti aici si aici.
7. Stiu ca regretatul Conte Guy Tyrel de Poix era deosebit de atent la calitatea vinurilor SERVE si mai ales la corectitudinea preturilor la care acestea sunt oferite consumatorilor. Ce parere aveti de nivelul actual al preturilor vinurilor romanesti si care este abordarea SERVE in aceasta directie?
- Asa este, sotul meu a fost intotdeauna mai mult decat atent cu raportul calitate / pret al vinurilor noastre iar eu i-am asimilat filosofia in cei 18 ani cat am cladit impreuna aceasta afacere. In ceea ce priveste vinurile Romanesti trebuie sa recunosc ca exista distorsiuni. O politica de preturi este insa greu de elaborat intr-o piata care la randul ei nu este matura (inca). Atata timp cat consumatorul va alege vinul dupa pret (si aici ma refer la vinurile din toate categoriile dar mai ales la cele premium si peste) putem oare acuza producatorii ca profita (in sensul bun al cuvantului) si isi plaseaza produsele in acele categorii?
- In ceea ce ne priveste, ne raportam la preturile Europene pentru vinuri de calitati similare si vom continua sa ne orientam politica de pret in acest fel. Cele doua game ale noastre, „Vinul cavalerului” si „Terra Romana” au fost gandite astfel incat:
1. Vinul Cavalerului = accesibil clasei de mijloc oferind o calitate foarte buna consumatorului pentru un pret corect
2. Terra Romana se adreseaza unei categorii premium de consumatori. Intreaga gama este coerenta ca nivel de calitate iar preturile au fost concepute astfel incat sa reziste competitiei locale si externe, dovada este faptul ca suntem adesea in rupturi de stoc pe o buna parte din produse si ca pentru export lucram pe baza de pre-alocari. Consumatorul de Terra Romana deja nu mai alege pretul, el / ea are criterii de selectie sofisticate, este o persoana cu o educatie aleasa si care „connaît son vin” cum se spune. Nu va fi descurajat(a) daca vinul favorit, Terra Romana, nu este cel mai scump de pe meniu.
8. Ati participat la ultimele doua targuri internationale de vin, Prowein si Vinexpo. Considerati satisfacatoare organizarea de catre autoritatile romane a acestor participari? Cum credeti ca se poate maximiza impactul acestor actiuni in viitor?
- Pana anul acesta a fost corecta, cu loc de mai bine, dar s-a putut numi organizare. Din pacate framantarile politice s-au reflectat pana in acest domeniu, astfel incat targurile au ajuns sa fie „organizate” in ultimul moment (licitatiile pentru amenajare au fost organizate cu 30, maxim 45 de zile inainte). De aici amplasarea necorespunzatoare a spatiilor (mai ales la PROWEIN) lipsa dotarilor (mai ales la VINEXPO). Sunt multe de criticat, dar vina ne apartine si noua, producatorilor: obisnuiti ca totul sa decurga ca in ultimii 5 ani, nu am sesizat suficient de repede momentul in care au aparut disfunctiile la nivelul ministerului, nu am revazut caietul de sarcini pentru targuri in sensul de a il face suficient de clar pentru oricine ar castiga licitatia pentru amenajare stand; mai este si la noi loc de mai bine.
9. Sunteti printre putinii producatori care au infiintat si incurajat un club al consumatorilor de vin (Clubul Cavalerilor) pe care il sprijiniti si promovati in mod activ prin evenimente dedicate, preturi speciale si vinuri destinate exclusiv membrilor, etc Cat de bine a prins acest demers la consumatorii romani si cat de mult va ajuta Clubul in promovarea si vanzarea vinurilor proprii?
- Este greu de cuantificat cat ne ajuta dar este in mod cert o vitrina si un mod de a comunica direct cu clientii nostri si cu amatorii de vin in general. Este o activitate cu „bataie lunga”, am inceput-o din toamna lui 2009 si o dezvoltam continuu, mai ales ca reprezinta intru totul esenta filosofiei noastre. Ideea a prins destul de bine, avem un numar considerabil de membri, scopul a fost insa de la inceput acela de a transmite clientilor nostri ca ne intereseaza opinia lor, ca dorim sa ii acompaniem, sa le fim alaturi, in descoperirea acestei minunate lumi a vinurilor.
10. Care sunt proiectele D-voastra pentru viitor si ce surprize pregatiti pasionatilor de vinuri SERVE?
- Printre proiectele noastre este aceala ca ne dorim sa creem, impreuna cu vecinii si colegii nostri din industria vinurilor, un turism viticol de calitate in zona Dealu Mare care este astazi zona viticola cea mai diversa si cu cel mai mare numar de crame. Amenajarea noului spatiu de degustare care a inceput sa functioneze din toamna anului trecut si care este deosebit de apreciat de toti vizitatorii nostri ne va permite sa dezvoltam aceasta activitate.
- Avem si produse noi (dintre care unul la care aproape ca ne-ai stricat surpriza), dar cum eu sunt fan surprize, imi rezerv placerea de a le dezvalui la momentul oportun.
Cele mai la obiect si pertinente raspunsuri de cand citesc acest blog. Cam asa ar trebui sa decurga comunicarea cand vine vorba de un producator de vinuri si nu numai.
Stau si ma gandesc acum daca am vazut Terra Romana pe rafturi in NY sau mi-a ramas in minte din Romania 🙂
[Raspunde]
pacat ca o mai dati si in bara .cum s-a intamplat cu cabernet sauvignon vinul cavalerului 2012 , imbuteliat pe 11.03.2014 care este un dezastru .nu are nimic in comun cu cabernetul , seamana cu vinul facut la tara din struguri hibrizi caruia i se spune popular MOTORINA . acast vin inca se mai afla in raft la 23 de lei sticla la . mie mi-ar fi fost rusine sa imbuteliez asa ceva .inca mai am sticla ma uit cu parere de rau pentru banii aruncati .si cu greata pentru licoarea aruncata la chiuveta .
[Raspunde]
Dan Reply:
December 21st, 2014 at 6:49 PM
@burebista, E posibil sa fi fost probleme cu sticla/lotul respectiv (stabilizare probabil). Pana acum eu nu am auzit probleme de genul asta la ei.
[Raspunde]
adr_0001 Reply:
December 23rd, 2014 at 7:14 PM
@burebista, E posibil sa nu-ti fi placut vinul si sa crezi ca e vin prost pentru ca nu ti-a placut. Mi-amintesc ca ai zis si de Castelul Bolovanu ca nu e bun, iar multi experti de vin cred ca e cel mai bun Cabernet la pretul ala. Nici mie nu prea imi plac vinurile de la Vinul Cavalerului facute in Dobrogea. Au un stil care nu-mi place (valabil doar la cele din Dobrogea) dar asta nu inseamna ca nu sunt bune.
[Raspunde]
burebista Reply:
December 26th, 2014 at 1:21 PM
@adr_0001, Castel Bolovanu este un vin remarcabil la 28-30 de lei .cred ca la prima sticla nu l-am putut evalua corect fiind mai vechi -2009 . dupa aceea mi-am schimbat parerea .era vinificat in alt stil decat cel cu care eram eu obisnuit . este CS cu cel mai bun RPC la 30 de lei .eu l-am luat si cu 28 .despre CS vinul cavalerului raman la aceeasi parere . am baut FN vinul cavalerului si era OK .insa CS din acest lot e o gafa de proportii . nu stiu de ce vinurile din Dobrogea nu prea sunt asa cum ar trebui .unii spun ca acolo e microclimatul ideal pentru vinuri bune . ceea ce vreau eu sa punctez este ca in ultima vreme am cumparat vinuri care nu mai sunt conforme cu ce stiam , din cauza ca au intrat niste vii tinere pe rod . si am exemplele in frigider – syrah cocosul 2013 si FN La Origine .daca la syrah stiam ca via e tanara la FN de Urlati nu ma asteptam . nu cred ca pun ei asa ceva in cupajul INCANTATION , dupa cum scrie pe eticheta . pe aceeasi eticheta pe care nu scrie ca de obicei vin rosu sec ci doar vin sec .ceea ce e adevarat pentru ca aduce a roze mai degraba . imbuteliat pe 21.07.2014 .am scris asta pentru cei care ar vrea sa cumpere acest vin . care vin e departe de calitatea celui baut de mine acum un an si jumatate cand am descoperit eu FN La Origine .iar syrahul e departe de recolta 2011 .dar costa tot atat .asta e un fel de a umbla cu cioara vopsita .sper sa nu se interpreteze gresit .totusi eu l-am cumparat , fiind in cunostinta de cauza .corect ar fi sa stim si noi ce varsta are via din care a fost facut vinul .mai ales ca preturile sunt oricum destul de mari . adica ai un brand de o anumita calitate si pret , iar la un moment dat pui in sticla la acelasi pret vin dintr-o vie de 5 ani ca varsta . ia incercati sa va imaginati cum ar fi fost sa pun pe masa de craciun acel CS vinul cavalerului luand in considerare doar faptul ca FN vinul cavalerului s-a ridicat la inaltimea asteptarilor .sarbatori fericite .
[Raspunde]
la CORA inca mai poate fi cumparat . rusinica pentru acest dezastru . o sa evit aceasta marca pentru totdeauna .
[Raspunde]
ca sa fie clar , nu avea anumite defecte .vinul insusi e un defect .
[Raspunde]
am cautat ceea ce am scris la prima degustare de castel bolovanu .vinul ala era mai greu de deslusit .daca nu as fi stiut ca e cabernet il luam drept un negru de dragasani . era si cam gemos iar eu speram la un cabernet mai spre extractiv si cu buchetul specific . era din 2009 . ulterior am incercat unul din 2011 si mi s-a parut mai apropiat de tipicitatea soiului . oricum in prezent daca il vad la maxim 28 de lei il iau chiar daca nu imi trebuie pe moment . piata vinurilor s-a schimbat mult in ultimii 2-3 ani in Romania . parca acum 3 ani costa 24 de lei si statea in raft .
[Raspunde]