Jul 19 2013
La Belle Epoque de Perrier-Jouet, Vintage 1998
Ca sa incheiem saptamana efervescent va prezint astazi varful de gama al casei de sampanie Perrier-Jouet, inspirat denumit Belle Epoque. Denumirea invoca perioada de pace si bunastare a Frantei de dinainte de Primul Razboi Mondial, iar prezentarea este superba si perfect in ton cu aceasta.
Sticla decorata cu anemone, in clasicul stil Art Nouveau specific perioadei, a fost creata special de catre Emille Galle (da,da acela cu galeurile atata de celebre de pe vremea “impuscatului”). Bine, stiut fiind ca producatorii din Champagne dau tonul in materie de marketing de vin, realizarea aceasta se incrie in “normalul” zonei.
Sampania de fata este produsa doar in anii deosebiti, ultimele variante oferite pe piata fiind din 1998, 2002 si 2004. Asamblaj clasic din Chardonnay, Pinot Noir si un strop de Pinot Meunier. Asadar:
Aspect (Culoare): Galben deschis, cu un perlaj persistent, fin si elegant.
Nas: In principal note mature, sobre, de branza veche, “forest floor”, paine prajita. Elegant, retinut, mai ales in aromele fructate care se limiteaza la adieri de caise si piersici plus usoare note de flori uscate. Are o complexitate care intriga, sobra si foarte interesanta, de dulap vechi de haine din casa bunicii in care se amesteca note de blanuri si haine “vintage”, flori uscate si senzatii de lemn mancat de carii.
Gust: Atac cu aciditate evidenta inca din debut, suprinzatoare pentru varsta (inca se tine bine) si mai ales pentru aromele din nas. Aceasta sustine evolutia si echilibreaza perfect senzatiile usor dulci de briose si chec. Pe palatin mai dezvolta tuse gustative asemanatoare unei limonade proaspete de lamaie, asociate cu vagi note fructate. Finalul continua aspectele citrice, aciditatea devenind usor crocanta si prelungindu-se intr-un postgust neasteptat de proaspat si revigorant. Odata domolite valurile de prospetime din debut, acesta evolueaza in tonuri prelungi, de chec, briose si paine prajita.
O sampanie Excelenta, intr-un stil sobru, care nu joaca cartea intensitatii fructului, a preciziei si abordabilitatii, ci mai degraba a complexitatii, finetii si elegantei diafane, in nuante iluzorii. Nu este o constructie populara, care sa placa de la prima intalnire, dar intriga atat de mult ca stil si vivacitate incat revii de fiecare data, in mod ciudat, fara sa stii de ce si ce cauti.
Pe la noi prin online o gasiti in jur de 600 de lei. Ce sa zic, la sampanii “vintage” nu se pune problema RPC-ului.
Marketingul marilor case din Champagne a reusit performanta de a-si plasa varfurile de gama dincolo de trivialitati care privesc aspecte pecuniare. Astfel ca a devenit de-a dreptul necuviincios si aproape vulgar sa vorbesti de RPC-uri in cazul lor.
Iar asta este un succes in sine, pe langa calitate inconstestabila produsului…