Jul 15 2013

MARKETING: Vinul corect si ieftin este deja aici…

Published by at 8:00 AM under Marketing,Opinii

 

Postarea de fata nu este doar pentru cei care consuma vin in Romania. Este mai ales cu si despre cei care il produc. Si este concluzia articolelor de acum doua saptamani (de aici, aici, aici si aici) cand va prezentam 4 vinuri straine care fac de rusine majoritatea vinurilor autohtone din acelasi interval de pret (si chiar pe cele din intervalele superioare). Vinul corect si ieftin este deja aici.

 

La noi in schimb se remarca o combinatie toxica intre lipsa de competitivitate a industriei per ansamblu (din diferite cauze, cum ar fi si lipsa subventiilor agresive practicate cu atata ardoare pe plan mondial) si lacomia producatorilor (si a comerciantilor) care vor sa isi amortizeze investitiile (sa nu uitam ca majoritatea facute cu bani de la UE) in cel mai scurt timp posibil.

 

Pe de o parte toti care s-au apucat sa faca vinuri in ultimii ani vor sa vanda doar pe segmentul premium (adica de la 40-50 de lei in sus), pe de alta parte piata si puterea de cumparare condamna segmentul premium la cote foarte mici din piata. Cati dintre consumatorii de vin de la noi isi permit sa dea in mod curent 40-50 de lei pe o sticla de vin?

 

Wine MoneyIn consecinta segmentul premium (de la noi) este foarte aglomerat, toti producatorii alearga innebuniti sa vanda vinuri, sa plateasca PR, somelieri, echipe de vanzari, sa faca degustari, etc.  Cu ce folos? Daca piata nu are putere de cumparare poti face strategie “push” (adica sa impingi vinul pe gatul consumtorului prin orice mijloace) cat vrei. Pur si simplu acesta nu isi permite vinurile tale la preturile pe care le ceri. Si atunci trebuie sa iei masuri…

 

Iar masurile pot fi de doua feluri: fie scadeti preturile, fie mariti calitatea oferita. La vin din pacate e cam greu sa maresti calitatea peste noapte si cu vii de  abia intrate pe rod.

Sa nu fiu gresit inteles: nu zic ca toate vinurile ar trebui sa fie pana in 10 -15 €. Slava Domnului avem cativa producatori ale caror vinuri, desi nu foarte ieftine, au RPC-uri competitive si normale fata de competitia externa: SERVE, Vinarte, Davino, Stirbey…asta ca sa vii enumar pentru a n-a oara. In schimb cei nou aparuti vor sa arda etapele peste noapte si sa se aseze pe furis in fata la coada, sperand ca nimeni nu va observa ca vinurile lor mai au ani de zile pana sa ajunga sa ofere un nivel de calitate, constanta si consistenta similar celor enumerati de mai sus.

 

Si mai apare un pericol: in tot acest timp in care toti vor sa vanda doar premium, segmentele low si medium din piata nu sunt acoperite. Adica exact segmentele de volum unde preturile sunt intre 10 si 25 de lei sa zicem si unde omul ar mai rupe ceva bani pentru o sticla de vin. Sau sunt acoperite in principal cu “bozii” si experimente esuate.

 

Daca producatorii externi sau marile lanturi de retail vor sesiza oportunitatea (dupa cum ati vazut din postarile enumerate la inceput,  unii au sesizat-o deja) si vor ocupa segmentele respective de piata cu vinuri corecte din import atunci va incepe adevarata tragedie pentru producatorii autohtoni. Pentru ca nu vor mai avea  loc de repliere pe gamele inferioare de pret si vor ramane captivi pe segmentul premium unde s-au autopozitionat aberant si incorect. Nu mai vorbesc ca la ora actuala se pot comanda vinuri de pe internet cu taxe de transport de 15-20 € /18 sticle (adica sub un euro pe sticla de vina adusa la usa).  Practic la site-urile din Germania au scazut costurile de transport atat de mult in ultima vreme, incat rar mai gasesc vreunul care sa ceara mai mult.

Adica pe intelesul tuturor, chiar daca o sa vrei sa iti vinzi capodoperele cu preturi mai mici, vei descoperi ca nu mai ai unde. Pentru ca piata este deja ocupata. Practic  dintre ai nostri doar Recas joaca onorabil  pe segmentele “low” ale pietei.

 

In plus, in urma ultimelor amenintari ale Chinei ca va introduce taxe de import si va examina o posibila politica de dumping in cazul vinurilor europene importate, o parte din exportatorii de vin de prin Europa vor cauta cu disperare piete noi de desfacere. Nu conteaza cat de mici sau neinsemnate. Orice litru plecat din crama va conta, daca in China se vor bloca importurile de vin din Europa.

Iar piata din Romania, asa mica si neinsemnata cum este ea, va deveni brusc atractiva pentru vinul din UE. Pentru ca in dulcele stil clasic european, ne vom manca intre noi. Si peste noapte ne vom trezi cu vinuri corecte si competitive la pret care vor umple rafturile  magazinelor.

 

Si atunci chiar va fi “game over” pentru mare parte din producatorii interni. Unde mai pui ca o parte dintre ei isi vor lua interzis pe piata din China, ca deh, facem parte din UE si suferim la comun.

  

4 responses so far

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply