Apr 01 2013
Cine este vinovat de catastrofa de la Prowein? Raspuns corect: Nimeni!
Astazi o sa va vorbesc despre un targ de vinuri. Si nu cel de la Bucuresti de peste weekend. Despre el o sa va povestesc zilele acestea. Ci despre Acel Targ de vinuri. Cu T mare. Adica Prowein Dusseldorf 2013. Cel mai mare eveniment de profil la nivel mondial.
Ati vazut intr-un link la postarea de vineri ce “figura frumoasa” au facut ai nostri acolo. Va spuneam ca puteti citi pe Vinul.ro despre aceasta.
Eu doar o sa va expun astazi cateva ganduri care imi umbla prin cap de vreo doua zile. Si mai mult decat sa le spun, nu cred pot face. Pana la urma la altii este puterea de a face ceva.
Contextul:
Romania se prezinta cu crema vinurilor la cel mai mare targ de profil, Prowein Dusseldorf 2013. Normal trebuia sa avem un stand, care stand trebuia amplasat undeva.
Ca sa va fac o descriere, anul trecut standul a fost in ultima sala (adica 6) la parter, spre iesirea din spate. Adica printre ultimele din ultima sala de la targ. Am zis atunci ca mai rau nu se poate, dar asta e. Eram totusi printre “ai nostri”: bulgari, greci, unguri, sloveni, etc.
La Prowein 2013, printre cei 4.783 de expozanti din domeniul vinului au fost si vreo 20-30 de standuri cu chestii “gourmet”, care au legatura tangentiala cu vinul (ulei, ciocolata, delicatese, gemuri, dulceturi, etc.). Care de obicei (anul trecut asa erau) sunt pusi la etaj in sala 6, pe o galerie care inconjoara hala. Li se spune “Cei mai buni prietenii ai vinului”. Pentru mai multe detalii despre acestia puteti consulta lista expozantilor din acest an.
Daca anul trecut erau singuri la etaj, acum se pare ca au avut ca si companie vinurile din Romania, tot standul nostru fiind amplasat la etaj, langa cele mentionate mai sus si colac peste pupaza, deasupra unui restaurant chinezesc, din ce am inteles. O fi de bine? Eu zic ca nu…
Preambul:
Sa spicuim din caietul de sarcini pe care il gasiti aici (din care aflam ca toata daravera a costat contribuabilul roman cam 120.000 €, mai exact 511.113 lei):
„In termen de 10 zile de la data semnarea contractului, societatea organizatoare va prezenta spre avizare atat ME-CRPCIS cat si APEV, localizarea pavilionului national, avand in vedere ca amplasarea sa fie facuta intr-o zona centrala, cu vizibilitate si flux de vizitatori (de preferinta stand insula).
In cazul in care situarea/pozitia standului nu este corespunzatoare, contractul va inceta sa produca efecte juridice, fara consecinte financiare. Proiectul de constructie si amenajare a pavilionului vor fi avizate de catre ME, CRPCIS si APEV. Plata spatiului de expunere se va face dupa primirea acordului de la CRPCIS.
Societatea organizatoare are obligatia de a preciza pozitia firmei in stand, in contractul de participare pe care il semneaza cu firmele expozante.”
A fost insula? A fost. La figurat. Ca eram sinistrati la etaj. A fost flux de vizitatori? A fost. Se stie ca in general lumea care degusta vin, are tendinta si capacitatea deosebita de a urca scari.
Mai deduc de mai sus ca puteam sa stam acasa fara sa pierdem bani si ca au fost trei institutii (Ministerul Economiei, Centrului Roman pentru Promovarea Comertului si Investitiilor Straine si APEV) care au “organizat” fiasco-ul de mai sus. Plus implicit producatorii care s-au dus , au ramas acolo si au girat toata ineptia asta. De ce au ramas? Din diferite motive, care oricum cand tragem linie nu prea mai conteaza: sa nu ii lase pe ceilalti in “offsaid” (adica celebrul spirit de turma si de “daca am intrat in hora trebuie sa jucam”), sa nu supere ministerul, sa se intalneasca cu partenerii de afaceri cu care aveau programate contacte,etc. Am auzit o groaza de motive. Sau pur si simplu pentru ca trebuiau cheltuiti niste bani. Si haideti sa citim in continuare din acelasi foarte informativ caiet de sarcini :
„Ofertele pentru cazarea delegatilor vor fi facute la hoteluri care sa asigure acestora reprezentativitate si conditii decente, cu respectarea baremului de 150 EUR/noapte.
Oferta financiara va fi intocmita luand in calcul valoarea de 150 EUR/noapte pentru toti delegatii, atat cei oficiali cat si cei ai firmelor participante.”
Corect, s-a asigurat reprezentativitate, la hotel. Ca la targ…Dumnezeu cu mila. Si apoi:
„Nu se admit oferte de transport aerian tip „low cost”, intrucat aceste oferte nu garanteaza transportul delegatilor in conformitate cu H.G. nr. 296/2007.”
Deci pe scurt: traiasca HG 296/2007 si cazarea la hotel cu 150 €/noapte pe banii contribuabililor. Deci sa fi fost si din categoria: “daca tot e moca, de ce sa nu ne ducem?” Eh, ne pun la etaj si ce? Mergem si noi sa ne plimbam. Ca oricum la preturile pe care le cerem pe vinuri mare lucru nu vindeam oricum.
Acum stau si ma gandesc la anul unde vom ajunge? La metrou sa ne cante conationalii din acordeon? In parcare, intr-o baraca de stuf si un gratar de mici la intrare? La intrare, la garderoba? Pe acoperis?
Exista variante… Daca am inghitit-o pe asta in vazul tuturor, mesajul este deja transmis. Ne-a vazut toata industria de vin mondiala cocotati la etaj cu “prietenii vinului”…
Multi de la targ au plecat acasa cu ideea ca acolo ne este locul. Cei care faceau deja afaceri cu noi probabil o sa se mai gandeasca o data daca sa le mai faca in continuare. Eu unul sincer, m-as gandi. Noi se pare ca ne-am acceptat locul fara retinere. Oricum nemtii de la parter, impreuna cu restul vecinilor din Europa de Est cred ca s-au minunat trei zile ce naiba cautam la etaj cu fursecurile si dulceturile. Sa va mai spun ca, din ce am vazut pe site, nu am avut nici un vin la degustare in “Tasting Zone”?
Ma intreb (retoric offcourse) de ce nici unul dintre cei 20 de expozanti romani, crema vinului romanesc, nu a refuzat sa participe in aceste conditii? Nu s-a gasit unul singur care sa dea un comunicat sec si sa se stea acasa sau sa se intoarca in tara. Asta spune multe. Au stat cuminti, in toata splendoarea, la etaj timp de trei zile ca niste scolari neascultatori pusi la colt pe coji de nuci.
Unde mai pui ca aveam printre ei cativa pretiosi care nu participa la targurile din Romania din motive de imagine si dezinteres pentru piata locala. La ei probabil a fost din ciclul “mai bine codas la oras, decat in satul tau fruntas”. Da, sunt sigur ca acolo sus, la inaltime, au stabilit o groaza de contacte de afaceri pe care in tara nu le-ar fi facut. Asa au facut cunostinta cu o multitudine de parteneri de afaceri care, iesind de la restaurantul chinezesc de la parter, au urcat la etaj in dorinta de a cunoaste si importa vinurile romanesti.
Ma tot intreb si nu gasesc raspuns cum au acceptat de exemplu Domeniile Coroanei Segarcea cu tot branding-ul lor cu regalitatea si valorile monarhiei romanesti, umilinta de a-si duce vinurile de 90 de puncte Parker la etaj, in ultima sala? Puteau sa aiba si 101 puncte sau sa il aduca pe Parker la stand, oricum nu ar fi contat prea mult. Unde e Onoarea si Respectul in toata chestia asta? Doar pe eticheta? Si nu e vorba doar de ei. Niciunul nu a miscat in front. Din toata floarea industriei autohtone de vin. UNUL!!!
Si sa nu isi frece palmele de bucurie cei care nu au fost la Prowein. Nu cred ca ar fi fost altfel cu ei sau fara ei. Oricum si imaginea lor a avut de suferit. Sa se mai duca acum afara si sa explice vreunui partener de afaceri care a fost la Prowein ca sunt din Romania. Sa vedem daca o sa ii mai bage in seama…
Nu era mai bine sa strangem noi tot standul si sa plecam acasa din prima zi? Sau, mai bine, sa stam acasa? Era asa important sa se cheltuiasca aia 120.000 € de la buget, doar ca se ne distrugem si amarata de imagine pe care o aveam?
Intr-o tara normala, cine a semnat hartiile alea, stiind unde e amplasat standul trebuie sa isi dea demisia. De fapt nu trebuia sa le semneze deloc. Pe vremuri pentru o chestia ca asta ajungeai la Canal. Probabil ca acum o sa punem batista pe tambal si toata lumea o sa zica “Asta e!”, in dulcele stil romanesc.
In plus, in situatia data, eu sincer nu mai vad rostul APEV-ului. Pentru ce? Sa promoveze vinul romanesc? Oricum nu facea mai nimic nici inainte, acum se pare ca acela era scenariul fericit. In care statea degeaba. Dupa mostra de “promovare” de mai sus, eu mi-as pune serios problema daca APEV-ul chiar functioneaza in scopul in care a fost creat. Daca nici acum nu ne trezim, ca deja e trecut bine de ceasul al doisprezecelea, sincer, ne meritam soarta.
Oricum, poza de mai jos este chintesenta starii actuale a industriei de vin din Romania si a imaginii acesteia in exterior. Si ingerii se uita meditativ in sus la noi!
Da stiu, probabil ca sunt scuze de gen contracte deja semnate, oameni care s-au trezit in ultima clipa, de licitatii ca “in Romania”. Si probabil ca altii sunt de vina (statul, asociatiile, firmele care “trebuie” sa castige licitatii, etc.) Dar ce conteaza? Daca scria in contract ca trebuie sa stam in parcare intr-un picior si cu un pahar (plin) pe cap si faceam licitatie pentru asa ceva, ca sa aruncam intr-o firma cu bani de la buget, ne duceam si stateam?
Oricum, eu stiu deja cine e vinovat pentru chestia de mai sus: NIMENI!!! Si asta e cel mai trist fapt!
Concluzie:
Una peste alta eu zic ca a fost o experienta interesata si ai nostri au avut ocazia rarisima sa capete o privire de ansamblu, la propriu, asupra industriei viticole din Germania si din Estul Europei, care facea afaceri la picioarele lor.
P.S. 1: V-am spus ca fratii nostri de peste Prut au stat la parter, in randul lumii, cam pe unde eram noi anul trecut? Suntem noi la coada cozilor? Sunt curios cu cine o sa ne comparam de acum incolo? Probabil cu gemurile si dulceturile…
P.S. 2: De fapt am gasit un vinovat pentru chestia de mai sus: contribuabilul roman care plateste impozite si taxe si care a finantat toata “minunea” de mai sus. Ar trebui judecat pentru subminarea economiei nationale!
Nu este asa ca (inca) iubim Romania? Parol!
Dl Dan,
Aveti dreptatea in mare parte din cei ati scris despre targul de la dusseldorf 2013. A fost fara indoiela cel mai prost organizat si cel mai prost pozitionat stand care a avut Romania in ultimii 15 ani de cand am mers la Prowein. Asi adauga pe langa cele semnalat de dvs faptul ca din cele 9 mp prevazut in caiet de sarcine pt fie care crama participant- , cel putin 5-6 cramei inclusiv al nostru am ramas cumva ingramadit in mijlocul stand cu cca 1.5 mp fie care,- fara acess la fridgidere sau la zonei de intalnire care a facut treaba noastra si mai dificil.
Totusi sa fie correct , trebuie sa stiti ce santampa exact, si sa nu dati vina nici pe producatorii nici pe apev pentru ce santamplat. Radacina problema a fost ca schimbarile adus in domeniul politic in ultimul ani, a insemnat ca crpcis, si oameni de la minister care sa ocupa de targurile au fost desfintat complet, si in minister au ramas o mana de oamenii care nu au avut nici experienta in ce ce insemna procedurile de reservare un asemena spatiul intre o expozitie de amploare, si nici putere de decizia. Nu sa putut lua o decizia politic sa participa in Prowein pana cam cu 10 zile inante de targ, in momentul in care anul aceasta targul a fost suprasolicitat cu o nr maxim istoric de standurile -aproape 5000 care a depasit capacitatea organizatoric chiar al neamtilor. Ca tare cand sa finalizat decizia din parte statului sa participa- nu mai era nici o loc decat cele care ati vazut.
Acelasi problema va fie si la targ de la vinexpo bordeaux.
Totusi, ajutor de stat este foarte bine venit – in conditie in care mare parte de cramele exponent la dusseldorf nu putea sa permit sa participa cu 7000 euro fie care din fondurile propriu, asa ca trebuie sa lucram cu ministru cum putem , si cred ca se va putea evita problema anul viitor cu putin previziune si colaborare intre Apev, producatorii si minister.
Orcum ca sa intelegeti mai bine,- aceast fel de targurile orcum nu dipind foarte mult de pozitionare exhibitorii in targ, si mult mai mult de cum fie care firma pregateste targul in avans, – cu invitare potential si actual clienti la intalnirile pre-stabilit. Cine a fost acolo va poate spune ca pe standul Recas noi am fost ocupat la absolut maxima, fie care zi, toata zi si 95 % din oameni care ne au vizitat au fost cele care am invitat in avans.
Eu cred ca Apev face o treaba extraordinar, in fata volatilitatea politic in tara aceasta, si indiferenta al mare parte de cramele legat de exporturile. Apev find un organizatie mica, si dedicat export- nu face prea multa publicitatea in tara despre activitatea lui,- dar nu insemna ca nu exista. Este o organizatie in crestere dinamica si destul de activ,- si va pot orcand sa trimit datele ce face Apev exact.
Cu Stima
philip cox.
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
April 1st, 2013 at 10:21 AM
@philip cox, Buna ziua si multumesc pentru feedback!
Din ce am inteles cam asta ar fi fost problema: un complex de imprejurari format din pregatirile pe ultima suta de metri tipic romanesti (de abia pe 15 februarie se lansa caietul de sarcini si licitatia pentru targul de la sfarsitul lui martie) si ceva schimbari la organizatorii Prowein care probabil nu au mai fost asa “intelegatori” cu noi ca in alte dati.
Oricum asa cum spuneam si mai sus sunt covins ca exista multe explicatii, eu doar am vrut sa punctez cat de dezastruos s-a vazut din afara. Si as mai vrea sa aud, cu nume prenume si sanctiune cine a fost efectiv vinovat. Vedeti probabil in Romania lumea intelege cumva cam ce s-a intamplat pentru ca suntem obisnuiti, din pacate, cu esecuri de acest gen si cu incompetenta autoritatilor de orice fel. Dar cei din afara cu siguranta au perceput altceva.
Probabil ca la nivel de business Recas nu a avut de suferit foarte mult pentru ca oricum stati foarte bine in comparatie cu altii de la noi pe partea de export si relatii de afaceri in afara. Pe de alta parte, stiti cat de mult conteaza imaginea intr-o industrie extem de competitiva si probabil ca unii dintre partenerii de afaceri v-au intrebat ce cautati acolo sus. E o postura delicata aceea in care trebuie sa justifici incompetenta altora.
In rest, parerea mea este ca, pentru imaginea Romaniei de ansamblu, am facut mai mult rau decat bine ca ne-am dus, desi va dau dreptate ca era o oportunitate buna sa va intalniti cu cei din afara si e destul de greu sa finantezi o participare “solo”.
Poate ca si producatorii ar trebui sa acopere o parte din costuri, ca sa aiba mai multa putere de decizie si sa nu fie pusi in fata faptului implinit sau fortati sa lucreze cu firmle abonate la licitatiile ministerului. Si probabil ca APEV face ce poate in atare conditii, dar e trist ce s-a intamplat si ar trebui sa se ia niste masuri.
In alta ordine de idei, am fost ieri la Goodwine si am vazut ca nu ati mai ajuns de data asta. Stiam ca veneati de obicei, in toamna ati fost din ce imi aduc aminte?
[Raspunde]
Dane, foarte bine punctat…domnule Cox inteleg si explicatiile dumneavoastra, cu siguranta exista explicatii politice, logistice si de alte categorii…dar intrebarea mea este de ce se ajunge la decizii de acest fel? De ce se cheltuie sume impresionante de bani pentru nimic?
Spuneti si dumneavoastra ca cei mai multi dintre cei care v-au vizitat sunt cei pe care i-ati invitat in prealabil si probabil ceilalti sunt cei care incercau sa va vanda cate ceva.
Care este eficienta cheltuirii acestor bani si de ce producatorii insista si accepta sa fie acolo chiar si in astfel de conditii? Mi se pare evident ca daca se semneaza un contract cu 10 zile inainte nu are cum sa se intample altfel…dar de ce se mai semneaza contractul cu 10 zile inainte? Doar sa bifam ca am fost acolo? Cate astfel de targuri eficiente mai sunt bifate intr-un an?
[Raspunde]
Dl Dan, Dna Bocse,
Amandoi aveti dreptatea, este jenant ca imagina pentru tara ce santampla. Trebuie numai sa va uitati la bani investiti de alte tarile, mult mai mic in liga producatorii de vin- Grecia, Austria – cu halle intregii dedicat vinurile lor,- sa poate mai pertinent- chiar si vinurile Turcia benificiaza de un budget de 2 million de Euro anual din parte statul Turc pentru promovare de vin in Germania. Chiar si Moldova si Macdonia avea standurile mai frumos ca Romania la Dusseldorf acuma.
Standul nostru cu 120,000 euro a fost unul din cele mai mici investitie pentru o tara producator de vin.
Motivele sunt multe si diverse. Producatorii din Romania au gasit o mai comod pentru ultimii 20 de ani sa vand vin din tara, si nu au facut lobby pe langa guvern pentru finantare mai mare. In ultimul 2 ani -chiar finantare care a fost , este redus semnificativ din cauza lipsa de bani al guvernului. Export de vin este atat de mici momentan-, ca nici nu putem cerem mult mai multi bani,- find ca guvernul are budgetul limitat si alte sectoare precum mobila , autoturisme e.t.c au performanta la export mult mai bun,- si primeasca budget mai mare de promovare.
Eforturile care producatorii am facut sa promovam singurii cu bani propriu sunt difficil si nu gasim o unitatea de gandire intre noi,- singura proiect care functioneaza bine este Romanian Winegrowers pentru anglia. Alftel- unii vor sa fac promovare in china – alti in America si asa mai departe. Multe cramei sunt mic si noua venit,- si abia reuseasca sa support investitie de infintare plantatie/cramei care nu sa amortizeaza decat dupa 8-10 ani, si nu permit sa contribuie bani pentru activitatea de genul promovare generic. Firmele mare si puternic nu prea fac export, asa ca e o situatie unde nu avem nici bani privat si nici loby politic sa cerem mai mult de la guvern.
Orcum- chiar si fara prea mare efort comun national, va pot spun ca imagina vinurile Romaneasca afara este pe o directie pozitiv, in anumite tarile,- si vanzarile sunt in crestere. National a fost o crestere de 10 % al exporturile in 2012 si in firma noastra au crescut cu 60%. Ce ma bucur cel mai mult este ca incepem sa vindem si vinurile premium afara,- care a fost aproape imposibila pana anul aceasta, si care este foarte pozitiv!
philip cox
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
April 1st, 2013 at 12:25 PM
@philip cox, Pe piata din UK stam chiar bine fata de restul din zona…am vazut si eu cand am facut graficele pe care le-am prezentat vineri aici:
http://www.provin.ro/2013/03/29/astazi-am-preocupari-stiintifice-legate-tot-de-vin/
E a doua piata pentru noi si e una in care dam vinuri bune, nu chestii demi- ca in Germania. Deci eu as considera-o prima piata de export pentru vinul quality romanesc. Dar stim cu totii ca acolo este in proportie foarte mare meritul si efortul Recas impreuna cu cativa producatori (Romanian Wine Growers) care au inteles ca in unire sta puterea si au lasat orgoliile deoparte. Probabil ca ar trebui sa ii lasati pe ceilalti in spate si sa mergeti pe drumul D-voastra, ma refer la cei care aveti o gandire unitara.
China, dupa parerea mea nu este o solutie pentru vinul romanesc de calitate si pentur un producator care gandeste pe termen lung. Unii s-au ars deja, altii cauta cu insistenta sa se arda si ei. Dar asta este o discutie mai lunga si o sa o dezvolt intr-un post separat.
Intr-adevar exporturile noastre sunt infime, mai ales fata de ce potential avem, dar o mare problema este si mentalitaea si dezbinarea producatorilor Romania. Plus ideea unora noi aparuti pe piata, cu vii tinere si crame noi, de a-si amortiza investitiile cat mai repede, ceea ce duce la preturi mari in piata si la probleme grave de competitivitate. Atat la intern, dar mai ales la extern. Probabil ca la un moment dat vor intelege, “the hard way” ca afacerea cu vin si contextul ei mondial nu permite marje de profit ca in alte domenii. Este pana la urma blestemul banilor facuti usor in imobiliare, constructii si alte sectoare in perioada 2006-2009 si a lipsei unei culturi de business printre patronii romani de crame. Dar asta este iar alta discutie…
Una peste alta de unii producatori romani de la Prowein imi pare rau. Au fost victimele unui context nefavorabil pe care au avut putine instrumente sa il stapaneasca. Sunt faorte curios ce concluzii a tras fiecare din experienta asta si ce se va face (sau nu se va face) pe viitor.
Ce este cel mai trist ca toata industria noastra de vin sta in 120.000 € pentru a participa la cel mai mare targ international de profil. Si asta spune multe…
[Raspunde]
Trist dar adevarat.
Mai zilele trecute am vazut si eu niste poze pe Facebook de la Cramele Recas si am pus o intrebare: pe cand promovati vinurile si peste ocean. Raspunsul a fost ca deja Recas este in SUA si citez “in magazinele mari”. Cum sunt un bautor de vin si am legatura cu industria, marea mi-a fost surprinderea sa aud ca romanii sunt in “magazinele mari”. Stiind ca cele mai mari magazine de vin din New York sunt Astor Place si 67th Wine, cel de-al doilea fiind la 100 de metri de locul unde lucrez si sunt acolo daca nu zilnic, atunci de cinci ori pe saptamana, i-am sunat si pe unii si pe altii (pentru ca pe siturile lor NU exista nimic romanesc). Raspunsul a fost negativ asa ca am purces sa-i intreb pe distinsii domni de la Recas unde sunt acele magazine mari. Si am aflat. Unul din magazine se numeste Fresh & Easy care e un lant de bacanii, care probabil au si vin, pentru ca la ei pe site nu scrie nimic, altul e Sam’s Club, un subsidiar al Walmart, ceva de genul Metro in Romania iar ultimul este Total Wine, care este singurul dedicat bauturilor alcoolice. Intrebarile mele sunt: cine se duce in Fresh & Easy sa cumpere vinuri cand aici vinurile se vand in WineStores?; cine sunt cumparatorii din Sam’s Club cand este binestiut ca Walmart si ce tine de Walmart are ca principali cumparatori hispanicii, negrii, indienii si albii care probabil nu fac nici 20000 de dolari pe an?; cum sa afle lumea de Romania ca producator de vin cand in TotalWine sunt 8 (opt) vinuri de la Recas? daca vinurile sunt dedicate diasporei romanesti atunci de ce nu sunt in New York ci in New Jersey, cand comunitatea romaneasca e mult mai mare in New York?
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
April 2nd, 2013 at 7:54 PM
@newyorkescu, Eu zic sa dai un mail la Recas cu comment-ul de mai sus.
Una peste alta oamenii de acolo sunt destul de deschisi, cel putin D-ul Cox cu siguranta ar fi interesat de ce spui tu.
robabil ca e mai dificil de intrat de magazinel mari, de care zici, mai ales la ce concurenta este si ce bugete se vehiculeaza in afara. Naiba noi stam in 120.000 € de la stat sa ne ducem la un targ. Pe afara banii astii sunt buget pentru o actiune a unui singur producator de prin Chile..:D
[Raspunde]
newyorkescu Reply:
April 2nd, 2013 at 9:12 PM
@Dan Micuda,
Eu nu am spus ca as vrea vinurile romanesti in magazinele mari. Dansii au spus asta. Inteleg ca este vorba si de bani, dar daca tot investesti ceva, atunci investeste cu cap. Poate ca nu e loc de noi in magazinele mari, dar vinurile romanesti nu sunt si nici nu sunt promovate in locatiile frecventate de romani in afara de niste Jidvei si Cotnari (cele mai ieftine). Ideea e ca daca te duci la Sams Club, am o vaga banuiala, ca nu vinzi nici cat vinde acel importator roman in Queens care aduce vinul cu van-ul.
Poate ma insel…..
[Raspunde]
Dl Newyorkescu,
Imi pare rau ca definitie unor magazine mare e usor diferit la noi decat la tine. Mi se parut ca wallmart e o firma mare, find cel mai mare lant retail din lumea,- sunt convins ca nu are cel mai bun selectie de vin, si probabil aveti dreptatea ca clienti lui sunt ispanic sau negru dar asta nu ne deranjeaza pe noi. Cand incercam sa vind vin intre o tara nu incep cu nici o preconceptie la ce fel de oamenii cumpar vinul nostru,- toate lumea e bine venit de la asiatici la romanii.
Pentru cunoscatorii de vin- Total wines este o alegere foarte bune mi se pare,- am vizitat magazinele lor din NJ si mi sa parut la fel de bune ca Astor wines ca selectie – si chiar ceva mai bine gandit ca magazinele. Dupa probabil cum stiti- New York este o piata mai aparte decat alte zonei al Sua, nu prea are acelasi lanturile ca alte state si sunt mai multe magazine specializat de alcohol- liquor store. Pentru noi e mai greau sa ajungem la sute de magazinele mic – decat o lant ca total wine cu 100 de magazine,- dar incercam si noi suntem destul de multumit cu cit vin vindem in zona New York/New Jersey
Philip Cox
[Raspunde]
newyorkescu Reply:
April 3rd, 2013 at 8:13 PM
@philip cox,
Multumesc pentru raspuns domnule Cox.
Locuind in New York, inveti sa nu fi rasist (asta in caz ca ai fi fost vreodata). Dumneavoastra m-ati inteles gresit cu privire la cumparatorii din Walmart. Stiti la fel de bine ca mine, poate chiar mai bine, ca sunt aummite popoare care au o “traditie” in consumatul vinului, si aici ma refer la francezi, spanioli, italieni, englezi, si de ce nu, romani. Eu cand am facut referire la cei ce frecventeaza acele magazine am facut-o strict vizavi de faptul ca nu sunt cu precadere bautori de vin, si nu ca as fi avut ceva cu dansii.
Eu cand am plecat din Romania industria vinului era in evul mediu si stiu ca acum cu fondurile de la Uniunea Europeana e una din domeniile care au luat un avant frumusel. Mi se pare trist ca noi ca tara nu existam in New York din punct de vedere al vinului. Nu stiu cati bani se investesc pentru promovarea lui aici, daca exista vreun interes in promovarea lui, dar este pacat fiindca New Yorkul este o piata imensa in domeniu si cu o strategie buna se pot face bani frumosi aici.
Unii, care au vrut, au putut sa o ia de la zero, si aici ma refer la vinurile austrice dupa scandalul cu dietil glicol din ’85 daca imi aduc aminte. Acum vinurile albe austrice se bat aproape de la egal la egal cu cele frantuzesti.
Mai recent observ promovarea agresiva a vinurilor portugheze, si nu ma refer la Porto aici. Acum ceva timp nu prea stiam nimic despre ele, dar acum beau in jur de doua sticle pe luna din vinurile lor. As bea mai multe, dar cand oferta e asa mare ca aici, curiozitatea ma impinge si spre alte meleaguri, din pacate nu cele natale, din motivele expuse mai sus.
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
April 3rd, 2013 at 11:27 PM
@newyorkescu, Din pacate asa cum spune si D-ul Cox mai jos filozofia noastra de business a fost gresita de la inceput. Nu avem producatori care sa furnizeze calitate la volume mari, cum cere o piata mare ca cea a SUA. Nici reforma agrara de dupa 89 nu nea ajutata pt. ca s-au faramitat suprafetele si producatorii care au de ex. 50 ha undeva nu le au intr-o singura parcele si raspandite in n locuri. De aici costuri mai mari de productie si vinuri mai scumpe, deci probleme de competitivitate. E de asemenea foarte greu sa faci o parcela mai mare pentru ca sunt multi proprietari cu suprafete mici…etc..
Recas ce mai poate face calitate pe volum mare, dar a pornit la drum stiind ce vrea. Restul sunt crame mici fara putere foarte mare la nivel cantitativ si implicit si financiar.
Si apoi promovarea pe piata SUA necesita sume enorme in conditile in care satul roman nu este dispus sa acorde fonduri, fiecare producator e cam pe cont propriu, sau se asociaza cu altii. Dar bugetele sunt mici si lucrurile se misca foarte greun in directia dorita…frustrat de greu, asa cum punctezi si tu.
Vinurile portugheze au un RPC foarte bun si in plus exista si producatori mari care pot livra calitate (Sogrape, Dao Sul, etc.)…
[Raspunde]
Nu am nici o indoiela ca Romania ar putea sa exporta mai mult vin in New York, dar am dubii foarte mare ca se va realiza prea curand.
In primul rand suprafata de vie si productie de strugurii aici sunt intre o scadere acentuat,- datorita politica de privatizare complet esuat in anii 90/2000- care a insemnat ca nimeni nu a investit in plantare de vie timp de cel putin 20 de ani. Acuma Romania este o tara care importa de vreau 4 ori mai mult vin decat exporta, si va fie mai rau pana e mai bine.
In al doilea rand, toata dezvoltare si progress care sa facut in industria de vin in Romania in ultimii 5-7 ani, sa intamplat aproape exclusive in firmele mici si medii- cu suprafete de vie de sub 50-60 hectare. Asta insemna pe o parte multe cramei noi cu productie modern si mult mai calitativ ca inainte,- dar pe o alta parte insemna o fragmentare al productie si costurile si preturile de vin foarte ridicat care nu au nici o sansa sa fie competitive cu cramele puternic si mare si efficient din tarile precum chile, spania, italia sau chiar america.
Noi am pornit pe o total alta pista cu o plantatie mare si efficient, si cu idea din start sa fim competitiv pe piata mondial,- dar din cit vad eu , restul industria de vin aici nu are acelasi idea, si cit timpul ca piata aici are o lipsa de vin nu cred ca situatie sa va schimba.
philip cox
[Raspunde]
din pacate, chiar acolo ne este locul. producatorii care accepta sa-si etaleze prdusele la cucurigu nu merita decat sa stea acolo. si sa se uite cu jale in jos, la ceilalti, care chiar vor sa faca business.
[Raspunde]
[…] ca e unul dintre cei mai mari producatori din Spania, va pot transmite ca la ultimul Prowein (unde noi am stat cocotati pe gard), Felix Solis (de fapt managerul de marketing si export, ca ei au asa ceva) se lauda in […]
[…] in lume!”. Dar atunci vin si eu si va intreb daca imaginea aia nu ar fi fost mai bine servita cu o participare decenta la Prowein decat cu un congres de socializare cu 400 de invitati la Casa Poporului (mie asa imi place sa ii […]
[…] cum preconiza si D-ul Cox in comentariile de la postarea cu participarea-catastrofa de la Prowein si la Vinexpo lucrurile au stat aproximativ la fel: licitatie (de fapt atribuire directa, sic!) […]
[…] va mai dau o veste “buna”, asa de inceput de an: (si) la Prowein-ul de anul acesta, o sa stam tot la etaj. Standul D01 din sala 06.1 (.1 inseamna la “galerie”). Se pare ca o sa ne ia ceva timp […]
[…] “performanta” de anul trecut puteti citi aici. E greu sa gasesti tara producatoare de vin care sa isi dea cu stangul in dreptul mai rau decat […]