Mar 18 2013

De ce e vinul scump in Romania? Din cauza…

Published by at 1:41 AM under Diverse,Marketing,Opinii

 

Astazi o sa deschid o mini serie de postari care trateaza mai in amanunt o problema spinoasa si de mare discordie intre consumatorii si productorii de vin (ambii “quality”) de pe la noi: Pretul. Probabil ca m-ati auzit pana acum afirmand sus si tare despre anumiti producatori de vin romanesc (majoritatea) cum ca ar avea vinuri prea scumpe pentru ceea ce ofera. Mai mult ca sigur unii ma detesta deja pentru obstinatia cu care repet asta.

 

Dar lucrurile nu stau intotdeauna chiar asa.  Nu este numai vina lor. Pentru ca la formarea  pretului final perceput consumatorului la raft, la pagina de web sau la restaurant isi aduc “contributia” o serie intreaga de „actori”. Care adesea prefera sa stea in umbra si sa isi frece mainile cand se gaseste vreunul dintre noi sa afirme ca nu stiu care producator are vinuri prea scumpe.

Ei participa implicit la fenomenul de crestere al pretului vinului, dar in final scapa basma curata pentru ca omul cand vede vinul scump (sau mai scump decat l-a luat ultima data) in mod invariabil citeste pe eticheta si injura pe cine e trecut acolo. Adica producatorul.

 

Ceea ce nu este tocmai corect. Dintre „actorii” amintiti mai sus si carora o sa le dedic cate un episod in parte in urmatoarele saptamani putem aminti:

Credit @www.kss.com.au -

Credit @www.kss.com.au –

 

  • Distribuitorii si comerciantii finali, cu amanuntul (online, magazine de specialitate, hypermarketuri, etc.)
  • Serviciile conexe profesionalizate si specializate pe segmentul vin (publicitate, PR, marketing, “organizari de evenimente”, etc.). De ei va fi greu sa scriu pentru ca in general cam lipsesc de pe la noi. La propriu si la figurat.
  •  Restaurantele si in general HORECA cu toata pleiada de “specialisti” aferenti
  • Statul cu tot aparatul sau de reglementare legislativa si de colectare de impozite si taxe. Plus organizatiile profesionale….

 

 

Astazi ne vom ocupa de segmentul comercial

  

Adica vajnicii speculanti cu vin. Valoarea lor adaugata la produsul vin este zero. Vorbesc de Romania si la modul general. Uneori este chiar sub zero, reusind performanta sa devalorizeze vinul, ca si produs, in fata clientului.

Ca sa elimin expozitiunile seci, sa vorbim pe niste cifre. Stimati consumatori, nu stiu daca stiti, dar daca nu stiti aflati de la mine ca vinurile pleaca de la crama mult mai ieftine decat le vedeti la raft, pe net sau pe nu stiu unde. Probabil ca asta presupuneati si D-voastra. Dar probabil ca nu presupuneti cu cat mai ieftin. Pai sa vedem asa:

  • Daca platiti cu 20% mai mult considerati-va fericit. Daca il luati la prima sau la doua mana.
  • Daca platiti cu 50 % mai mult considerati-va un om obisnuit (mai ales la importuri).
  • Daca platiti cu 100% mai mult (sau peste), va puteti considera deja jecmanit. Si in ipostaza aceasta va (ne) regasiti majoritatea.

                                                                                

Iar adaosurile de mai sus se practica pe linie, de la vinul cel mai ieftin la cramele cele mai prestigioase de pe la noi. O sa imi ziceti ca daca luati de pe online o sa fie mai ieftin. Stati linistiti, va dau acum exemplu de vin care pleca din crama cu 12-13 lei si se vinde pe unul din site de comert electronic cu vin de pe la noi care se bate cu caramida in piept ca are preturile cele mai mici din piata cu 28 lei. Peste 100 %, nu? De ce? Ca se poate…

Si situatia este aceeasi si la vinurile importate, nu numai la cele autohtone. Doar ca acolo mai intervine in lantul trofic care se hraneste din portofelul v(n)ostru si importatorul. Tot un fel de comerciant, dar mai smecher.

 

Toate aceste procente adaugate la pretul vinului pentru ce? Pentru nimic, cum spuneam mai sus. La noi, spre deosebire de ce se intampla afara, comerciantul aduce zero valoare adaugata vinului. Cu mici exceptii. Adica cei care de regula sunt tratati drept paria de catre “sistem” si arati cu degetul pentru ca dau preturile jos sau pentru ca se zbat sa ofere clientului un serviciu (si un produs) cat mai corect.

Toate aceste procente va sunt percepute pentru efortul de a muta o sticla de vin de la producator la “muflon”. (sau fazan sau ghertoi sau consumator sau cum vreti sa ii ziceti).

 

Culmea, dupa toate aceste demersuri de acaparare a profitului apar tot din partea lor  lamentari gingas-reflexive de genul: ”Vaaaaiiii….consumatorul roman nu stie ce e ala vin de calitate! Nu e educat si nu stie ce sa cumpere, ne chinuim rau cu el….Vaaaai!!!  Sa isi faca blogerii de vin datoria si sa il educe…”

 

Sa educam noi publicul ca sa ce? Sa bea vin de calitate? Pai din banii aia incasati din marjele respective, ce-ar fi sa mai faceti si niste educatie consumatorului? Daca vreti sa (va) dezvoltati piata… Sau asteptati la noi sa va facem noi treaba gratis?

 

Poate ca sunteti obisnuiti cu “mocaciuni” de la producatori (al doilea actor pe care aruncati vina ca nu educa publicul, de parca ar fi treaba lui sa o faca), dar, cel putin in cazul meu, nu s-a intalnit desteptul cu prostul.  Educatia consumatorului de vin este in principal treaba comerciantului. Cu sprijinul partial al producatorlui.  Da, da…chiar daca nu va place ce auziti, asa e. Ca din educatia asta profita in primul rand comerciantul care vinde mai mult si mai scump.

Producatorul nu are contact direct la consumatorul final ca sa il educe si nici nu are timp sa il caute pe Gigel prin carciumi sau prin piata sa ii explice ce si cum e cu sticla aia de vin pe care vrea el o sa cumpere. Treaba lui e sa produca vin. Si eventual sa asiste comerciantul si reteaua de distributie in efortul asta de educare.

 

Ce ar trebui sa spunem noi bloggerii: cumparati vin romanesc ca e ieftin si bun? Cand eu stiu clar ca nu e indeajuns de ieftin pe cat de bun e?  Eu personal nu as face chestia asta nici daca m-ati plati. Ce rost ar avea? Daca vreau sa mint frumos (si pe bani) publicul, mi-as alege probabil un domeniu mai profitabil. Pentru ca nu m-am apucat de facut blog de vin ca nu aveam ce pune pe masa. Sau ce bea…

 

Credit @bloodredpencil.blogspot.com

Credit @bloodredpencil.blogspot.com

Ca sa nu mai vorbesc de atitudinile comerciantilor cand ii tragi de maneca cu texte de genul: ”dincolo e mai ieftin”, “e cam scump pentru ce ofera”, “te-ai cam lacomit la pret” “pot sa il iau de afara si ma duce mai ieftin cu transport cu tot”. Acestea fac parte din categoria “Pupaza din Tei” a lui Creanga: “Bah, tu vrei sa cumperi sau doar te bagi in seama? Ia vezi de treaba ta ca spurci iarmarocul… Facem si noi un geseft aici si te bagi tu repede gura bogata sa sperii fazanu’…”

 

 

Dar haideti sa imi mai fac (inca o data) datoria si sa educ publicul. Asa cum cred eu ca trebuie educat:

 

Pai stimabililor, nu stiu daca ati aflat ca la noi salariul mediu se invarte pe la 400 de €. Si gratie abilitatilor D-voastra comerciale nebanuite avem vinuri mai scumpe decat in afara (chiar si unele romanesti). De unde vreti sa se educe consumatorul roman la preturile asta? Care om intreg la cap, cu copii, rate la banca, etc.. da peste 50 de lei pe o sticla de vin? Ce zic eu 50…20 de lei. Si consumatorul ala needucat are paradoxal aceleasi probleme ca toata lumea. Adica, enumerand aleator si usor repetitiv: copii, rate, sotie, amanta, concedii, serviciu, purcel, catel, taxe, impozite, Romania, etc. De ce v-ar baga el marjele alea de 30-50-100% in buzunar?

 

Doar pentru ca il considerati mai prost si va chinuiti pe peste tot sa tineti preturile sus in piata? Omorati o piata tinand-o pe volume mici si cu marje de profit mari. Piata vinului nu e piata de lux, e piata de volum. Producatorii or sa isi dea primii seama de asta cand or vedea ca nu pot sa isi “impinga” cantitatile din ce in ce mai mari de vinuri in piata la preturile actuale.

 

 Daca vreti sa o tineti asa o sa sacrificati si viitorul consumatorului  caruia la un moment i se va face lehamite sa se “educe” la preturile astea. O sa va dea un “Hai sictir cu vinurile voastre scumpe” si o sa  bea bere de banii aia.  

 

Educatia lui nu inseamna huzurul industriei si al comerciantului, iar el percepe, chiar si involuntar, acest lucru. Ca mai gasiti snobi care sa va dea bani gramada pe vinuri; oh da, exista, dar ei nu sunt viitorul. Viitorul sunt clientii fideli care va cumpara in mod constant vinurile pentru ca le plac, si le pot permite si in plus le convine cum ii tratati si nu se simt jecmaniti. Nu tepele date snobilor pe la degustari si licitatii.

 

Credit @ sommelierdan.blogspot.com

Credit @ sommelierdan.blogspot.com

 Si apoi omorati si industria si implicit va omorati business-ul pentru ca producatorii nu or sa vanda sau or sa vanda putin. Intr-un final sumbru, vor incepe sa aiba probleme sau chiar sa dea faliment. Si D-voastra o sa va uitati in lungul strazii dupa vin. Ca nu mai vine… Asta daca nu va apucati sa vi-l faceti singuri ca sa vedeti ca nu e asa usor si nu se face din gura sau din pix cu + 30% la lista de preturi.

 

La ora actuala comertul cu vin (de calitate) romanesc traieste o paradigma interesanta: o piata marcata de volume mici si adaosuri cat mai mari, mentinute printr-un soi de „omerta” intre comercianti. Care da jos 2-3 lei la pretul de ‘linie” este chemat la raport de ceilalti sau chiar de producatori. Acestia din urma bineinteles cu mana fortata tot de comercianti si distribuitori cu pretexte de genul: ”pai nu mai iau bah, ca da ala ieftin si nu imi convine sa dau doar cu 20%. Eu vreau minim 50% cum am vandut pana acu, ca am taxe, rate si familie de hranit”

 

Pentru volumele astea mai mici (vorbesc pe piata de vin quality) este de vina bineinteles consumatorul prost, sarac si needucat, care vrea “mocaciune” si in nici un caz comerciantul destept, orientat si lacom care isi pune adaosuri cat mai mari la vinuri si incearca sa jupoaie cat poate dupa spatele clientului, pe principiul: “fiecare sticla vanduta este un tun bine dat; l-am facut pe prost” .

 

Daca vreti asa adaosuri mari, poate v-ati nimerit gresit vocatia…Cine doreste peste 100% sa se apuce de droguri si jocuri de noroc. Acolo marje si adaosuri de 100% sunt normale, chiar mici. Deh, industrii de vicii…

 

Si la urma, ca bomboana pe coliva (sau cireasa pe tort) se aude in mod invariabil corul patetic si penibil de lamentari tipic romanesti (de fapt tipic turco-greco-fanariote-evreiesti) venite din parte unor personaje care se dau jos din BMW:

  • ce greu e,
  • ce greu ne descurcam,
  • nu se vinde,
  • ce ieftin dam, de abia iesim pe 0,
  • vine statul si ne ia tot,
  • trebuie sa platim salarii la nenorocitii aia de angajati care nu fac nimic,
  • de abia traim de pe o zi pe alta,
  • trebuia sa inchidem de mult, dar facem asta din pasiune si dragsote pentru vin (sanchi!),etc…etc…

 

La asta de la urma va dau dreptate totusi…o faceti din pasiune. Pasiunea pentru banii facuti usor si din pix.…:D

Prin anii 90 „pasiunea” asta avea un nume: i se spunea bisnita. Si nu confundati termenul bisnita cu termenul „comert”. La noi nu exista comert cu vin …. civilizat. Inca…

 

45 responses so far

45 Responses to “De ce e vinul scump in Romania? Din cauza…”

  1. krison 18 Mar 2013 at 10:50 AM

    Foarte bine scris..
    Poate vor fi unii “comercianti” care vor citi , si vor pricepe ceva ..desi ma indoiesc .

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @kris, Stai linstit…la noi lumea merge “pe burta” si pe principiul “nu e vorba de mine, e ala de peste strada”.

    [Raspunde]

  2. Daniel Baditoiuon 18 Mar 2013 at 12:05 PM

    Un articol scris din suflet. Un suflet amarat, care a “vazut” multe si a rabufnit la un moment dat: “gata, ajunge… cineva trebuie sa spuna lucrurilor pe nume”. Din pacate, nu se va schimba nimic. In Romania, comertul se bazeaza pe principiul “cum pot sa-l jermanesc eu mai bine pe furnizor sau pe client”. Nu exista relatii comerciale bazate pe parteneriat, respect, incredere. Cel putin nu in domeniul alimentatiei si bauturilor.

    Preturile mici la alimente duc la scaderea calitatii produselor comercializate de se ajunge sa se utilizeze numai chimicale (nimic natural). Oamenii de rand (cei de care aminteai mai sus, cu catei, purcei, rate, impozite, etc) nu au incotro si cumpara acele produse ieftine, nestiind ce mananca/beau (nici nu au incotro).

    Marjele mari au in spate costuri, insa costurile alea sunt uneori umflate tocmai ca sa se ridice la nivelor marjelor iar impozitul pe profit sa fie cat mai mic la final. In Romania nu am auzit pe nimeni ca doreste sa investeasca in ceva pentru a scoate bani peste 10-15 ani. Nu. El vrea bani acum si multi, indiferent de principii, valori, sau conduita. Daca vorbesti unor manageri de top despre etica in afaceri iti spun ca esti fraier si ca: “nu te vei descurca in viata”.

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Daniel Baditoiu, Perfect de acord.
    Din acest cerc vicios vom iesi foarte greu si intr-un orizont de timp indelungat. Mult mai mult decat cei 20 prezisi de Brucan la un moment dat…
    Si vom iesi numai prin “emanciparea” (educarea) consumatorului. Pentru ca “industria” nu are nici un interes sa se schimbe sau macar sa ajute la acest proces de educare. Problema in cazul majoritatii lor sunt “tunurile” cotidiene si ce o sa mai faca (vanda) maine, nu ce o sa se intample peste 2-3 ani…

    Eu personal astept cu interes sa contam ca si piata de consum pentru cei de afara…vorbesc de capitolul vin. Atunci probabil ne vor “conoliza” ei si lucrurile se vor mai ‘aseza” pentru consumator.

    Exact cum a fost in retailul mare… Acum ne plangem ca ne-au cotropit marile lanturi de hypermarketuri. Dar nu ne aducem aminte cum ne jecmanea buticarul de la coltul blocului, devenit peste noapte victima neajutorata sistemului capitalist..:D De fapt a propriei lacomii si a adaosurilor nesimtite..

    [Raspunde]

  3. cipon 18 Mar 2013 at 1:54 PM

    Nu cred ca discutia trebuie mutata neaparat in domeniul moralitatii. Pina la urma responsabilitatea managementului este sa realizeze profitul maxim posibil in conditiile date. Daca intermediarii ar micsora profiturile fara sa fie fortati de conditii economice, doar din considerente “morale”, ar fi in culpa in fata actionariatului.

    Vina este al celorlalti actori (producatori, clienti finali, etc) ca nu folosesc pirghiile aflate la dispozitia lor pentru a forta reducerea marjelor de profit ale intermediarilor.

    Din acest unghi, asta inseamna “a educa piata”.

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @cip, Departe de mine gandul sa acuz pe cineva ca face profit sau ca profita de o conjunctura de piata favorabila.
    Sa zicem ca deplang o stare de fapt si o anumit fariseism in abordarile lor. Si inca ceva: lipsa de perspectiva pe termen lung si modul de a face afaceri.
    In economiile mature agentii economici sacrifica profitul si marjele imediate pentru o crestere sustenabila in viitor si o consolidare a pozitiei de piata.
    Si actionarii inteleg asta..:D

    [Raspunde]

    Iancu Alexandru Reply:

    @Dan Micuda, Stimate domnule Micuda,
    Unde ati intalnit dumneavoastra asa ceva? este fals sa propagati informatii de acest gen..toata lumea, dar absolut toata, peste tot nu sacrifica nimic, orice reducere este indusa prin scaderi de costuri, intr-un fel sau altul, iar marjele nu se micsoreaza niciodata…sunt multinationale, dau exemplul binecunoscutei Tetrapack din Suedia, care are marje pentru ambalajele alimentare de peste 500% si nici macar nu le trece prin cap sa le micsoreze …ba mai mult au planificate cresteri anualte…ce e drept e ca aceste cresteri nu mai sunt asa de mari ca in trecut, dar ele nu scad cu cresc, chiar daca cu 1,5% anual.De aici e lupta dura cu tot felul de tipuri de taxe/adaosuri sau cum vreit sa le spuneti, care le mentin marjele intacte si cu usoare cresteri care sunt cheltuite in cercetare, in marketing, pentru a le aduce banii inapoi…un alt caz, cel din industria salamurilor…poate stiti ca pe eticheta salamurilor de orice fel este mentionat procentul de proteina din salamul respectiv, adica proteina bruta (PB). In acelsai timp, in aceste salamuri se introduce colagen din piele de vita, granulata (tocata) in functie de tipul salamului mai marunt sau mai grosier. Acest colagen este o proteina…deci intra in categoria proteinelor deci creste PB-ul produsului, dar inlocuieste carnea cu procentul cu care participa in acel produs. Diferenta de pret dintre colagen si carne se cheama marja…de criza…iar treaba cu actionarii e o poveste de adormit copiii…si apropo de copii..nu le mai cumparati lapte UHT…e diferit de apa doar prin culoare si pret

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Iancu Alexandru, Sunt de acord ca exista sectoare de “food” in care marjele producatorilor sunt mari si duc toti o lupta surda sa le conserve in detrimentul consumatorului. Eu vorbeam aici strict de sectorul vin…unde piata romaneasca e usor atipica fata de ce se intampla “afara”.

    [Raspunde]

  4. Razvan Avramon 18 Mar 2013 at 4:38 PM

    Cum vad ca nu a comentat inca nici un comerciant sau importator am s-o fac eu (in aceasta dubla calitate). Pe de o parte, sunt de acord cu marea majoritate a observatiilor tale, dar iti recomand totusi sa te feresti de generalizari cu orice pret. Pe de alta parte, vreau sa-ti propun un exercitiu de imaginatie, apropo de sintagma “bani facuti din pix”: care ar fi reactia ta, daca ai fi comerciant de vin si ai afla ca o buna parte din cramele romanesti importante au crescut preturile de lista, brusc, de la 1 martie sa zicem, cu valori cuprinse intre 10% si 30%? Pentru a inlatura orice dubiu mentionez ca nu e o situatie ipotetica ci una reala, care s-a intamplat deja. Sunt curios, tu ce ai face?

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Razvan Avram,Salut Razvan…multumesc de Feedback
    Eu m-am ferit cat am putut de generalizari…chiar am folosit in text sintagme de genul “in mare parte”, “cu mici exceptii”, “majoritatea”. Pana la urma generalizarea vine si in mod inconstient din faptul ca asta este “feeling”-ul in piata si in 90% cazuri asta se intampla.

    Partea cu cresterile de preturi de la producatori trebuia sa o intuiti, numai si pe baza faptului ca vinul a crescut ca pret si pe pietele din afara. De unde vine marea cantitate de “plonk” imbuteliata la noi. E un tend general si ai nostri profita de el…o conjunctura de piata.
    Si apoi cresterile astea sunt si efectul pervers al marjelor comerciale mari. Hai sa iti zic ce mi-a zis un producator: “pai ai vazut cu cat dau astia vinul meu? De ce sa nu cresc pretul? Sa il las pe intermediar sa isi traga si eu sa muncesc? Ce face el de banii aia?” Oamenii au vazut preturile din piata si mi se pare normal sa vrea mai mult. Pana la urma ei produc si ei decid cu cat vand.

    Acum comerciantul este intr-adevar pus al zid, dar nu fara sa aiba partea lui de vina. Stii cum e: ii arata producatorului ca poate sa puna 50% la vinurile lui si apoi se mira ca i le scumpeste cu prima ocazie.

    Ce as face eu? Sunt trei variante, excluzand-o pe cea dramatica (ca as inchide afacerea):

    1. cea mai simpla si cea care se va adopta pe scara larga: voi scumpi vinurile in consecinta cu aceleasi procente. Se va vinde mai putin, se vor chinui toti, asta e…

    2. cea inteligenta: voi scumpi vinurile in mica masura sau chiar deloc in unele cazuri,acoperind din marja mea scumpirea respectiva, atunci cand se poate si consider ca se merita. Bine daca am si marja generoasasa acopar. Daca nu am, inseamna ca am preturi ok si aplic politica de la punctul unu.

    3. delistez producatori.Si mai ales pe cei care consider eu ca au preturi prea mari in raport cu ceea ce ofera. Ce ofera vinurile nu producatorii, mare atentie… Este cea mai eficienta modalitate de sanctionare a unor astfel de practici.

    [Raspunde]

    Iancu Alexandru Reply:

    @Dan Micuda, Domnule Micuda,
    Si daca veti descoperi ca producatorul nu creste pretul dar umbla la calitate…despre melasa folosita in vinificatei ati auzit?…toamna e intotdeauna criza de melasa pentru ca o cumpara producatorii de vinuri…si nu cei mici :-)…de exemplu cei de la Ostrov, au un sort de vin de masa la cutie de 5 litri, care pana nu de mult era peste calitatea celui italian. Numai ca, de ceva vreme, acest vin nu mai este ce a fost…au schimbat punga de stocare dar au schimbat si vinul…ceva nu mai e cum a fost…iar pretul a crescut de la 28 de lei/5 litri la 30 de lei…QED…ma refer la chestiunea cu marjele…si aici nu mai are comerciantul nici o vina…

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Iancu Alexandru, Asta cu zaharul si melasa este penurie in toate zonele viticole in preajma recoltei.

    Din ce stiu Ostrov da foarte mult vin vrac altora si e posibil sa mai “traga” de el..:D
    Nu am spus niciunde ca producatorii ar fi niste sfinti. Ba din contra, am o groaza de postari referitoare si la ei…

    [Raspunde]

  5. Marcel SIMOTAon 19 Mar 2013 at 12:01 AM

    Mare dezamagire acest articol. Un cumul de afirmatii acuzatoare plasate aproape exclusiv in zona teoreticului. Concreta este numai punerea la zid a comerciantilor.

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Marcel SIMOTA, 😀 Stati linistit nu se referea la D-voastra, care de altfel faceti parte dintre magazinele cu adaosuri de bun simt de pe piata. Putine insa…:D
    Va puteti supara pe mine, insa va place sau nu, cam asta este stadiul comertului cu vin la ora actuala.
    Din perspectiva consumatorului…Unul mai initiat sa zicem.
    Sunt sigur ca exista si argumente ale comerciantilor, asa cum exista si ale producatorilor. Stiti cum e, toata lumea crede ca adevarul este numai de partea sa, el este o victima si problemele sunt doar in curtea celuilalt.
    Dar revin, nu e cazul D-voastra. Desi cred ca sunteti constient de multe dintre cele expuse mai sus. Ar fi imposibil sa nu fiti…

    [Raspunde]

    Iancu Alexandru Reply:

    @Marcel SIMOTA, corect…si toate din lipsa informatiilor reale

    [Raspunde]

  6. Marcel SIMOTAon 19 Mar 2013 at 12:40 AM

    Eu nu ma pot referi la argumentele comerciantului, personal m-as considera patetic in aceasta ipostaza. Sunt convins ca adevarul este mai putin vizibil din afara sistemului. Corect mi s-ar parea totusi ca, la o viitoare postare pe acest subiect, sa faceti si analize de caz explicite.

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Marcel SIMOTA, Din punctul D-voastra de vedere probabil ca ar fi mai bine daca as da exemple concrete. Adevarul sunt convins ca este acelasi ca in orice sistem comercial: o lupta surda intre comercianti si producatori…din care adesea cel mai mult are de pierdut consumatorul. Asa pentru a impaca interesele celor doua tabere…
    Rostul postului de fata este sa traga un semnal de alarma , nu sa dea exemple de “asa nu”…oricum sunt destule si clientii le percep singuri, nu trebuie sa le mai dau eu.
    In plus imi place sa discut atitudini, nu oameni sau cazuri concrete. Nu sunt organism de reglementare si control ca sa trag pe cineva de urechi si sa ii dau exemplu. Fiecare face pana la urma cum il taie capul …eu doar va spun cum se vede din partea cealalta, a consumautorului. Iar feedback=ul primit imi spune ca nu sunt singurul care simte asa…

    Exemple puteti sa da-ti si D-voastra pentru ca sunteti din interiorul sistemului si cred ca va stiti concurenta mult mai bine ca mine. Pe de alta parte nu cred ca o veti face, asa ca de ce as face-o eu?
    Sunt curios totusi ce credeti ca ar fi trebuit sa scriu drept exemplu? Ca magazinul x ia vinul cu y lei si il da cu z lei mai mult fara sa faca nimic sa promoveze vinul? Pai sunt n+1 exemple de genul acesta, nu conteaza care, conteaza ca e o filozofie de business la noi chestia asta…

    [Raspunde]

  7. Marcel SIMOTAon 19 Mar 2013 at 10:28 AM

    Am recitit ultimele fraze din articolul dumneavoastra si mi-am dat seama ca interventiile mele n-au nici un rost. Concluziile din final sunt irevocabile si dialogul dintre noi nu va schinba ceva.
    Am sperat mereu ca vinul poate fi puntea, cel putin catre pozitivitate. Inca mai sper.

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Marcel SIMOTA, Aveti dreptate, catre pozitivitate, dar pozitivitate nu cred ca insemana acelasi lucru pentru consumatori si pentur industrie. Cel putin nu in conditiile actuale…
    Oricum asta este parerea mea la ora actuala, ceea ce avem noi este bisnita cu vin, nu comert…
    Daca nu ma credeti pe mine si probabil considerati ca sunt rau intentionat (desi nu vad din ce motive as fi), ne putem uita care este respectul fata de consumatorul de vin si cum este tratat acesta pe pietele “mature”. Faptul ca ne facem ca nu vedem (sau ca ploua) nu inseamna ca problemele nu exista…eu doar am enuntat cateva si mi-am exprimat un punct de vedere personal, impartasit se pare si de altii. Fapt care ma face sa ma gandesc ca nu sunt tocmai deplasat in cele firmte mai sus…

    Dar inca o data, discutia nu se refera la D-voastra, asta ca sa dau si un exemplu. Dar daca tot mi-ati spus ca sunteti dezamagit si mi-ati comentat postul, a trebuit sa va raspund si sa imi sustin argumentele….
    Tocmai din aceasta cauza, veti gasi in mine un partener de dialog intotdeauna, chiar daca opiniile noastre s-ar putea sa fie divergente pe anumite subiecte.

    [Raspunde]

  8. Danielon 19 Mar 2013 at 11:57 AM

    Scuzati-ma ca ma bag in discutie (doar) de pe pozitia consumatorului. Ar fi bine, cred, ca acest intreg lant format din producator-comerciant-consumator sa caute exemple si experiente pozitive in acest sens, din alte tari. Eu va pot da exemplul Spaniei, probabil tara cu cea mai buna relatie calitate-pret pe piata interna a vinurilor. Atentie! Am zis pe piata interna din Spania, nu m-am referit la preturile la care ajung vinurile spaniole in Romania. Cum fac astia de sunt capabili sa scoata pe piata o sticla de Crianza de Ribera del Duero la preturi care pleaca de la 3 € si nu ajunge sa depaseasca 6-7€ (un Protos, spre exemplu)? Daca doriti, Dle Micuda, va pot trimite o lista cu preturi de vinuri spaniole pe care obisnuiesc sa le cumpar (vin “joven”, crianza si reserva). Ca sa aveti o ideie – o sticla de Pesquera (D.O Ribera del Duero) e cam la 14-15€… Interesanta este si o D.O. mai putin cunoscuta, Cariñena, din Aragón, care in ultimul deceniu a invatat de la vecinii francezi cam cum se face un vin decent si care oferteaza inclusiv vinuri reserva 2008-2009 la 3€, si va asigur ca sunt vinuri care nici nu se compara cu ce am probat eu in 2011, cand am fost in tara in vacanta. Ne dam seama cu totii ca nici spaniolii (producatorii si comerciantii, adica) nu sunt prosti si ca si ei fac ce fac pentru a castiga bani. Cum o fac, insa, pentru ca preturile sa fie cele care sunt? Nu stiu, dar asociatiile de producatori si comercianti din Romania cred ca s-ar putea pune in legatura cu cei de-aici si ar putea afla “secretul”. Alta chestie e sa-l si aplice… O zi buna si multumesc pentru ca ati dat glas a ceea ce eu gandeam de catva timp.

    P.S. Am uitat sa va spun ca preturile astea de care v-am scris sunt cele din rafturile magazinelor din Canarias, regiune aflata la o mie si ceva de km de Peninsula, adica includ si transportul (echivalent exportului intr-o tara destul de indepartata).

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Daniel, Multumesc pentru feedback…ma bucur ca vine din partea altcuiva, pentru ca daca as fi spus eu chestiile astea as fi fost acuzat de nestiinta, rautate, lipsa de patriotism, etc….
    Dar asa este, Spania are vinuri cu raport pret-calitate care dau clasa vinurilor de la noi. De ce nu se paote si la noi? Pentru ca se poate mai prost si mai scump…si nimeni din piata nu are de gand sa deschida ochii consumatorului despre chestia asta.
    Sa stiti ca “ai nostri” stiu chestiile astea…doar ca nu le aplica. Tuturor le convine situatia actuala si cand cineva fluiera in biserica (de obicei bloggeri de vin, dar din ce in ce mai putin si ei) toti sar sa le astupe gura cu explicatii elucubrante si complexe. Sau intr-un final se ajunge la acuze si uneori amenintari (nu este cazul meu).

    Vedeti altcumva se vede cand vine cineva dintr-o tara normala, cu vinuri normale, la preturi normale. Chiar daca e roman, cu tot patriotismul si dragostea de tara, isi da seama imediat ca la noi e o problema…
    Inca o data multumesc pentru feedback!

    [Raspunde]

  9. […] un caz clasic de comerciant lacom care profita de o conjunctura de piata.  Adica despre ce vorbeam aici. Deh asa e la noi, daca nu te arde producatorul, te arde comerciantul. De obicei te ard […]

  10. biavucon 08 Apr 2013 at 12:58 PM

    Excelenta postarea D-le Micuda!

    Dar ce sa ma fac cand un vin pleaca la 21 lei (livrat la usa HORECA) si-l vad cu 80 lei ?! Mai vorbim noi de rulaj? (pret la restaurant nu la magazin de vinuri). Mai vorbim noi de business-plan? Hai sa ne uitam si-n ochii producatorului. Nu vorbesc de restul :comision distribuitor, transport, agent,”listare”, ….Vedem ca atingem pragul critic de 40-45% din pretul ex-work. Deci vorbim de un pret final de aproape 8 ori mai mare. 🙂 Si atunci ce fac horecarii in plina criza. Ca nu prea mai sunt clienti. La noi la Constanta, poate in alta parte e plin … Pai ce sa faca …inchid. In fiecare luni cand am sedinta cu agentii mei aflam lista neagra cu restaurantele care inchid. Si care au avut constant o politica conservatoare (vinurile care merg ma-ntelegi) sau (nu-i momentul pentru experimente) si o politica de pret prohibitiva. Adica o sticla de vin sub 50 lei (te rog frumos!) jigneste ospatarul care sta cu ochii in soare in asteptarea clientului de bani gata. Acum s-a umplut si de sommelieri (excelenta miscare) daca ar fi insotita si de o politica de transformare a vinului dintr-un produs de lux intr-un produs accesibil .
    Cu deosebita stima,
    Octavian Vucmanovici

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    Aveti dreptate. Oricum celor din HORECA trebuie sa le dedic un post separat….:)

    [Raspunde]

  11. burebistaon 06 May 2013 at 6:41 PM

    o sa ma bag si eu , cum se spune .sa ma iertati daca spun ceva ce nu se cuvine . e adevarat , in spania , vinurile spaniole au cel mai bun raport calitate-pret . eu am baut vin de 3 euro adus din spania mai bun decat multe vinuri romanesti de 7- 8 euro . asta pe de o parte .pe de alta parte producatorii romani nu prea stiu sa faca vin . putini sunt cei care se incadreaza in “trendul” actual .ei baga la invechit vinuri subtiri si ieftine pentru ca apoi sa scrie cu mandrie pe eticheta ca a stat nu stiu cat la butoi. e adevarat ca au venit si niste investitori din vestul europei dar din cate am observat , ei dau ce e mai bun la export , ca pe vremea lui impuscatu . iar eu am trecut pe vinuri din lumea noua : chile , argentina , africa de sud . culmea e ca ei le exporta in tari unde se vand mai ieftin decat s-ar vinde in romania . nu vreau sa spun numele unui astfel de producator , care vinde si in romania unele vinuri cu aceeasi denumire . aveam mare incredere in el . pana ieri , in ziua de pasti , cand m-am laudat ca am un shiraz bun pentru musafiri si in sticle s-a dovedit a fi altceva . dupa parerea mea umila cred ca era feteasca neagra . bine , vinul nu era rau , dar asa ceva este socant .mai ales la pretul platit pentru acest vin . nu spun pretul ca sa nu radeti prea mult . durerea mare e ca acesti investitori vin in romania si in loc sa schimbe ceva in bine sfarsesc prin a se alinia la ” regulile ” producatorilor romani . cred ca si marile lanturi de magazine au o vina . contributia comerciantului din romania la valoarea vinului nu este 0 . de multe ori lacomia lor face ca vinul sa se strice in raft sau depozit (pentru ca unii cumpara mai mult , ca sa fie mai ieftin probabil , si il tin in depozit ). deci contributia lor este pe minus , ca sa zic asa . eu nu cumpar vin decat din hypermarket sau locuri sigure , in orice caz nu de la coltul strazii , si tot am luat vinuri stricate . si nu putine . totusi , nu pot sa evit sa mai iau de la producatorul x sau y , pentru ca poate nu sunt ei vinovati . cred ca ai dreptate spunand ca in romania se mizeaza pe volume mici si adaosuri mari .cred ca este strategia fricosilor : daca nu-ti iese , cel putin nu se pierd bani multi . in romania se mizeaza si pe volume mari si preturi mici , dar aceste “vinuri” sunt departe de ce ar trebui sa fie . apoi mai e o politica ciudata de preturi , care variaza semnificativ pe parcursul unui an la acelasi vin , fara legatura cu sarbatori sau altceva .vinul poate sa coste 2 luni 42 de lei apoi o luna 34 de lei apoi alte 2 luini 38 apoi alte cateva luni 30 de lei . apoi daca vinul a stat prea mult in raft scade brusc la 27 de lei ca sa scape de el . atunci e probabil momentul cand incepe sa se defecteze . la hypermarketul de unde cumpar eu exista vin care sta in raft de 2 ani si cred ca mai sta inca 2 si nu se vinde . e un vin din care s-su imbuteliat doar 10.000 de sticle si trebuia sa se vanda pana acum .nu s-a vandut nici la reducere de pret .si mai sunt si altele . o alta problema serioasa este aceea ca in romania se importa vinuri din franta ,sau italia , sau spania dar si din alte tari vinuri care au stat in raft cat au stat prin tarile unde au fost produse apoi vin in romania cu preturi mici 15-20 de lei .acestea fac concurenta vinurilor romanesti , pentru ca sunt multi cei pentru care conteaza doar pretul . am luat si eu o data unul spaniol la 22 de lei si era posirca . pe spate se distingea greu ceva gen : cosecha 2009 . asta inseamna din cate stiu eu recolta din 2009 . si eu l-am luat in 2012 . deci era cam trecut pentru ca era un tempranillo . si sunt multe vinuri trecute aduse in romania , ca la lada de gunoi . sunt multe de spus aici . dar atat astazi .HRISTOS A INVIAT !

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @burebista, De acord cu cele de mai sus…la noi trebuie sa fii extrem de documentat ca si consumator de vin ca sa poti fenta multitudinea de capcane pe care ti le intind producatorii, comerciantii, importatorii, etc..etc…
    Ar fi bine daca ne-ai spune si numele producatorului in cauza, sa nu mai dezamageasca si pe altii..:D

    [Raspunde]

  12. burebistaon 07 May 2013 at 2:32 PM

    cu parere de rau o spun :este crama recas .am notat numarul lotului :13017 ora 11:41 . deci era syrah cocosul . adica trebuia sa fie . am luat 2 sticle din 2012 si una din 2011 . in sticla din 2011 care era lot 12170 sau 12171 era intr- adevar shiraz . dar pe aia am desfacut-o de florii . din acest lot am mai cumparat mai multe sticle si era foarte bun . iar cand pretul a scazut sub 24 de lei era un raport calitate -pret bun spre foarte bun . spun cu parere de rau pentru ca cei de la recas m-au mai dezamagit o data cand au inlocuit gama castle rock si se pare si gama v-legend cu castel huniade , care dupa parerea mea este doar o umbra palida a celor doua .merge la 12- 13 lei cat a costat la inceput . deci la vinuri rosii cel putin cam tot ce vinde crama recas in romania este i.g. , adica vin cu indicatie geografica . la vinuri albe feteasca regala este doc-cmd , si e si buna la pretul ei , cam 15 lei . castle rock , cel putin , era d.o.c.-c.m.d. acum doar gama la putere este d.o.c. -c.m.d. sau d.o.c.-c.t. .si e ceva diferenta intre i.g. si d.o.c. , nu numai la denumire , si la calitate . dar la 42 de lei sticla gama la putere se vinde greu . si le-am cumparat ( cele 3 sticle ) de la un magazin crama recas .e ar mai fi si cuvee uberland la 85 de lei sticla . acuma , nu cred ca vor mai gresi si a doua oara . dar va trece ceva timp pana voi mai cumpara syrah cocosul .mai la toamna .totusi , ca sa fiu corect , altceva nu le pot reprosa . daca veti accesa site-ul lor pe net ” cramele recas/recas winery “, dar chiar pe pagina asta sa intrati , la sectiunea deutsch , veti vedea ca au o oferta bogata , care insa cred ca este comercializata in germania .mai au si oferta in engleza , cu vinuri comercializate in marea britanie si sua .in germania magazinul online LAUTARUL se ocupa de distributia vinurilor de recas .cel putin asa am inteles eu .comparati preturile cu cele din romania si cred ca veti trage o concluzie amara : nemtii beau vinurile bune de recas . sau poate ca sunt romani care au emigrat in germania . nu stiu exact care este adevarul , ar trebui sa merg in germania si sa cumpar vinurile respective ca sa ma conving . uite chiar acum am intrat pe site la magazinul lautarul si o sticla de cabernet LA PUTERE costa 6 euro . si dedesubt scrie : inclusiv t.v.a plus transport . si transportul costa mult mai putin decat in romania . cercetati si veti afla poate intelegeti mai mult decat mine . eu am vrut sa cumpar si un cabernet la putere din 2011 dar era imbuteliat in 2012 prin februarie deci cu mai mult de un an si 2 luni in urma si nu am vrut sa risc sa dau 10 euro pe un vin defect . pentru ca doamna care vinde la magazinul crama recas , primavara cand vine caldura , nu deschide aerul conditionat ci deschide usa , probabil sa vina aer de afara .ea crede ca un vin mai vechi este mai bun indiferent de conditiile de pastrare . cel putin asa mi-a spus odata despre un vin din 2009 , ca e mai bun decat cel din 2010 , pentru ca e mai vechi .nu intelegea ca vinul nu e o marfa oarecare , si trebuie pastrat in anumite conditii .hai ca iar am tocit tastatura . cam asta este .

    [Raspunde]

  13. burebistaon 08 May 2013 at 6:23 PM

    episodul 3 : in a doua zi de pasti m-am dus iar la magazinul crama recas in cauza ca sa ma conving ca nu am facut vreo eroare . si am descoperit cred ceea ce s-a intamplat in realitate . odata cu productia anului 2012 nu se mai produce cupajul merlot-feteasca neagra din gama castel huniade . acum exista feteasca neagra castel huniade , sec la vreo 13 % alcool si merlot demisec castel huniade la vreo 14.5 % alcool . in raft exista feteasca neagra 2012 castel huniade lot 13017 ora 01:11 , deci imbuteliat in aceeasi zi cu syrah cocosul 2012 , care a fost imbuteliat la ora 11:41 (sticlele luate de mine ). de aceea cred ca s-a produs incurcatura . pe urma am gasit pe raft cabernet sauvignon huniade din 2011 imbuteliat prin decembrie 2012 – lot 12342 ora 13:46 . am luat o sticla cu speranta ca daca a stat atata in crama la invechit (un an si ceva ) ar putea fi mai bun . nu este , doar alcoolul mare se simte , 14.5 % si atat . nu prea are substanta .in plus nici dopul nu mai este cum era . acum am gasit un dop mai scurt , ca la vinurile de 8-9 lei sticla . probabil a ajuns recesiunea si pe la crama recas . in acest moment , crama recas m-a pierdut de musteriu .pe mine dar si pe cei apropiati mie . care urmau sfaturile mele in materie de vinuri . desi eu nu sunt mare cunoscator .si nu o spun doar ca sa ma dau modest , chiar asa este .dar la vinurile de recas ma pricep un pic . din pacate , nici crama halewood care prezenta oarecare interes pentru mine nu are un moment prea bun .adica am luat anul trecut de craciun un cabernet special reserve si nu era asa cum il stiam din alti ani . ma gandesc poate ca 2011 nu a fost un an prea bun pentru vinurile rosii.la fel de adevarat este si ca de la craciun incoace nu prea am mai cumparat vin mai ieftin de 24 de lei sticla .incepand de la syrah cocosul – 24 de lei , pana la cupola sanctis – 44 de lei . printre ele multe din lumea noua .adica vinuri care au ceva personalitate . si totodata m-a pierdut de client (la vinuri ) hypermarketul cora . acolo cred ca e cea mai mare colectie de posirca din zona . am vazut un vin italian cabernet sauvignon din 2009 imbuteliat cu screw cap . care vin imbuteliat asa are termen de valabilitate de 2 ani de la data imbutelierii . la 11 lei sticla e clar ca e trecut . eu unul nu as cumpara asa ceva . si mai sunt si altele . culmea e ca se cumpara , dat fiind pretul mic . asta cu termen de valabilitate de 2 ani la screw cap am citit-o pe eticheta unui vin din chile . se numeste Talamanca – atentie , nu Tarapaca .asta din urma e vin adevarat .dar producatorul din chile , corect fiind , a scris pe eticheta : a se consuma in maximum 2 ani de la data imbutelierii , care era inscrisa pe eticheta . si care 2 ani cam trecusera . daca nu eram curios , nu aflam asta nici pana acum .sa fiti iubiti .

    [Raspunde]

  14. burebistaon 14 May 2013 at 4:24 PM

    acum , sa judecam la rece . este foarte posibil sa existe un ” sindicat ” care sa dicteze preturile . posibil cel al marilor lanturi de magazine . cred ca socoteala este cam asa : romanul trebuie sa cumpere vin , de sarbatori ,la ocazii etc .noi stim ca vindem anual x sticle de vin . cumparam aceasta cantitate si punem adaos comercial mai mare , ca sa avem profit mai mare . e o posibilitate .daca exista cazuri cand un producator vinde produsul finit cu 9 lei si in raft apare cu 23 de lei , ce mai putem comenta ? sursa acestei informatii este postul protv , la stirile de la ora 19 . daca rosiile intra in tara cu un pret de 1.5 lei si se vand ( iarna ) cu 9 lei , de ce nu ar fi asa si la vinuri ? e adevarat si ca la un vin de 25 de lei , numai t.v.a. -ul e de 5 lei .mai raman 20 de lei din care statul mai ia si alte taxe si impozite . totusi eu raman la parerea ca producatorul de vin castiga mai putin decat cel ce vinde vinul .

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @burebista, Stai linistit , intelegerile de tip cartel pentru stabilirea nivelului preturilor sunt baza comertului capitalist si in economiile mature din vest..:D
    Si noi nu avem cum sa facem exceptie..:D Si nu e vorba doar de vin, asa cum spuneai si tu mai sus.
    Si desi sunt evidente pentru buzunarul fiecaruia, sunt extrem de greu de dovedit genul asta de practici anticoncurentiale

    [Raspunde]

  15. burebistaon 18 May 2013 at 2:53 PM

    asa este . dar la noi e un mod de a face afaceri , pe cand la altii din U.E. se intampla mai rar . cum ar fi daca in luna decembrie toti comerciantii din romania ar face reduceri macar la bauturi si la carne ? sa taie macar 10 % din pretul obisnuit , ca sa fie multumit si ala care cumpara .mai ales ca in decembrie se vinde cam 20 % din volumul anual de bauturi comercializate . sau sa tina marfa in raft o perioada – 3-6 luni dupa care sa faca reduceri masive . macar asa am sti ca vinul nu e prea vechi .ca despre vin vorbim .daca nu , s-ar putea ca romanii sa treca pe bere . cum sunt aia care au fost filmati pe la VAMA VECHE de 1 mai .rupti de “oboseala “. de la carat in brate bere la 2.5 litri .

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @burebista, Atata vreme cat romanii beau si mananca ca apuactii de sarbatori nu ai sa vezi reduceri. Asta e comportamentul de consum la romani, iar marile lanturi comerciale sunt topul evolutiei in lantul trofic si se adapteaza la obiceiurile de consum ale prazii…:D

    [Raspunde]

  16. burebistaon 19 May 2013 at 5:01 PM

    asta e o adevarata psihoza , care ii apuca pe romani de craciun si revelion . de pasti parca nu mai e asa aglomeratie in magazine . la ea contribuie si reportajele vazute zilnic la televizor in perioada respectiva , despre cum se pregatesc unii de sarbatori .si cred ca si saracia are partea ei de vina , pentru ca romanul zice : macar de sarbatori sa am masa plina . din cate stiu eu , in alte tari din europa conteaza doar masa din ziua de craciun sau de pasti , apoi totul revine la normal .la noi tine 3 zile sarbatoarea . daca ne gandim si la numarul mare de pacienti ce ajung la urgente din cauza abuzului de “sarmalute ” si ” vinisor ” , intelegem de ce se vinde tot de prin magazine . iar ” pradatorii ” , cum bine ai zis profita . trebuie sa recunosc faptul ca uneori , iarna , de craciun si eu cumpar ceva mai mult vin , si dupa aceea raman cu el , pana dupa sarbatori . mai ales daca e proaspat imbuteliat . ma gandesc asa : lasa sa fie acolo ca nu stie cand ai nevoie de el .

    [Raspunde]

  17. burebistaon 28 May 2013 at 1:43 PM

    acum , o alta bila neagra pentru vinurile romanesti . la recent incheiatul concurs de la bruxelles romania nu a obtinut decat 9 medalii de aur si 12 de argint . am comparat cu cate a obtinut chile . rezultat zdrobitor in favoarea vinurilor din chile . apoi am comparat cu performantele argentinei . la fel , au luat mai multe medalii . vinurile trapiche malbec oak cask si cabernet sauvignon oak cask au obtinut punctaj de medalie de aur , respectiv de argint . si costa vreo 33 de lei la hypermarket . mai putin decat majoritatea celor romanesti daca nu chiar decat toate . ce putem spune ? hai romania !

    [Raspunde]

  18. burebistaon 28 May 2013 at 1:52 PM

    nu mai vorbesc de vinurile din franta , spania sau italia . pentru ca mi-ar fi luat prea mult timp sa le studiez pe toate .

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @burebista, Te poti uita macar la Spania si ai sa vezi ca a luat mai multe pagini de medalii decat avem noi medalii cu totul. Si pe o pagina sunt 25 de vinuri…
    Asta daca vrei cu adevarat sa faci depresie…:D

    [Raspunde]

  19. burebistaon 29 May 2013 at 4:05 PM

    am observat si eu asta . e deprimant . dar asta seamana cu chestia aia cu “romania e cea mai frumoasa tara din lume “. si daca te duci prin europa , vezi ca au altii tari mult mai frumoase .si stiu si sa aiba grija de ele . asa si cu vinurile romanesti . le laudam ca sunt extraordinare . dar ne furam singuri caciula . ieri am vrut sa cumpar o sticla de pinot noir mosia tohani .asa , de curiozitate , ca sa vad daca au schimbat si altceva in afara de eticheta . era cam 27 de lei .pe urma mi-am adus aminte de medalia castigata de trapiche cabernet sauvignon oak cask la bruxelles si mi-am stapanit curiozitatea . cu inca 5 lei , adica in total 32 de lei , am luat o sticla de vin adusa de peste mari si tari , tocmai din argentina . daca ne gandim la transport , taxe vamale si comisionul importatorului , care au intrat in pret , ajungem la concluzia ca argentinienii se pricep si la vinuri , nu numai la fotbal .si la palierul acesta de pret , adica 30-35 de lei , sunt multe vinuri straine , mai bune decat vinurile romanesti . puteam sa iau si un cabernet casillero del diablo reserva . asta era si mai ieftin , era 30.5 lei . si mai sunt si altele . le gasim prin hypermarketuri , sau in magazine specializate . sunt multi romani care se feresc sa cumpere vinuri din import , desi unele au un raport calitate – pret foarte bun .daca ar face asta , ar pune presiune pe producatorii din romania . si i-ar obliga sa -i respecte mai mult pe cei care cumpara vin romanesc .

    [Raspunde]

  20. burebistaon 29 May 2013 at 4:17 PM

    cred ca era corect Mosia de la Tohani .ca sa nu am neplaceri .

    [Raspunde]

  21. burebistaon 29 May 2013 at 4:23 PM

    sper sa nu inteleaga cineva ca am ceva cu vinurile de tohani .asa s-a nimerit . s-ar putea sa -mi satisfac totusi si aceasta curiozitate , eventual la o promotie , ceva .

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @burebista, Stai linistit ca nu e vorba de tohani…ei paradoxal au preturi accesibile fata de altii.
    In ceea ce priveste vinurile din Lumea Noua, publicul roman e in genrela mai retrograd la nou. Iar exact chestia asta este speculata financiar de producatorii romani.

    [Raspunde]

  22. burebistaon 30 May 2013 at 1:19 PM

    daca romanii ar cauta informatii despre vinuri pe net ar invata ce inseamna un vin bun . asa am invatat si eu . pe vinul.ro .bine , si cu unele tepe , ca altfel nu se poate . daca nu iei si niste tepe , nu te inveti minte , ca sa nu te lasi amagit de cine stie ce poveste . eu am facut multe degustari , la mine acasa , pentru ca la degustarile organizate de producatori , acestia aduc ce au mai bun si te poti insela . in ceea ce priveste teama de nou : intr-o zi eram la standul de vin la un hypermarket . vine o doamna , ia un merlot romanesc si ma intreaba daca stiu ceva despre el .eu spun nu , ca nu bausem niciodata din acel vin . in schimb ii arat un vin din chile , la acelasi pret , spunand totodata ca e mai bun . cred ca l-ar fi luat numai daca il plateam eu . nici nu a vrut sa auda . si-a luat doza de zahar si a plecat . vinul era genul demidulce . asta spune tot . si mai e ceva ce am observat . femeile cumpara feteasca neagra la greu . daca e si demidulce e si mai bine .ca sa fiu sincer , mie nu-mi place feteasca neagra .poate nici nu am baut una de calitate . nu-mi place mirosul sau gustul de prune uscate , chiar afumate in unele cazuri .as schimba oricand o feteasca neagra pe un carmenere sau un malbec . ca sa nu raman cu impresia ca pierd ceva ignorand feteasca neagra , o sa cumpar una mai scumpa . cine stie , poate descopar ceva de calitate .

    [Raspunde]

  23. Silviuon 30 May 2013 at 8:30 PM

    Sunt surprins de cata energie se aloca acestor discutii in jurul pretului si corectitudinii.
    Si cu atitudinea cum ramane? Actionam cumva in sprijinul spuselor noastre?
    Poate ca e asa cum spui tu Dane, ca educatia ramane in ograda comerciantului.
    Cand vezi ritmul lent in care se face aceasta educatie si esti constient ca pretul mare despre care vorbesti aproape zilnic este cumva rezultatul lipsei de consumatori educati, atunci ce esti dispus sa faci?
    Si asta este o intrebare pentru toti pasionatii, cunoscatorii, expertii si asa mai departe din domeniul vini-viticol.
    Eu vorbesc din perspectiva pasionatului de vin care de aproximativ un an de zile face educatie cu ajutorul degustarilor de vinuri romanesti.
    Se intampla la Sibiu, am mai discutat despre asta, uneori cu sprijinul producatorilor, alteori fara – ceea ce e mai grav, este ca aproape de fiecare data, fara sprijinul pasionatilor de vin.

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Silviu, Lasa ca pasionatii de vin au alte treburi…:D
    Din punctul meu de vedere, asa cum am spus-o si in alte dati, nu e datoria mea sa culturalizez consumatorul de vin din Romania.
    Ca o fac gratis de aproape doi ani, asta e alta discutie si am facut deja enorm fata de altii din industrie care se multumesc sa invarta niste sticle de vin si sa isi puna un + 50%.
    Daca ar fi mai multi ca tine care sa organizeze degustari si sa atraga lumea lucrurile cu siguranta ar sta altfet..dar…
    Si nu neglija problema pretului, pentru ca la nivele actuale de preturi poti sa faci tu n+1 degustari: pur si simplu lumea nu are putere de cumparare sa bea vinuri romanesti la preturile astea. Si pleaca de la tine de la degsutare si apoi cumpara tot bere la raft. E simplu, e matematic, e economic…

    [Raspunde]

  24. burebistaon 29 Jun 2013 at 1:21 PM

    cred ca cel mai bine ar fi sa discutam doar despre vinurile bune . adica raport calitate -pret bun . iar pe cele care nu sunt macar acceptabile sa le ignoram .si in felul asta scutim timp si bani . romanii intr-adevar sunt saraci dar multi si nestiutori . si daca cineva cumpara un vin pe care eu nu l-as cumpara , asta e treaba lui .la momentul actual , inainte de a face o achizitie , oricare achizitie , e bine sa te informezi de pe internet . 50% din populatia romaniei traieste la tara si bea motorina .asa ca ramanem noi sa alegem doar vinuri de calitate la pret rezonabil .pana cand macar populatia urbana va capata cunostinte suficiente despre vin .

    [Raspunde]

  25. […] Care aduc vinul mai aproape de noi pentru un adaos modic, de obicei de la 30 % in sus. Am mai scris despre asta si mi-am luat regulamentarele injuraturi, mustrari si acuze de lipsa de viziune si […]

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply