Feb 04 2013

MARKETING: Primiti cu Casa Regala?

Published by at 12:24 AM under Diverse,Marketing

 

Astazi o sa va povestesc de  un fenomen ce devine endemic in marketingul de pe la noi: folosirea regalitati si implicit a blazonului casei regale pentru promovarea diferitelor produse si servicii. De ceva timp, pe unde ma uit, vad numai furnizori ai Casei Regale de la vinuri,  magiunuri, carne de pui, oua (doar Galbenel, sic), mezelurile Get Beget,  la croitori, producatori de mobila, lacuri si vopsele, ciment si transporturi rutiere de marfuri. E plina piata de furnizori ai Casei Regale si la ritmul in care apar altii noi ma astept sa vad in Carrefour scris pe pachetele cu pampersi: Furnizor al Casei Regale. Sau la saormaria din colt, mare pe firma, acelasi slogan. Ca prespupun ca Regele nu ar trebui sa fie strain de mancarea preferata a supusilor sai, nu?

 

Furnizor_al_Casei_Regale_Române_-_2003

Credit @Wikipedia.org

Sunt si eu curios daca exista vreun control de calitate al produselor comercializate de acesti furnizori Casei Regale? Ca in curand o sa fie mai multi decat decat cei inscrisi in SEAP pentru autoritatile publice.

Probabil ca toata chestia asta cu Casa Regala “vinde” la romani. Ceea ce este un fenomen sociologic interesant.

De unde pana acum vreo 20 de ani era sa il linsam pe rege efectiv ca talharii la drumul mare cand l–am intors din drum pe autostrada Bucuresti-Pitesti, acum toata lumea cauta in piata produsele furnizorilor Casei Regale.

De fapt consumatorii relationeaza in doua moduri cu acest concept de regalitate: avem pe de o parte o mana de nostalgici monarhisti, trecuti bine de a doua tinerete, care sunt din ce in ce mai putini si care oricum traiesc in trecut si refuza sa accepte faptul ca in secolul nostru monarhia nu e o solutie viabila la mult hulita si gaunoasa republica parlamentara pe care o traim cu adrenalina la maxim de cativa ani incoace.

Si pe de alta parte exista marea masa a ignorantilor si snobilor care relationeaza cu Casa Regala direct prin versurile lui Gutza de la celebra manea compusa pentru Cotnari: “Bea Cotnari si poti fi rege/ Si alt vin nu mai alege!”. Apropo Cotnari nu e si el furnizor al Casei Regale? Pacat…oricum nu e timpul pierdut.

 

Din cauza acestei ultime cohorte de frustrati care vad in Casa Regala o scurtatura catre un statut social care le-a fost refuzat stramosilor lor, care fie lucrau pamantul pe “Domeniile Coroanei”, fie era sclavi pe mosiile boierimii, sintagma de “Furnizor al Casei Regale” a devenit un fel de ISO 9001 pe piata autohtona.

 

Sa ne oprim totusi la produsul “vin”. Sunt foarte curios care sunt criteriile pentru care esti numit furnizor de vin al Casei Regale si daca au vreo legatura cu insusirile licorii in sine. Nu fac presupuneri, dar va insir doar cativa furnizori ca sa vedeti de unde provine dilema mea.

 

Deci ce au in comun:

 

  1. Domeniile Coroanei Segarcea doar pentru Gama Prestige (sic!)
  2.  Alcovin, “pentru vinurile de macin”. Iara Sic! De la Segarcea nu e bun decat Prestige, de la Alcovin sunt bune toate. Superb!
  3. Halewood doar pentru spumantele Rhein Extra. Ciudat ca si pe Sauvignon-ul Blanc Special Reserve pe care l-am baut acum o saptamana scria ca sunt furnizori ai Casei Regale.
  4. Domeniile Tohani pentru toate vinurile. Iara Sic! Producator recunoscut pentru celebrul Sange de Taur. Apropo sunt curios daca regele bea varianta “clasica” sau STF (Sange de Taur Forte, mai)
  5. Murfatlar. Cu repetitie, din trei in trei ani, de vreo 4 ori: 2003, 2006, 2009 si 2012. Asa e sistemul de licentiere, nu e vina lor. Sper sa se indure totusi de Maiestatea Sa si sa ii trimita de acum vinurile de la Crama Atelier, desi conceptual probabil Casei Regale i s-ar potrivi mai bine Zestrea.

 

Deci revin, ce ii califica? Calitatea vinurilor? Ma indoiesc..Este atat de eterogena de la unul la altul incat ar fi de-a dreptul hilar sa pui Tohani sau Murfatlar pe langa Segarcea de exemplu (si cu Halewood si Alcovin la mijloc). Poate ca la un moment dat vreun rege al Romaniei a baut vin din zona respectiva. Dar oricum acum nici via nu mai exista, ce sa mai zic de vinurile respective. Si pe sistemul asta, cei de la Ciumbrud sa zicem trebuie sa scrie pe sticla: “Furnizori ai lui Mihai Viteazul”? Sau Cotnari…dar ma opresc aici ca cine stie ce aberatii mai apar… Dintre toti oricum Segarcea au de departe, dupa  parerea mea, cele mai bune vinuri.

 

Ca de obicei, dupa ce elimin cu buna credinta toate variantele posibile, ajung la un singur element comun: marketingul, banii si consumatorii. Ca sa va edificati puteti citi aici cum se ajunge furnizor la Casei Regale si puteti chiar aplica online apoi. Este un foarte clasic contract de imagine. La un moment dat pentru produsele cu denumirile membrilor Casei Regale sau ale proprietatilor se si stipuleaza negru pe alb: “Acest produs nu indreptateste fabricantul sa se considere furnizor, ci partener pe baza de intelegere scrisa, in care una din parti ofera imaginea, iar celalalt produsul si garantia de calitate.

Viceversa, “Furnizorul Casei Regale a Romaniei” nu este automat indreptatit sa produca un bun cu numele propriu al unui membru sau a unei proprietati private a Familiei Regale.” Deci daca vrei produs cu numele, nu e de ajuns sa fii furnizor, probabil trebuie sa mai dai ceva in plus…

 

Apoi, chestia asta cu branduirea unui producator aproape exclusiv prin intermediul Casei Regale cred ca este unica in Europa. Eu sincer nu am auzit la francezi de vinul denumit Ludovic al XIV-lea…sau la englezi ca a scos sotia Printului Williams ceva cu “Ducesa de Cambridge” pe eticheta. Poate nu stiu eu… Ca sa nu mai zic ca ceva cu Printesa Diana s-ar vinde ca painea calda.  Bine au si ei lista lor de frunizori, ca deh, sunt economie de piata, dar probabil Casa Regala a Marii Britanii nu stie asa bine de astea cu marketingul. Pe de alta parte cred ca  stau mai bine financiar si nu au nevoie sa isi “franchiseze” asa ostentativ blazonul.

Apoi nu e un lucru foarte bun nici pentru producator. Poate o sa vinzi mai mult, ca romanul e snob si ii plac chestile astea de bling-bling cu blazoane si case regale, iar la extern sigur da mai bine sa te legi de conceptul de regalitate decat sa amintesti ca esti din Romania, tara care nu invoca tocmai sentimente favorabile in mintea consumatorului occidental. Dar ce te faci daca la un moment dat, avand imaginea brandului ombilical legata de acest concept, se gandeste ea, Casa Regala sa intoarca foaia si sa iti dubleze taxa de folosire a imaginii sale. Ca presupun ca nu e gratis. S-ar putea ca toate pozele alea frumoase facute in cadru festiv la crama, sa aiba ca nou fundal cladirea tribunalului si sa te trezesti ca un adevarat furnizor al Casei Regale de pe vremuri, lucrand doar pentru bunastarea financiara a acesteia.

 

E o legatura nu tocmai usor de facut si justificat intre cele doua concepte: Casa Regala, monarhia si economia de piata. Iar atunci cand marketingul este impins la extrem aceasta legatura devine usor nefireasca si cu probleme cel putin morale si de imagine pentru amandoua partile.

 

Ultima “ghidusie” de care se bucura tot romanul patriot si iubitor de vin de pe Facebook si de “la B1 TV” (scuze, asa ii zice postului respectiv) am auzit-o ieri. Bomba de presa: Robert Parker (“celebrul avocat al vinurilor” din America, ca sa citez din comunicatul de presa al producatorului, scris pentru romanii prosti si ignoranti care nu au auzit inca de el) a incercat pana la urma, dupa indelungi interventii si discutii privitoare probabil la dota, vinul  Principesa Margareta si considera ca este de 90 de puncte (in varianta in rosu, in alb e cam de 89 p). Vinul vorbesc…Pentru aroganta asta americanului ignorant si mojic i s-ar fi taiat capul intr-o monarhie normala de pe vremuri. 😀

Ma intreb si eu (retoric) ce zice un monarhist de asta convins, trecut de prima tinerete, daca deschide televizorul si aude ca la cotele apelor Dunarii: “Principesa Margareta vin rosu, 90 de punct, Principesa Margareta vin alb, 89 de punct, Minima Moralia Respect 89 de puncte, Minima Moralia Onoare 88 de puncte, etc.”  Dar paradoxal nimeni de pe la noi nu a sarit sa apere onoarea Coroanei. Ba din contra, evenimentul mentionat e motiv de vesela bucurie.  Ca sa vezi ce face marketingul din romanul monarhist…Doamne Fereste sa uite vreunul prin vreun comunicat partea cu  “vin rosu” si “vin alb” ca cine stie ce iese…

 

Credit @B1TV

Credit @B1TV

 

Trecand peste malitiozitatea pe care mi-o recunosc si chiar mi-o reprosez uneori, toata povestea asta cu accente  consumerist -comice imi starneste un zambet amar. Din motive de istorie personala pe care nu e  nici momentul si nici locul sa le expun.

Ah, si ca sa nu uit: toata lumea se bucura ca “Uite dom’le ce serviciu mare au adus vinului romanesc”. Pe bune?  Luati de aici un paradox: vorbim despre singurul producator din Romania care nu are site in limba romana. Daca voi gasiti un singur cuvant in romana in afara de denumirea producatorului  pe site-ul respectiv (de altfel excelent realizat, probabil cel mai bun de pe la noi) eu imi cer public scuze.  Este doar in engleza. De ce? Ma abtin… O pot cataloga cu indulgenta ca o greseala crasa de PR in conditiile in care dai comunicate fulminante la TV cu ce mari servicii ai adus tarii. Cam asta e atitudinea fata de vinul romanesc si de “tarisoara noastra draga” pe care o caineaza toti.

 

Acum nu mai astept decat vreun producator roman de vinuri care sa fie “Furnizorul lui Dumnezeu”. De la fapt al Sfintei Treimi. Ca de toti Sfintii s-a ocupat deja Oprisor.

Atunci sa il vad pe Parker daca are tupeu sa nu ii dea 100 de puncte lui Dumnezeu. In cele trei variante: rosu, alb si rose. Si vreau sa vad si cate puncte Parker o sa primeasca  Maria Magdalena, Isus si Maica Domnului… Chiar sunt curios pana unde o sa ajungem cu aberatiile de marketing si goana dupa vanzari si puncte de tot felul. De dorit Parker. Chiar daca nu le da Parker. Ce mai conteaza?  Daca scrie Parker, e Parker. Oricum romanul e prost, nu stie engleza sa citeasca pe site si nu se prinde.

Dar asta cu Furnizorul lui Dumnezeu o sa fie o intreprindere mult mai dificila. Pentru ca Patriarhia Romana nu e Casa Regala si este calita in artele negre ale marketingului mult mai bine decat ar banui consumatorii (ahh scuze, credinciosii). Nu cred ca lasa pe oricine sa il puna pe Dumnezeu pe eticheta. Cel putin nu asa ieftin…

In plus la vinul de mai sus si potul ar fi pe masura: pe de o parte avem o mana de nostalgici monarhisti si restul “Gutza”, pe cand in partea cealalta avem 85% din populatia Romaniei care se declara crestin ortodoxa, mari iubitori de moaste, pelerinaje si invataturi duhovnicesti. Si care dealtfel sunt perfect constienti ca Dumnezeu este peste Rege. Fapt dealtfel demonstrat istoric fara putinta de tagada de cei 40 de ani de comunism..:D

 

P.S. I Apropo, v-am spus vreodata cat de mult iubesc tara si poporul asta minunat? Daca nu v-o spun acum. Daca da,  simt  nevoia sa ma repet…

P.S. II In contextul celor expuse mai sus imi asum pe deplin cacofonia din titlu…

 L.E.: Se pare ca au si cei de la Halewood un vin dedicat Principelui Radu  al Romaniei (Ex. Duda). Din fericire e o Feteasca Neagra, soi traditional romanesc. Macar atata lucru.

Nu ma pot abtine sa nu ma gandesc daca Parker i-ar da mai multe puncte decat Principesei Margareta de mai sus. Sper totusi ca cei de la Halewood  sa se abtina si sa nu il trimita la “punctat”….

14 responses so far

14 Responses to “MARKETING: Primiti cu Casa Regala?”

  1. Razvanon 04 Feb 2013 at 10:09 AM

    Dane, te citesc tot timpul si cu placere. Stiu de unde a plecat aceasta postare (Parker etc), a ricosat interesant, dar nu sunt de acord intru totul cu tine.
    Si ma opresc la doua aspecte:
    1. monarhia – nu comentez politica, dar generalizezi fortat cu batraneii nostalgici, sunt destui oameni in floarea varstei care au aceleasi opinii. Ca nu se implica suficient, e o alta discutie, insa numeric nu sunt delor de negljat.
    2. furnizor al Casei Regale – ai sa razi, dar nu este (era) foarte simplu sa ajungi pe lista aia, chit ca m-a mirat si pe mine inflatia recenta de producatori de vin. Am participat indirect intr-o astfel de selectie, iar criteriile erau foarte riguroase si nu se prea aplica modelul ‘clasic’ romanesc.

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Razvan, Buna Razvan multumesc de aprecieri. Acum:
    1. sunt convins ca nu suntem doar batranei nostalgici dar imaginea de ansamblu in media asta este. De ce? Din mai multe cauze printre care si frica unora pentru revenirea Monarhiei. Si apoi exact ce spuneam si mai sus, nu stiu daca mai este o solutie la momentul actual oricat de nostalgic as fi si eu si altii. Apoi nici ce face Casa Regala nu ajuta foarte mult la demersul asta. Iar din diferite motive care nu tin intotdeauna de ei. Dar asta e o discutie mult mai ampla, politica si in care sincer prefer sa nu ma bag. Daca ar fi sa dau un exemplu per moment, ar fi cel de mai sus cu branduirea unor sticle de vin cu numele lor care mie nu mi se pare tocmai ok.
    2. Probabil ca exista standarde, dar referindu-ma strict la subiectul vin acestea par foarte ciudate, ca sa nu spun laxe. De exemplu, Casa Regala a Marii Britanii are un comitet care alege vinurile si furnizorii Reginei. Din el face parte, printre alte nume sonore din “industrie” si Jancis Robinson. Si cu asta am spus tot…

    [Raspunde]

  2. cristion 04 Feb 2013 at 10:42 AM

    Da…fain articol. Pentru noi astia care te citim, lucrurile sunt clare , le intelegem si le vedem. Dar consumatorul “larg” , ala care se uita labe1tv , nu are acces la internet si nici nu-l intereseaza , pentru ca singurul vin care-l stie e Grasa de Cotnari si “Sanje” de taur . Apropo de asta, imi place sa ma plimb pe la rafturile cu vin din hypermarket si sa observ ce cumpara lumea..e totdeauna amuzant , ieri a fost asa : cineva a luat Sange de taur , dar pana la urma a renuntat si a luat o Grasa de Cotnari.
    Mi-a placut aia cu vinul de Ciumbrud :).. intradevar au fost furnizorii de baza ai lui Mihai Viteazu .
    Ah..si partea cu sfintii de la Oprisor mi-a placut 🙂
    ..Maria Magdalena va primi un punctaj slab pentru ca nu are un marketing bun :))

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @cristi,Tehnici de astea de cercetare calitativa de marketing cu observarea comportamentului consumatorului la raft mai aplic si eu. Ba uneori ma mai bag si in discutie. Cea mai mare realizare a fost cand am convins pe cineva sa ia Castel Starmina Merlot in loc de Sange de Taur dulce. Probabil ca m-a injurat apoi…:D Eu sper sa nu…

    Maria Magdalena se incadreaza in categoria marketing ostil. Dar nu fi asa sigur ca nu s-ar vinde bine…

    [Raspunde]

  3. Cristian. E.on 04 Feb 2013 at 12:16 PM

    Interesant articlolul…Eu am sa ma rezum la site-ul doar in engleza al celor de la Segarcea. La inceput am spus ca doar eu habar nu am unde este butonul cu “steagul romaniei” ptr limba romana. Oricum site-ul, asa cum ai spus si tu este foate bine facut si ceea ce mi-a placut este ca la lansarea gamei superioare “Minima Moralia” l-au chemat si pe Radu Beligan (94 de ani) sa spuna cateva cuvinte. Chiar daca invitatia a fost onorata contra unui onorariu – lucru normal pentru un artist, gestul este unul de pionierat la la noi avand in vedere ca de obicei se chemau niste nimfe de vreo 20 de ani ce radeau tamp la cate o sticla de vin.
    Imaginile cu etichetele foarte reusite seamana foarte mult cu cele de la o mie de chipuri.ro, probabil o pura coincidenta.
    http://www.1000dechipuri.ro/

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Cristian. E., Branduirea de pe gama Minima Moralia este realizata grafic excelent. Si lansarea bine facuta. Cu partea de concept eu am niste probleme, pe langa faptul ca este imprumtata de afara. Si de ei si de cei de la o mie de chipuri. Dar e de inteles..e greu sa mai inventezi apa calda.
    O sa scriu la un moment dat despre asta, dar nu stiu cat de mult inteleg oamenii demersul meu si imi e frica sa nu fiu inteles total gresit. Probabil ca ei cred ca ii critic din invidie sau din cine stie din ce alte motive.
    Pur si simplu le indic ca au niste hibe in strategia de branding si promovare. Pe care nu e greu sa le corecteze. Cel putin in cazul Segarcea care sta binisor per ansamblu, peste media pietei de al noi, la capitolul branding si marketing.
    Practic sa zicem ca le livrez consultanta gratis..:D

    [Raspunde]

  4. Flaviuson 04 Feb 2013 at 2:13 PM

    Salut,

    De ce atata invidie si rautate cand un producator roman reuseste in afara,(ex. Recas cu al lor Solo Quinta,vinul de masa la unul din restaurantele lui Gordon Ramsey)…punctaje parker?indiferent ce parere au majoritatea bloggerilor de vin din romania,omul acela a facut ceva pe plan international,cum ar vrea multi bloggeri sa “monetizeze” online-ul lor,indiferent in ce forma,un bax de 6 sticle,o invitatie la o lansare de vin,la o degustare,o pagina scrisa intr-o revista de profil,ei nah…nu ne putem dezice de vorba romanului,”fac totul pentru bani”!
    Legat de marketing,hm…as spune ca e o miscare buna,de ce nu?Exemple in anglia de marketing care functioneaza : 1 Twinings,ceaiuri din 1706,by appointment to her majesty,Holland & Holland,furnizor al casei regale cu arme de vanatoare,care culmea sunt si printre cele mai scumpe din lume,si multe alte branduri din Anglia.2 Spania: Casa Vallegarcia,vin agreat de casa regala.3 Franta : Pol Roger Sir Winston Churchill,din nou,casa este agreata de regalitatea britanica fiind furnizor oficial,cate alte exemple in lumea larga de marketing.Dar nu e vorba doar de marketing,cum spunea Razvan,e vorba de selectie.Nu cu orice nume se asociaza casa regala,un alt furnizor al lor este Alexandru Ciucu,un creator de moda,la fel de bine putea fi ales Botezatu,dar cine s-ar asocia cu numele lui,Stirbey deja sunt legati de Ileana Kripp,de ce nu ar face-o si Domeniul Coroanei.
    Mici rautati de roman,sa nu mai vorbesc de Dumnezeire…fiecare cu credinta lui,dar a lua in desert numele anumitor persoane,e in cele 10 porunci,asta doar informativ…
    Banuiesc ca vinul de la nunta din Cana Galileii,apa transformata in vin,ar fi luat 100 de puncte.
    In final,vinul e nobil,asocierea lui cu o familie regala este ca o simbioza

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Flavius, Off.exact despre chestia asta vorbeam in comentariile de mai sus: eu nu am nimic cu Casa Regala, dar critici selectia lor de vinuri si criteriile dupa care au facut-o. Face totul sa semene a marketing ieftin si nu e cazul. Exemplele din Anglia sunt exact pentru a argumenta pledoaria mea de mai sus.
    Domeniul Coroanei este normal sa o faca, eu in ocul Casei Regale doar pe ei ii treceam ca furnizor de vin daca era, dintre toti sunt cei mai ok. Am spus asta si in postarea mea.
    In cea ce il priveste pe Parker, acolo e o discutie mult mai lunga si care tine de marketing si psihilogia consumatorului si ami putin de vinurile in sine.
    Stirbey au un marketing (si o comunicare) mult mai curat decat Segarcea.Parerea mea.
    In ceea ce priveste religia nu intru in polemica cu nimeni. Doar ca daca citit inca o data postul os a vedeti ca nu am luat nimic in desert.
    Paradoxal cei care ar trebui sa apere valorile respective le iau in deseert si asta am deplans eu.
    Concluzia mea este mai pragmatica; vinul este un produs (nobil, ok) si trebuie vandut in profit. Asocierea lui cu oricine in acest scop de profit nu scuza intotdeauna mijloacele folosite.

    [Raspunde]

  5. […] Asocierea asta a vinului cu traditia, istoria si arborele genealogic a fost cumva inventata in secolul al XIX cand Europa traia la maxim revolutia industriala. Franta, fiind o societate preponderent agrara, “s-a trezit” mai tarziu decat Anglia, (unde fenomenul mai sus amintit s-a declansat initial), adica pe la 1890, iar noii producatori industriali, pe scara larga, au intampinat o problema (de marketing) cand au incercat sa isi vand bunurile standardizate pe pietele Europei si in special pe cea a Frantei: populatia fiind preponderent agrara acestea se vindeau mai bine daca erau “infuzate” cu o doza sanatoasa de aristocratie si romantism care sa “gadile” inclinatia aspirationala a consumatorului agrar dupa statutul nobilimii din vremurile monarhiste. Unde mai puneai ca orice asociere cu castele, printi si aristocratie implica si un sentimente de calitate, lux si statut social. Ca si in zilele noastre dealtfel, dupa cum am vorbit deja aici. […]

  6. […] producator, Mosia de la Tohani. Fiind furnizor al Casei Regale (chestie despre care am mai vorbit aici) s-au gandit sa sape prin istorie si sa gaseasca o legatura cu aceasta. Si spre deosebire de altii, […]

  7. lucianon 11 May 2015 at 11:42 AM

    Mi se pare anacronic spre distractiv “statutul” de fost furnizor al casei regale. Iata ca acum sunt 61 de furnizori si 5 fosti furnizori. Iata ca eticheta regala nu duce lipsa de birocratie.

    “Companii care au beneficiat de statutul de Furnizor al Casei Regale a Romaniei

    1. S.C. Principal Company S.A. incepand cu data de 9 mai 2007 si a doua oara din 27 mai 2010 pentru mezelurile Salonta.
    2. Avon Cosmetics Romania, din data de 13 septembrie 2010 pentru produsele cosmetice.
    3. Spicul SA – din data de 10.06.2010 – pentru produse de panificatie.
    4. Domnul David Sandu, din data de 13 septembrie 2010 pentru produse ale atelierului de bijuterie.
    5. SC Sangria SRL, din data de 13 mai 2011, pentru mezelurile Get Beget.”

    [Raspunde]

    Dan Reply:

    @lucian, Nu numai tie…pare un fel de “fiesta” acolo daca te uiti pe lista respectiva.

    [Raspunde]

  8. vibrieon 15 Nov 2015 at 6:19 PM

    Da Dle scriitor si jurnalist de vinuri se vede clar ca nu ai inteles nimic din istoria tarii si mai ales despre prezentul in care ne scaldam muiati in binefacerile republicii.
    Cat despre sensul Furnizorului Casei Regale iarasi nu ai inteles nimic. Poatew ca tot degustand la vinuri te-ai trezit brusc si un posibil mare analist politic si doct istoric. In fine acea cacofonie cu Casa Regala este numai in mintea dumitale tulbure.
    Te rog sa imi spui cunm se explica de ce aceste tari au ca forma de guvernamant monarhia constitutionala asa cum a fost si in Romania pana in 1948 si intamplator au si o mare cota de incredere in lumea civilizata si anume:

    ?ar? Monarh Dat? Tip Succesiune Blazon
    Andorra Andorra Co-prin?ul Joan Enric Vives Sicília ?i
    Co-prin?ul François Hollande 12 mai 2003
    15 mai 2012 Monarhie constitu?ional? Ex officio N/A
    Antigua ?i Barbuda Antigua ?i Barbuda Regina Elisabeta a II-a 1 noiembrie 1981 Monarhie constitu?ional? Ereditar? N/A
    Arabia Saudit? Arabia Saudit? Regele Abdullah bin Abdulaziz Al Saud 1 august 2005 Monarhie absolut? Ereditar? ?i electiv? Royal Standard of Saudi Arabia.svg
    Australia Australia Regina Elisabeta a II-a 6 februarie 1952 Monarhie constitu?ional? Ereditar? Royal Standard of Australia.svg
    Bahamas Bahamas Regina Elisabeta a II-a 10 iulie 1973 Monarhie constitu?ional? Ereditar? N/A
    Bahrein Bahrain Regele Sheikh Hamad ibn Isa Al Khalifah 6 martie 1999 Guvernare mixt? Ereditar? Royal Standard of Bahrain.svg
    Barbados Barbados Regina Elisabeta a II-a 30 noiembrie 1966 Monarhie constitu?ional? Ereditar? Royal Standard of Barbados.svg
    Belgia Belgia Regele Filip 21 iulie 2013 Monarhie constitu?ional? Ereditar? Royal Standard of King Philippe of Belgium.svg
    Belize Belize Regina Elisabeta a II-a 21 septembrie 1981 Monarhie constitu?ional? Ereditar? N/A
    Bhutan Bhutan Regele Jigme Khesar Namgyel Wangchuck 14 decembrie 2006 Monarhie constitu?ional? Ereditar? N/A
    Brunei Brunei Sultanul Haji Hassanal Bolkiah 1 august 1968 Monarhie absolut? Ereditar? N/A
    Cambodgia Cambodgia Regele Norodom Sihamoni 24 octombrie 2004 Monarhie constitu?ional? Ereditar? ?i electiv? Royal Standard of the King of Cambodia.svg
    Canada Canada Regina Elisabeta a II-a 6 februarie 1952 Monarhie constitu?ional? Ereditar? Royal Standard of Canada.svg
    Danemarca Danemarca Regina Margareta II 14 ianuarie 1972 Monarhie constitu?ional? Ereditar? Royal Standard of Denmark.svg
    Emiratele Arabe Unite Emiratele Arabe Unite Pre?edintele Khalifa bin Zayed Al Nahyan 3 noiembrie 2004 Mixt? Electiv? ?i ereditar? Flag of the President of the United Arab Emirates.svg
    Grenada Grenada Regina Elisabeta a II-a 7 februarie 1974 Monarhie constitu?ional? Ereditar? N/A
    Jamaica Jamaica Regina Elisabeta a II-a 6 august 1962 Monarhie constitu?ional? Ereditar? Royal Standard of Jamaica.svg
    Japonia Japonia Împ?ratul Akihito 7 ianuarie 1989 Monarhie constitu?ional? Ereditar? Flag of the Japanese Emperor.svg
    Insulele Solomon Insulele Solomon Regina Elisabeta a II-a 7 iulie 1978 Monarhie constitu?ional? Ereditar? N/A
    Iordania Iordania Regele Abdullah II 7 februarie 1999 Monarhie constitu?ional? Ereditar? Royal Standard of Jordan.PNG
    Kuweit Kuwait Emirul Sabah Al-Ahmad Al-Jaber Al-Sabah 29 ianuarie 2006 Guvernare mixt? Ereditar? ?i electiv? N/A
    Lesotho Lesotho Regele Letsie III 12 noiembrie 1990 Monarhie constitu?ional? Ereditar? ?i electiv? Royal Standard of Lesotho.svg
    Liechtenstein Liechtenstein Prin?ul Hans Adam II 13 noiembrie 1989 Monarhie constitu?ional? Ereditar? Standard of the Prince of Liechtenstein.svg
    Luxemburg Luxembourg Marele Duce Henri 7 octombrie 2000 Monarhie constitu?ional? Ereditar? Standard of the Grand Duke of Luxembourg.svg
    Malaezia Malaezia Regele Abdul Halim de Kedah 13 decembrie 2011 Monarhie constitu?ional? electiv? ?i ereditar? Flag of the Supreme Head of Malaysia.svg
    Maroc Maroc Regele Mahomed VI 23 iulie 1999 Monarhie constitu?ional? Ereditar? Royal standard of Morocco.svg
    Monaco Monaco Prin?ul Albert II 6 aprilie 2005 Monarhie constitu?ional? Ereditar? Personal standard of Prince Alberto II of Monaco.svg
    Noua Zeeland? Noua Zeeland? Regina Elisabeta a II-a 6 februarie 1952 Monarhie constitu?ional? Ereditar? Royal Standard of New Zealand.svg
    Norvegia Norvegia Regele Harald V 17 ianuarie 1991 Monarhie constitu?ional? Ereditar? Royal Standard of Norway.svg
    Olanda Olanda Regele Willem-Alexander al ??rilor de Jos 30 aprilie 2013 Monarhie constitu?ional? Ereditar? Royal Standard of the Netherlands.svg
    Oman Oman Sultanul Qaboos bin Said Al Said 23 iulie 1970 Monarhie absolut? Ereditar? Standard of the Sultan of Oman.png
    Papua Noua Guinee Papua Noua Guinee Regina Elisabeta a II-a 16 septembrie 1975 Monarhie constitu?ional? Ereditar? N/A
    Qatar Qatar Emirul Tamim bin Hamad Al Thani 25 iunie 2013 Monarhie absolut? Ereditar? N/A
    Regatul Unit al Marii Britanii ?i al Irlandei de Nord Regatul Unit Regina Elisabeta a II-a 6 februarie 1952 Monarhie constitu?ional? Ereditar? Royal Standard of the United Kingdom.svg
    Royal Standard of the United Kingdom in Scotland.svg
    Sfânta Lucia Sfânta Lucia Regina Elisabeta a II-a 22 februarie 1979 Monarhie constitu?ional? Ereditar? N/A
    Sfântul Cristofor ?i Nevis Sfântul Kitts ?i Nevis Regina Elisabeta a II-a 19 septembrie 1983 Monarhie constitu?ional? Ereditar? N/A
    Sfântul Vicen?iu ?i Grenadine Sfântul Vincent ?i Grenadine Regina Elisabeta a II-a 27 octombrie 1979 Monarhie constitu?ional? Ereditar? N/A
    Spania Spania Regele Felipe al VI-lea 19 iunie 2014 Monarhie constitu?ional? Ereditar? Estandarte Real de España.svg
    Suedia Suedia Regele Carl XVI Gustaf 15 septembrie 1973 Monarhie constitu?ional? Ereditar? Sweden-Royal-flag-grand-coa.svg
    Swaziland Swaziland Regele Mswati III 25 aprilie 1986 Monarhie absolut? Ereditar? ?i electiv? Royal Standard of Swaziland.svg
    Thailanda Thailanda Regele Bhumibol Adulyadej 9 iunie 1946 Monarhie constitu?ional? Ereditar? King’s Standard of Thailand.svg
    Tonga Tonga Regele Tupou al VI-lea 18 martie 2012 Monarhie constitu?ional? Ereditar? Royal Standard of Tonga.svg
    Tuvalu Tuvalu Regina Elisabeta a II-a 1 octombrie 1978 Monarhie constitu?ional? Ereditar? N/A
    Vatican Sfântul Scaun (Cetatea Vaticanului) Papa Francisc 13 martie 2013 Monarhie absolut? aleas? electiv? Insigne Francisci.svg

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @vibrie, Nu are legatura cu istoria. Doar cu marketingul de vin. Sunt doua chestii total diferite.
    In rest discutiile monarhie vs republica nu ma pasioneaza.

    [Raspunde]

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply