Dec 11 2012

Din capitolul: balbe de marketing ale producatorilor autohtoni, azi va prezint Casa de Vinuri Cotnari!

Published by at 11:35 PM under Diverse,Marketing

 

Asa cum va promiteam aici, cand am vorbit despre Murfatlar, voi fi ca tot romanul impartial si va voi prezenta astazi minunata lume de marketing si PR a celor de la Cotnari, asa cum se vede ea din exterior, prin ochii consumatorului. Pentru ca vin sarbatorile si suntem in perioada colindelor vom evita sa vorbim despre “Tata Zmeilor”, adica despre Cotnari SA  tocmai pentru a nu o da in manele in postul Cracinului. Oricum acolo marketingul este simplu si usor de inteles de catre toata lumea: Nicolae Guta plus Cornelia si Lupu Rednic = vanzari.

 Casa de Vinuri Cotnari

In ceea ce priveste Casa de Vinuri Cotnari, adica cei cu partea premium, abordarile sunt mai complicate, uneori atat de complicate incat eu nu prea le inteleg si cred ca uneori nici ei. Asadar sa le luam in ordine, precizand inca o data ca este vorba de niste pareri pur personale, eu nevrand nicidecum sa insinuez ca nu ar merge chestiile respective la consumatorul roman. Ba din contra, viata mi-a dovedit ca oricat de destept m-as crede eu, “poporul” are intotdeauna dreptate. Cel mai adesea “din pacate”.

 

Asadar:

 

 1. sa nu trecem usor peste marea balba cu etichetele si inregistrarea brandului la OSIM de la lansare devenita intre timp clasica in industrie si un frumos exemplu de “Asa Nu”. Pentru cine nu stie, pe sticlele acelea cu etichete aurii (influentele “aurului lichid” din partea “ailalta” probabil) la lansarea de la Goodwine din Martie anul acesta scria mare: Simpozion. Orasele erau acelasi, doar ca erau simpozioane. Un exemplu de eticheta “disparuta” puteti vedea aici si aici. Intre timp cel care inregistrase brandul la OSIM, culmea tot pentru niste vinuri si care colac peste pupaza este si avocat (asta da ghinion pentru oamenii de la Cotnari) a adus la cunostinta opiniei publice si implicit a Cotnari-ului ca nu detin proprietatea intelectuala asupra denumirii respective. Urmarea? Simpozion-ul a devenit peste noapte Colocviu ca si cand nimic nu s-ar fi intamplat. Si apoi daca ne gandim reflexiv, ce diferenta e intre un simpozion si un colocviu? Pentru marea majoritatea a publicului niciuna, eu as putea sa va spun vreo 10, dar numai pentru faptul ca lucrez in invatamant si am parte de colocvii la fiecare sesiune de examene si de simpozioane de 2-3 pe an. In fine! Unu la mana….

 

Cotnari Colocviu2. Dupa ce s-a trecut peste episodul cu botezarea nefericita a gamelor (sa speram ca acum au inregsitrat Colocviu la OSIM) ajungem de unde trebuia sa plecam, daca nu era balba de mai sus: adica sa ne uitam pe etichete si sa ne dam cu parerea.

 “Nu stiu altii cum sunt”, dar mie imi plac textele de pe etichetele de la Cotnari. Dar asta nu cred ca e de bine in general, daca tinem cont ca sunt un consumator atipic.

Nuanta aia “subtila” de insinuare a unor activitati recreativ-ludice specifica producatorilor din Moldova este sublima. Citez (de pe eticheta de Tamaioasa Romaneasca in sec, Simpozion, pardon Colocviu, la Roma): Banchetul sta sa inceapa in Orasul Etern. Cobor insotit de o bella donna. Parfumul ei fabulos starneste rumoare printre participanti. Toti vor sa o cunoasca…  Quod erat demonstrandum! As putea sa fac analiza pe text pana maine dimineata pe eticheta asta. Numai pentru textul de mai sus merita sa cumperi o sticla.

Bine, nu stiu acum cum o sa sune in engleza daca se gandesc vreodata sa faca export. Mie, daca as fi politist dintr-o tara membra UE, incarcat de  preconceptii despre romani, mi-ar suna cam a trafic de carne vie. Not good! Bine putem sa spunem ca e vorba de o iapa de la  “Domenii” si scapam. Daca facem abstractie de partea cu parfumul fabulos…

Totusi un sfat: nu treceti granita cu sticle de Cotnari in masina. Un traducator de limba romana mai lipsit de experienta ar putea intelege chestii penale si de moravuri usoare din textele de pe etichete. Despre gama Domenii si caii de pe eticheta cititi un pic mai jos…

 

3. Comunicarea cu publicul (consumatorul) este in stil rusesc. Adica noi la Cotnari tacem si facem. Sau, in cel mai bun caz, mai intai facem si apoi spunem. Asta daca ne intreaba cineva mai tare de se aude si prin imprejur.

Exemplu: au scos in hypermarket  game de vinuri noi, cu etichete modificate pe care scrie: “Produs si imbuteliat de SC Cotnari SA pentru Casa de Vinuri Cotnari SA”. Pai cum vine asta, m-am intrebat eu (si altii)? Tot Cotnari le face vinurile, e aceeasi Marie cu alta palarie? Din fericire am primit si explicatiile, explicatii care trebuiau prezentate inainte sa apara sticlele prin magazine: noua crama nu este gata, pana atunci vinurile se fac la crama mare de la Cotnari SA.

Pe viitor le recomand calduros cand mai scot ceva pe piata sa prezinte clar inainte ce, cum si de ce, pentru ca la noi consumatorul este deosebit de suspicios (nu de alta dar cine s-a ars o data cu Grasa, sufla si in varianta Sec). In plus exista tot felul de nebuni care umbla cu telefoane prin hypermarketuri , fac poze si “dau alarma” pe unde nu te astepti si apoi tre sa dai explicatii la tot “satul”…

 

4. Dar ce spun eu, comunicarea la Cotnari exista, numai ca se face preponderent vizual. Ca sa avem aceasta epifanie este indeajuns sa vedem ca pe site-ul cramei avem pusa doar o poza cu vinurile (presupun ca deja s-a bifat pe undeva pe la ei ca site-ul este terminat, nu?) iar pe pagina de Facebook apar o sumedenie de poze de la evenimente plus, pe moda Oprisor, sticle de Cotnari pozate in diferite locatii. Ca sa aflam probabil ca exista si cuceresc incet incet HORECA. Pentru cine uitase. Ahhh…si daca tot suntem la capitolul poze si comunicare sa nu trecem usor peste:

 

5. Fetele de la Cotnari! Devenite mai celebre in industrie decat fetele de la Capalna. Nu cred ca exista profesionist (sau neprofesionist) in domeniu acesta care sa nu aiba in portofoliul personal sau la sectiunea “Fotografii” de pe pagina de Facebook a producatorului amintit o poza cu fetele de la standul Cotnari. Unii au chiar mai multe, concluzia privitorului fiind ca:  In lumea vinului (romanesc), daca nu ai poze cu fetele de la Cotnari, nu existi. Punct.

De la 20 la 80 de ani toata lumea “s-a tras in poza la stand” si in curand ma astept sa vad pe coperta Playboy (varianta romaneasca, dar nu se stie niciodata) standul Cotnari. Cred ca este singurul stand de vin de pe la targuri care s-a califica pentru asa ceva.

Eu personal nu pot decat sa intuiesc ca cineva de la Cotnari asociaza la nivel subliminal (sau concret) eternul feminin cu vinului de calitate. Nu ca nu s-ar putea asocia, dar parca o maniera mai putin ostenativa si subtila ar fi mai nimerita. Eu de exemplu prefer sa fac asocierea respectiva in particular sau in minte.

Revin la sfatul de mai sus pentru cei de la Cotnari: sa incearce sa comunice mai mult si sa scoata mai putine poze. Desi stiu ca o poza face cat o mie de cuvinte, iar daca ne uitam pe cateva dintre cele amintite in linkul de mai sus putem scrie un bildungsroman, a la Sadoveanu.…

 

Cotnari Domenii6. urmeaza apoi caii. Ce e cu caii? Probabil ca va aparea la un moment dat o herghelie prin portofoliu plus o scoala de echitatie, dar eu tot nu inteleg ce cauta caii pe etichetele de la gama Domenii…plus chestia cu “pur sange” Ce treaba are sangele, fie el si pur, cu vinul?

Si nu pot decat sa ma gandesc ca altui decident de la Cotnari ii plac caii. Sau e posibil sa fie acelasi cu cel de mai sus. Asa ca ma pot astepta la genul acela de explicatie delicioasa conform careia asociem in mintea consumatorului imaginea fortei, a libertatii degajate de un cal cu cea sensibila si vulnerabila a personajelor feminine. Nec plus ultra, dar nu cred ca am eu norocul sa aud asta!

Sau probabil ca se considera ca suntem o natie iubitoare de cai si nu stiu eu?  Daca stau bine sa ma gandesc la cate carute avem pe strazi, suntem, dar nu cred ca in sensul dorit de Cotnari. Si in general caii si atelajele respective sunt mai mult injurati, decat iubiti de publicul tinta al Cotnari care presupunem ca detine o masina personala. Cred ca la acestia mergea mai bine cu pisici sau caini.

Si apoi merge sa asociem vinul cu caii? Cu fetele mai inteleg, dar cu caii??? Probabil ca e si din partea mea o lipsa de perspectiva si de deschidere. Poate ca sunt prea retrograd si refractar la nou si nu apreciez cum se cuvine acest animal nobil, dar cel putin in domeniul vinului recunosc ca sunt mai “old school”.

Credit @ http://www.facebook.com/CasaDeVinuriCotnariSA/photos_stream

 

In concluzie: in ciuda celor spuse mai sus si paradoxal in parte si datorita acestora mie imi place Casa de Vinuri Cotnari. Si nu vorbesc neaparat despre vinuri,  care imi plac si ele (desi mai au de evoluat)  si care sunt clar peste tot ce a produs Cotnari SA in sec pana acum.

Altceva imi place la ei: la ora actuala Casa de Vinuri Cotnari  este cel mai “romanesc” producator “quality” de pe la noi. Atat in materie de vinuri, avand doar vinuri din soiuri traditionale in portofoliu, produse de oenolog roman (in plus si din ce stiu si rude cu cei de la Cotnari SA), cat si ca modalitate de organizare, comunicare, PR si promovare a acestora.

 

 Este stilul nostru romanesc, autohton, neaos, sadoveniano-eminescian, de romantism tarziu asociat cu o tente de comert turco-fanariot. Oricum Jidvei ( le voi dedica si lor un post in curand) sunt prea plictisitori la capitolul promovare (daca nu ar fi bling-bling-ul ala cu Mysterium esti in pericol sa mori de plictiseala uitandu-te la etichetele lor), iar Murfatlar cu M1 sunt prea moderni si prea dintr-o data. E diferenta prea mare si prea repede.

 

La Cotnari se simte ca romanul s-a nascut poet. Se simte in acelasi timp atat autorul popular cat si “poetul nepereche”. Se simt alegerile (locale sau parlamentare), se simte pastrama de oaie si pulpele de pui olandeze din aerul petrecerilor campenesti cu folcloriste si promisiuni electorale.  Se simte filonul national, sufletul romanesc, dom’le. In tot si in toate….

 

De fapt acum mi-am dat seama si nu sunt catusi de putin malitios cand afirm: Cotnari este un fel de balada  “Miorita” pentru vinului romanesc !

 

18 responses so far

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply