Aug 29 2012
Despre vin, competitivitate si pretentii de export…
Comentam acum cateva zile o postare personala referindu-ma la parerea proprie ca nu avem nimic in mod deosebit, sub aspect de sol si conditii climatice care sa ne asigure un avantaj competitiv la nivelul pietei mondiale a vinului. Si mi-am adus aminte atunci de un grafic foarte interesant pe care il vazusem mai demult si stiam ca il salvasem pe undeva.
Dupa cateva zile de sapaturi aduc in fata publicului graficul respectiv. Mentionez ca datele sunt destul de vechi (2008 parca) si nu stiu sa existe o varianta mai noua acestuia. Cei care l-au creat Vinifhlor (Oficiul national interprofesional al fructelor, legumelor, vinului si horticulturii din Franta) s-au transformat intre timp in FranceAgriMer. Scopul acestuia este sa:
- sa elaboreze studii despre filiere nationale de desfacere si despre pietele externe potentiale
- sa promoveze produsele agricole frantuzesti pe pietele externe
- sa controleze calitatea si eligibilitatea anumitor produse frantuzesti de a fi exportate pe pietele externe
- cercetare, dezvoltare in cadrul statiunilor regionale
- reglementarea pietelor fructelor si legumelor prin fonduri operationale in concordanta cu prevederile europene si participarea la elaborarea acestora
- actiuni specifice ale filialelor (plantari de vii, etc.)
- ajutarea producatorilor sa se organizeze, incurajand dialogul interprofesional si cooperarea tehncia dintre acestia
Practic FranceAgriMer actioneaza ca un tampon intre stat si agricultori venind in ajutorul acestora, pentru ai sprijini in eforturile de concentrare si de promovare a produselor pe piata nationala si mai ales pe cele externe.
Dispun de 500 de angajati si un buget de 130 milioane €, dintre care 90 milionae doar pentru invetitii si promovare. Fondurile pentru sectorul “Vin” sunt de 10 milioane de euro anual doar pentru partea de studii de cercetare, dezvoltare si promovare pe pietele externe.
Ca exemplu, printre ultimele studii realizate mentionez:
1. « Orientari strategice pentru promovarea colectiva a vinurilor frantuzesti pe pietele externe » care studiaza perceptiile profesionistilor straini din sector privind masurile de promovoare a vinurilor frantuzesti si a celor concurente in noua tari cheie (Germania, Belgia, Canada, China, SUA, Japonia, Olanda, Anglia si Rusia)
2. « Evaluarea brandului « Franta » si a valorii adaugate din perspectiva consumatorului in scopul promovarii vinurilor frantuzesti in exterior » care studiaza perceptiile consumatorilor privind imaginea Frantei si a vinurilor frantuzesti pe trei mari piete regionale: Europa de Est (da si cu Romania inclusa aici), America de Nord si Eurasia.
Intrebare: La noi cine se ocupa de asa ceva? Scuze, ma corectez, eram in vis: La noi cine AR TREBUI sa se ocupe de asa ceva?
Si ca sa ne facem o impresie mai coerenta despre ce este vorba, cam asa arata un raport asupra pietei de vin autohtone pe 2011.
Profi, nu? Profi zic si eu… Eu personal nu am vazut asa ceva facut de organizatiile sau entitatile care se ocupa cu vinul de pe la noi. De fapt nu am vazut mai nimic de la ei in afara de traditionalele „baute” la crama prezentate sub forma de documentari si vizite de lucru (cred ca nici cei din familie nu mai cred argumente de astea) unde in mod invariabil ne miram ce tancuri de inox, prese sau tractorase a mai cumparat cutare, ce soi de vin a mai plantat pe doua hectare, in spatele cramei, in scop experimental sau ce drojdii a mai descoperit. In plus avem conferinte mai mult sau mai putin stiintifice, congrese si concursuri autohtone (sau organizate „international” cu fratii nostri de peste Prut), prilejuri tot atat de importante de demagogie ieftina, apologie personala, schimbat medalii si batut condescendent cu palma pe spate, intr-o atmosfera de efuziune si veselie generala. Radem, glumim, “ne simtem bine”, dar purceaua e moarta in cotet. Nu vreau sa critic pe nimeni in mod direct sau indirect, doar trag un semnal de alarma (probabil degeaba): din afara industriei asa se vede “peisajul”. Si nu e deloc optimist!
Asa ca atunci cand ne comparam cu Franta, vorbim de terroir si vrem sa ii luam ca exemplu, uitandu-ne cu ochii aposi si gura punga la vinurile lor si succesul acestora pe pietele externe, eu zic sa incepem de jos si sa ne apucam mai intai sa facem niste rapoarte de astea, macar pentru piata autohtona.
Noi habar nu avem ce se intampla prin curtea proprie, cine vinde, ce vinde, unde vinde, dar avem pretentii de export & stuff. Export cu ce? Cu cine? Unde? Pentru cine ? Cui? La ce pret? Ca sa raspundem la intrebarile astea ne trebuie niste studii ale pietelor externe realizate pentru vinul romanesc. Ceva de genul acestuia, facut pe un panel de consumatori belgieni ale caror raspunsuri sunt prelucrate trimestrial pentru a informa producatorii francezi despre modificari in comportamentul lor de consum si eventuale pericole ce pot aparea din partea tarilor concurente.
Uite ca m-am luat cu vorba si vituperatul si am uitat de unde am plecat. Graficul!!! Este vorba de un clasament al competitivitatii tarilor producatoare de vin care tine cont de mai multe criterii cum ar fi potentialul viticol, conditiile pedocliamtice, operatori, organizarea industriei, piete de export acoperite, climat macroecononmic, etc. Vi-l prezint in continuare, comentariile le facem eventual mai jos; concluziile le trage fiecare.
O singura observatie: este graitor de la sine si spune multe, faptul ca noi nu aparem pe acolo. Dar putem sa ne raportam la bulgari, nu-i asa? Care sunt pe ultimul loc… O sa ziceti bine, bine dar din 2008 pana cum am mai evoluat. Cu siguranta! Si in timpul asta lumea a stat pe loc sa ne astepte pe noi sa evoluam, iar marmota invelea ciocolata in staniol ..:)
De fapt acest grafic ofera o informatie extrem de pretioasa pentru Romania, desi aceasta nu apare in el: ne arata care este baza noastra reala de comparatie, pe cine trebuie sa ajungem din urma: Bulgaria. Asa ca pana la discutii despre terroir-ul de pe nu stiu unde, explozia de calitate a industriei de vin autohtone, succesuri “rasunatoare” pe la targuri internationale (si prin China, sic!), perspective extraordinare de penetrare a pietelor externe, etc..etc… ar fi bine sa punem mana pe creion si hartie si sa ne organizam macar la un nivel primar.
Altfel, e ca in “Telegramele” lui Caragiale: “Pupat toti piata endependenti”
Hai ca ajut si eu cu ceva:
http://www.gla.ac.uk/wine/guide2en.pdf
Instructiuni despre cum se poate face planul de marketing al unui producator mic si mediu.
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
August 29th, 2012 at 2:35 PM
@Mihai, Mersi Mihai! Foarte interesant!
O chestie de asta ne-ar trebui si noua dar adaptata la realitatile vinului romanesc. Dar atata vreme cat nu ai studii (cum sunt cele de mai sus) facute e greu sa adaptezi ceva daca nu stii care este realitatea la care te raportezi.
Sper sa il citeasca si cine trebuie, nu numai noi..:)
[Raspunde]