Jun 06 2012

Studiu: Impactul conditiilor de transport si depozitare asupra diferitelor vinuri

Published by at 1:07 PM under Diverse

 

Despre subiectul de mai sus, al vinului gatit (cooked) sau afectat de conditiile de transport si depozitare am mai vorbit si aici. De data aceasta am gasit o lucrare de dizertatie interesanta care la partea de contributii personale prezinta un experiment cu privire la efectele concrete ale transportului si depozitarii asupra diferitelor tipuri (soiuri) de vin. Iar rezultatele sunt cel putin interesante.

Lucrarea este din 2009 si se numeste: “Effects of Simulated Shipping Conditions on the Sensory Attributes of Red and White Wines” si apartine unei absolvente a Master of Science in viticultura si oenologie a Universitatii din California: Martha Seebert Wicks.

 

Pe scurt cateva cuvinte despre ce este vorba si despre concluzii:

 

Au fost alese vinuri din patru soiuri albe (Riesling de Rhin, Chardonnay baricat, Sauvignon Blanc si Gewurztraminer) produse de Navarro Vineyards California si patru vinuri rosii produse de Beringer din Cabernet Sauvignon si Merlot cu preturi de la 6 la 20$ (Tunnel of Elms Cabernet Sauvignon, Meridian Merlot, Chateau St. Jean Cabernet Sauvignon and Beringer Vineyards Cabernet Sauvignon).

Vinurile au fost depozitate timp de trei saptamani in patru scenarii diferite de temperatura :

  1. Scenariul de control cu temperaturi de 20 grade Celsius
  2. Temperaturi constante de 40 Grade Celsius
  3. Scenariul cu diferente de temperatura de la zi la noapte (20/40 Grade)
  4. Depozitarea in porbagajul unei masini pentru a simula conditii cat mai reale de transport care includ si miscarea (masina a fost parcata in garaje, temperaturile nu au fost foarte ridicate, sezon rece)

Apoi a fost folosit un panel de noua degustatori cu varste intre 21 si 35 de ani (din Departamenul de Oenologie si Viticultura al Universitatii de mai sus) pentru a evalua vinurile “tratate” in conditiile de mai sus.

 

Concluziile au fost urmatoarele:

 

  • Impactul cel mai mare l-a avut tratamentul cu 40 grade celsius in primul rand asupra vinurilor albe aromatice (Gewurztraminer si Riesling).
  • La toate variantele albe tratamentul de mai sus a facut sa creasca in intensitate aromele de kerosen, oxidat, cauciuc, conserva de legume si carton si sa scada aromele florale si fructate, dar in mod deosebit la cele doua variante aromatice.
  • Scenariul 3, cu diferente de temperatura a afectat in sensul descris mai sus doar variantele aromatice si mai putin Chardonnay-ul si Sauvignon Blanc-ul
  • Cel mai putin afectat a fost Chardonnay-ul, acest lucru datorandu-se si baricarii care afecteaza in mod pozitiv capacitatea de a-si mentine stabilitatea. Scenariul 2, cel mai agresiv,cu temperaturi constante de 40 grade timp de 3 saptamani, a reusit sa induca doar un usor iz de conserva de legume.
  • Pentru Riesling cele mai mari modificari au fost cele privind aromele de cauciuc si kerosen, care au fost amplificate, in detrimentul celor florale si fructate
  • Pentru Sauvignon Blanc, scenariile de mai sus au indus aparitia aromelor de carton, conserve de legume si de oxidat (mai ales in scenariul 2 cu temperaturi de 40 grade). Totusi acesta a fost mult mai stabil in celelalte trei scenarii fata de variantele aromatice dar si cel mai greu de prezis, neavand o evolutie constanta, schimbarile aromatice fiind bruste intre un scenariu sau altul.
  • La Gewurztraminer s-a remarcat o pierdere a aromelor florale si aparatia notelor de carton. Acesta este considerat ca fiind soiul care arata foarte clar impactul conditiilor de transport si depozitare asupra vinurilor: cel mai rece tratament (4) a mentinut vinul floral iar pe masura ce temperaturile au crescut, aceste caracteristici au scazut constant.

 

In ceea ce priveste vinurile rosii, acestea au arata mult mai putine modifcari in arome decat cele albe, (dupa cum era de asteptat) datorita in principal compusilor fenolici, a proteinelor si antocianinelor prezente in acestea care le fac mult mai stabile. Cel mai dur scenariu, cel cu 40 de grade celsius, a determinat doar aparitia unor note usoare de conserva de legume, asemanator Chardonnay-ului baricat de mai sus.

Ceea ce este interesant insa in cazul vinurilor rosii este ca cel mai ieftin dintre acestea (Tunnel of Elms Cabernet Sauvignon la 6$/sticla) a aratat si cele mai evidente semne de degradare (crestere a notelor de magiun si bomboane si scadere a aromelor de lemn si vegetale), semnificativ diferite de celelalte trei variante (nu cu mult mai scumpe, de la 10$ pana la 20$). Aceasta sugereaza o corelatie directa intre pret (ca indicator al calitatii unui vin) si capacitatea acestuia de a rezista conditiilor de transport si depozitare.

 

P.S. Concluziile le trage fiecare…Atentie ca vine vara si cresc temperaturile..:)

.

3 responses so far

3 Responses to “Studiu: Impactul conditiilor de transport si depozitare asupra diferitelor vinuri”

  1. Darius Tulbureon 06 Jun 2012 at 6:02 PM

    “Aceasta sugereaza o corelatie inversa intre pret (ca indicator al calitatii unui vin) si capacitatea acestuia de a rezista conditiilor de transport si depozitare.”

    Nu direct?? Din exemplu am în?eles c? pre?ul mai mic implic? o rezisten?? mai mic? la condi?iile de transport ?i depozitare.

    Interesant studiu. A? fi curios de un experiment mai realist, ?i anume 2 luni la 30 de grade, ceea ce aproape inevitabil se întâmpl? în România în abc-urile de cartier.

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @Darius Tulbure, Ai dreptate, corelatia este directa, nu inversa.
    Hmmm…cei din studiu sugerau perioade mai scurte specifice transportului transatlantic..fiecare cu realitatile proprii..:)

    [Raspunde]

  2. […] curand, cu un amestec cu curiozitate si temere (mai ales in viziunea celor pe care le-am prezentat aici). Va tin la […]

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply