Feb 03 2012

Despre marketingul vinului de peste ocean si patria micului Sauropod…

Published by at 11:42 AM under Diverse

 

 

Citeam ieri o postare pe blogul DrVino despre trendurile in consumul de vin pe piata americana. Cateva vesti bune ar fi ca vinurile de calitate se gasesc din ce in ce mai ieftin (asta nu se aplica la noi, offcourse, de fapt e exact invers) si ca vinul incepe sa fure din cota de piata a berii (iar ma indoiesc ca se intampla deocamdata la noi, dar in viitor cred ca avem sanse, asta daca ne aliniem si la primul trend de mai sus).

Ce este cu adevarat interesant este ca accentul in consumul de vin se muta de pe faimosii “babyboomers” (adica cei nascuti dupa la doilea razboi mondial, intre 1946 si 1964) pe Millennials (nascuti teoretic dupa 1980, astia sunt mai greu de segmentat) si care acum au intre 16 si 34 de ani. Practic ei au devenit noua forta motrice a consumului de vin in America.  Apoi, in cadrul acestora exista un subgrup cu varste intre 26 si 34 de ani care beau vin in cantitati mai mari, doresc sa experimenteze mai mult si au preocupari online (mai ales pe retele de socializare) fata de subiectul vinului mult mai pronuntate decat orice alt grup. Lor li se spune “Old Millennials” si sunt considerati atat viitorul target pentru industria vinului cat si cei care vor determina trendurile de consum pentru ceilalti in viitor. Acestia se considera bine informatii, aproximativ 78%  afirmand ca pot identifica cu usurinta diferentele dintre un Cabernet Sauvignon si un Merlot. Waw, that’s something..:)

Teoretic studiul de mai sus pentru mine vine sa confirme concluziile ce le-as putea trage din analiza in fuga a retelelor de socializare sau a blogurilor cu subiect oenologic de la noi. Practic din ce stiu majoritatea confratilor de blogosfera se incadreaza in tiparele de varsta si preocupari (adeseori compulsive cand vine vorba de Facebook, eu cel putin recunosc) descrise mai sus.

Interesant cand o sa se trezeasca si producatorii ca le fuge piata de sub picioare. Bineinteles ca nu putem compara segmentele de consumatori din SUA cu cele autohtone (la noi de exemplu nu exista Baby Boomers, cel putin nu in stilul de consum descris de catre americani), dar ce este interesant ca cei aprox. 20 de ani de capitalism ne aduc din ce in ce mai aproape de o segmentare a consumatorilor specifica unor piete avansate si putem compara si identifica cu usurinta segmente cu caracteristici similare pe cele doua piete; lucru care anterior este aproape imposibil sau cel putin fortat.

 

Ideea de baza este ca desi in Romania producatorii (marea majoritate) inca traiesc cu impresia ca o sa fim un fel de insula izolata de lumea exterioara unde vechile practici in domeniul marketingnului vinului si mai ales al calitatii acestuia vor functiona la nesfarsit, piata se schimba si cine nu se va adapta va avea soarta dinozaurilor, adica vor disparea. Pentru ca nu-i asa, evolutia nu iarta pe nimeni… Sau daca vreti sa continuam analogia cu insula si dinozaurii vor involua in ceva mult mai mic si mai nesemnificativ pentru a se adapta la noul mediu. De fapt cam asta sunt si acum, daca ne uitam cum stau la export si ce “mari si rotunzi” sunt pe piata locala.

Si apropo, ca sa dam exemple concrete…din ce stiu si Romania este recunoscuta pentru speciile de dinozauri pitici gasite pe la noi (in zona Hateg, care acum milioane de ani era o insula)…Tare mie frica ca peste alti 20 de ani, sa nu ii cautam la fel si pe unii producatorii de pe la noi.  That’s a nice piece of wishful thinking…

 

P.S. Offtopic: nu e cam ciudat ca si la dinozauri stam prost? Reflectez , in clasicul stil mioritic, ca nici acum milioane de ani „spatiul carpato-danubiano-pontic” nu era destinat unor realizari deosebite..:)

 

3 responses so far

3 Responses to “Despre marketingul vinului de peste ocean si patria micului Sauropod…”

  1. berbecutioon 03 Feb 2012 at 6:08 PM

    De la ultima lucrare mai complexa pe care am realizat-o in 2009 despre bere (nota 10 :P), n-am m-ai urmarit cu atentie piata, insa procentual, am impresia ca vreo 2-3% dintre consumatori s-au mutat spre vin. Mai la subiectul cu dinozauri: de vreo 2 luni proportia de vin romanesc din consumul propriu a scazut sub 5%. Nu sunt in greva, e ceva natural, am gasit in multe locuri vinuri straine ieftine si foarte bune.

    [Raspunde]

    Dan Micuda Reply:

    @berbecutio, Sa dea domnul sa fie asa…
    am vazut ca te-ai specializat pe exterior..dar o mare parte le-ai adus de afara…deci la noi nu s-ar gasi in comertul autohton sau s-ar gasi cu niste adaosuri care ar descuraja pe oricine. Sa te vad eu ce faci cand le termini si ramai captiv pe piata autohtona ..:))

    [Raspunde]

    berbecutio Reply:

    @Dan Micuda, Plec la Dusseldorf, la Prowein 🙂

    [Raspunde]

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply