Jun 16 2011
Miracolele oenologiei romanesti: Murfatlar!
Nu va ganditi la prostii sau la D-nul Presedinte…e vorba de o banala sticla de vin . Pe care sunt sigur ca ati trecut-o cu vederea prin periplurile voastre prin supermarket-uri dar care revolutioneaza stiinta oenologiei mondiale.
Un mic giuvaier, o nestemata nedreptatita de consumatori si de presa de specialitate. Nici eu nu as fi observat miracolul oenologic daca nu as fi citit un post despre surata ei Aici. Mi-am adus minte ca am si eu “Zestre” (am fost dotat de catre un prieten cu ea) prin casa de vreo 5 ani, o sticla de murfatlar. Si zic ia sa vedem ce e, ca nu mai stiam ce varietal posed.
O scot din dulap, unde statea culcata special pentru invechire (sic!) si ma uit pe eticheta. Zice Pinot Noir. Zic bun…catifelat, greu de facut, complex…sigur nu arata a Pinot Noir ca nu poti sa bei Pinot Noir la 10 lei (2,5 euro) sticla. Dar stop! Ma uit si citesc mai jos, sub Pinot Noir: “INNOBILAT cu Merlot”. Aoleu! Cum suna inca o data: “Pinot Noir innobilat cu Merlot”. Va spun eu: suna intr-un mare fel. Iata cheia de bolta a vinificatiei acestui soi pretentios: innobilarea ……cu ce? Cu Merlot-ul, care e mai nobil (deduc pe care de consecinta). Ghiciti ce a iesit din innobilarea asta? Da!!! Un vin Demidulce!
Iata deci, pentru vinficatorii din Burgundia (patria Pinot Noir-ului zicese, de calitate) cum se face un Pinot Noir adevarat: Se ia Pinot Noir, se innobileaza cu Merlot (deja cred ca se intorc in mormant toti Ducii de Burgundia) si se vinifica Demidulce cu zahar (de sfecla) rezidual. Descoperirea celor de la Murfatlar este demna de un Oscar!
Dupa socul initial si impartasirea lui cu autorul postului original, zic: poate intre timp s-au mai trezit, auzisem ca au rebranduit gama Zestrea si zic: poate or fi schimbat eticheta (vinurile probabil au ramas aceleasi). Si intru pe site sa vad cum s-a innoit Zestrea de la Murfatlar.
Pe site stupoare…iti ia minim 2 minute sa intri pentru ca trebuie sa treci de un flash superb care nu are optiune de “Skip”, deci tre sa il parcurgi de cate ori vrei sa intri pe site. Acolo e un adevarat “Quest” gen “Monkey Island” (cunoscatorii care si-au pierdut noptile cu acest joc stiu despre ce vorbesc) in care trebuie sa alergi prin vie pe soare si pe ploaie dupa vrabii si musculite si intr-un final apoteotic fugaresti disperat cu mouse-ul o soparla hiperglicemica iesita dintr-un melc pentu ca ,in fine, sa ajungi la “comoara”: site-ul propriu zis. Si asta se petrece de fiecare data cand intri: intri de 10 ori faci jocul de 10 ori….
In fine bucuros ca am rezolvat inca o data puzzle-ul cu soparla si melcul (apropo, daca nu va descurcati si nu ati jucat “Quest”-uri niciodata, vedeti ca aveti in stanga sus optiunea de “Help” care va arata unde trebuie sa faceti click..dar nu cautati “Skip” ca nu aveti nici o sansa) intru pe site si o muzica chinezeasca, cu armonii de xilofon menita sa ma linisteasca dupa alergatul prin vie ma intampina…Ma linistesc si caut infrigurat zestrea. Gama Zestrea nu va ganditi la alta zestre.
Si o gasesc…”scroll down” la Pinot Noir si scrie: Pinot Noir si Merlot, dar pe sticla, teroare, nu se vede daca apare si innobilat, eu pun pariu 90 % ca apare. Deci Murfatlar inca innobileaza Pinot Noir cu Merlot, inca e Demidulce si presupun ca inca se vinde.
Nu mai am nimic de adaugat decat FELICITARI pentru realizarea oenologica de exceptie si asteptam medaliile de aur de la concursuri!
Dar sa citim si contraeticheta cu parerea producatorului despre vin (e aceeasi la sticla din 2005 ca textul de pe site): “Vin rosu, fin si elegant, armonios, lejer si prietenos (n.a. ce vreti mai mult?). Are o culoare rosie in faza tanara, degradand spre rosu caramiziu la maturitate (sic!). Prin invechire capata o catifelare deosebita. (n.a.: este ca asta e tare: e indicata invechirea). Se serveste la temperatura de 15-16 grade alaturi de preparate de vitel si vita in special, vanat usor (n.a.: exista deci si vanat usor), branzeturi fermentate si nesarate (aici ma chinui sa ma gandesc la una..poate branza de burduf, da stiam ca se pune sare?!?!). Sortiment traditional obtinut prin cupajarea soiurilor de pinot Noir si Merlot”
Deci iata culmea oenologiei: un Pinot Noir innobilat cu Merlot, destinat invechirii care se “intelege” bine cam cu tot spectrul gastronomic. Eu declar ca din intamplare si grija pentru sanatatea personala am urmat indicatiile producatorului si m-am abtinut sa beau nectarul de mai sus, procedand constiincios la invechire.
Am obtinut “degradarea” de culoare de mai sus si ceva in plus: depuneri pe fundul sticlei si pe gat. Stiu ca astea sunt specifice vinurilor de clasa care prin invechire dau nastere la asa ceva si trebuie filtrate cu atentie, la lumanare. Deci inca o confirmare a faptului ca am in fata un vin exceptional.
De aceea cred ca cea mai inteleapta alegere este sa procedez in continuare la invechire si sa il desfac doar la o ocazie speciala (chiar ma gandesc ce ocazie, ca ma inteleg bine cu toata lumea si nu am pe nimeni sa otravesc).
Sau sa fiu egoist si sa il desfac singur? Mai degraba inconstient…
Later Edit: Observ ca se poate intra si direct pe site daca dati clik pe a doua poza cu Murfatlar, nu pe cea cu Murfatlar Vinul. Eu credeam ca a doua este cu date despre companie (corporate site) dar se pare ca nu e asa. E vina mea si imi asum greseala de perceptie…am crezut ca unde scrie “Vinul” sunt prezentate vinurile…dar se pare ca logica este alta la Murfatlar.
Care-i faza cu presedintele, ca nu m-am prins?
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
June 17th, 2011 at 11:43 AM
@anonim, E nascut la Murfatlar, din ce stiu…
[Raspunde]
mi-ai facut-o. am citit cu sufletul la gura sa vad cum e vinul….
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
June 17th, 2011 at 11:40 AM
@ionut, Nu am avut curaj pe moment..:)
[Raspunde]
Experienta similara. As fi vrut sa citesc postarea inainte sa deasfac sticla.
Cred ca gama “Zestrea” devine tot mai mult “Povara” Murfatlarului, si pune un mare stigmat pe game decente, cum ar fi “Ferma noua” si “3 hectare” (care de fapt sunt vreo 7… )
In alta ordine de idei, din punct de vedere al marketingului Murfatlarul ar trebui sa-si faca putina ordine in portofoliu:, sunt cam multe game, concurente intre ele pe acelasi palier de pret, cu mesaje confuze si segmente-tina nedefinite.
E nevoie de mai multa coerenta identitatea brandului si a gamelor de produse.
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
June 17th, 2011 at 5:49 PM
@Mihai, Principala lor problema, ca de altfel a marilor colosi ai vinificatiei din Romania, este ca nu reusesc (nu vor) sa se rupa de trecut. Atat la nivel de productie, cat si de mentalitate, marketing, comunicare, etc.
Unii au ramas cu gama si design-ul de pe vremea raposatului, altii au ajuns struto-camile cu o game eterogene, cum ai spus si tu, care se calca pe picioare si se canibalizeaza.
[Raspunde]
Pai cand ai 30% din piata trebuie sa fii nebun sa schimbi ceva. E adevarata partea cu canibalizarea, insa pe de alta parte cand ai in buzunar 10 lei si ai in fata 10 vinuri la banii astia, dintre care 7 sunt din aceeasi sursa, care e probabilitatea sa nu ia de la tine?
[Raspunde]
Dan Micuda Reply:
June 17th, 2011 at 7:06 PM
@berbecutio, asta e strategia Murfatlar: umplem raftul cu marcile noastre, de fapt e acelasi vin, poate cu ceva modificari chimice.
Ceea ce lipseste in Romania, si aici ma refer la producatorii care fac intr-adevar marketing pentru produsele proprii, este componenta de educare a consumatorului, de crestere a “calitatii” pietei, “consumer education”. O facem noi neorganizat, pe internet, fiecare cum poate/stie/se pricepe.
Marii producatori merg pe ideea televiziuilor si “show-bizz-ului”: “Domne’ daca asta se cere si se vinde, as producem (difuzam)!”
Este vina pietei imature, needucate, dar care la un moment dat, cnad se va maturiza, ii va taxa. Nu am inventat noi apa calda, chestia asta au patit-o de exemplu cei din Languedoc din Franta care faceau vinuri ordinare la norma (sau pentru a primii subventii) si care, pe masura maturizarii consumatorilor si a scaderii consumului fizic concomitent cu cresterea pretentiilor de caltiate, s-au trezit fara piata.
[Raspunde]